• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bostadsbubbla

Vad försöker ens journalisten säga? Det var en av de konstigare artiklar jag läst. "Det svenska systemet med en avreglerad hyresmarknad i kombination med höga priser på bostadsrätter och villor leder till en enorm frihetsförlust." Vi har ingen avreglerad hyresmarknad. Ursprungsartikeln från DN är däremot begripligt och det är en tråkig sits de hamnat i.
Men vad är det för sida? En religiös AI-bot som snor artiklar och skriver om dem med märklig text typ.
 
Vad försöker ens journalisten säga? Det var en av de konstigare artiklar jag läst. "Det svenska systemet med en avreglerad hyresmarknad i kombination med höga priser på bostadsrätter och villor leder till en enorm frihetsförlust." Vi har ingen avreglerad hyresmarknad. Ursprungsartikeln från DN är däremot begripligt och det är en tråkig sits de hamnat i.
My bad. Första upplåsta artikeln jag hittade.
 
…det gick snabbt. 3,46% hos SBAB för en femåring från och med idag. Sub 3% innan Q2-24?
Haha ja det är nästan komiskt. När jag skrev här att jag inte trodde Rix skulle höja typ en vecka innan senaste beskedet, var marknaden fortfarande inne på höjning och inte någon snar sänkning. Nu prissätter man 1.5%-enheters sänkning inom 12m.

Nu tycker jag marknaden har ganska rimlig bedömning, ur ett riskvägt perspektiv. Jag tror räntan fortsätter ner (rörlig är ju uppenbart att den ska ner mkt, men även tex 5åringen), men jag tror inte att man kommer gå tillbaka till 0% igen, så kanske man inte heller ska räkna med en 5åring långt under 1%? Nu ligger 5åriga statsobligationer på 2% jämnt, ner mer än 1%enhet på typ 2 månader. Även om jag fortfarande tror vi snart ser KPIF rejält under målet, så finns det nog långsiktiga risker för inflationen, och skulle inte förvåna mig jättemycket om det kommer en ny våg längre fram. Jag är därför beredd att låsa in en femtedel av bolånet på 5år men väntar sålänge 5åringen fortsätter ner. Men om riksbanken börjar sälja bostadsobligationer längre fram kommer nog det pressa upp kreditspreaden mellan stats och bostadsobligationer, så att 5y bostadsobligationerna ska ligga långt under 2% kanske är önsketänkande, om man inte tror vi går tillbaka till 0% styrränta igen.

Tror ett fel jag och många gjorde innan var att fokusera på småpengar istället för risk. Man kunde bundit långt till typ 1.5% men det var roligare att ha 1% men också massa risk. Sen blev det tråkigt.

Så nu ska jag försöka tajma in en skaplig hedge mot om jag får fel om räntan även att jag just nu verkar vara rätt ute om kraftiga snara fall.
 
Haha ja det är nästan komiskt. När jag skrev här att jag inte trodde Rix skulle höja typ en vecka innan senaste beskedet, var marknaden fortfarande inne på höjning och inte någon snar sänkning. Nu prissätter man 1.5%-enheters sänkning inom 12m.

Nu tycker jag marknaden har ganska rimlig bedömning, ur ett riskvägt perspektiv. Jag tror räntan fortsätter ner (rörlig är ju uppenbart att den ska ner mkt, men även tex 5åringen), men jag tror inte att man kommer gå tillbaka till 0% igen, så kanske man inte heller ska räkna med en 5åring långt under 1%? Nu ligger 5åriga statsobligationer på 2% jämnt, ner mer än 1%enhet på typ 2 månader. Även om jag fortfarande tror vi snart ser KPIF rejält under målet, så finns det nog långsiktiga risker för inflationen, och skulle inte förvåna mig jättemycket om det kommer en ny våg längre fram. Jag är därför beredd att låsa in en femtedel av bolånet på 5år men väntar sålänge 5åringen fortsätter ner. Men om riksbanken börjar sälja bostadsobligationer längre fram kommer nog det pressa upp kreditspreaden mellan stats och bostadsobligationer, så att 5y bostadsobligationerna ska ligga långt under 2% kanske är önsketänkande, om man inte tror vi går tillbaka till 0% styrränta igen.

Tror ett fel jag och många gjorde innan var att fokusera på småpengar istället för risk. Man kunde bundit långt till typ 1.5% men det var roligare att ha 1% men också massa risk. Sen blev det tråkigt.

Så nu ska jag försöka tajma in en skaplig hedge mot om jag får fel om räntan även att jag just nu verkar bara vara rätt.

Tycker 1.5 enheter sänkning känns som önsketänk från vissa aktörer men jag kan ha fel. Tror dessutom det hade varit bra för svensk ekonomi att inte fluktuera så galet mycket med räntorna och nu göra sänkningen betydligt långsammare för att nå en stabil ränta på 2-3% inom 2-3 år. Behövs fler åtgärder som gör att lånen minskar hos svenskarna och hushållen blir mindre känsliga för räntor. En ränta på 4% bör folk klara utan större problem, dock har bankerna gjort vad de kan för att elda på situationen och få folk att ta mer och större lån eftersom de tjänar fint på detta i och med räntorna. Självklart kommer bankerna då även nu prognosticera och trycka på/bilda opinion för att Riksbanken ska sänka räntan så att människor fortsätter skuldsätta sig. Bankerna har definitivt ett egenintresse i detta så man ska ta allt de säger med en nypa salt anser jag. Någonstans har vi dock fått en lite för positiv syn på dessa banker i Sverige och deras ord väger lite väl tungt.
 
Tycker 1.5 enheter sänkning känns som önsketänk från vissa aktörer men jag kan ha fel. Tror dessutom det hade varit bra för svensk ekonomi att inte fluktuera så galet mycket med räntorna och nu göra sänkningen betydligt långsammare för att nå en stabil ränta på 2-3% inom 2-3 år. Behövs fler åtgärder som gör att lånen minskar hos svenskarna och hushållen blir mindre känsliga för räntor. En ränta på 4% bör folk klara utan större problem, dock har bankerna gjort vad de kan för att elda på situationen och få folk att ta mer och större lån eftersom de tjänar fint på detta i och med räntorna. Självklart kommer bankerna då även nu prognosticera och trycka på/bilda opinion för att Riksbanken ska sänka räntan så att människor fortsätter skuldsätta sig. Bankerna har definitivt ett egenintresse i detta så man ska ta allt de säger med en nypa salt anser jag. Någonstans har vi dock fått en lite för positiv syn på dessa banker i Sverige och deras ord väger lite väl tungt.
Jag tycker också massa saker om politiken (även penningpolitiken), det ska gudarna veta. Jag är väl så kritisk man kan bli…

Men vad jag tycker är egentligen ointressant om vi diskuterar vad de kommer göra, ty de skiter fullständigt i mig. Rix har ett mål - håll KPIF på 2%. Om det är över kommer de höja räntan och om det är lägre kommer de sänka. Inte första månaden kanske men om KPIF går som jag tror (rejält under 2% innan Q2) kommer de sänka. Lite först men sedan inser de att 25 punkter inte gör någon som helst skillnad. Då kommer 100 punkter. Det är iaf vad jag tror, oavsett vad jag tycker. :)

Man kan tycka att svenskar borde klara 4% men faktum är att svenskar nu skattar sin egen ekonomi vs 1 år sedan, till den lägsta nivån sedan KI började mäta. Långt under sämsta mätningen under finanskrisen. Och då är knappast konkurserna över…
 
om vi bortser ifrån att inte "låsa" in sig med bundna lån. Så är det rätt intressant varför man bara inte band i 10 år. Inte direkt så att de där 100-lapparna extra i månaden hade varit avgörande även om räntan hade gått ner till 1%..... Lätt att vara efterklok
Jag var lite distraherad av annat, men i sak var det ju inte så orimligt att 1.5 var väldigt nära ”minsta möjliga ränta” rent tekniskt.
 
Jag har, iaf förrän jag flyttat till villa, inte kunnat se mig speciellt länge i varje lgh, därav rörligt eller kort bindningstid.
Det jag undrar vad gäller bundet lån eller inte så måste väl banken bli kinkig om man ska byta bank. Om man bundit lånet och byter boende och har kvar samma bank får man inte med samma villkor, om beloppet är på liknande summa(eller högre)? Eller så är dem jävliga och tvingar en att byta villkor om man bundit på väldigt låg ränta även om man är kvar i samma bank? Intäkten ifrån räntan får dem ju in oavsett om man är kvar i samma bank dock mycket lägre i ena fallet men på längre tid

Har inte varit i den sitsen så vet inte hur det funkar.

För vår del så har vi(hade inga) inga planer på att flytta, men sen vet man ju inte vad som kan hända framåt. Så i sak så hade vi inget som hindrade oss med längre horisont
 
Senast ändrad:
Det jag undrar vad gäller bundet lån eller inte så måste väl banken bli kinkig om man ska byta bank. Om man bundit lånet och byter boende och har kvar samma bank får man inte med samma villkor, om beloppet är på liknande summa(eller högre)? Eller så är dem jävliga och tvingar en att byta villkor om man bundit på väldigt låg ränta även om man är kvar i samma bank? Intäkten ifrån räntan får dem ju in oavsett om man är kvar i samma bank dock mycket lägre i ena fallet men på längre tid

Har inte varit i den sitsen så vet inte hur det funkar.

För vår del så har vi(hade inga) inga planer på att flytta, men sen vet man ju inte vad som kan hända framåt. Så i sak så hade vi inget som hindrade oss med längre horisont

Behåller du samma bank kan du rulla lånet när du byter boende. Gjorde det själv med delar av lån som var bundet på längre löptider (ränteuppstället hade gjort dessa attraktivare). Du betalar då ränta under övergångsperioden.
 
Fast nu var väl inte @Lingrush fråga om att flippa med vinst, utan själva förekomsten av att gråis tar över list på modeller som är tillgängliga i butik.

Är nog precis lika enkelt som att gråis försöker kräma ut 40% över list på modeller med ytterst kort väntan - dom hoppas att kunder inte har koll och accepterar priset, eller kunder som inte bryr sig och vill ha en klocka där och då. Nu för tiden så kanske vi också kan gissa att det finns luft i priserna och gråis säger ”special price for you my friend” och tar ned sitt höga pris och båda parterna är nöjda.

Jag har, iaf förrän jag flyttat till villa, inte kunnat se mig speciellt länge i varje lgh, därav rörligt eller kort bindningstid.

Det jag undrar vad gäller bundet lån eller inte så måste väl banken bli kinkig om man ska byta bank. Om man bundit lånet och byter boende och har kvar samma bank får man inte med samma villkor, om beloppet är på liknande summa(eller högre)? Eller så är dem jävliga och tvingar en att byta villkor om man bundit på väldigt låg ränta även om man är kvar i samma bank? Intäkten ifrån räntan får dem ju in oavsett om man är kvar i samma bank dock mycket lägre i ena fallet men på längre tid

Har inte varit i den sitsen så vet inte hur det funkar.

För vår del så har vi(hade inga) inga planer på att flytta, men sen vet man ju inte vad som kan hända framåt. Så i sak så hade vi inget som hindrade oss med längre horisont

Behåller du samma bank kan du rulla lånet när du byter boende. Gjorde det själv med delar av lån som var bundet på längre löptider (ränteuppstället hade gjort dessa attraktivare). Du betalar då ränta under övergångsperioden.
Pratade om ovan med en god vän för någon vecka sedan (vännen ifråga arbetar på bank) Alltså det där med att binda under lång tid om man inte vet hur framtiden ter sig med boendet och man inte vill åka på att betala räntan för kvarstående bindningstid. Jag själv band på max 5 år på ca 1,4%, kunde bundit på 10 år på ca 1,5% men ville som sagt inte riska räntekostnaden om jag av olika anledningar skulle sälja innan dessa 10 år! Grov miss av mig kan jag säga. Enligt min vän kräver banken kunden på räntan om räntan gått ned då det blir en utebliven intäkt för banken. Har däremot räntan gått upp löser banken gladeligen ditt lån utan konsekvenser då det är en dålig deal för banken. Förbannade helvete säger jag! Jag skulle läst på bättre innan jag avstod att låsa 10 år på 1,5%…
 
Pratade om ovan med en god vän för någon vecka sedan (vännen ifråga arbetar på bank) Alltså det där med att binda under lång tid om man inte vet hur framtiden ter sig med boendet och man inte vill åka på att betala räntan för kvarstående bindningstid. Jag själv band på max 5 år på ca 1,4%, kunde bundit på 10 år på ca 1,5% men ville som sagt inte riska räntekostnaden om jag av olika anledningar skulle sälja innan dessa 10 år! Grov miss av mig kan jag säga. Enligt min vän kräver banken kunden på räntan om räntan gått ned då det blir en utebliven intäkt för banken. Har däremot räntan gått upp löser banken gladeligen ditt lån utan konsekvenser då det är en dålig deal för banken. Förbannade helvete säger jag! Jag skulle läst på bättre innan jag avstod att låsa 10 år på 1,5%…

Ränteskillnadsersättning bör väl varje vuxen svensk med bostadslån veta vad det är?

Som sagt, inga problem för min del att flytta med bundna lån till nytt boende (och då var de bundna till klart lägre ränta än marknadsräntan när jag flyttade).
 
Ränteskillnadsersättning bör väl varje vuxen svensk med bostadslån veta vad det är?

Som sagt, inga problem för min del att flytta med bundna lån till nytt boende (och då var de bundna till klart lägre ränta än marknadsräntan när jag flyttade).
Tydligen inte jag fullt ut. Jag trodde i min enfald att det innebär räntekostnad summerat på kvarstående tid oavsett den vid då gällande räntan. Inte att man undslapp detta om räntan vid utlöser var högre än man bundit på. Men kanske bara jag som är ointelligent då, eller inte vuxen nog
 
Tydligen inte jag fullt ut. Jag trodde i min enfald att det innebär räntekostnad summerat på kvarstående tid oavsett den vid då gällande räntan. Inte att man undslapp detta om räntan vid utlöser var högre än man bundit på. Men kanske bara jag som är ointelligent då, eller inte vuxen nog

Ok - Inte meningen att låta dryg, ber om ursäkt för det.
 
Muntert är det ju inte om man behöver sälja. Bättre för dem som har pengar klara och ska köpa. Men de är ju få.
1704368870142.png

1704368903449.png

1704368935959.png
 
Muntert är det ju inte om man behöver sälja. Bättre för dem som har pengar klara och ska köpa. Men de är ju få.
1704368870142.png

1704368903449.png

1704368935959.png
Jag sålde i innerstan nu så det går. Jag fick nästan det jag hade förväntat mig i slutet av 2021 så jag är nöjd med tanke på omständigheterna. Jag anlitade 2 olika mäklare. De var som natt och dag. Det enda jag ångrar är att jag inte anlitade rätt mäklare från början.
 
Jag anlitade 2 olika mäklare. De var som natt och dag. Det enda jag ångrar är att jag inte anlitade rätt mäklare från början.
Det där får du gärna utveckla när du har tid. Min bild är att mäklarna inte kan göra så mycket mer än att lägga ut på Hemnet. Sen är deras inflytande ganska slut?
 
Det där får du gärna utveckla när du har tid. Min bild är att mäklarna inte kan göra så mycket mer än att lägga ut på Hemnet. Sen är deras inflytande ganska slut?
Den första hade som syfte att hjälpa sina kontakter i innerstan med att fixa en billig lägenhet till deras barn. Så upplevde jag det. Han stod inte på min sida. Den andra fanns det inget tvivel om att han jobbade åt mig och ingen annan. Sen har mäklare, som jag ser det, två uppdrag idag som de normalt inte har. Å ena sidan jagar de köpare till mig som kund. Å andra sidan måste de sälja in ett rimligt medelvärde till båda parter, annars blir det ingen affär. I mitt fall fick han mig att förstå att jag behöver gå ner 50K för att det ska bli en affär, samtidigt som han sålde in till köparen att denne måste upp, annars får du inte lägenheten. Han var bra åt båda hållen så det blev bra men bäst för mig. Sen kanske det visar sig i framtiden att köparen gjorde en bra affär och då finns ingen gladare än jag. Vi ser väldigt kortsiktigt när vi står inför en affär och ju mer långsiktighet vi försöker oss på, desto osäkrare blir vi så klart. Den här var en liten förstagångsbostad så det är inte världens största risk att ta.
 
Det där får du gärna utveckla när du har tid. Min bild är att mäklarna inte kan göra så mycket mer än att lägga ut på Hemnet. Sen är deras inflytande ganska slut?

Beroende på objekt så finns det samtidigt möjligheter för de bästa eller mest kreativa mäklarna att GÖRA MER. Ut i DN, SVD eller sätt en jäkla banner i Nynäshamns posten hemsida/tidning eller vart du än bor. Krydda med att parkeringen är gratis för köparen i 6 månader (säljaren tar "smällen") för att locka in..

Väck intresset, just nu är det otrolig passivt och då behöver man knuffa köparna över trösken. Men visst, det är väl inte bara mäklarnas fel - säljarna är också jävligt giriga, de vill inte casha upp 20k själva och göra det lilla extra för en snabb deal...
 
Det där får du gärna utveckla när du har tid. Min bild är att mäklarna inte kan göra så mycket mer än att lägga ut på Hemnet. Sen är deras inflytande ganska slut?

Efter att ha sålt själv nyligen i svår marknad och fått riktigt bra pris trots det skulle jag absolut säga att mäklaren kan göra otroligt mycket mer. De objekt som säljs till bäst pris kommer inte ens upp på hemnet utan säljs på förhand utav proaktiva mäklare som hittar spekulanter. Att bara slänga upp på hemnet och låta bostaden sälja sig självt är den lata vägen. Förr kunde man göra detta och ändå sätta rekordpriser men nu fungerar det inte riktigt så utan det är betydligt svårare och kräver en mer aktiv och engagerad mäklare.
 
Efter att ha sålt själv nyligen i svår marknad och fått riktigt bra pris trots det skulle jag absolut säga att mäklaren kan göra otroligt mycket mer. De objekt som säljs till bäst pris kommer inte ens upp på hemnet utan säljs på förhand utav proaktiva mäklare som hittar spekulanter. Att bara slänga upp på hemnet och låta bostaden sälja sig självt är den lata vägen. Förr kunde man göra detta och ändå sätta rekordpriser men nu fungerar det inte riktigt så utan det är betydligt svårare och kräver en mer aktiv och engagerad mäklare.
Precis. Alla mäklare är inte likvärdiga.
Sålde 2022 med behov av snabbt avslut pga utlandsflytt och ville slippa styling, Hemnet och publika visningar. Hittade en mäklare som hade en gedigen lista på seriösa befintliga spekulanter på just min typ av BR i mitt specifika område. En timmes söndagsvisning för särskilt inbjudna, budgivning mån-tis och skrivning på onsdag lunch med ett avslut med rejäl marginal över bedömt målpris. Hade kunnat bli hur dåligt som helst om jag bara hade valt random mäklare.
 
Jag sålde i innerstan nu så det går. Jag fick nästan det jag hade förväntat mig i slutet av 2021 så jag är nöjd med tanke på omständigheterna. Jag anlitade 2 olika mäklare. De var som natt och dag. Det enda jag ångrar är att jag inte anlitade rätt mäklare från början.
Bara nyfiken. Vad var skillnaden på dom?
Edit. Såg ditt svar längre ner.
 
som jag var inne på tidigare.. speciellt första gångsköpare borde för första gången på länge ha en "fin ingång" nu..

Di.se idag:

9QrpCf2.png
 
som jag var inne på tidigare.. speciellt första gångsköpare borde för första gången på länge ha en "fin ingång" nu..

Di.se idag:

9QrpCf2.png
Halvkass artikel.
Ett uppdämt flyttbehov och lite mer fast mark under fötterna – det ger förutsättningar för lite mer fart på bostadsmarknaden under våren. Men priserna går inte upp bara för att affärerna blir fler. Snarare kan det komma en dipp i början av året när det stora utbudet ska säljas av.
”Jag skulle nog säga att det är köpläge just nu”, säger Bjurfors Sveriges vd Fredrik Kullman.
Uppdaterad: 7 januari 2024, 10:11Publicerad: 7 januari 2024, 10:00
1490724-1712061358.png


01436271-3982-4409-85f8-fe69f66a684b.jpeg

Foto: Amanda Lindgren
Fjolåret präglades av stor oro på bostadsmarknaden, och antalet affärer blev det lägsta på många år.
”Men bara de besked som kom om räntan och inflationen i slutet av förra året och att fler börjar prata om räntesänkningar framöver gör att folk blir mer förhoppningsfulla”, säger Erik Wikander, vice vd på Svensk Fastighetsförmedling.
Det han framför allt förväntar sig i år är en ökad aktivitetsnivå, med fler avslut.
”Det är många som under ett och ett halvt år inte har realiserat sina flyttbehov och det kommer att sätta ett tryck”, säger han.
Erik Wikander, vice vd på Svensk Fastighetsförmedling.

Erik Wikander, vice vd på Svensk Fastighetsförmedling.Foto: Jack Mikrut
Förhoppningen är att året ska bjuda på lika många avslut som under ett normalår. Däremot tror Erik Wikander att det kan bli press nedåt på priset under första kvartalet, framför allt på bostadsrätter.
”Det är mest beroende på att bostadsrättsföreningarna än så länge inte kompenserat fullt ut för kostnadshöjningarna”, säger Erik Wikander.
Sett till aktivitet tror han att den stora vändingen kommer när räntorna börjar gå nedåt, men för att priserna ska gå upp från nuvarande nivå tror Erik Wikander att det kommer att krävas en ganska kraftig räntesänkning. För helåret förväntar han sig ingen större prisförändring.
På Bjurfors laddar mäklarna just nu för vad de kallar stora visningsveckan.
”Det är rekordmycket folk bokade på visningar under den”, säger Bjurfors Sveriges vd Fredrik Kullman.
Andra tecken han ser på en vänding är Hemnets köparbarometer där fler tror på stigande priser än fallande, vilket är första gången sedan i april 2022.
”Någon gång under våren kommer det att komma någon form av ketchupeffekt, det är min bedömning”.
Bjurfors Sveriges vd Fredrik Kullman.

Bjurfors Sveriges vd Fredrik Kullman.Foto: Peo Bengtsson
Även Fredrik Kullman pekar på det uppdämda flyttbehovet.
”Du kan se det som två vågskålar. I den ena ligger det uppdämda behovet som har växt och växt. I den andra ligger ränteförväntningar och förväntningar på ekonomin i övrigt. Där är det många som tror att vi har passerat räntetoppen nu, så nu tippar det nog över.”
Fredrik Kullman tror på stigande priser i slutet av året, men påpekar att utbudet är väldigt stort just nu.
”Det är också ett stort intresse hos köparna. Mycket talar för att utbudet säljs av och att priserna sedan börjar stiga. Ska man fynda så ska man göra det nu.”
Han utesluter inte att året kan inledas med en liten prisdipp. Viktigast tycker han dock är att rörligheten ökar så att folk inte blir fast i bostäder de inte vill bo i.
Även Johan Nordenfelt, informationschef på Erik Olsson Fastighetsförmedling, talar om en attitydförändring hos de flyttsugna.
”Det är många som pustar ut och tror att vi nu har nått räntetoppen. Det blir lättare att planera vilket gör att man vågar agera på behoven som byggts upp”, säger han.
Johan Nordenfelt, informationschef på Erik Olsson Fastighetsförmedling.

Johan Nordenfelt, informationschef på Erik Olsson Fastighetsförmedling.Foto: Press
Att många är oroliga över vad man kan få för pris på den egna bostaden gör att en majoritet (75 procent) i Erik Olssons egna undersökningar säger att de kommer att sälja innan de köper nytt.
”När vi nu står inför en aktivitetsförändring så gör det att många kommer att vilja sälja och det i sin tur gör att utbudet ökar dramatiskt. Då är det tur att man på köparsidan känner sig tryggare att agera.”
Johan Nordenfelt konstaterar att priserna är på ungefär samma nivå som innan pandemin trots att bolåneräntorna är mer än tre gånger så höga. Han tror därför inte att de kommer att stiga något särskilt i år.
 
Tillbaka
Topp