Vi diskuterade inte och maxa sig eller dra på sig SMS-lån (?).. Vi diskuterade när det kan vara en idé att se över att placera pengarna kan vara en bättre lösning för än att just amortera.
Som jag skrev tidigare om du bemödat dig att läsa så beror det helt på sin livssituation och vilken belåning man har idag om detta är lönt eller inte.
Du är fri att göra precis som du vill maestro. Men jag och flera försökte bara förklara för dig skillnaderna och hur man kan tänka när du prompt stod på dig att amortering är det allra bästa i alla lägen vilket inte är sant.
Lycka till!
Nejdå, jag har inte påstått att amortering är det bästa i alla lägen, för då hade jag amorterat ännu mer.
Amortering ger mig sinnesro och jag tycker absolut inte att man ska amortera så mycket att det går ut över vardagsekonomin.
Visst har jag ett sparkapital som skulle minska mitt lån rejält. Jag hade kunnat vara skuldfri om jag håvade in alla pengar på amortering, men som nämnts tidigare, man ska även leva.
Däremot så har jag väldigt få kr på börsen. Jag får 4,9%/år om jag låser pengarna på 3 månader och 2,75% om jag inte låser pengarna. Där får pengarna stå och vara lättillgängliga ifall jag behöver cash.
Jag har tidigare i karriären överinvesterat. Det är minst lika dåligt som att ”överamortera”
Egentligen har jag lust att köpa mig ett nytt hus, men då lär jag få öka på mitt lån med 4 miljoner, vilket jag inte gillar.
Jag skulle säkert klara mig på ungefär samma månadskostnad om jag amorterade minimalt, men av någon outgrundlig anledning så tycker jag inte att det känns lockande alls att sitta med lån på i runda slängar 5,5 mille även om man skulle kunna kompensera det med valfri global indexfond eller annat som man sedan får förlita sig på.
Jag må vara en trygghetsknarkare, men jag förlitar mig mest på den stadiga inkomst jag får av jobbet.
Jag är helt enkelt trött på lån, trött på räkningar och trött på allt möjligt.
Bilförsäkring och husförsäljning betalar jag helårsvis. Det hade säkert gått att månadsbetala och lägga in pengarna på valfri global indexfond och på så sätt sparat pengar, men jag är trött på att ha 400 bollar i luften och övervaka investeringar och annat. Det skapar bara stress