• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bostadsbubbla

Det var många som tyckte vi var knäppa som amorterade lite drygt 10’ per månad när räntorna var låga och pengarna ”gratis”….
Men oj vad det var skönt i somras när lånet var slutbetalat ett år tidigare än planerat. Sen hade vi ”bara” 2 Mkr i lån o rätt bra löner båda två, vilket naturligtvis gjorde målet att vara skuldfri innan 55 görbart. Jag tycker dock synd om vänner som sitter med 4-6 Mkr kvar i lån och som måste betala 20-35tkr/månad i räntor och ”tvingande” amortering…..
Så länge man har välbetalda jobb och håller sig friska funkar det säkert, men det är klart att det blir nervöst om någon av dem blir av med jobb eller ska skilja sig!

Det är ju inte bara räntor som är jobbiga idag. Ström, mat och annat gör ju inte situationen bättre när man plussar på allt.

Nej, men i mitt fall har jag 25 år kvar till pension. Jag tror inte att banken har några problem med att låna tillbaka pengarna som jag har amorterat om jag nu skulle vara illa tvungen att ta ett lån.
Skulle jag behöva pengar vid pensionen så säljer jag huset och tar mig en hyresrätt eller något annat.

Förstår. Ville bara lyfta det. Inte alltid man tänker på sånt när man fortfarande är ung eller medelålders. Sedan kan bankerna vara mer restriktiv med att ta upp lån i vissa tider. Man kan spara en buffert som kan amortera ner lånet som man har full kontroll över.

Förstår. Ville bara lyfta det. Inte alltid man tänker på sånt när man fortfarande är ung eller medelålders. Sedan kan bankerna vara mer restriktiv med att ta upp lån i vissa tider. Man kan spara en buffert som kan amortera ner lånet som man har full kontroll över.

Det är ju inte bara räntor som är jobbiga idag. Ström, mat och annat gör ju inte situationen bättre när man plussar på allt.

Precis så Harmon!

Beroende på sin belåningsgrad kan det alltså vara mer förmånligt att placera pengarna och få avkastning än att amortera. Med det sagt skulle du i praktiken kunna amortera av senare istället och då "gratis".

Hur mycket du vill intala dig själv att du gör rätt så hade en valfri global indexfond under de senaste 3 åren (!) gett dig 30-40% i avkastning beroende på vilken du valt. På 5 år hade du dubblat pengarna. Och det är inge skitsnack, det är verkligheten.

Det var många som tyckte vi var knäppa som amorterade lite drygt 10’ per månad när räntorna var låga och pengarna ”gratis”….
Men oj vad det var skönt i somras när lånet var slutbetalat ett år tidigare än planerat. Sen hade vi ”bara” 2 Mkr i lån o rätt bra löner båda två, vilket naturligtvis gjorde målet att vara skuldfri innan 55 görbart. Jag tycker dock synd om vänner som sitter med 4-6 Mkr kvar i lån och som måste betala 20-35tkr/månad i räntor och ”tvingande” amortering…..
Så länge man har välbetalda jobb och håller sig friska funkar det säkert, men det är klart att det blir nervöst om någon av dem blir av med jobb eller ska skilja sig!
Alternativet är ju att spara pengar när räntorna är låga. Man behöver ju inte spendera dem bara för att det går. Amortering är inte enda sparformen så att säga ;)

(Men förstås blir det en sämre sits om man sparat på börsen och den dyker när man behöver pengarna. Men ofta har avkastningen även dåliga år legat över 3-4%)

Precis så Harmon!

Beroende på sin belåningsgrad kan det alltså vara mer förmånligt att placera pengarna och få avkastning än att amortera. Med det sagt skulle du i praktiken kunna amortera av senare istället och då "gratis".

Hur mycket du vill intala dig själv att du gör rätt så hade en valfri global indexfond under de senaste 3 åren (!) gett dig 30-40% i avkastning beroende på vilken du valt. På 5 år hade du dubblat pengarna. Och det är inge skitsnack, det är verkligheten.

Jag hade säkert kunna göra det ekonomiskt bättre. Valfri kryptovaluta hade nog också varit ett bättre ekonomiskt drag.
Frågan är om jag hade sovit bra om nätterna.

Jag förlitar mig på min inkomst och lever på den. Resterande är bara bonus om det råkar bli några kronor över eller extratillskott.

Ska jag börja leva på placeringar så kommer det att ta upp min tid och jag vet inte om jag ens skulle orka med en dålig vecka utan att få panik.

När man läser på nätet om alla investeringar som folk menar är bra, så bör åtminstone hälften av människorna som huserar på forum vara ekonomiskt oberoende.

Senast ändrad:
Alternativet är ju att spara pengar när räntorna är låga. Man behöver ju inte spendera dem bara för att det går. Amortering är inte enda sparformen så att säga ;)

(Men förstås blir det en sämre sits om man sparat på börsen och den dyker när man behöver pengarna. Men ofta har avkastningen även dåliga år legat över 3-4%)

Jag hade/har en del stålar på börsen (inte mycket) och utvecklingen av dessa pengar är inget att hänga i julgranen. Jag har helt enkelt köpt fel aktier.

Att spendera pengarna i detta läget är ju det ultimata. Inflationen hinner aldrig göra sitt avtryck på pengarna.
Man gör helt enkelt av med pengarna innan dom tar slut.

Jag förstår liksom inte räntepaniken då lösningen är att man bara investerar mer på börsen.

Jag hade säkert kunna göra det ekonomiskt bättre. Valfri kryptovaluta hade nog också varit ett bättre ekonomiskt drag.
Frågan är om jag hade sovit bra om nätterna.

Jag förlitar mig på min inkomst och lever på den. Resterande är bara bonus om det råkar bli några kronor över eller extratillskott.

Ska jag börja leva på placeringar så kommer det att ta upp min tid och jag vet inte om jag ens skulle orka med en dålig vecka utan att få panik.

När man läser på nätet om alla investeringar som folk menar är bra, så bör åtminstone hälften av människorna som huserar på forum vara ekonomiskt oberoende.

Att jämföra en global indexfond med krypto blir lite snett..

Det jag tar upp är något även en valfri bank hade kunnat rekommendera dig. De hade INTE rekommenderat krypto och placera i förhoppningsaktier och spekulationshandel.

Nåväl, dina pengar, ditt liv. Kör hårt.

Att jämföra en global indexfond med krypto blir lite snett..

Det jag tar upp är något även en valfri bank hade kunnat rekommendera dig. De hade INTE rekommenderat krypto och placera i förhoppningsaktier och spekulationshandel.

Nåväl, dina pengar, ditt liv. Kör hårt.

Så då är ju egentligen lösningen att ringa banken, maxa lånet, ta stålarna och mata in dessa i valfri global indexfond.

Det blir att ringa banken imorgon direkt vid öppningstid och kanske även ordna något SMS-lån.
Hold my beer

Så då är ju egentligen lösningen att ringa banken, maxa lånet, ta stålarna och mata in dessa i valfri global indexfond.

Det blir att ringa banken imorgon direkt vid öppningstid och kanske även ordna något SMS-lån.
Hold my beer
Vi diskuterade inte och maxa sig eller dra på sig SMS-lån (?).. Vi diskuterade när det kan vara en idé att se över att placera pengarna kan vara en bättre lösning för än att just amortera.

Som jag skrev tidigare om du bemödat dig att läsa så beror det helt på sin livssituation och vilken belåning man har idag om detta är lönt eller inte.

Du är fri att göra precis som du vill maestro. Men jag och flera försökte bara förklara för dig skillnaderna och hur man kan tänka när du prompt stod på dig att amortering är det allra bästa i alla lägen vilket inte är sant.

Lycka till!

Hold my beer
Ser du bara saker svart eller vitt?
Om du nu känner att du har gjort rätt så behöver du ju inte förlöjliga att andra har en annan syn på det?
Jag har hellre pengarna på börsen än att amortera, mer risk men mer att vinna på det också.

Inom mikroteori/spelteori bekantar man sig två viktiga begrepp.

1) Alternativkostnad. Den avkastning man skulle erhålla vid alternativ användning av t ex kapital. Om en individ väljer att t ex amortera istället för att placera pengarna är den uteblivna avkastningen alternativkostnaden.

2) Nyttofunktion. Hur t ex individer värderar olika alternativ baserat på deras nytta, som t ex att amortera, eller investera. Genom att utgå från sin nyttofunktion kan man maximera nyttan. Olika individer har olika nyttofunktioner, och man värdesätter amortering resp. investering olika.

Genom att utgå från att alternativkostnaden är objektiv, men nyttofunktionen är subjektiv, kan man kanske enas att man inte är överens, dvs agree to disagree.

God nattsömn är absolut värt pengar. Men jag upplever ett behov av att trycka ner sina val i halsen på andra från en del amorteringsförespråkare* och en allmän duktighetsattityd som åtminstone står mig upp i halsen.

*OBS jag tänker inte på någon specifikt i tråden utan det är mer en allmän reflektion som lika mycket kommer från personer jag träffar i vanliga livet.
inget är svart eller vitt. Vissa är villiga att ta mer risk, vissa mindre eller så finns det helt andra omständigheter till varför man gör de val man gör.

Har aldrig försökt pracka på någon att de borde hantera sina pengar på ett visst sätt. Jag/vi skjuter in ett bra belopp i fonder varje månad också, så att amortera blir lite som en hedge mot fondexponering som har en nästan 100%ig viktning mot aktier i utbyte mot att skippa räntefonder och att inte ha allt för mycket på sparkontot. Däremot så har jag fått en del frågor/synpunkter på varför jag inte köper en nyare/ny premiumbil eftersom jag borde ha råd med det.

För egen del finns det lite privata omständigheter som jag inte vill redogöra för på ett forum, mer än att jag tror att valet att amortera är det bästa för min familj så som omständigheterna ser ut idag (även om det inte är det ekonomiskt ger bäst ROI). Allt kan inte mätas i pengar, vårt bästa köp någonsin är vår stuga, inte ur ett ekonomiskt perspektiv men för att vi mår bra av att vara där, nära naturen och älskar att spendera tid där.

Sorry, blev kanske lite OT där.

Vi diskuterade inte och maxa sig eller dra på sig SMS-lån (?).. Vi diskuterade när det kan vara en idé att se över att placera pengarna kan vara en bättre lösning för än att just amortera.

Som jag skrev tidigare om du bemödat dig att läsa så beror det helt på sin livssituation och vilken belåning man har idag om detta är lönt eller inte.

Du är fri att göra precis som du vill maestro. Men jag och flera försökte bara förklara för dig skillnaderna och hur man kan tänka när du prompt stod på dig att amortering är det allra bästa i alla lägen vilket inte är sant.

Lycka till!

Nejdå, jag har inte påstått att amortering är det bästa i alla lägen, för då hade jag amorterat ännu mer.
Amortering ger mig sinnesro och jag tycker absolut inte att man ska amortera så mycket att det går ut över vardagsekonomin.
Visst har jag ett sparkapital som skulle minska mitt lån rejält. Jag hade kunnat vara skuldfri om jag håvade in alla pengar på amortering, men som nämnts tidigare, man ska även leva.
Däremot så har jag väldigt få kr på börsen. Jag får 4,9%/år om jag låser pengarna på 3 månader och 2,75% om jag inte låser pengarna. Där får pengarna stå och vara lättillgängliga ifall jag behöver cash.
Jag har tidigare i karriären överinvesterat. Det är minst lika dåligt som att ”överamortera”

Egentligen har jag lust att köpa mig ett nytt hus, men då lär jag få öka på mitt lån med 4 miljoner, vilket jag inte gillar.
Jag skulle säkert klara mig på ungefär samma månadskostnad om jag amorterade minimalt, men av någon outgrundlig anledning så tycker jag inte att det känns lockande alls att sitta med lån på i runda slängar 5,5 mille även om man skulle kunna kompensera det med valfri global indexfond eller annat som man sedan får förlita sig på.
Jag må vara en trygghetsknarkare, men jag förlitar mig mest på den stadiga inkomst jag får av jobbet.

Jag är helt enkelt trött på lån, trött på räkningar och trött på allt möjligt.
Bilförsäkring och husförsäljning betalar jag helårsvis. Det hade säkert gått att månadsbetala och lägga in pengarna på valfri global indexfond och på så sätt sparat pengar, men jag är trött på att ha 400 bollar i luften och övervaka investeringar och annat. Det skapar bara stress

inget är svart eller vitt. Vissa är villiga att ta mer risk, vissa mindre eller så finns det helt andra omständigheter till varför man gör de val man gör.

Har aldrig försökt pracka på någon att de borde hantera sina pengar på ett visst sätt. Jag/vi skjuter in ett bra belopp i fonder varje månad också, så att amortera blir lite som en hedge mot fondexponering som har en nästan 100%ig viktning mot aktier i utbyte mot att skippa räntefonder och att inte ha allt för mycket på sparkontot. Däremot så har jag fått en del frågor/synpunkter på varför jag inte köper en nyare/ny premiumbil eftersom jag borde ha råd med det.

För egen del finns det lite privata omständigheter som jag inte vill redogöra för på ett forum, mer än att jag tror att valet att amortera är det bästa för min familj så som omständigheterna ser ut idag (även om det inte är det ekonomiskt ger bäst ROI). Allt kan inte mätas i pengar, vårt bästa köp någonsin är vår stuga, inte ur ett ekonomiskt perspektiv men för att vi mår bra av att vara där, nära naturen och älskar att spendera tid där.

Sorry, blev kanske lite OT där.

Ja, synpunkter på bil och även bostad får även jag.
Jag hade en Porsche tidigare, men blev trött på kostnaderna som det medförde att äga bilen och rulla 800-1000mil/år.

Ja, hur kan man köpa en stuga? Det kostar ju pengar och är inte plus på kontot?
Trivsel, komfort och intresse behöver inte alltid generera ett överskott.

Det är väldigt vanligt att folk ska mäta allt i pengar, break even, ROI och annat.
Jag börjar nog bli gammal och trött, kan jag tänka mig, då jag inte helt ser tjusningen i det längre.

Jag har även kompisar som tyckte att det var galet att skaffa både fru och barn då det blir dyrt.
Fru och barn är egentligen den bästa investeringen, rent ekonomiskt till och med.
Utan fru/flickvän/sambo och barn så hade jag inga gränser alls. Nu har jag blivit tvingad till ansvar (i en massa år) och kan inte längre blåsa upp pengar hur jag vill.

Skönt att veta att även om vi amortera lika mycket som två stycken GT3 RS så har vi ändå lån kvar ........... NOT
Ligger på runt 50% belåningsgrad sett till dagens marknad för ett hus i en förort till Stockholm, galet minst sagt :/

Senast ändrad:
Skönt att veta att även om vi amortera lika mycket som två stycken 911 992 GT3 RS (list) så har vi ändå lån kvar ........... NOT
Ligger på runt 50% belåningsgrad sett till dagens marknad för ett hus i en förort till Stockholm, galet minst sagt :/

Ja, det är inte direkt roligt med lån, men ofta ett måste.
Tidigare jobbade jag offshore och hade en hel del fritid. 2v jobb 4v ledigt.
Det kan ju låta riktigt trevligt med 2 veckor jobb och sedan har man nästan en full svensk semester, för att sedan göra 2v igen för att ha en 4v semester igen.
Faktum är att det inte är så roligt då vänner, familj och övriga bekanta befinner sig på jobb, skola eller annat.
Jag brukade ta 1v ledigt, jobba 2v och ta en vecka ledigt innan jobbet kallade.

Folk på extraarbetet undrade varför i helvete jag jobbade när jag inte behövde jobba.
Jag funderade en stund och kom på att ”det är jävligt enkelt att jobba då man inte behöver jobba eller är tvungen att jobba”.

Lite så funderar jag även med amortering.
Är allt betalt och jag har 13år kvar till pension, men kan skita i allt arbete, så känns det mycket enklare att jobba utan att ha press på sig.

Lite mental komfort är väl egentligen det jag köper mig.

Sedan kan man undra om man är så amorteringssugen om lånet är på 200.000kr
Att kasta in 200.000kr på närmsta bankkontor för att spara någon hundring per månad i räntor…..
Då känns det vettigare att dra in 200.000kr på någon ”global indexfond” eller till och med dricka upp pengarna.

Det har folk sagt till mig också när jag hade bolån tidigare och tyckte jag skulle låna upp till maxbelopp och investera på börsen istället samt sänka min amortering. Jag och frugan har också båda bra löner så ingen som behöver kompensera för den andre. Jag har dock 35år till pension och hon har ca 40 år. Vi har som mål att ha ett fint boende vi vill bo kvar i resten av livet som inte har några lån kvar när vi är lika gamla som er ungefär. Samtidigt som man hunnit samla på sig lite kul erfarenheter och kapitalvaror(klockor etc) under tiden, går fint att göra både och med min kalkyl.

Jag är personligen inte tillräckligt intresserad av investeringar och känner mig mer bekväm med att vara skuldfri istället för att vinstmaximera med att både ha höga skulder och höga investeringar. Jag tycker helt enkelt inte det är kul alls att läsa årsredovisningar och sätta mig in i olika bolag utan lägger hellre den tiden på att läsa en skönlitterär bok eller något annat. Bolagsanalyser kommer väldigt långt ned på listan av saker jag kan tänka mig att lägga tid på, jag tycker dock det är väldigt roligt att planera min egen ekonomi. Jag har såklart en del investeringar ändå och kommer fortsätta använda det som sparform men jag tycker bara det känns oerhört skönt att undvika lån. Hade jag genuint tyckt det varit roligt att se över mina placeringar och vara mer aktiv förstår 100% att det ger bättre avkastning att ha ett lån på sitt boende och investera dessa pengar istället. Men ska man göra det bra tar det en hel del tid och då anser jag ändå att det ska vara kul. För mig känns det bara som jag jobbar på min fritid istället. Att vara skuldfri känns som ett enkelt och bra alternativ för oss som inte har ett genuint intresse av investeringar.

Håll er till topic. Ingen är intresserad av vems farfar som är starkast eller mormor som amorterat mest.

Fast samtidigt så blir det bostadsbubblor när räntor är låga och inga amorteringskrav finns.
Det ena leder till det andra och vi får ”bostadsbubbla” av det hela.

Så fungerar marknaden när folk har det för enkelt att köpa bostad, klockor, bilar, båtar och stugor.

Fast samtidigt så blir det bostadsbubblor när räntor är låga och inga amorteringskrav finns.
Det ena leder till det andra och vi får ”bostadsbubbla” av det hela.

Så fungerar marknaden när folk har det för enkelt att köpa bostad, klockor, bilar, båtar och stugor.

Japp. I mina ögon är det helt orimligt att så höga lånebelopp beviljas. Detta är vad som skapar bubblan. Folk borde få betydligt lägre lånebelopp och vi borde införa rak amortering på 10 eller 20 år för samtliga bolån. Tror det sistnämna hade räckt för att göra marknaden mer rimlig. Om folk inte får låna de belopp som bostäderna idag är "värda" kommer marknaden dämpas och detta blir betydligt bättre för alla i längden.

Japp. I mina ögon är det helt orimligt att så höga lånebelopp beviljas. Detta är vad som skapar bubblan. Folk borde få betydligt lägre lånebelopp och vi borde införa rak amortering på 10 eller 20 år för samtliga bolån. Tror det sistnämna hade räckt för att göra marknaden mer rimlig. Om folk inte får låna de belopp som bostäderna idag är "värda" kommer marknaden dämpas och detta blir betydligt bättre för alla i längden.

Ja, det är en förlust för mig och värdet på huset, men en mer nykter syn på själva marknaden.

Ja, det är en förlust för mig och värdet på huset, men en mer nykter syn på själva marknaden.

Tror det första du säger där är största anledningen att många är väldigt kritiska till detta. Man äger ett boende och det blir oerhört känsligt om det skulle införas regleringar som minskar värdet på detta. Även om dessa hade varit väldigt bra för de allra flesta vanliga människor i samhället. Banken hade varit de enda förlorarna på att folk får låna mindre och det är även därför det inte kommer ske. Banken har en enorm makt i samhället och kommer göra vad de kan för att fortsätta suga ut vanliga människor. :)

Ponera att ni har fyra miljoner på banken och ska köpa hus för åtta miljoner. Hur resonerar ni kring kontantinsats, belåningsgrad, ränta, amortering och sparande? Ge konkret exempel.

Själv hade jag lagt 3,5mkr i kontantinsats och placerat 0,5mkr i indexfond. Amorterat minimum. Har 40 år till pensionen.

Ponera att ni har fyra miljoner på banken och ska köpa hus för åtta miljoner. Hur resonerar ni kring kontantinsats, belåningsgrad, ränta, amortering och sparande? Ge konkret exempel.

Själv hade jag lagt 3,5mkr i kontantinsats och placerat 0,5mkr i indexfond. Amorterat minimum. Har 40 år till pensionen.
Hade gått in med hälften.

Något liknande kanske.

Hade nog gjort något liknande men amorterat betydligt mer.

Hade nog gjort något liknande men amorterat betydligt mer.

Jag hade i alla fall legat dubbelt upp mot minimum….tror jag.
Allt blir hypotetiskt när man inte är i den situationen.
Det är även hypotetiskt att jag skulle köpa hus för 8 mille, fast det beror nog på var man bor. Bor man i Stockholm så är det inget att höja på ögonbrynen åt. Man lär väl inte få något speciellt för de pengarna.

Skulle vi dessutom ponera att jag hade 250.000/månad i inkomst så skulle säkert varenda räknestycke se annorlunda ut.

Är 4 mille på banken det enda man har att leva på så skulle jag nog först och främst skaffat mig ett jobb.

Tillbaka
Topp