• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora bank ränte och privatekonomi tråden >>>

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Jag får samtal 09.30 idag från Handelsbanken angående ett lån för att lösa ut min syster i det radhus där jag nu bor. Det kommer vara det första lånet någonsin för mig, och det är inte helt hundra att det beviljas pga en historiskt något lättlynt inställning till pengar i kombination med slarv. Men jag har stramat upp rutinerna på sistone, börjat månadsspara och har numera full koll på alla räkningar. En en hel hög med vuxenpoäng helt enkelt även om det skedde först när man troligtivis befinner sig i andra halvlek :)

Men vad kan man förvänta sig för frågor, och är det något speciellt som är bra att ha med sig in i ett sådant här samtal som kan få vågskålen att tippa över? Tacksam för alla tips trots kort varsel. Det är kontorschefen herself som har mitt ärende och hon hade ju lika gärna kunnat säga nej vid det första tillfället så det ser jag som positivt.
 

Derix

Patek
2-Faktor
Jag får samtal 09.30 idag från Handelsbanken angående ett lån för att lösa ut min syster i det radhus där jag nu bor. Det kommer vara det första lånet någonsin för mig, och det är inte helt hundra att det beviljas pga en historiskt något lättlynt inställning till pengar i kombination med slarv. Men jag har stramat upp rutinerna på sistone, börjat månadsspara och har numera full koll på alla räkningar. En en hel hög med vuxenpoäng helt enkelt även om det skedde först när man troligtivis befinner sig i andra halvlek :)

Men vad kan man förvänta sig för frågor, och är det något speciellt som är bra att ha med sig in i ett sådant här samtal som kan få vågskålen att tippa över? Tacksam för alla tips trots kort varsel. Det är kontorschefen herself som har mitt ärende och hon hade ju lika gärna kunnat säga nej vid det första tillfället så det ser jag som positivt.
Oftast fastnar de på mätbara saker så om du kan visa ett månadssparande, aktieinnehav och sådana saker så kan det hjälpa.
 

Pinsam

Cartier
2-Faktor
Jag får samtal 09.30 idag från Handelsbanken angående ett lån för att lösa ut min syster i det radhus där jag nu bor. Det kommer vara det första lånet någonsin för mig, och det är inte helt hundra att det beviljas pga en historiskt något lättlynt inställning till pengar i kombination med slarv. Men jag har stramat upp rutinerna på sistone, börjat månadsspara och har numera full koll på alla räkningar. En en hel hög med vuxenpoäng helt enkelt även om det skedde först när man troligtivis befinner sig i andra halvlek :)

Men vad kan man förvänta sig för frågor, och är det något speciellt som är bra att ha med sig in i ett sådant här samtal som kan få vågskålen att tippa över? Tacksam för alla tips trots kort varsel. Det är kontorschefen herself som har mitt ärende och hon hade ju lika gärna kunnat säga nej vid det första tillfället så det ser jag som positivt.
Det räcker med att du påvisar att du är mån om din ekonomi och ekonomiska situation. Jag har flera samtal (per år) med olika finansiella institutioner där jag är helt ärligt med att jag har mina stålar på exempelvis Avanza, deras värsta konkurrent. Vill de ha mig som kund får de locka mig. Jag ska inte behöva hävda mig mer än att påvisa att jag har koll på sparande, placeringar och mån om att inte köpa finansiella instrument med usel avkastning.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Det räcker med att du påvisar att du är mån om din ekonomi och ekonomiska situation. Jag haft flera samtal (per år) med olika finansiella institutioner där jag varit helt ärligt med att jag har mina stålar på exempelvis Avanza, deras värsta konkurrent. Vill de ha mig som kund får de locka mig. Jag ska inte behöva hävda mig mer än att påvisa att jag har koll på sparande, placeringar och mån om att inte köpa finansiella instrument med usel avkastning.

Jag är iofs mest glad och tacksam om de vill ha mig :) Ska bli spännande det här hur som helst :)
 

strider

Panerai
Varför har de skrivit aktuella boräntor och sedan ”din räntesats”? Är aktuella boräntor ett genomsnitt i landet?
 

Bilagor

  • 597D6CF1-BBE0-4F6E-BBBD-B7F45AF2ED91.png
    597D6CF1-BBE0-4F6E-BBBD-B7F45AF2ED91.png
    124.3 KB · Visningar: 14

Lutte

Cartier
2-Faktor
Varför har de skrivit aktuella boräntor och sedan ”din räntesats”? Är aktuella boräntor ett genomsnitt i landet?
Alla som uppfyller vissa krav får samma rabatter på listräntan. Det handlar om storlek på lånet i kronor och procent av bostadens värde och kanske något mer, men det är transparent och står någonstans på hemsidan om jag inte minns fel.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Vilka fonder har du investerat i? Oftast kostar bankernas egna fonder mer än vad de smakar. Kan bli hiskeligt dyrt i längden...

Det är Handelsbankens fonder men hos Avanza. Samliga tre har gått plus hittills så jag är nöjd. Det är HB Hållbar Energi, HB Sverige Tema och HB Hälsovård Tema. Har andra fonder också, men de där får vara kvar åtminstone till dess att det är påskrivet och klart med lån. Har andra fonder också som inte är förvaltas av Handelsbanken.
 

Hoarz

Cartier
2-Faktor
Det är Handelsbankens fonder men hos Avanza. Samliga tre har gått plus hittills så jag är nöjd. Det är HB Hållbar Energi, HB Sverige Tema och HB Hälsovård Tema. Har andra fonder också, men de där får vara kvar åtminstone till dess att det är påskrivet och klart med lån. Har andra fonder också som inte är förvaltas av Handelsbanken.
Det kommer nog inte smälla så högt hos SHB då de bara får halva avgiften. ;)
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Det är Handelsbankens fonder men hos Avanza. Samliga tre har gått plus hittills så jag är nöjd. Det är HB Hållbar Energi, HB Sverige Tema och HB Hälsovård Tema. Har andra fonder också, men de där får vara kvar åtminstone till dess att det är påskrivet och klart med lån. Har andra fonder också som inte är förvaltas av Handelsbanken.

Sen kan du byta till deras billigare fonder :

 

Kwyjibo

Omega
2-Faktor
Nyss tagit livets första bolån i samband med husköp. 1,18% på 3 år hos Danske med rabatt via facket. 85% belåningsgrad, hade för all inte behövt låna fullt så mycket men med räntesatsen tänker jag att vi kan få bättre utväxling av de pengarna på annat håll och amortera ner mer om 3 år om räntorna stigit.

Känns som en bra deal givet vår situation. Hustrun är anställd som doktorand vilket inte är en fast tjänst men var inga problem.
 

RJonsson

Omega
Nyss tagit livets första bolån i samband med husköp. 1,18% på 3 år hos Danske med rabatt via facket. 85% belåningsgrad, hade för all inte behövt låna fullt så mycket men med räntesatsen tänker jag att vi kan få bättre utväxling av de pengarna på annat håll och amortera ner mer om 3 år om räntorna stigit.

Känns som en bra deal givet vår situation. Hustrun är anställd som doktorand vilket inte är en fast tjänst men var inga problem.

Jag har möte med Danske på måndag för att lägga upp bolån och siktar på samma ränta/bindningstid som dig. Undrar hur hårda de var med att man ska använda sig av dem för vardagstjänster/lönekonto/kontokort osv. för att få den räntan? Inte överdrivet sugen på att byta då deras hemsida och app ser sådär ut jämfört med den jag har nu.
 

SCM

Cartier
2-Faktor
Jag har möte med Danske på måndag för att lägga upp bolån och siktar på samma ränta/bindningstid som dig. Undrar hur hårda de var med att man ska använda sig av dem för vardagstjänster/lönekonto/kontokort osv. för att få den räntan? Inte överdrivet sugen på att byta då deras hemsida och app ser sådär ut jämfört med den jag har nu.
För mig var det ett måste när jag bytte till dem för ett år sedan. Men det har funkat hyfsat tycker jag ändå!
 
Topp