Man bör tänka så att man ska pruta
Nej men det är väl inte helt oviktigt att trappan funkar så att mäklaren faktiskt får något för att slita lite. Sikta därför på att pruta ner grundarvodet hellre än att försöka justera upp gränsen för arvodestrappan för mycket eller pruta ner det högre arvodet ovan gränsen för mycket. Försök skapa dig en egen bild av värdet och jämför med olika mäklare för att sedan hitta rätt gräns för "trappan".
Beroende på hus/lgh så skiljer det ju en del. Har förstått att hus brukar ha snäppet högre arvode. För lgh skulle jag säga att 1% grundarvode och 10% över en överenskommen gräns är rimligt (och gränsen ska inte vara utropspris i det fallet). Men det finns ju många frihetsgrader, man kan ju justera upp gränsen och också justera upp det högre arvodet osv så man får tänka på totalkostnaden där under 1,5% för det du hoppas kunna sälja väl bör vara nåbart. Och glöm inte att du kan förhandla om andra saker också, såsom att skippa ensamrätten samt avgifter som du ev. åker på om du säger upp avtalet innan försäljning t.ex, samt att du alltid kan förhandla om arvodet senare om marknaden förändras innan det blir försäljning (om ensamrätten är borta eller utgått). Även om man kanske inte har lika bra läge då förstås.
Nu utgick jag från Stockholm så det ska nämnas. Tog det för givet insåg jag nu

Där prisbilden är lägre blir procenten också högre osv.