• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bostadsbubbla

Jag tänker att Sverige behöver höga skatter, bland annat för att betala för folk som flyr landet när det egentligen är dags för dom att betala tillbaka för allt man fått gratis under vägen till vuxenlivet.
Om skatterna var lagre sa kanske farre valde att "fly" at olika hall... Den tanken har aldrig slagit dig?

Kanske lite off topic men en rätt underhållande länk från programmet Svenska nyheter i SVT som kanske kan sätta punkt för våra skatte frågor ;)

Jag tror dock att folk inte vet hur mycket jobb det är att ha ett fritidshus. Som måste underhållas inne, ute och trädgård. Så jag tror att inom 5 år kommer det vara rätt mycket fritidshus ute på marknaden och för nya båtägare ger jag nog en säsong till bara.
Då antar jag också att Corona är borta nästa år. Jag är nog lite optimistisk men inte lika som mina föräldrar som väntade till 2013 innan dom köpte sin första lägenhet efter att bott i en hyresrätt tidigare, i tron om att bostadspriserna skulle vända.
Jesper är grym :)
Och avsnittet är bildande om skatterna.

Snacket om återinförandet av fastighetsskatten bottnar väll i kritiken från EU Sverige har fått dom senaste åren?
ett direkt förslag på åtgärder mot svenska bostadsmarknaden är ju återinförandet av fastighetsskatt och slopandet av ränteavdraget. Senaste rapporten finns att läsa här:

Sannolikt påverkar det, men även rapporten som finanspolitiska rådet släppte förra året. Länk finns i tråden och den är enkel att hitta. Kort sagt finns det många obalanser i svensk ekonomi, inte bara fastighetsbeskattningen. Man har petat här och där genom åren och tillslut krävs det en helhetssyn. I samband med en ekonomisk kris blir det säkert ett lämpligt tillfälle att gå in och styra upp sånt som man inte klarar av populistiska skäl idag av rädsla för att inte bli återvald. Synd att det ska krävas kniven mot strupen varje gång. Det är väl mänsklig natur.

Tänk 20 år istället. Inga kommer driva den politiken eftersom det är en hatad skatt. Spelar ingen roll om den är bra eller inte.
Ja tyvärr men samtidigt har väl nu S, V och MP alla sagt att den ska åter? Tyvärr är det ju som vanligt cherry picking så de vill väl inte sänka skatten på jobb och pensioner som förslaget också sade. Men C vill ju just sänka de skatterna så en kombination av dessa kanske ändå är möjlig...

Tror inte heller det blir nu men sannolikheten är nog större än man tror. Om de faktiskt följer hela förslaget borde det få brett stöd eftersom det skulle gynna de allra flesta.

Räkna inte med skatten under er livstid. Vi kommer gå mot tider med snarare fler subventioner och att underlätta för lån, vi lever i en tid då man bara kan lägga till fler underlättningar, inte dra bort de, då får det direkts effekter som ingen vill ha. Däremot kommer arbete beskattas mer framöver, det är vi redan vana vid och det är dit man först går för att be om mer pengar.

Räkna inte med skatten under er livstid. Vi kommer gå mot tider med snarare fler subventioner och att underlätta för lån, vi lever i en tid då man bara kan lägga till fler underlättningar, inte dra bort de, då får det direkts effekter som ingen vill ha. Däremot kommer arbete beskattas mer framöver, det är vi redan vana vid och det är dit man först går för att be om mer pengar.
I ett längre perspektiv omöjligt oc ohållbart när färre och färre kommer jobba pga digitalisering. När mindre och mindre del av BNP skapas av människor blir det i längden helt ohållbart att ha beskattningen på dessa. Detta är ett enormt och svårt problem då man inte heller vill att kapital och företag flyr landet.

Däremot delar jag tyvärr din bild av att man kommer fylla bubblan med mer luft innan man sticker en nål i den. Att ge statliga lån till förstagåmgsköpare är så dumt att man svimmar. Nästa omgång förstagångsköpare då??? Ska de få någon milon i gåva?

Det finns någon slags uträkning (risig källa här, ok?) på hur mycket skatteuttag man kan ha innan viljan att betala skatt sjunker drastiskt. Någonstans måste ju vi som jobbar dra en gräns på hur mycket skattetryck vi kan stå ut med. Jag tror arbetsbyten och liknande, med låg transparens, blir vanligare om man som ”arbetare” upplever att man skattas ihjäl.

Det finns någon slags uträkning (risig källa här, ok?) på hur mycket skatteuttag man kan ha innan viljan att betala skatt sjunker drastiskt. Någonstans måste ju vi som jobbar dra en gräns på hur mycket skattetryck vi kan stå ut med. Jag tror arbetsbyten och liknande, med låg transparens, blir vanligare om man som ”arbetare” upplever att man skattas ihjäl.
Lafferkurvan https://sv.wikipedia.org/wiki/Lafferkurvan

Ja tyvärr men samtidigt har väl nu S, V och MP alla sagt att den ska åter? Tyvärr är det ju som vanligt cherry picking så de vill väl inte sänka skatten på jobb och pensioner som förslaget också sade. Men C vill ju just sänka de skatterna så en kombination av dessa kanske ändå är möjlig...

Tror inte heller det blir nu men sannolikheten är nog större än man tror. Om de faktiskt följer hela förslaget borde det få brett stöd eftersom det skulle gynna de allra flesta.

Är väl politiskt självmord att återinföra fastighetsskatten, speciellt när den ska drabba bostadsrätter också. Det är 18% hyresrätter i Sverige, en extrem majoritet blir ju isåfall drabbade och känslan är att många är trötta på att bli utsugna av staten.
Bättre är väl att matta av prisuppgången genom att minska uppskovsbeloppet och slopa ränteavdraget.

Sannolikt påverkar det, men även rapporten som finanspolitiska rådet släppte förra året. Länk finns i tråden och den är enkel att hitta. Kort sagt finns det många obalanser i svensk ekonomi, inte bara fastighetsbeskattningen. Man har petat här och där genom åren och tillslut krävs det en helhetssyn. I samband med en ekonomisk kris blir det säkert ett lämpligt tillfälle att gå in och styra upp sånt som man inte klarar av populistiska skäl idag av rädsla för att inte bli återvald. Synd att det ska krävas kniven mot strupen varje gång. Det är väl mänsklig natur.

Ja, det krävs tyvärr nog betydligt mer instabilitet för att kunna göra stora förändringar.

Löfven stod i kammaren så sent som förra veckan på statsministerns frågestund och sa att det Inte finns något konkret förslag om fastighetsskatt inom ramen för JA.

Nån fastighetsskatt är iaf inte jag intresserad av, däremot vore det bra att slopa ränteavdraget.

Fanns väl goda anledningar till att fastighetsskatten plockades bort? Att dessa anledningar helt plötsligt skulle vara omoderna tror jag inte alls på och den regering som kommer på tanken att återinföra fastighetsskatten tror jag lugnt kan räkna med inte sitta kvar nästföljande val. Detta är nog helt uppenbart för vilken politiker som helst. Skulle staten komma fram till att kostnaderna i samhället dragit iväg på ett "oväntat" sätt, kanske pga covid19, kanske av andra anledningar, så kan man möjligen ändå tänka sig att en regering av desperation återinför den men det politiska priset lär nog ändå vara ristat i sten. Game over.

Läste att Fi ska slopa den tillfälliga amorteringsfriheten och att amorteringskraven återinförs 31 augusti. Syftet ska vara att bromsa bolånen. Kommer det här påverka senaste tidens utveckling på bostadspriserna? Har tidigare läst någonstans att endast en tiondel ansökt om den tillfälliga amorteringsfriheten.

Läste att Fi ska slopa den tillfälliga amorteringsfriheten och att amorteringskraven återinförs 31 augusti. Syftet ska vara att bromsa bolånen. Kommer det här påverka senaste tidens utveckling på bostadspriserna? Har tidigare läst någonstans att endast en tiondel ansökt om den tillfälliga amorteringsfriheten.
Kke folk känner sig lite mindre rika och tycker det blir tråkigt när de också vill börja flyga etc igen.

Vill minnas de 10% gällde nya bolån? Uppfattat det som att många som haft bolån sedan innan slutat amortera? Kan missuppfattat dock.

Dock ser jag inte heller att det isolerat kommer ha ngn dramatiskt effekt alls, men kke dämpar något, om inte annat i kombination med andra prioriteringar? Om räntorna fortsätter klättra är det nog det primära som kan få större effekt?

Inte helt insatt i hur det funkat men man har väl inte kunnat få amorteringsfritt för all framtid? Folk måste väl ändå fattat att de rätt snart måste börja amortera enligt kraven även om de slipper just precis nu? Eller har jag missuppfattat? Eller är folk så dumma?

klart är iaf att folk budar som om man aldrig någonsin behöver amortera något 😂

Inte helt insatt i hur det funkat men man har väl inte kunnat få amorteringsfritt för all framtid? Folk måste väl ändå fattat att de rätt snart måste börja amortera enligt kraven även om de slipper just precis nu? Eller har jag missuppfattat? Eller är folk så dumma?

klart är iaf att folk budar som om man aldrig någonsin behöver amortera något 😂
Nä precis det är vad det heter, tillfällig amorteringsfrihet. Tror inte gemene man tolkar det som för all framtid. Som sagt bara en tiondel som nyttjat möjligheten, kanske att vissa spekulerat i att det skulle förlängas och således varit beredda att betala mer för ett boende än vad de annars skulle ha gjort. Det kommer säkert bara ha marginell påverkan, om ens någon. Det normala är att folk amorterar men reagerade på att Fi återinför kravet som ett led i att bromsa bolånen och prisutvecklingen (större skuldsättning).

Gällande amorteringsfriheten är det faktiskt något jag och frun utnyttjat. Inte för att ha mer pengar att spendera eller liknande utan för att våra inkomster påverkats negativt. Tack och lov inte pga att någon av oss förlorat jobbet eller liknande. Men då det råder noll tolerans på jobbet, och framförallt skola/förskola, har det blivit en stor del vabbande senaste året. Detta innebär då givetvis ett ekonomiskt tapp i princip varje månad. Nu var vi kloka nog att avsätta lika stor del vi skulle amorterat på sparkontot bara för att. Men ändå varit skönt med den vetskapen att vi slapp amorteringar vissa månader när vår nettoinkomst påverkats med flera tusen kronor den perioden. Med facit i hand hade vi lika gärna kunnat amortera. Men för ca 1 år sen visste vi inte i vilken utsträckning vi skulle behöva vabba osv.

Gällande amorteringsfriheten är det faktiskt något jag och frun utnyttjat. Inte för att ha mer pengar att spendera eller liknande utan för att våra inkomster påverkats negativt. Tack och lov inte pga att någon av oss förlorat jobbet eller liknande. Men då det råder noll tolerans på jobbet, och framförallt skola/förskola, har det blivit en stor del vabbande senaste året. Detta innebär då givetvis ett ekonomiskt tapp i princip varje månad. Nu var vi kloka nog att avsätta lika stor del vi skulle amorterat på sparkontot bara för att. Men ändå varit skönt med den vetskapen att vi slapp amorteringar vissa månader när vår nettoinkomst påverkats med flera tusen kronor den perioden. Med facit i hand hade vi lika gärna kunnat amortera. Men för ca 1 år sen visste vi inte i vilken utsträckning vi skulle behöva vabba osv.
Då har ni ju utnyttjat det på rätt sätt. Finns inget att skämmas för.

edit: Jag tror för övrigt inte att den tillfälliga amorteringsfriheten har haft någon större betydelse. Det är kvotgraven och kalkylräntan som begränsar mest och FI har varit väldigt tydliga med att amorteringarna är här för att stanna.

Senast ändrad:
Då har ni ju utnyttjat det på rätt sätt. Finns inget att skämmas för.

edit: Jag tror för övrigt inte att den tillfälliga amorteringsfriheten har haft någon större betydelse. Det är kvotgraven och kalkylräntan som begränsar mest och FI har varit väldigt tydliga med att amorteringarna är här för att stanna.
Det tror inte jag heller. Men det verkar ju som att FI tror det. Förvånande. Eller försöker man bara få det att verka som att man gör något för att dämpa marknaden?

Angående fastighetsskatten. Danskarna börjar diskutera höjd fastighetsskatt på dyra objekt för att bromsa prisutvecklingen. De har redan hög skatt på bostäder där.

Det var en artikel i Di i torsdags om räntedopade bostäder.

11 procent av de nya låntagarna lånar mer än 450 procent av sin bruttolön 2020. I Stockholm var det 24 procent som lånar så mycket. Under ett pandemi år. Det är sjukt.

Snittföreningen i Sverige har en belåning på 6300 kr per kvadratmeter. I nyproduktion är den hela 13700 kr. Enligt krönikören motsvarar det senare 1.4 miljoner i lån på 100 kvm förutom lånet på själva bostaden.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    726.8 KB · Visningar: 21
Senast ändrad:
Tillbaka
Topp