• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bostadsbubbla

Exakt. Oerhört många som blir skitnödiga av en treprocentig nedgång eller kanske bara en stagnation, när samma personer fått se en prisuppgång på 30-50% på sin överbelånade BR de senaste åren.
Precis så jag resonerar. Vår BR har enligt senaste värderingen stigit med 800k. (Renoverings kostnad inkluderad) nog tusan sitter vi lugnt i båten om marknaden droppar 10%.

Många kloka inlägg. Jag har förmånen liksom många andra att betrakta marknaden på håll, och fascineras fortfarande över vad många som diskuterar frågan faktiskt jämför med. Som någon påpekade så brukar det generellt vara lågsäsong just nu och det kommer dessutom i en tid där det sedan länge funnits tecken på att främst stockholmspriserna nått viss mättnad. Bara det faktumet är ett sundhetstecken för den svenska bostadsmarknaden. Med andra ord så har vi nått en priströskel som de flesta nu kommer få tid att landa i, utan spekulationer från riskkapital-håll eller banker som tagit större risker än nödvändigt. De prisnedgångar som syns nu är på intet sätt nya. Under åren kring 2010 skedde det i omgångar, oftast vid den här perioden och med fall runt 10%.

Under tiden fortsätter det många inte talar om, nämligen utflyttning från glesbygderna. Storstadsregionerna växer och bostadsbristen håller i sig, samtidigt som sysselsättningen ökar och konjunkturen i Sverige fortsatt är stark. Återigen är det alltså värt att betona detta som ett sundhetstecken. Vi är kloka. Vi inväntar besked om räntor, världsläget och så vidare. Särskilt kring årsskiften.

Eftersom jag planerat att sälja radhus i stockholmsregionen och flytta till Hälsingland under våren/sommaren är det trist för mig personligen om priset går ner. För samhället är det nog positivt på lång sikt om priserna slutar rusa.

Först ut denna vecka; negativ bevakning i DI; https://www.di.se/nyheter/nya-siffror-bostadssaljarna-far-inte-ens-utgangspriset/

I vart fall står säljare och köpare en bit ifrån varandra, min empiriska undersökning (=som alltså egentligen är värdelös) visar på att säljarna i mångt och mycket väntar sig rekordpriser och det kanske inte är realistiskt just nu (eller ens någonsin, varför måste varje försäljning innebära ett rekordpris på den aktuella gatan?).
Nej, det intressanta är ju att mäklarna är ute och baissar priserna så där lagom mycket, allt för att sänka säljarnas förväntningar lite lagom och hålla uppe transaktionsvolymerna.

Hoppas det kraschar.
Nuvarande bostadspris i Västerås är helt sjukt. Ingen chans att en vanlig Svensson kan betala av ett lån på 3 mille...
Precis.

Du är medveten om vad som händer om det skulle krascha? Inte bara bostadsmarknaden som kommer påverkas.
Visst, men vi måste ta smällen någon gång, bättre desto snabbare det sker.

Jag håller med. Folk blir så jäkla fartblinda och reflekterar inte över det osunda i att prisuppgången håller en helt annan takt än reallöneutvecklingen. Och de flesta är ju fullständiga ekonomiska analfabeter utan kapacitet att dra i bromsen och balansera sin egen risknivå och balansräkning. Då måste pappa staten gå in och leka överförmyndare åt hela befolkningen.
Ja enormt oansvarigt, men det är inte konstigt att många är fartblinda när prisuppgången varit så långvarig. I stort politikernas fel. Ränteavdraget borde fasats ut för långe sedan, fastighetsskatten borde vara kvar och hög istället för att beskatta företagande, utbildning och ansträngning.

Inte fullt medveten men ja, jag vet.
Dock så är 3m snuskigt mycket pengar.
Det kan du inte neka. Ammorterar man 10k per månad så tar det ändå 25 år att amortera bort.
Inte omöjligt nej, och inte orimligt heller.
Men lite kul vill man ju också ha för sina pengar tycker väl jag :)
3 miljoner är OK för två akademiker med höga löner, men nu är det vad LO-par köper sina hus för. Med var sitt blankolån på 200 000 kr till kontantinsatsen hos "bussig finans"...

Fast 30K per miljon känns ju inte precis som ett ras va? Mer som pyspunka på trehjulingen......men klart intressant när det kommer ny mäklarstat om 2-3 veckor......visar den ytterligare ett par pinnar ner.....ihop med skvallerpressens domedagsrubriker.......så kan det ju utlösa mindre roliga konsekvenser.......så rullar det igång.
Som sagt, prisfallet är nog större då mycket tidigare såldes över begärt pris.

Köpte i Göteborg 2003. Jag kommer fortfarande ihåg att alla då varnade för kraschen och många tyckte att det var oansvarigt av mig att låna så mycket som jag gjorde då med den tidens mått. Sedan har det gått upp sjukt mycket. För eller senare lär det gå ned, men samtidigt har alla varnat för det ända sedan jag köpte för 15 år sedan. Blir lite som att ropa efter vargen, till slut hör man inte när den väl kommer.
:)
Man kan spela rysk roulette varje nyårsafton också ett tag innan det smäller.

Priserna har gått ner: http://www.penates.se/stockholm-innanfor-tullarna/

Många som har köpt nyprod på spekulation har redan förlorat mer än insatsen, frågan är om det är bättre att backa ur och torska 100-200k än 500k om man väljer att fullfölja köpet?
Jag kan inte nyproduktion så bra, i vilket läge binder man sig, jag har hört vissa prata om att om man drar sig ur får man kompensera byggbolaget om de säljer med "förlust" jämfört med ditt förutbestämda pris.

Exakt. Oerhört många som blir skitnödiga av en treprocentig nedgång eller kanske bara en stagnation, när samma personer fått se en prisuppgång på 30-50% på sin överbelånade BR de senaste åren.
Det hela är enkelt. Hela uppgången bygger på psykologi, psykologin om de ständigt ökande priserna. Därför är -3% något stort - för priserna var ju tänkta att ständigt öka. När priserna inte gör det längre, bryts förtrollningen.

Precis så jag resonerar. Vår BR har enligt senaste värderingen stigit med 800k. (Renoverings kostnad inkluderad) nog tusan sitter vi lugnt i båten om marknaden droppar 10%.
Inte om du köpte den för 8 miljoner.

Nej, det intressanta är ju att mäklarna är ute och baissar priserna så där lagom mycket, allt för att sänka säljarnas förväntningar lite lagom och hålla uppe transaktionsvolymerna.

Precis.

Ja enormt oansvarigt, men det är inte konstigt att många är fartblinda när prisuppgången varit så långvarig. I stort politikernas fel. Ränteavdraget borde fasats ut för långe sedan, fastighetsskatten borde vara kvar och hög istället för att beskatta företagande, utbildning och ansträngning.

3 miljoner är OK för två akademiker med höga löner, men nu är det vad LO-par köper sina hus för. Med var sitt blankolån på 200 000 kr till kontantinsatsen hos "bussig finans"...

Jag kan inte nyproduktion så bra, i vilket läge binder man sig, jag har hört vissa prata om att om man drar sig ur får man kompensera byggbolaget om de säljer med "förlust" jämfört med ditt förutbestämda pris.

Det hela är enkelt. Hela uppgången bygger på psykologi, psykologin om de ständigt ökande priserna. Därför är -3% något stort - för priserna var ju tänkta att ständigt öka. När priserna inte gör det längre, bryts förtrollningen.

Nej, det har du förstås helt rätt i. Nu kostade inte lägenheten mer än 1,3mill. Därav mitt resonemang

Ska du flytta "dit jag tror"?
Nja, inte helt omöjligt, kanske. Helst av allt skulle jag vilja ha ett timrat större torp eller en mindre hälsingegård. Kollar hus mellan Delsbo i norr och Tönnebro i söder. Beror lite på hur försäljningen går med. Hade varit skönt att vara helt fri från lån. Självklart kommer sättningen i marknaden precis då vi beslutat att flytta norrut :(

Precis.

Du tror alltså allvarligt att medelsvensson sitter med 400k i blancolån? Herregud....

Nja, inte helt omöjligt, kanske. Helst av allt skulle jag vilja ha ett timrat större torp eller en mindre hälsingegård. Kollar hus mellan Delsbo i norr och Tönnebro i söder. Beror lite på hur försäljningen går med. Hade varit skönt att vara helt fri från lån. Självklart kommer sättningen i marknaden precis då vi beslutat att flytta norrut :(
Ah, jag är med. Ska vara hyfsat pendlingsbart söderut, med andra ord.
Lycka till med letandet!

Jag har försökt googla men inte hittat några konkreta siffror. Hittade att hos en bank tog 16,5% blankolån i samband med bostadsköp. Det borde gissningsvis betyda att flertalet av dessa har en hög belåningsgrad på sin bostad.

Att medelsvensson har 400k i blanco känns givetvis helt orimligt.

400k lät ju jäkligt högt, men kanske inte är så orimligt, i alla fall inte bland en del (puckon) här uppe.
Exemplet (stereotypt fast ganska vanligt):
Han jobbar i Stockholm på veckorna, drar in 40 rent. Hon jobbar 75% på förskola och drar in 15 rent i månaden. Han vill ha lite leksaker, och har skoter och fyrhjuling på blanco, typ 200k, eftersom han har kunnat lägga - tycker han - mycket kontant.
De köper hus, tänker att de kan renovera löpande för lönen, och tar i från tårna, husen här går ganska stadigt upp så de tycker det är lugnt att låna blanco till hp. Drygt 150K till så är det detras. Eftersom lönen går åt till renovering och löpande kostnader så amorteras det minsta möjliga på alla lån, och sedan ska han byta skoter varje år.
Inte helt orimligt scenario, när jag tänker på det.

Är det högre tryck på bostäder idag i Stockholm än för 10år sedan? Är inte behovet hyfsat nära baserat på inflytt/giftemål/separation/spekulation och dödlighet? Inte en jävel ville köpa 2008. Vi gick in och köpte nyproducerad lägenhet där byggaren hade 10% osålt efter ett år. Jag prutade ner 25% från deras fasta pris. Vi hade siktat in oss på en mindre men la även bud på en större vilken vi tog.

100% belåning där vi hade 25% topplån. Idag har vi 50% belåning på ett hus. Att det inte skulle gå åt andra hållet i pris på bostäder känns helt orimligt. En extrem period har det varit. Helt klart.

Ja? Hur tror du annars att många köper sitt första boende idag? Dvs de som ej får låna av sina föräldrar.
Har du något som motbevisar det jag påstår?
2BD0CFE0-5F7C-48C6-BBEA-E9D05C692BE3.png

Här ser du hur siffran såg ut tidigare i år, andel med blancolån minskar och i Stockholm är det nästan obefintligt.
Det är bara 1,5% av nya låntagare i Stockholm som även har blancolån.
Dessutom är snittbeloppet på nya blancolån under 100000 och tas oftast för fordon, inte bostad.
Det här visar precis hur situationen ser ut med domedagsprofeter, ni skriker högt men utan någon substans.

Senast ändrad:

Här ser du hur siffran såg ut tidigare i år, andel med blancolån minskar och i Stockholm är det nästan obefintligt.
Dessutom är snittbeloppet på nya blancolån under 100000 och tas oftast för fordon, inte bostad.
Det här visar precis hur situationen ser ut med domedagsprofeter, ni skriker högt men utan någon substans.

Kudos till dig som faktiskt ger wikipediamannen en källa.

Jo, så ser det ut. De minimala risker bankerna tagit är som sagt begränsade till en liten grupp låntagare. Men inte nog med det, många har gott om pengar idag (inte bara "vad fan får jag för skatten"-typer) vilket är en följd av de borgerliga åren med deras skattepolitik och en nuvarande regering som inte kan driva sin politik särskilt hårt. Samt naturligtvis de många bostadsaffärer som gjorts med god vinst.

Jag var på ett seminarium om priser / värden inom fastigheter nu i morse, där talades det om nedgång (i Stockholm) på upp emot 15%, en nedgång som riskerar att fortsätta under nästa år (när de som "måste" sälja, måste göra det på riktigt, nu känns det som att många försöker ligga lågt i väntan på bättre tider). 15% är väldigt, väldigt mycket i en situation där varje kvm kostar nästan 100´.

En intressant jämförelse som gjordes var med krisen i början på 90-talet, jag brukar luta mig tillbaka mot den krisen och säga att "det är en annan situation nu, eftersom det faktiskt saknas bostäder på ett annat sätt, då fanns det ju tomma lägenheter" vilket förvisso är sant, men det som totalt dödade marknaden då var absolut inte enbart en förändring av tillgång/efterfrågan utan människors vilja och förväntan att betala något försvann väldigt snabbt, behovet fanns trots allt där på ett ganska stabilt sätt.

Jag var på ett seminarium om priser / värden inom fastigheter nu i morse, där talades det om nedgång (i Stockholm) på upp emot 15%, en nedgång som riskerar att fortsätta under nästa år (när de som "måste" sälja, måste göra det på riktigt, nu känns det som att många försöker ligga lågt i väntan på bättre tider). 15% är väldigt, väldigt mycket i en situation där varje kvm kostar nästan 100´.

En intressant jämförelse som gjordes var med krisen i början på 90-talet, jag brukar luta mig tillbaka mot den krisen och säga att "det är en annan situation nu, eftersom det faktiskt saknas bostäder på ett annat sätt, då fanns det ju tomma lägenheter" vilket förvisso är sant, men det som totalt dödade marknaden då var absolut inte enbart en förändring av tillgång/efterfrågan utan människors vilja och förväntan att betala något försvann väldigt snabbt, behovet fanns trots allt där på ett ganska stabilt sätt.
Jag är själv spekulant på första egna bostadsrätten i Stockholm och förbluffas över hur folk trissar upp priserna utöver utgångspris, i ett läge där det åtminstone med min bedömning känns extremt osäkert om man skulle få tillbaka pengarna vid en eventuell försäljning. Både jag och min flickvän tjänar relativt bra men jag tycker ändå att allting över 3 mille för en 2:a är väldigt väldigt mycket pengar. Nu har vi iofs extremt låg boendekostnad för närvarande och det enda som sker för mig om jag har is i magen är att jag kan öka min kontantinsats men om det inte är så att man MÅSTE köpa bostad så hade inte jag ställt mig i ett budrace idag iaf.

Som exempel kikade vi på en lägenhet igår som hade en kakelugn men i övrigt var ganska liten och med hopplöst usel planlösning. På två dagar har den gått upp över 700 000 i pris. Fattar inte folk att 700 000 kr är jättemycket pengar? 700 000 kr är jättemycket även för någon med mycket god ekonomi.

Som exempel kikade vi på en lägenhet igår som hade en kakelugn men i övrigt var ganska liten och med hopplöst usel planlösning. På två dagar har den gått upp över 700 000 i pris. Fattar inte folk att 700 000 kr är jättemycket pengar? 700 000 kr är jättemycket även för någon med mycket god ekonomi.

Vad spelar det för roll hur mycket den gått upp? Vad är priset relaterat till tidigare sålda objekt i området?

Vad spelar det för roll hur mycket den gått upp? Vad är priset relaterat till tidigare sålda objekt i området?
Du tycker att det är värt att dra upp samtliga variabler som avgör lämpligheten utöver angivet? 700 000 kronor är jättemycket pengar oavsett om utgångspriset var 2,5 eller 4,5 och vi kan i situationen anta att lägenheten inte var vansinnigt underprissatt i förhållande till utgångspris.

Du tycker att det är värt att dra upp samtliga variabler som avgör lämpligheten utöver angivet? 700 000 kronor är jättemycket pengar och vi kan i situationen anta att lägenheten inte var vansinnigt underprissatt i förhållande till utgångspris.

Ja, jag anser att det är av stor vikt. Om du går på visningar där utgångspriset är satt 25% under marknadspriset och sen gnäller har du gjort dålig research.

Tillbaka
Topp