• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bostadsbubbla

Måste säga att det är skrämmande hur lite folk vet om ekonomi som tar höga bolån idag, tyvärr har det blivit en mentalitet "ju längre jag väntar förlorar jag 10%/år i värdeökning". Man ser det som en självklarhet att priserna på fastigheten går upp och det öppnar upp för lyx konsumtion.. Alla stolpskott diskuterar på fester om vilka goda affärer dom gjort baserat på analysen "det kommer alltid gå upp och det är därför jag spekulerar i nybyggen"
Min tro är att priserna kommer stanna av hemma med en nedgång på ca 20% efter mars.
Den riktiga bubblan tror jag spricker efter Kinas.

Måste säga att det är skrämmande hur lite folk vet om ekonomi som tar höga bolån idag, tyvärr har det blivit en mentalitet "ju längre jag väntar förlorar jag 10%/år i värdeökning". Man ser det som en självklarhet att priserna på fastigheten går upp och det öppnar upp för lyx konsumtion.. Alla stolpskott diskuterar på fester om vilka goda affärer dom gjort baserat på analysen "det kommer alltid gå upp och det är därför jag spekulerar i nybyggen"
Min tro är att priserna kommer stanna av hemma med en nedgång på ca 20% efter mars.
Man kan nästan gissa att du tror det utan att ens läsa vad du skriver genom att titta på din avatar. Själv tror jag det går ner och sedan upp igen. Jag har historien på min sida...

min bror är inne på att köpa en lgh 60kvm 2mille, 4,2k i avgift men blir lite nojig för man vill ju inte göra en dålig affär. han planerar att bo där 3-4 år
expansivt område
det som gör han nojig är den höga avgiften och höjer bankerna räntan höjs väl även föreningensavgift?
kmr troligtvis låsa räntan men är rädd att när han säljer lghen om 3-4 år kmr priserna vara lägre med tanke på nya amorteringskraven som troligtvis träder i kraft mars 18 samt att priserna allmänt gått ner.
lghen är i gbg
ska man hellre vänta och köpa sig en större lgh om 3-4 år som man kan tänka sig bo i 5-10 år?

Motsägelsefullt.

• Like
Reactions: Oew
Som sagt du först! Har aldrig påstått att jag är hotshot eller att du skulle vara bankanställd! Det jag påstår är att alla kommer vinkla faktan och ta fram information efter deras intressen. S-O Johansson till exempel som precis togs upp har sina intressen och planer för hur han skall fortsätta bygga sitt och utöka sin Ferrari samling. Berättar gärna mer om min situation så berättar jag gärna mer om mig!
Jag håller helt med dig att alla har en egen agenda. S-O:s är väl ingen större hemlighet, han vill fynda (fastigheter) bland (från) de (företag) som belånat sig för mycket.
http://www.realtid.se/fastpartner-forvarvar-fastighet-fran-oscar-properties
Det innebär ju dock inte att han har fel i sak.

Intressant att få reda på vilka som ligger bakom Husmark tvivlar inte på att datan är rätt då den kommer från Booli men kul när man googlar och ser vilka som ständigt länkar till Husmask dvs Fria Tider och Cornucopia. Haha dina startsidor förutom KS @Kugghjul
Jag har ingen startsida! :)
Problemet är att om jag eller Cornucopia har fel om bostadsbubblan så händer inget farligt. Om vi har rätt sitter hela landet Sverige ordentligt i skiten. Vi (Sverige och ett antal andra länder) spelar ett mycket högt spel.

En annan fråga till dig @Kugghjul du återkommer ständigt till att de busslaster till Sthlm är i majoriteten invandrare och studenter? Vid en krasch på marknaden kommer det förmodligen utlösa en mindre lågkonjuktur i Sverige tror du då att det blir enklare att sätta dessa personer i jobb? Eller är andemeningen att ni alla som förespråkar en krasch skall kunna få skylla på de nyanlända även i denna frågan och således försöka få med er den stora massan?
Jag kan inte riktigt följa din tankegång där.

Den stora massan har redan en tydlig åsikt sedan länge om invandring. Se sida 1 och speciellt 2 här:
http://www.som.gu.se/digitalAssets/1505/1505750_flyktingopinion---som-institutet.pdf
Invandringsprojektet har drivits av Sveriges eliter tvärt emot befolkningens åsikt och vällevnad. Sossarna har behövt fylla på med väljare, och borgerligheten vill DDoS:a sönder välfärdsstaten.

Invandrarna spelar en roll i bostadsbubblan, de har ju skapat ett ökat behov av bostäder, men de är ju i sig helt oskyldiga då de inte fattat de beslut som gjort att bostadsbubblan uppstått i sig, eller att de fått komma till och stanna i Sverige (och därmed spätt på bubblan). Du får uppdatera din faktabok, väldigt lite aggression och negativa känslor riktas mot just invandrarna från invandringskritiska. Invandrarna har tagit en möjlighet som de getts, det gäller alla inklusive "ensamkommande" "barn". Skulden ligger på andra.

Det finns en hel del att både läsa och höra om. :)

Bostadspolitik.se drivs av Veidekke som bygger bla bostäder. :) Dvs en partsinlaga. Kul att höra runt 5:44 att han säger att ett prisfall på 20% är osannolikt, samtidigt som Husmask redan visar på 20% ner sedan toppen.

Jag håller helt med dig att alla har en egen agenda. S-O:s är väl ingen större hemlighet, han vill fynda (fastigheter) bland (från) de (företag) som belånat sig för mycket.
http://www.realtid.se/fastpartner-forvarvar-fastighet-fran-oscar-properties
Det innebär ju dock inte att han har fel i sak.

Bostadspolitik.se drivs av Veidekke som bygger bla bostäder. :) Dvs en partsinlaga. Kul att höra runt 5:44 att han säger att ett prisfall på 20% är osannolikt, samtidigt som Husmask redan visar på 20% ner sedan toppen.

Jag får citera dig själv: det innebär ju inte att han har fel i sak. När han pratar om ett osannolikt prisfall på 20% så pratar han inte bara om de centralaste delarna av Stockholm. Den marknaden och de spekulanterna är väldigt otypiska för Sverige som helhet. Weiss resonemang kring disponibel inkomst och tillgångar är desto mer intressant. Men det rör kanske främst den som intresserar sig för basfakta och som inte ser konspirationer runt varje hörn.

Men det är symptomatiskt för den här tråden, liksom hos rubriksättarna i tidningarna, att dröja sig kvar vid vad som på relativt kort sikt sker innanför tullarna. Det är heller inte särskilt förvånande att både invandrare och "utsiktslösa" nyutexaminerade tagits upp. Själv kan jag känna doften av klass- och människoförakt på mils avstånd. För mig spelar det för övrigt ingen roll vilken politisk etikett de har som uttrycker detta förakt. De existerar på alla sidor.

Senast ändrad:
Man ser det som en självklarhet att priserna på fastigheten går upp och det öppnar upp för lyx konsumtion.. Alla stolpskott diskuterar på fester om vilka goda affärer dom gjort baserat på analysen "det kommer alltid gå upp och det är därför jag spekulerar i nybyggen".
Det är då man frågar ”tror du att dina barn ska köpa samma 1a som du köpt för 2,5 miljoner fast för 12 miljoner kronor?”
Människor tycker det är rimligt att förvänta sig värdeökningen på sin bostad ska fortsätta i samma takt som det stigit senaste 5 åren...suck

Det är då man frågar ”tror du att dina barn ska köpa samma 1a som du köpt för 2,5 miljoner fast för 12 miljoner kronor?”
Människor tycker det är rimligt att förvänta sig värdeökningen på sin bostad ska fortsätta i samma takt som det stigit senaste 5 åren...suck
ska man byta vänskapskrets om ens bekanta svarar typ så? :D

IMHO är den viktigaste faktorn utbudet, d v s hur mycket det byggs, hur många tillgängliga bostäder som finns och hur många som vill ha på given geografisk plats. Mest effekt på populära platsser i storstäderna.
Visst spelar konjuktur, köpares ekonomi, bankrelgeringar (ammorteringskrav, lånetak etc) samt styrräntan viss roll, men enligt klassisk nationalekonomi sätts priset där utbud och efterfrågan möts, finns det 100 bostäder och 500 som vill bo där kommer priset garanterat att fortsätta stiga...

IMHO är den viktigaste faktorn utbudet, d v s hur mycket det byggs, hur många tillgängliga bostäder som finns och hur många som vill ha på given geografisk plats. Mest effekt på populära platsser i storstäderna.
Visst spelar konjuktur, köpares ekonomi, bankrelgeringar (ammorteringskrav, lånetak etc) samt styrräntan viss roll, men enligt klassisk nationalekonomi sätts priset där utbud och efterfrågan möts, finns det 100 bostäder och 500 som vill bo där kommer priset garanterat att fortsätta stiga...
Är väl det här som är lite speciellt nu som jag förstått det. Dvs. att efterfrågan/ behovet är fortsatt högt, men att det är betalningsförmågan som sviktar vilket skapat ett överskott på bostadsrätter, som lett till att priserna sjunkit. Eller har jag missförstått rådande situation?

Är väl det här som är lite speciellt nu som jag förstått det. Dvs. att efterfrågan/ behovet är fortsatt högt, men att det är betalningsförmågan som sviktar vilket skapat ett överskott på bostadsrätter, som lett till att priserna sjunkit. Eller har jag missförstått rådande situation?
Billiga HR är det som behövs, inte BR för +5 miljoner

Inga ”snabba pengar” på att bygga HR. BR får beställaren betalt direkt och kan hoppa på nästa projekt
Men ja... hyresrätter är vad som behövs för att fler personer ska få eget boende
Du tror inte det kommer bli konsekvensen av att det blir allt svårare att sälja bostadsrätterna som byggs i B/C lägen men fortfarande kommenderar extremt höga kvm-priser?

Min gissning är ju att flera av dessa kommer ombildas till hyresrätter, något vi redan ser i liten skala iaf här i Stockholm.

Du tror inte det kommer bli konsekvensen av att det blir allt svårare att sälja bostadsrätterna som byggs i B/C lägen men fortfarande kommenderar extremt höga kvm-priser?

Min gissning är ju att flera av dessa kommer ombildas till hyresrätter, något vi redan ser i liten skala iaf här i Stockholm.
Dock inte billiga HR.

Dock inte billiga HR.
Nix, men blir väl som i andra länder där dyra hyresrätterna kommer leda till att en grupp människor aldrig nånsin lyckas bygga upp ett "trygghetskapital" och fastnar i en kostnad för boende som blir dyrare.

Har ett par vänner som bor i Norra Djurgårdstan i en nybyggd tvåa från Byggvesta och betalar runt 14' - nya på arbetsmarknaden och i stan utan fantasilöner äter det enkelt upp stora delar av cashflow-ökningen från att vara student. Lär bli mer regel än undantag.

Inga ”snabba pengar” på att bygga HR. BR får beställaren betalt direkt och kan hoppa på nästa projekt
Men ja... hyresrätter är vad som behövs för att fler personer ska få eget boende
Men så funkar det ju inte. Ett byggbolag bygger och säljer sen till en BRF eller till en hyresvärd. Det är ju inte så att byggbolaget hyr ut lägenheterna.

Mycket möjligt att det kan komma att bli så, typ som Wallenstam gjort med något projekt.
Dock lär dessa bli dyrare än om det vart ett HR projekt från start

Men så funkar det ju inte. Ett byggbolag bygger och säljer sen till en BRF eller till en hyresvärd. Det är ju inte så att byggbolaget hyr ut lägenheterna.
Skillnad på entreprenör (byggbolag tex ncc) och beställare (tex HSB)

Kan du utveckla resonemanget kring byggare, "utvecklare" och köpare samt var i värdekedjan det kan tjänas pengar?
Utvecklare/beställare/byggherre (tex HSB/Derome Hus/Riksbyggen) = Någon som kontrakterar entreprenörer (byggföretag tex NCC, Skanska, Erlandsson) för att de ska bygga något åt dem.
Ex: HSB har ett projekt på 128 bostadsrätter de vill bygga. Erlandsson vinner denna upphandling och ska bygga dessa 128 lägenheter för 200 miljoner kronor. HSB betalar alltså Erlandsson 200 miljoner
Varav Erlandsson i sin kalkyl kanske räknar 10% vinst i anbudet dvs 20 miljoner.
Snittpriset för dessa bostäder i göteborg vid byggtillfället kanske låg på 2 miljoner kronor (som HSB säljer) 2 * 128 = 256 miljoner. Hur snittkalkylen per projekt på beställarsidan ser ut har jag mindre koll på. Men tro pelle de tjänar mer pengar på att sälja lägenheter direkt än att vänta på avkastning i form av hyra.

Senast ändrad:
Utvecklare/beställare/byggherre (tex HSB/Derome Hus/Riksbyggen) = Någon som kontrakterar entreprenörer (byggföretag tex NCC, Skanska, Erlandsson) för att de ska bygga något åt dem.
Ex: HSB har ett projekt på 128 bostadsrätter de vill bygga. Erlandsson vinner denna upphandling och ska bygga dessa 128 lägenheter för 200 miljoner kronor. HSB betalar alltså Erlandsson 200 miljoner
Varav Erlandsson i sin kalkyl kanske räknar 10% vinst i anbudet dvs 20 miljoner.
Snittpriset för dessa bostäder i göteborg vid byggtillfället kanske låg på 2 miljoner kronor (som HSB säljer) 2 * 128 = 256 miljoner. Hur snittkalkylen per projekt på beställarsidan ser ut har jag mindre koll på. Men tro pelle de tjänar mer pengar på att sälja lägenheter direkt än att vänta på avkastning i form av hyra.
Förstår inte riktigt exemplet. Ovan om att utvecklaren ex HSB inte tjänar pengar lika snabbt på hyresrätter som på bostadsrätter. Trodde inte HSB producerade bostadsrätter? Vidare att begränsningen i hyran var en stor faktor som begränsade incitamentet att bygga då mark och produktionskostnaden är hög vilket minskar lönsamheten och därmed incitamentet. Byggbolagen exempelvis Skanska bygger istället och gör det till en Brf då betalningsmöjligheten är högre än vad det är möjligt att få ut av en reglerad hyra. Kanske bara missförstår ovan eller allt? :(:sorry:

Förstår inte riktigt exemplet. Ovan om att utvecklaren ex HSB inte tjänar pengar lika snabbt på hyresrätter som på bostadsrätter. Trodde inte HSB producerade bostadsrätter? Vidare att begränsningen i hyran var en stor faktor som begränsade incitamentet att bygga då mark och produktionskostnaden är hög vilket minskar lönsamheten och därmed incitamentet. Byggbolagen exempelvis Skanska bygger istället och gör det till en Brf då betalningsmöjligheten är högre än vad det är möjligt att få ut av en reglerad hyra. Kanske bara missförstår ovan eller allt? :(:sorry:
Kanske uttrycker mig illa via det exemplet. Jo HSB bygger bostadsrätter.
Min poäng är att de som bestämmer vad som ska byggas är utvecklarna inte byggbolagen. Utvecklaren är den som säljer bostadsrätterna. Därav får de in pengar snabbt och kan putta in dem i nya projekt snabbare.
Byggbolaget exempelvis skanska får sin entreprenadsumma oavsett om det är hyresrätter eller bostadsrätter.

När lägenheterna är klara tackar Skanska alltså för sig packar ihop maskiner och promenerar iväg.

Senast ändrad:
J

Den stora massan har redan en tydlig åsikt sedan länge om invandring. Se sida 1 och speciellt 2 här:
http://www.som.gu.se/digitalAssets/1505/1505750_flyktingopinion---som-institutet.pdf
Invandringsprojektet har drivits av Sveriges eliter tvärt emot befolkningens åsikt och vällevnad. Sossarna har behövt fylla på med väljare, och borgerligheten vill DDoS:a sönder välfärdsstaten.

Invandrarna spelar en roll i bostadsbubblan, de har ju skapat ett ökat behov av bostäder, men de är ju i sig helt oskyldiga då de inte fattat de beslut som gjort att bostadsbubblan uppstått i sig, eller att de fått komma till och stanna i Sverige (och därmed spätt på bubblan). Du får uppdatera din faktabok, väldigt lite aggression och negativa känslor riktas mot just invandrarna från invandringskritiska. Invandrarna har tagit en möjlighet som de getts, det gäller alla inklusive "ensamkommande" "barn". Skulden ligger på andra.

Du gör det ganska enkelt för dig när du delar in Sossar och Borgerligheten i två läger.
Bara Sossarna är enormt tu-delat. Dels finns en tydlig höger respektive vänster-falang. Och även inom respektive led finns enormt stora skillnader i attityder i fråga om invandring. Det finns allt från de som anser att våra gränser ska vara i princip öppna och att pengarna för att ta emot ska tas från "de rika" till de som helt vill stänga gränserna med hänvisning till att bevara välfärdsstaten. (Och allt där emellan).

Vad som gäller officiellt handlar om ett enormt stort politiskt spel där man får ge sig på vissa frågor för att få igenom andra. Att tro att Sossarna bara vill ha fler röster är att göra det enormt enkelt för sig.

Inom borgerligheten å andra sidan har du allt från KD som vill kraftigt begränsa invandringen till neo-liberala centerpartister som absolut vill ha öppna gränser och en minskad välfärdsstat. Men de flesta ligger nog på den skeptiska sidan. Reinfeldts migrationspolitik är knappast borgerlig. Den är snarare något som Fi och de mest extrema miljöpartisterna står för. Andelen anarko-kapitalister i Sverige är extremt låg. (De som på allvar vill DDos:a sönder välfärdsstaten).

Sen vad det gäller invandring o bostadsbubblan så har det argumenterats för att det driver bostadsutvecklingen. Och på ett sätt är det sant - "Svensken" vill ogärna bo i multikulturella områden och flyttar därmed. Men inte för att de nyanlända tar upp bostäder - de bostäderna bor inga "Svenskar" i ändå. Och de som har råd med BRF:er i bättre områden konkurrerar inte med en lägre "klass" (för att tröskeln in till bostadsrättmarknaden är så hög).

Lägre priser är ju ett faktum I dagsläget (läs -10% senaste 3månaderna I sthlm), vad hander när nya amorteringskravet och eventuellt högre räntor I sept 18?

Lägre priser är ju ett faktum I dagsläget (läs -10% senaste 3månaderna I sthlm), vad hander när nya amorteringskravet och eventuellt högre räntor I sept 18?
Jag vet inte vad jag ska tro. När amorteringskravet infördes var det ett race utan dess like, alla ville köpa innan de var tvungna att amortera. Så verkar det inte vara nu. Dessutom är vi på den tiden av året när marknaden går ner så svårt att säga för mycket. Får se när det kommer igång igen om nån månad.
Sveriges bostadsmarknad är mer än övervärderade BR innanför tullarna;)

Jag vet inte vad jag ska tro. När amorteringskravet infördes var det ett race utan dess like, alla ville köpa innan de var tvungna att amortera. Så verkar det inte vara nu. Dessutom är vi på den tiden av året när marknaden går ner så svårt att säga för mycket. Får se när det kommer igång igen om nån månad.
Sveriges bostadsmarknad är mer än övervärderade BR innanför tullarna;)

Avsaknandet av minirally innan regeln införs visar på tydlig svaghet i marknaden. Däremot rör den ju en ganska liten del av låntagarna (speciellt jämfört med tidigare regeländringar), däremot troligtvis många "yngre" köpare i just stockholms innerstad.

Du gör det ganska enkelt för dig när du delar in Sossar och Borgerligheten i två läger.
Bara Sossarna är enormt tu-delat. Dels finns en tydlig höger respektive vänster-falang. Och även inom respektive led finns enormt stora skillnader i attityder i fråga om invandring. Det finns allt från de som anser att våra gränser ska vara i princip öppna och att pengarna för att ta emot ska tas från "de rika" till de som helt vill stänga gränserna med hänvisning till att bevara välfärdsstaten. (Och allt där emellan).

Vad som gäller officiellt handlar om ett enormt stort politiskt spel där man får ge sig på vissa frågor för att få igenom andra. Att tro att Sossarna bara vill ha fler röster är att göra det enormt enkelt för sig.

Inom borgerligheten å andra sidan har du allt från KD som vill kraftigt begränsa invandringen till neo-liberala centerpartister som absolut vill ha öppna gränser och en minskad välfärdsstat. Men de flesta ligger nog på den skeptiska sidan. Reinfeldts migrationspolitik är knappast borgerlig. Den är snarare något som Fi och de mest extrema miljöpartisterna står för. Andelen anarko-kapitalister i Sverige är extremt låg. (De som på allvar vill DDos:a sönder välfärdsstaten).
Man kan säga vad man vill om teorier och olika fraktioner i de olika partierna. Realiteten är att invandrarna med sina höga vård- och bidragsbehov DDoS:ar sönder välfärdsstaten som redan tidigare hade problem, men nu är i krisläge. Och sossarna hade nog inte varit störst parti längre om det inte hade varit för invandrarna. Jag bedömer folk efter resultatet av deras handlingar, inte av vad de säger att de vill åstadkomma.

Sen vad det gäller invandring o bostadsbubblan så har det argumenterats för att det driver bostadsutvecklingen. Och på ett sätt är det sant - "Svensken" vill ogärna bo i multikulturella områden och flyttar därmed. Men inte för att de nyanlända tar upp bostäder - de bostäderna bor inga "Svenskar" i ändå. Och de som har råd med BRF:er i bättre områden konkurrerar inte med en lägre "klass" (för att tröskeln in till bostadsrättmarknaden är så hög).

När du skriver "svenskar" menar du den medelklass och uppåt (som du och jag?) som kan välja var de bor. Tänk på att många inte kan välja sin bostad, de ser sig nu istället bli passerade i bostadskön av nyanlända.

Och även medelklassen drabbas nu när flertalet kommuner ger sig ut och köper bostäder till invandrare, på ett sätt som aldrig vara aktuellt att köpa till svenskar:

https://www.di.se/nyheter/nacka-kopte-lagenheter-for-350-miljoner/

Nacka kommun har köpt bostadsrätter för 350 miljoner kronor sedan januari förra året. Majoriteten av de 94 lägenheterna hyrs ut till nyanlända och anhöriga till nyanlända, rapporterar Studio ett i Sveriges Radio.

Det är ett snittpris på cirka 3,5 miljoner kr. Det är inte bostäder för några fattiga direkt. Och detta är bara en kommun.

Tillbaka
Topp