• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bostadsbubbla

Skulle säga att det är en gråzon. En del nyttjar faktiskt sina mindre lägenheter på veckorna och bor på annat ställe helgerna. En del bor på olika orter eller utomlands. Så länge vi har lagen som vi har med folkbokföring så kommer det se ut såhär. En värd kommer inte kunna säga upp ett kontrakt de har full bevisbörda att det inte är en primärbostad vilket de garanterat förlorar i rätten såvida inte annat fuffens pågår.

Runt 10-15% av alla lägenheter i Sverige skulle jag säga inte är primärbostad. Så systemet ser ut tyvärr.
Ja, det är en gråzon helt klart. Bevisbördan är omöjlig, och en värd kan verkligen inte säga upp ett kontrakt om man så har 1000 bostadsrätter och villor. Sen tror jag inte många värdar (iaf inte privata) har något att vinna på att säga upp en hyresgäst som knappt sliter på lägenheten men betalar hyra, det är ju bara bra. :)

Ja, det är en gråzon helt klart. Bevisbördan är omöjlig, och en värd kan verkligen inte säga upp ett kontrakt om man så har 1000 bostadsrätter och villor. Sen tror jag inte många värdar (iaf inte privata) har något att vinna på att säga upp en hyresgäst som knappt sliter på lägenheten men betalar hyra, det är ju bara bra. :)

Alltså lagen är ett jätteproblem. Dels att försöka förstå den om man nu inte är jurist. Enorm gråzonsproblematik hur det hela fungerar för många grupper vi har tex närmare 700k Svenskar som bor utomlands, folk som spenderar rätt stor tid i sommarhus tex, samt horder med folk som pendlar. Samt att mycket tillkom då man kunde få ett kontrakt på dagen. Stora delar av Sthlm har ju dessutom legat och tryckt i sina sommarhus större delen av detta året. Systemet är i behov av en revision snarast för att fungera.

Vet inte riktigt om det här är rätt tråd men ska kika på en lägenhet i eftermiddag och efter att ha läst på lite, årsredovisning osv, kan jag se att föreningen är högt belånade, är det något man bör oroa sig över? Mottager också tacksamt tips på vad man bör kolla efter även om en bostadsrätt inte är lika känslig för dolda fel som en villa. :)
Hur högt är "högt belånad"?
Vilket år är fastigheten ifrån?
Se till att kika föreningens underhållsplan samt räntor (när de ska omförhandlas samt hur höga räntor de har på sina lån idag).
Kika även hur kassaflödet ser ut :)

Kolla när stamrenovering gjorts eller om det ska göras snart. Är svinjobbigt att bo utan badrum under flera veckor/månader i värsta fall.

Besittningsrätten är väldigt stark för hyresgäster och bevisbördan ligger på hyresvärden. Många gånger tvekar hyresvärdar att ta tag i något om det inte är uppåt väggarna där hyresgästen har överskridit sina rättigheter med råge. Alla prövningar i hyresnämnden kostar pengar med anlitande av jurister. Hyresgästerna kan använda hyresgästföreningens jurister om de är medlemmar där och koka ihop något.

Att påvisa att någon t ex har en ”inneboende” där man i praktiken hyr ut lägenheten svart är lite så enkelt i praktiken.

Att påvisa att någon inte nyttjar sin bostad som sin primära bostad är heller inte enkelt för en hyresvärd.

Börjar man nysta i problematiken så är det inte så enkelt.

Hur högt är "högt belånad"?
Vilket år är fastigheten ifrån?
Se till att kika föreningens underhållsplan samt räntor (när de ska omförhandlas samt hur höga räntor de har på sina lån idag).
Kika även hur kassaflödet ser ut :)
Amorteringstakt, soliditet och hyreslokaler är också intressant.

Med det sagt har jag alltid haft <7k/kvm som kriterium när jag kollar lägenheter.

Amorteringstakt, soliditet och hyreslokaler är också intressant.

Med det sagt har jag alltid haft <7k/kvm som kriterium när jag kollar lägenheter.
Bra riktmärke men i ett nybyggt hus som är relativt underhållsfritt eller Iaf fritt från dyrare renoveringar ett par år framåt kan man ju köpa högre belåning :)

Bra riktmärke men i ett nybyggt hus som är relativt underhållsfritt eller Iaf fritt från dyrare renoveringar ett par år framåt kan man ju köpa högre belåning :)

Skulle aldrig köpa nyprod heller. Kanske blivit bättre nu. Men för några år sedan var byggkvaliteten ganska undermålig. Känner flera som aldrig skulle köpt en lägenhet i husen de själv jobba med att bygga.

Men extra viktigt att titta på amorteringstakten i nybyggt.

I dagens ränteläge finns det en del föreningar med hög skuldsättning med låga avgifter, skulle räntor gå upp bara lite så kommer dessa föreningarna behöva justera upp sina avgifter. Skuldsättning är bra att räkna på . Ta långfristiga skulder i balansräkningen och dividera med omsättningen (summa intäkter). Under 5: bra, över 10: mindre bra, 20: illa...

Tack för alla svar! Belåningen ligger på 7k/kvm, 5 olika lån med en ränta på mellan 1,2% och 1,6%. Har inte hittat något angående amorteringstakt, kan man se det i årsredovisningen? Soliditeten har legat mellan 50 och 55 senaste åren.
Huset är från 1939 och det är gjort ganska mycket nyligen.
Utförda:
2011/2013 Stambyte
2012 Dörrar
2013 Fönster
2017 Värmeväxlare
2018 Tak mot innergård
Kommande:
Resterande tak, hängrännor och plåtarbeten.

Senast ändrad:
I dagens ränteläge finns det en del föreningar med hög skuldsättning med låga avgifter, skulle räntor gå upp bara lite så kommer dessa föreningarna behöva justera upp sina avgifter. Skuldsättning är bra att räkna på . Ta långfristiga skulder i balansräkningen och dividera med omsättningen (summa intäkter). Under 5: bra, över 10: mindre bra, 20: illa...
Tack! Skuldsättningen är 9.

Så hur tror ni boprishösten blir? Där jag bor känns det som partyt fortsätter.
Samma här...
Sålde för en månad sedan villan innan visning +12% över utgångspriset och tyckte initialt det kändes bra men här verkar det som att i princip allt går 10-30% över utgångspris så i efterhand hade jag ev. kunnat fått ut en bra slant till om vi avvaktat lite. Trodde inte på något större ras men hade definitivt inte räknat med att de skulle dra iväg.

Tack för alla svar! Belåningen ligger på 7k/kvm, 5 olika lån med en ränta på mellan 1,2% och 1,6%. Har inte hittat något angående amorteringstakt, kan man se det i årsredovisningen? Soliditeten har legat mellan 50 och 55 senaste åren.
Huset är från 1939 och det är gjort ganska mycket nyligen.
Utförda:
2011/2013 Stambyte
2012 Dörrar
2013 Fönster
2017 Värmeväxlare
2018 Tak mot innergård
Kommande:
Resterande tak, hängrännor och plåtarbeten.
Ser inte ut att vara några konstigheter utifrån det.
Hur ser kassaflödesanalysen ut? Går det ihop?
Hur ser BR/RR ut?

Köpte lägenhet i förra veckan och med min sedvanliga tur kommer raset nu...
Det verkar inte så!
https://www.efn.se/bulletin/22_0_5877127
SEB: boprisindikatorn steg ytterligare i augusti

Samma här...
Sålde för en månad sedan villan innan visning +12% över utgångspriset och tyckte initialt det kändes bra men här verkar det som att i princip allt går 10-30% över utgångspris så i efterhand hade jag ev. kunnat fått ut en bra slant till om vi avvaktat lite. Trodde inte på något större ras men hade definitivt inte räknat med att de skulle dra iväg.
Intressant! Har du köpt ett ersättningsboende, hur ser det ut där?

Där jag bor och de jag känner är lika välmående som tidigare, allt rullar på. Men jag känner inte så många inom drabbade branscher, som inom "hospitality industry".

Det verkar inte så!
https://www.efn.se/bulletin/22_0_5877127
SEB: boprisindikatorn steg ytterligare i augusti

Intressant! Har du köpt ett ersättningsboende, hur ser det ut där?

Där jag bor och de jag känner är lika välmående som tidigare, allt rullar på. Men jag känner inte så många inom drabbade branscher, som inom "hospitality industry".
Ja, köpt en gård på samma ort.
Gårdar är det betydligt spretigare och bara ett fåtal som säljs så svårt att få en bild av utvecklingen på kort sikt.

Tillbaka
Topp