• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bostadsbubbla

Det finns en del data från usa som faktiskt pekar mot att millenials rent ekonomiskt är i ett sämre läge än man var i slutet av 1800-talet :)

Dock slipper man få polio nu för tiden.
Intressant! Kanske blir lite OT, men vad för parametrar utgår de ifrån för att avgöra det ekonomiska läget för millennials? Sett till att skaffa eget boende och jobb eller liknande? :)

Går han kanske "Distanskurs i Lägereldsgitarr" på Stockholms Universitet för att bo kvar?
Precis, diverse ströhoppande mellan kurser enbart för att möta studiekraven, även fast man ekonomiskt är långt från att vara behov av en ”studentbudget”. Har även en bekant som kört samma koncept i 3 år innan hon flyttade ut och köpte. Ond cirkel av systemet helt enkelt, varför ska man lägga ut 2,5miljon för en 23kvadrats lägenhet i innerstan när man kan hyra en i samma område med förvisso lite sämre standard men för 4000kr/mån. Samtidigt sitter nya utexaminerade med 400 000kr i skuld och inga pengar till en kontantinsats, var ska man ta vägen?

Tyvärr är min erfarenhet att det lönar sig inte att vara för smart kring ekonomi och spela safe.

Belåna dig maximalt och håll tummarna att värdet går upp. Räntan? Den håller pappa staten nere.

Eftersom dom låter folk belåna dig över huvudet så har dom inte råd att spräcka bubblan...

Ta bara A-kassan. Jag har vart med sedan mitt första jobb och aldrig nyttjat en dag. Betalat månad in och ut.

Sen kommer nu en kris där jobb faktiskt står på spel. Då ändrar regeringen reglerna lite snabbt så att man kan hoppa in och få rätt till A-kassan med kort varsel även om man aldrig vart med tidigare.

Senast ändrad:
Tyvärr är min erfarenhet att det lönar sig inte att vara för smart kring ekonomi och spela safe.

Belåna dig maximalt och håll tummarna att värdet går upp. Räntan? Den håller pappa staten nere.

Eftersom dom låter folk belåna dig över huvudet så har dom inte råd att spräcka bubblan...

Ta bara A-kassan. Jag har vart med sedan mitt första jobb och aldrig nyttjat en dag. Betalat månad in och ut.

Sen kommer nu en kris där jobb faktiskt står på spel. Då ändrar regeringen reglerna lite snabbt så att man kan hoppa in och få rätt till A-kassan med kort varsel även om man aldrig vart med tidigare.
A-kassan har behövt bättre regler i många år. Att förändringen görs i panik nu, på samma sätt som man gör allt för att hålla bostadsrättsägare under armarna när de sjunker är en funktion av att varenda regering sedan 80-talet vägrat göra något som skulle göra det sämre för deras egna årskullar.

A-kassan har behövt bättre regler i många år. Att förändringen görs i panik nu, på samma sätt som man gör allt för att hålla bostadsrättsägare under armarna när de sjunker är en funktion av att varenda regering sedan 80-talet vägrat göra något som skulle göra det sämre för deras egna årskullar.

Mycket möjligt. A-kassan kan ha vart föråldrad och passar kanske inte dom anställningsformer som är populära idag.

Men någon regering måste ju dra plåstret för att skapa en förändring i beteende när det kommer till över-belåning och kortsiktigt tänkande.

Jag vill slå ett slag för att premiera lågt risktagande :p

För att den blir dyrare att köpa om man väntar kanske. Eller för att inte vara ett as.
Kan inte annat än instämma. Men det du citerade kan vara ett ”rimligt” resonemang som många har.
Träffade en person som hade bott i en hyresrätt i innerstan och efter 15år så hade det äntligen blivit en ombildning (så hon uttryckte det), så de skulle kunna sälja och tjäna pengar på det. Man får väl ändå säga att det var bra gjort för de hade ju INTE hyrt ut deras fyra under alla dessa år utan faktiskt bott där.

Screenshot_20201121_122426.jpg

Inget nytt. Men många vägrar inse det. "det var tufft då också".
Ja men nej. Det var iaf möjligt.

Kanske nämnt det men såg ett litet radhus (65kvm plus källare nära oss) som var värderat till 8 miljoner drygt. Såldes 2011 för 2.7 miljoner. 2011 var det fullt möjligt att köpa för en familj med två medelinkomster. Ganska lätt tom. Nu måste man ha mer än miljonen cash och båda måste tjäna mer än 90% av befolkningen.

Förutsättningarna för unga idag är verkligen skit.

Kanske nämnt det men såg ett litet radhus (65kvm plus källare nära oss) som var värderat till 8 miljoner drygt. Såldes 2011 för 2.7 miljoner. 2011 var det fullt möjligt att köpa för en familj med två medelinkomster. Ganska lätt tom. Nu måste man ha mer än miljonen cash och båda måste tjäna mer än 90% av befolkningen.

Tur de finns radhus för 3mkr i Stockholms-förorter för unga att köpa även idag :)

Tur de finns radhus för 3mkr i Stockholms-förorter för unga att köpa även idag :)
I länet finns det 58 stycken med utropspris under 3 miljoner, många av dem kommer bli dyrare än så och kräver alltså kring 3-400 000 i kontantinsats. En hel del av dem är inte i heller i områden som kan kallas förorter, utan så långt bort som Södertälje och Österåker. Det finns samtidigt 352 stycken med utropspris över 3 miljoner.

Att det finns undantag gör inte att det inte finns ett stort problem.

Sorry, men du börjar verkligen låta bitter och rätt tjatig att det som verkar vara det det enda alternativet är en lerhydda i skogen. Jag bor i +100m2 radhus i Stockholmsförort och du kan komma och bli granne här för ca 3,5 miljoner. Men troligtvis är den inte fin nog eller passar in det övriga livspusslet, för att pendla lite till jobbet ska man ju heller inte behöva göra nuförtiden.

Vad var det senaste, millenialls har det sämre än de som växte upp på slutet av 1800-talet. Kom igen, lite perspektiv skulle vara önskvärt.

I länet finns det 58 stycken med utropspris under 3 miljoner, många av dem kommer bli dyrare än så och kräver alltså kring 3-400 000 i kontantinsats. En hel del av dem är inte i heller i områden som kan kallas förorter, utan så långt bort som Södertälje och Österåker. Det finns samtidigt 352 stycken med utropspris över 3 miljoner.

Att det finns undantag gör inte att det inte finns ett stort problem.
Vet inte vad du vill säga med kontantinsatsen den behövde man väl lägga in även 2011? Har man inte en kontantinsats på 3-400k att lägga tycker jag inte man ska fundera på att köpa radhus ens.

Finns radhus för 3-4mkr i flera förorter inom 25-30min pendling till centralen. Sen vad du definierar som förorter vet jag inte.

Klart det är svårare att köpa sin första bostad i Stockholm nu jämfört med 10,20,30 år sedan. Men det går fortfarande jättebra med 2 medelinkomster i hushållet.

Sorry, men du börjar verkligen låta bitter och rätt tjatig att det som verkar vara det det enda alternativet är en lerhydda i skogen. Jag bor i +100m2 radhus i Stockholmsförort och du kan komma och bli granne här för ca 3,5 miljoner. Men troligtvis är den inte fin nog eller passar in det övriga livspusslet, för att pendla lite till jobbet ska man ju heller inte behöva göra nuförtiden.

Vad var det senaste, millenialls har det sämre än de som växte upp på slutet av 1800-talet. Kom igen, lite perspektiv skulle vara önskvärt.
Sämre beräknad livsinkomst än för över hundra år sedan, inte sämre liv.
Vet inte vad du vill säga med kontantinsatsen den behövde man väl lägga in även 2011? Har man inte en kontantinsats på 3-400k att lägga tycker jag inte man ska fundera på att köpa radhus ens.

Finns radhus för 3-4mkr i flera förorter inom 25-30min pendling till centralen. Sen vad du definierar som förorter vet jag inte.

Klart det är svårare att köpa sin första bostad i Stockholm nu jämfört med 10,20,30 år sedan. Men det går fortfarande jättebra med 2 medelinkomster i hushållet.
2011 fick du väl topplån utan problem?

I vilken valuta då? Knappast realinkomst.

För övrigt så börjar det nu låta mest som gnäll i tråden där vissa bestämt sig för att man enbart kan bo i vissa områden och det har man helt enkelt inte råd med. Och varför skulle det vara en rättighet att bo vart man vill? Jag bor definitivt inte där jag vill, jag bor där jag har råd. Det är trams att det inte går att hitta ett radhus som går att köpa med två normalinkomster i Stockholms län. Men det gäller inte Nacka, Enskede, Bromma, Danderyd, Täby osv. Det har alltid varit höginkomsttagare som bott där.

Senast ändrad:

Poängen är att utveckligen går bakåt för en hel generation, det är en ganska dålig grej.

Hur ska du ha det? Är kronor viktigare än hälsa, trygghet och livskvalitet? Och återigen, halva modellen är gissning då inget vet framtida inkomster för dessa stackars millenialls som verkar ha haft oturen att födas vid det absolut värsta tillfället i världshistorien.

Du tror inte hur det hänger ihop?

Du duckar nu. Du skrev ordagrant ”inte sämre liv”. Om du inte menade det du skrev är det bättre att säga att du skrev, menade, tyckte fel än att försöka tramsa bort det.

Men för att förtydliga då, en ja eller nej-fråga. Menar du att millennials utöver lägre beräknad livsinkomst även har sämre livskvalitet, hälsa och tygghet än de som växte upp i slutet av 1800-talet. En ja eller nej-fråga som borde vara enkel att svara på.

Och i mitt område såldes det objekt redo att rivas för 9 mkr. Det är ingen nyhet att vissa områden kommer vara utom räckhåll ekonomiskt för merparten av befolkningen. Men du kan bo relativt nära Stockholm för rimliga priser, men du verkar inte intresserad av detta.

Jupp, ett fallfärdigt torp på granntomten som precis såldes för 12 millar. Nu ska de smälla upp 7 parhus på tomten 😁
Misstänkte det. Det här missbruket av detaljplaner i äldre områden är jag en smula skeptisk till. Vägar, avlopp, skolor osv är inte dimensionerade för det. Dessutom brukar det bli rätt fult. Antar att det ska kryddas med lite attefallshus också så att man kan göra BRFer av det?

Misstänkte det. Det här missbruket av detaljplaner i äldre områden är jag en smula skeptisk till. Vägar, avlopp, skolor osv är inte dimensionerade för det. Dessutom brukar det bli rätt fult. Antar att det ska kryddas med lite attefallshus också så att man kan göra BRFer av det?
Haha ja självklart 3 attefallare också. Tror dock det kommer bli helt okej snyggt, och det har byggts ut infrastruktur, skolor osv i det här området ganska rejält senaste åren så det funkar. Än så länge...

Haha ja självklart 3 attefallare också. Tror dock det kommer bli helt okej snyggt, och det har byggts ut infrastruktur, skolor osv i det här området ganska rejält senaste åren så det funkar. Än så länge...
Tråkiga är ju att den här typen av professionellt utnyttjade av diffusa detaljplaner driver upp tomtpriserna så mycket. Det gör det i princip ekonomiskt omöjligt att köpa en tomt och bygga ett enfamiljshus som sannolikt var tanken med området från början.

Var iofs inte jag som skrev om millenials.
Men jag hör att du tycker jag är bitter. Det är för visso inte min avsikt men jag är iaf trött på att politikerna och Riksbanken eldat på bostadspriserna och klyftorna till helt ohållbara nivåer, och verkar helt oförmögna att tänka på helheten. Man pratar mer och mer om cost of living eftersom alla utom centralbankerna fattar att KPI är en värdelös indikator på upplevd inflation, och jag hör/läser nästan varje dag någon som uttrycker att de ökade klyftorna är ett stort problem. Och då är det personer som generellt har det mycket gott ställt och som tillhör de som gynnats. När hedgefondförvaltare uttrycker oro för klyftor har det gått för långt?

Jag tyckte mest det var intressant att DI skrev det ovan. Har medvetet inte skrivit nämnvärt i denna tråd på sistone och skrev egentligen inte så mkt nu heller?

Att skenande bostadspriser har gynnat en liten liten klick men missgynnat den absoluta majoriteten, och främst unga, som idag har mkt sämre förutsättningar att köpa sig en bostad, är nog ett odiskuterbart faktum. Att man kan hitta bostäder under x miljoner någon stans är lite en annan grej enligt mig. Hur man än räknar och vänder på det hamnar en större och större del av befolkningen utanför och får svårare och svårare att komma ikapp. Det är ett problem. Att jag har höga krav på nästa bostad är inte ett problem.

Senast ändrad:
Var iofs inte jag som skrev om millenials.
Men jag hör att du tycker jag är bitter. Det är för visso inte min avsikt men jag är iaf trött på att politikerna och Riksbanken eldat på bostadspriserna och klyftorna till helt ohållbara nivåer, och verkar helt oförmögna att tänka på helheten. Man pratar mer och mer om cost of living eftersom alla utom centralbankerna fattar att KPI är en värdelös indikator på upplevd inflation, och jag hör/läser nästan varje dag någon som uttrycker att de ökade klyftorna är ett stort problem. Och då är det personer som generellt har det mycket gott ställt och som tillhör de som gynnats. När hedgefondförvaltare uttrycker oro för klyftor har det gått för långt?

Jag tyckte mest det var intressant att DI skrev det ovan. Har medvetet inte skrivit nämnvärt i denna tråd på sistone och skrev egentligen inte så mkt nu heller?

Att skenande bostadspriser har gynnat en liten liten klick men missgynnat den absoluta majoriteten, och främst unga, som idag har mkt sämre förutsättningar att köpa sig en bostad, är nog ett odiskuterbart faktum. Att man kan hitta bostäder under x miljoner någon stans är lite en annan grej enligt mig. Hur man än räknar och vänder på det hamnar en större och större del av befolkningen utanför och får svårare och svårare att komma ikapp. Det är ett problem. Att jag har höga krav på nästa bostad är inte ett problem.

Kan vi bara vara överens om att de som är på fel sida av den klyfta som det varnas för Inte är par som letar radhus för +5 miljoner i Stockholm? Bara så att jag förstår om vi överhuvudtaget har en verklighetsbild som överlappar.

Tillbaka
Topp