Kanske finns en bättre tråd för ämnet, men det handlar om bostäder i alla fall och känns lite onödigt med en egen trådstart
I slutändan är det jag och min syster som ska komma överens så att båda blir nöjda, men det kan ändå vara intressant att höra hur ni skulle göra med ett arvsskifte. Förutsättningarna är att hon och jag är dödsbodelägare och radhuset ägs av dödsboet. Jag bor i radhuset och har gjort så låååångt över vad som egentligen är tillåtet innan man måste göra arvsskifte, men pga att ingen av oss har orkat ta tag idet och en alldeles för snäll ordförande har tiden sprungit iväg. Men nu är det dags.
Så till frågan. Det finns en värdering, X, som är gjord för hisnande 8 år sedan. Det är en relativt låg värdering på grund av att det är mycket som måste renoveras, i princip hela radhuset. Men läget är toppen, kanske det bästa i området på en höjd utan insyn från andra radhus och på en gavel. Så vad är rimligt med värderingen? Ta in helt nya värderingar med allt vad det innebär av prisrace, och i sådana fall ska man ta hänsyn till mina boendekostnader under årens lopp eller inte? Jag kommer inte ha råd och möjlighet att renovera så pass att ett teoretiskt försäljningspris skulle hamna i den dyraste delen av skalan på de radhus som har sålts i området och förresten är tanken att jag ska bo kvar över en överskådlig framtid. Det känns helfel att gå på den ursprungliga värderingen också, men hur hade ni gjort?
Det är 100% uteslutet att det kommer bli någon form av konflikt över det hela, så det är inte därför jag vill höra vad ni tycker, men det kanske är så att det jag tycker är rimligt är orimligt mot vad min syster egentligen har rätt till.