• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bostadsbubbla

Baramats

Audemars
2-Faktor
Så länge politiken och riksbanken jobbar mot varandra spelar åtgärder ingen roll.
Det har alltid varit svindyrt med bostad, trots bra inkomst så har jag och nästan alla jag känner behövt hjälp från familj för att köpa hus i Göteborg. Tror faktiskt jag bara känner ett par som lyckats köpa utan någon sorts hjälp. Oftast för att hitta det där lilla extra för att vinna budgivningen.
Vad man än gör kommer de med störst plånbok vinna.
Att införa skatt på boende baserad på avundsjuka som man dessutom inte kan påverka eftersom avundsjukan skapas hos andra hoppas jag vi slipper.

Edit/tillägg: Vill man ha in nytt blod på bostadsmarknaden så får man väl lagstifta om att köpare i viss del av nyproduktionen ska ha noll historik och kräva att banker och fastghetsägare gör sin due diligence, likt penningtvättlagen.

Eller faktiskt bygga billigare hyresrätter på bra platser, utan att drabbas av den Svenska avundsjukan. Boende är ju som P-platser, det kan faktiskt bara stå en bil i taget där.
 
Senast ändrad:

Johanw

Cartier
Och att inte äldres bostäder ”frigörs” lär inte förbättra situationen?

F8B3A8E7-52F2-4DF3-AB38-940DA939A74B.png
 

PJZ

Cartier
Jag har ingen som helst koll på bostadsmarknaden i UK men snubblade över denna artikel där analytiker spår snabba räntehöjningar för att motverka inflationen. Tankar kring detta? 🙂
Höjningen som kommer ske är minimal. Större ruckningar skulle rasera hela systemet och det vill ingen politiker ha på sitt CV. THE SHOW GOES ON
 

HSK

Patek
2-Faktor
Höjningen som kommer ske är minimal. Större ruckningar skulle rasera hela systemet och det vill ingen politiker ha på sitt CV. THE SHOW GOES ON
Allting är relativt och en ökning med 5.6% resp. 13.1% som förutspås är kanske inte jättemycket men kan göra väldigt stor skillnad för den som redan är högt belånad och lever på gränsen. Det är ändå OBR som ligger bakom prognosen så det är ingen liten tankesmedja och det är så klart bara spekulativt än så länge men det är ett stort organ med mycket inflytande och som skulle kunna skapa en självuppfyllande profetia.
 
  • Like
Reactions: PJZ

HSK

Patek
2-Faktor
På samma tema: HSBC höjde räntorna förra veckan och förväntas nu höja igen, samma sak med NatWest inför ev. höjd styrränta. Bundet tvåårigt lån med 80% belåningsgrad höjdes från 1.24% till 1.64% osv. 😅


Det beslutades att inte höja styrräntan just nu men man aviserade samtidigt att höjningar är på gång inom kort.

 
Räntenivåerna är fortfarande obskyrt låga. Sist man väntade sig räntehöjningar gick det precis tvärt om sedan regeringar och centralbanker världen över gick in och manipulerade. Vad säger att man inte fortsättningsvis kommer att göra samma sak. Låter låntagarna svettas lite och sedan sätter man igång igen.

Många har nog i själva verket blivit fattigare i penningvärde räknat de senaste ca 15 åren sedan centralbankerna tryckt pengar för att stimulera ekonomierna i samband med finanskriserna och även efteråt. För ett inte tala om Covid- 19 epidemin. Långt ifrån alla har suttit på inflationsskyddade tillgångar som fastigheter.

Der kan vänta intressanta tider när skimret lägger sig lite och folk får lite distans till saker och ting.
 

Mandunko

Cartier
2-Faktor
Någon som har tips på hur man kan hitta bostäder utanför Booli-marknaden? Vi sålde först den här gången och nu dyker det inte upp något i området vi letar i 😴

Finns det någon mäklarfirma eller så som kan hjälpa en att jaga?
 

JB_XII

Rolex
Någon som har tips på hur man kan hitta bostäder utanför Booli-marknaden? Vi sålde först den här gången och nu dyker det inte upp något i området vi letar i 😴

Finns det någon mäklarfirma eller så som kan hjälpa en att jaga?
Alla mäklarfirmor kommer kasta sig över dig. Alla vill sälja sina objekt snabbt. Ring valfri och dom hjälper dig 100%

Vet inte om @ErikGBG var ironisk men det beror väl även på vilken nivå man pratat om. Har du 30M så är det inga problem.
Annars får du nog skriva upp dig på en bevakningstjänst och anmäla ditt intresse.

Tro inte att du är ensam om att vilja köpa ett boende och varför skulle mäklaren enbart erbjuda dig chansen?

Förhandsvisningar är de snabbaste affärerna. Men där kan flertalet spekulanter vara inblandade såklart.

Har ett objekt legat ute länge och blivit osålt. Ja, då är det en annan femma :)

I övrigt så är det helt rätt att ringa alla mäklare du kan och höra med dem. Men förvänta dig inte att de skall stå givakt och släppa allt de har för din skull ;)
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Upplever som att det är ett väldigt litet utbud till salu, och framförallt mindre lägenheter?
Har inte hållit så bra koll men har det varit så under hela pandemin?

Innan pandemin var det betydligt fler lägenheter till salu och snarare färre hus och större lägenhet, nu känns det som helt omvänt.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Någon som har tips på hur man kan hitta bostäder utanför Booli-marknaden? Vi sålde först den här gången och nu dyker det inte upp något i området vi letar i 😴

Finns det någon mäklarfirma eller så som kan hjälpa en att jaga?
Handlar mycket om tillfälle, men klart det finns grejer som aldrig ens läggs ut på mäklarfirmornas sidor. Men då är ju frågan varför mäklaren ska ringa dig?
 

ErikGBG

Audemars
Vet inte om @ErikGBG var ironisk men det beror väl även på vilken nivå man pratat om. Har du 30M så är det inga problem.
Annars får du nog skriva upp dig på en bevakningstjänst och anmäla ditt intresse.

Tro inte att du är ensam om att vilja köpa ett boende och varför skulle mäklaren enbart erbjuda dig chansen?

Förhandsvisningar är de snabbaste affärerna. Men där kan flertalet spekulanter vara inblandade såklart.

Har ett objekt legat ute länge och blivit osålt. Ja, då är det en annan femma :)

I övrigt så är det helt rätt att ringa alla mäklare du kan och höra med dem. Men förvänta dig inte att de skall stå givakt och släppa allt de har för din skull ;)
Absolut inte ironisk
 

Owaysis

Cartier
Vi letar hus och jag har kontaktat de större mäklarfirmorna och förklarat mitt intresse samt sagt att vi är redo för en snabb affär med lånelöfte klart osv.
Problemet är väl bara att det är flera andra som har gjort exakt samma sak.

Sedan är det ju lite så att det är rätt få som vill sälja sina hus snabbt. De flesta inser hur sjuk marknaden är och väljer hellre att ha en öppen försäljning för de vet att ett budkrig trissar upp priset högre än vad de hade kunnat begära i en snabb affär utan visningar osv.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Vi letar hus och jag har kontaktat de större mäklarfirmorna och förklarat mitt intresse samt sagt att vi är redo för en snabb affär med lånelöfte klart osv.
Problemet är väl bara att det är flera andra som har gjort exakt samma sak.

Sedan är det ju lite så att det är rätt få som vill sälja sina hus snabbt. De flesta inser hur sjuk marknaden är och väljer hellre att ha en öppen försäljning för de vet att ett budkrig trissar upp priset högre än vad de hade kunnat begära i en snabb affär utan visningar osv.
Jag ville kika på ett hus som såldes innan visning. De fick två miljoner över utgångspris.

Blev lite besviken, men förstår samtidigt att det är skönt att slippa visningar 🥲🥲🥲
 

Shake&Bake

Omega
2-Faktor
Vi letar hus och jag har kontaktat de större mäklarfirmorna och förklarat mitt intresse samt sagt att vi är redo för en snabb affär med lånelöfte klart osv.
Problemet är väl bara att det är flera andra som har gjort exakt samma sak.

Sedan är det ju lite så att det är rätt få som vill sälja sina hus snabbt. De flesta inser hur sjuk marknaden är och väljer hellre att ha en öppen försäljning för de vet att ett budkrig trissar upp priset högre än vad de hade kunnat begära i en snabb affär utan visningar osv.
Om jag får 15% på utropet som säljare klarar jag av att vänta tre veckor, varför avstå dom pengarna? Skulle du vara villig att ge mig utgången + 15%, då kan vi ha en deal.
 

Owaysis

Cartier
Om jag får 15% på utropet som säljare klarar jag av att vänta tre veckor, varför avstå dom pengarna? Skulle du vara villig att ge mig utgången + 15%, då kan vi ha en deal.
Ja det förstår jag. Problemet är när man lägger ett förhandsbud på 20% över utgångspriset och säljarna tackar nej för de vill vänta och se vad som sker vid budgivning.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Ja det förstår jag. Problemet är när man lägger ett förhandsbud på 20% över utgångspriset och säljarna tackar nej för de vill vänta och se vad som sker vid budgivning.
Ja? Det skulle jag också gjort. Hela poängen med förhandsbud är ju hotet att de dras tillbaka efter visningen. Det funkar inte när det är säljarens marknad. Köparen har färre alternativ än säljaren för tillfället.
 

zeke_varg

Omega
Man kan också skriva ett brev och lägga i brevlådan vid husen du/ni gillar. Det finns de som hatar mäklare och inte orkar med en försäljning.

Gå utanför boxen.

vi var på gång att göra det när huset vi ville ha kom ut på Hemnet. Vi ville bo i ett exakt område där det finns ca 400 villor. Ca 40 hade en bra läge, tomt och hus. Vi promenerade runt i området och gjorde noteringar 😀

Sikta högt och gå neråt. 👌

/ såg väl ut som nån som rekade för inbrott.
 

Owaysis

Cartier
Ja? Det skulle jag också gjort. Hela poängen med förhandsbud är ju hotet att de dras tillbaka efter visningen. Det funkar inte när det är säljarens marknad. Köparen har färre alternativ än säljaren för tillfället.
Ja alltså jag ifrågasätter inte och jag håller såklart med. Jag hade självfallet gjort likadant om jag var säljare.

Min poäng är att det är väldigt svårt att få till en förhandsaffär dessa dagar.
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Vad räknas som en krasch?
Måste ju bli typ 50% nedgång minst för att de som pratat om bubbla i 15år ska få "rätt", en prisnedgång på 15-20% är ju i princip bara en korrigering till priserna för 2år sedan och inte direkt oroväckande.
 

Shake&Bake

Omega
2-Faktor
Vad räknas som en krasch?
Måste ju bli typ 50% nedgång minst för att de som pratat om bubbla i 15år ska få "rätt", en prisnedgång på 15-20% är ju i princip bara en korrigering till priserna för 2år sedan och inte direkt oroväckande.
Har du precis köpt för några miljoner och maxbelånat dig så lär nedgången på 20% känns som en krasch. Men vänta gärna med det här tills 2023, sen kan ni göra kaos som fan.
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Har du precis köpt för några miljoner och maxbelånat dig så lär nedgången på 20% känns som en krasch. Men vänta gärna med det här tills 2023, sen kan ni göra kaos som fan.
Då kontantinsatsen är på minst 15% så är det alltså max 5% hushållen hypotetiskt skulle kunna vara skyldiga om man verkligen måste sälja och inte ska köpa något nytt. Vet inte hur många som skulle hamna i den sitsen, troligtvis inte så många?

Jag ser det därför inte som en krasch direkt.

Edit: tänkte om det fanns någon uttalat prisnedgång som definierar en "krasch"
 
Topp