• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bostadsbubbla

Håller helt enkelt inte med…
Bor den ensamstående 3-barnsmamman i en lägenhet medan den kategori jag nämnde bor i en 70-talsvilla med direktverkande el så behöver de bidraget bättre och är i mitt tycke mer förtjänta av det.
Du menar att de tvingas flytta ut på gatan om de inte får stödet? Eller tvingas de gå utan mat ett par dagar i månaden?

Trebarnsmamman som tar hand om tre barn själv och som arbetar som barnskötare på en förskola kan nog sägas bidra med bra mycket mer än många andra i samhället, även fast andra har mer lön. Det är hon som gör att vi kan gå till arbetet varje dag. Samtidigt slår det otroligt mycket hårdare med 10 % inflation och ökade elpriser på en person som har NOLL i marginaler än det gör på personer som faktiskt har rätt goda marginaler ner till noll.

Ytterst sällan jag blir riktigt förbannad och jag har fått skriva om det här inlägget flera gånger för att inte vara allt för hård i min ton. Men helt ärligt, hur fan ser din verklighetsbild ut?

Trebarnsmamman som jobbar som förskollärare tillhör inte gruppen låginkomsttagare.
Sjukskrivna trebarnsmamman som aldrig jobbat en dag i sitt liv kommer självklart alltid ha det tufft ekonomiskt oavsett om vi är i en låg/högkonjunktur.

Typ dessa

Trebarnsmamman som jobbar som förskollärare tillhör inte gruppen låginkomsttagare.
Sjukskrivna trebarnsmamman som aldrig jobbat en dag i sitt liv kommer självklart alltid ha det tufft ekonomiskt oavsett om vi är i en låg/högkonjunktur.

Typ dessa
Nej, men barnskötare gör - vilket är en helt annan yrkesgrupp och den jag skrev.

Oh my God... Trodde inte mina ögon när jag läste ditt bisarra inlägg. Du pratar precis som en kid som fötts med en silversked i munnen och aldrig har missat en måltid.
Vet du hur det är att vända på varje krona som alla dessa ensamstående trebarnsmammor får göra varje dag?
Som någon annan skrev är det vanligt att mammor hoppar över måltider för att kunna ge maten till sina barn istället.
Och när det är jul måste mamman välja att antingen ge barnen gröt och ett par köttbullar eller ge dem en julklapp som kostar som en latte. Inte båda två. Har de tur kan de få lite presenter från stadsmissionen (som för övrigt gör ett väldigt bra jobb).
Lägg på 10% inflation och höjda elpriser på det så kanske du förstår hur hårt det slår på de svagaste i samhället.

Tvärtom, jag har vistats i fattiga miljöer nästan hela mitt yrkesliv, visserligen lite in från sidan, men ändå. Jag är nog lite färgad av det men efter att ha träffat hundratals utsatta är min reflektion att de... ja den där ensamma, skötsamma mamman med låg lön och många barn är inte så vanlig. Det rör sig nästan alltid om andra problem (som bör hanteras på andra sätt än att man kastar pengar på dem). Sen förekommer det såklart, det går förstås att hitta sådana exempel också, och det blir smaskiga reportage.

Trebarnsmamman som tar hand om tre barn själv och som arbetar som barnskötare på en förskola kan nog sägas bidra med bra mycket mer än många andra i samhället, även fast andra har mer lön. Det är hon som gör att vi kan gå till arbetet varje dag. Samtidigt slår det otroligt mycket hårdare med 10 % inflation och ökade elpriser på en person som har NOLL i marginaler än det gör på personer som faktiskt har rätt goda marginaler ner till noll.

En liten vindpust så är livet hemskt för medelklassen, samtidigt som vi har många människor som faktiskt får riktiga käftsmällar och som själva inte kan äta - utan som hoppar över middagen för att barnen ska få i sig mat. Är det den käftsmällen du menar att medelklassen får? Att de själva måste stå över att äta för att deras barn ska få mat? Eller är det käftsmällen att inte kunna åka till Thailand en gång per år? Samtidigt som den ensamstående inte har råd att ens köpa begagnade skridskor till sin dotter så hon kan få testa konståkning? Eller är det käftsmällen att bara kunna äta ute en gång per vecka, samtidigt som den ensamstående inte har ätit ute på flera år och där en rabattkupong på Mc donalds är enda chansen för barnen att ens få uppleva utemat? Är det käftsmällarna du menar?

Ytterst sällan jag blir riktigt förbannad och jag har fått skriva om det här inlägget flera gånger för att inte vara allt för hård i min ton. Men helt ärligt, hur fan ser din verklighetsbild ut?
Nja, det är ju inte mitt fel att samhället ser ut som det gör. Jag har inte bestämt att det är på detta vis, jag bara konstaterar att rent samhällsekonomiskt ska man komma ihåg att vi har byggt ett maskineri som kräver att många i samhället har höga löner. Många tror att bara för att man arbetar och betalar skatt så är man med och bidrar, men riktigt så enkelt är det inte.

Vi har inte ett samhälle där "många" inte har möjlighet att äta ett mål mat för dagen, runt 1% av befolkningen lever i fattigdom och deras problem är antagligen inte att de arbetar hårt men är fattiga, de plågas antagligen av andra problem, kanske främst missbruk och psykisk ohälsa. Det är hemskt i sig, men det är ett annat problem. Sen finns förstås "normala" människor som har genuint dålig ekonomi, det är synd om dem också, såklart. Några har fattat dåliga beslut tidigare i sitt liv, som nu jagar dem. Det är sorgligt men de är, tack och lov, relativt få.

Grovt räknat, trebarnsmamman i ditt exempel får ut strax över 20.000kr/månad efter skatt. Med barnbidrag blir det runt 24.000kr. Givet en hyra om c:a 8500kr / månad tillkommer sen bostadsbidrag med 2500kr/månad. Det bör hon gå runt på.

Tvärtom, jag har vistats i fattiga miljöer nästan hela mitt yrkesliv, visserligen lite in från sidan, men ändå. Jag är nog lite färgad av det men efter att ha träffat hundratals utsatta är min reflektion att de... ja den där ensamma, skötsamma mamman med låg lön och många barn är inte så vanlig. Det rör sig nästan alltid om andra problem (som bör hanteras på andra sätt än att man kastar pengar på dem). Sen förekommer det såklart, det går förstås att hitta sådana exempel också, och det blir smaskiga reportage.

Nja, det är ju inte mitt fel att samhället ser ut som det gör. Jag har inte bestämt att det är på detta vis, jag bara konstaterar att rent samhällsekonomiskt ska man komma ihåg att vi har byggt ett maskineri som kräver att många i samhället har höga löner. Många tror att bara för att man arbetar och betalar skatt så är man med och bidrar, men riktigt så enkelt är det inte.

Vi har inte ett samhälle där "många" inte har möjlighet att äta ett mål mat för dagen, runt 1% av befolkningen lever i fattigdom och deras problem är antagligen inte att de arbetar hårt men är fattiga, de plågas antagligen av andra problem, kanske främst missbruk och psykisk ohälsa. Det är hemskt i sig, men det är ett annat problem. Sen finns förstås "normala" människor som har genuint dålig ekonomi, det är synd om dem också, såklart. Några har fattat dåliga beslut tidigare i sitt liv, som nu jagar dem. Det är sorgligt men de är, tack och lov, relativt få.

Grovt räknat, trebarnsmamman i ditt exempel får ut strax över 20.000kr/månad efter skatt. Med barnbidrag blir det runt 24.000kr. Givet en hyra om c:a 8500kr / månad tillkommer sen bostadsbidrag med 2500kr/månad. Det bör hon gå runt på.
Lite in från sidan? Hur menar du då att du vistats? Om hon borde gå runt på det, varför ska då inte ut par med 55000:- netto inte kunna klara sig utan något stöd?

Sedan kan vi inte ha våra fina jobb med vår fina lön utan de som gör grovjobbet. Du är ingenting utan det du har runt dig i samhället. Vore du född i ett annat land med andra förutsättningar skulle du nog inse vilken silversked vi alla föds med i Sverige och det är tack varje att vi har folk som gör skitgörat så vi andra kan utbilda oss och skaffa fina jobb.

Lite in från sidan? Hur menar du då att du vistats? Om hon borde gå runt på det, varför ska då inte ut par med 55000:- netto inte kunna klara sig utan något stöd?

Sedan kan vi inte ha våra fina jobb med vår fina lön utan de som gör grovjobbet. Du är ingenting utan det du har runt dig i samhället. Vore du född i ett annat land med andra förutsättningar skulle du nog inse vilken silversked vi alla föds med i Sverige och det är tack varje att vi har folk som gör skitgörat så vi andra kan utbilda oss och skaffa fina jobb.
För att deras förutsättningar ändrats drastiskt, det är ju inte så att hon står helt utan stöd. Men eldstödet är inte perfekt på något sätt, där är vi överens.

Påstående nummer två vet jag inte riktigt hur jag ska förhålla mig till, men självklart mår ett samhälle bra av att det finns en viss spridning avseende utbildning / inkomster och naturligtvis ska vi bygga samhället så att de som bor här kan leva under ordnade förhållanden.

Men i ditt exempel med barnskötaren som får närmare 27.000kr i handen varje månad och som nu ska bli hemlös… då undrar jag nästan om hon inte ska se över utgifterna. Sen kommer hon såklart inte bli hemlös, det kommer inte att hända.

För att deras förutsättningar ändrats drastiskt, det är ju inte så att hon står helt utan stöd. Men eldstödet är inte perfekt på något sätt, där är vi överens.

Påstående nummer två vet jag inte riktigt hur jag ska förhålla mig till, men självklart mår ett samhälle bra av att det finns en viss spridning avseende utbildning / inkomster och naturligtvis ska vi bygga samhället så att de som bor här kan leva under ordnade förhållanden.

Men i ditt exempel med barnskötaren som får närmare 27.000kr i handen varje månad och som nu ska bli hemlös… då undrar jag nästan om hon inte ska se över utgifterna. Sen kommer hon såklart inte bli hemlös, det kommer inte att hända.
Hon har inte råd att vara sjuk, hon har inte råd med vab, barnen har inte råd att ha något fritidsintresse, barnen kan inte ta sig någonstans för de har inte pengar till transport, hon har inte råd att klippa sig, hon har inte råd att äta ute. Hon har råd med att överleva.

Varför förtjänar inte hon mer stöd från samhället än någon som har råd med allt ovanstående?

Edit: just ja. Nya kläder kan barnen också glömma. Mamman också för den delen.

Hon har inte råd att vara sjuk, hon har inte råd med vab, barnen har inte råd att ha något fritidsintresse, barnen kan inte ta sig någonstans för de har inte pengar till transport, hon har inte råd att klippa sig, hon har inte råd att äta ute. Hon har råd med att överleva.

Varför förtjänar inte hon mer stöd från samhället än någon som har råd med allt ovanstående?

Edit: just ja. Nya kläder kan barnen också glömma. Mamman också för den delen.
Men det borde hon ju ha? Nu blir det förvisso väldigt teoretiskt men om hon bor i Uppsala får hon ut närmare 27.000kr, barnomsorgen kostar 1500kr/månad, boendet 8500… hon borde faktiskt gå runt på den lönen?

Enligt statistiken bör ett (mindre) barn kosta c:a 3300kr/månad med kläder, nöjen med mera. 10.000 försvinner där. Det räcker till både mat och nöjen.

7000kr kvar till mat, egna nöjen, kläder, försäkring…. Nej, det blir inte ett Rolex-liv men nog bör hon gå runt?

Visst, hon förtjänar mer stöd från samhället… men det får hon ju också. Hon betalar mindre i skatt än många andra men får mer tillbaka i form av reducerat pris på barnomsorgen, bostadsbidrag.

På tal om oblyg prissättning så finns ju det här minst sagt speciella objektet ute nu. M2 priset dubbelt mot områdets snitt, själv tror jag stilen kanske....har en något smalare köpkrets. https://unikfast.se/bostad/hagvagen-60a?id=OBJ22674_1941834891
1667223834642.png
Ujuj, en oblyg estetik. Där har jag passerat med löparskorna många gånger. Lite kul hus att titta på men den är väl nog begränsad i sin kundkrets. Tror säkert den blir såld men då lär det vara Max 14 millar är min gissning.

Det är mycket kritik mot förslaget kring stödet till elanvändare. Det positiva i den här historien är att man inte glömt bort företagen, det finns massvis med företag som går på knäna pga elkostnaderna.

I grunden kan jag tycka att förslaget är ganska rimligt. Svenska kraftnät har tjänat 100 mdr på att billig el överförts från norra Sverige till södra Sverige. Det är förbrukarna i södra Sverige som generat den intäkten till SVK så att de distribueras ca 50% av den summan tillbaka till samma grupp är inte helt orimligt. Däremot så blir det väldigt skevt när vissa sitter på fasta avtal eller som slösar onödigt mycket får del av dessa pengar. Mitt förslag hade varit slopad moms på alla elkostnader, då det inte hade gett någon en oproportionerligt stor fördel. Utöver det så misstänker jag att det inte är helt lätt att flytta ut 100 mdr ur SVK och in i socialförsäkringen eller var pengarna hade ansetts vara mest behövliga.

Angående att det skulle vara inflationsdrivande, så är det kanske inte så det blir gratis konsumtion, utan en del kommer nog behöva dom pengarna enbart för att ha råd med decembers elräkning. Skulle man även göra så att pengarna betalas ut av nätbolaget, så borde det kunna ha en inflationshämmande effekt då ”elkostnaden” sjunker för konsumenterna.

Om man skiter i vad folk tjänar o vänder på det så är det tragiskt för barn att hamna i kläm.

Vart tionde barn lever i relativ fattigdom. Ingen ska behöva säga att man är sjuk därför att mamma och pappa inte kan betala. Ingen ska behöva tvingas till förnedringen att behöva säga; nej jag kan inte följa med och hitta på orsaker till det. Men så är realiteten. Några har pissiga föräldrar, andra har otur. Tråkigt oavsett..

Jag tror nog en majoritet håller med där.

Sorry. Håller med. Här kompenserar jag med lite nya data från boverket.

Boverkets prognosuppdatering i oktober 2022

Antalet påbörjade bostadsrätter kan enligt prognosen nästan komma att halveras under loppet från 2021 till 2023 och in på 2024. Byggandet av hyresrätter minskar med cirka en tredjedel. Utfallet påverkas bland annat av om investeringsstöd kan lämnas för ansökningar som inkommit till och med 2021. Antalet påbörjade småhus minskar mer markant först under andra halvåret 2023.

Påbörjade bostäder inklusive nettotillskott genom ombyggnad, med osäkerhetsintervall​

7CC961CE-C3DC-4900-BAC4-A7BC164CE7BE.png

Sorry. Håller med. Här kompenserar jag med lite nya data från boverket.

Boverkets prognosuppdatering i oktober 2022

Antalet påbörjade bostadsrätter kan enligt prognosen nästan komma att halveras under loppet från 2021 till 2023 och in på 2024. Byggandet av hyresrätter minskar med cirka en tredjedel. Utfallet påverkas bland annat av om investeringsstöd kan lämnas för ansökningar som inkommit till och med 2021. Antalet påbörjade småhus minskar mer markant först under andra halvåret 2023.

Påbörjade bostäder inklusive nettotillskott genom ombyggnad, med osäkerhetsintervall​

7CC961CE-C3DC-4900-BAC4-A7BC164CE7BE.png

Jag läser att priserna ska upp!

Det ska bli intressant att se vad som händer med kommersiella fastigheter. Jag har småsneglat på en mindre sådan här uppe, som varit till salu rätt länge. Den behöver utvecklas litet, så jag har tvekat hittills.
Ska ta ett snack med mäklaren efter jul tänkte jag.
Alternativt direkt med ägaren, i och för sig.

Det ska bli intressant att se vad som händer med kommersiella fastigheter. Jag har småsneglat på en mindre sådan här uppe, som varit till salu rätt länge. Den behöver utvecklas litet, så jag har tvekat hittills.
Ja, det känns som att marknaden rent generellt är mer trög än för bostadsfastigheter så det eventuella raset har väl inte riktigt slagit igenom än, men det borde såklart märkas tycker jag. Bland de stora aktörerna, Castellum, SBB osv har ju senaste halvåret varit väldigt gungigt.

Överlag har ju marknaden för kommersiella fastigheter i mitt tyckte varit rejält övervärderad senaste 2-3 åren där man även i mindre städer handlat till under 5%, då borde ju ränteökningarna slå igenom direkt. Samtidigt är det kanske ännu lättare för säljarna att hålla fast vid objekten och vänta in bättre tider, än när det gäller bostäder...

Ja, det känns som att marknaden rent generellt är mer trög än för bostadsfastigheter så det eventuella raset har väl inte riktigt slagit igenom än, men det borde såklart märkas tycker jag. Bland de stora aktörerna, Castellum, SBB osv har ju senaste halvåret varit väldigt gungigt.

Överlag har ju marknaden för kommersiella fastigheter i mitt tyckte varit rejält övervärderad senaste 2-3 åren där man även i mindre städer handlat till under 5%, då borde ju ränteökningarna slå igenom direkt. Samtidigt är det kanske ännu lättare för säljarna att hålla fast vid objekten och vänta in bättre tider, än när det gäller bostäder...
Var det du som också kollade på kommersiella fastigheter i Norrland?
Fastigheten jag kollar är delvis restaurang nu, så just i det fallet tror jag det beror mycket på hur den branchen går.

Västerbotten:)

Det är inte fastigheten med hamburgerhak i markplan och och lägenhet ovanpå du kollar på?
Pizzeria. 😎
Ska isåfall använda hela nervåningen för ”andra grejer”. Så jag tänker mig att försäljningsvärdet beror mycket på hur bra det går för nuvarande hyresgäst.
Sedan måste jag såklart kolla hur man enklast kastar ut en pizzeria.
Just nu är den i alla fall alldeles för dyr, renoveringsbehov och a-lagsbänk utanför drar ned ”min” värdering.

Kommersiella fastigheter är mer känsliga för konjunkturs svängningar. Det blir såklart intressant att följa dem.

De större kommersiella fastighetsbolagen kommer hellre ha tomma lokaler än sänkta hyror i en lågkonjuktur.

Kan säkert komma tillfällen att förvärva en mindre kommersiell fastighet som går att förädla om tajmingen är rätt. Vi är nog bara i inledningsskedet än så länge. Som sagt blir det intressant att följa.

Kan nog bli många lediga hörnlokaler i fina lägen om det blir låg omsättning på bostäder närmaste åren. Mäklarhusen verkar ha tagit beslag på lägen som man hellre hade sett andra verksamheter i. Men det har säkert varit en trygg inkomst för berörda fastighetsägare och bostadsrättsföreningar. Ett annat tråkigt inslag är alla apoteken om man nu ska kalla dem för apotek. De verkar ha fokus på att sälja annat än läkemedel.

Restaurangerna ser ut att få det tufft framöver när folk drar ner på sina restaurangbesök. Det har redan börjat.

Hoppas folk ser sig själva i spegeln nästa gång de tycker att vi ska sänka bidragsnivåer, samtidigt som de själva får (i vissa fall) stora bidrag… För detta är ett bidrag, inget annat. De dyra skattepengarna man betalar in ska gå till att stötta rika knösar på Djursholm med bubbelpool istället för fattiga ensamstående mammor. Deras stöd måste nu enligt Muf istället sänkas…
Jag kommer själv få stödet, men hade mycket hellre sett att man tillfälligt höjde vissa bidrag eller sänkte vissa skatter så man kunde rikta det till svaga hushåll. Jag behöver inte stödet. Kanske också ge bidrag för energieffektivisering, så folk får hjälp att minska konsumtionen. Fattar att folk isolerat sett tycker det är gött att få pengar av staten, men på totalen tror jag denna politik är skadlig och polariserande - kolla bara på norrlänningar som med all rätta är förbannade.

Det där med bundna priser. Självklart ska man inte begränsa så enbart folk med rörligt pris får stöd. De som var smarta att binda ska inte bli straffade för det. Ska även folk med timpris bli nekade stöd för att de använder mer när elen är billig? Man ska inte förstöra incitament mer än nödvändigt. (Jag har vanligt rörligt).
Jag ser det mer som att man får tillbaka lite av det man redan betalat alldeles för mycket för.

Varför är norrlänningar med all rätt förbannade, dem har väll inte skyhöga elpriser?
Det kommer aldrig kunna bli rättvist, men det är klart att det är märkligt när de som bundit på 50öre/kwh i område 4 nu får tillbaks mer än de betalat för… Det var ju liknande förra året, norrlänningar som fick bra mycket mer i bidrag än vad de faktiskt kostat.

Också intressant att höra om du fortfarande önskar att den nya fastighetsskatten införs, för visst var det väll du som förespråkade den rätt flitigt för något år sedan?

Tillbaka
Topp