• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bostadsbubbla

aLiter

Cartier
2-Faktor
Kolla om hon vill lägga dagarna att kliva över slagborren i hallen, grovdammsuga trappen ett par timmar i veckan, tycka om att måla lager 5 på dörren när lager fyra inte räcker. Vänta på försenade byggvaror… ja.

Köp ett nytt hus fö fan. Rädda förhållandet!

Har ni några särskilda områden också i byn? De 400 husen på gruvsidan? De där svingamla utan tomt? De är väl rätt dyra. Hur långt ut från stan är ni beredda att gå? Håller tummarna!
Hahaha😂
Hon?? Det är jag som kommer få göra det 😂😂
Vi får se om det blir aktuellt :)
 

aLiter

Cartier
2-Faktor
Det här kändes inte så dumt, alltid trevligt med vatten!

PS Taket ser fräscht ut ;)

Tycker huset ser jättebra ut. De har även skött om det. Men, samtidigt kan du få ett hus från 2015 i Källviken för 400k mer. Vi får se om de får det sålt för 4,5 :)

Men nu tror jag faktiskt att jag kommer sluta prata om olika objekt. Känns lite sådär halvkasst att outa mig och var jag kommer att bo här faktiskt. För nu börjar vi liksom närma oss 😂 så jag tänker sluta svara på specifika objekt, jag har koll på alla objekt i Falun och kontakt med mäklare. Lovar att uppdatera när jag köpt, men jag vill helst inte säga var. Hoppas ni kan ha förståelse för det.
 

aLiter

Cartier
2-Faktor
Nu skriver svt om det jag nämnt tidigare i tråden. Dvs att riktiga kostnadssmällen kommer först i år.

”Den överraskningen är att de redan gjorda räntehöjningarna helt, eller delvis, ännu inte landat i svenskens plånböcker. Lån till ett värde av 3 534 miljarder kronor eller motsvarande 72 procent av svenskarnas totala lån, det mesta bolån, löper nämligen ut i år.”
 

zeke_varg

Omega
Hahaha😂
Hon?? Det är jag som kommer få göra det 😂😂
Vi får se om det blir aktuellt :)
Om ni ska köpa gammalt hus behöver hon också köra på med huset är min åsikt, annars tar det lång tid innan grejer blir klara. Eller hon accepterar/förstår att saker tar tid.

Endera att 1. kliva över saker och ha hög tolerans för fel och brister under längre period, 2. ha stor plånbok och låta andra göra jobbet el 3. köpa en nyare kåk.

Aja, nå får jag/vi släppa @aLiter och återgå till ämnet.

Jag tycker att det kommit mer artiklar om uppbromsning av nedgången på bostadspriserna. Inte lika mycket domedagskänsla. En paus av nedgången el en vändning till en mer stabil prissättning.
 
Om ni ska köpa gammalt hus behöver hon också köra på med huset är min åsikt, annars tar det lång tid innan grejer blir klara. Eller hon accepterar/förstår att saker tar tid.

Endera att 1. kliva över saker och ha hög tolerans för fel och brister under längre period, 2. ha stor plånbok och låta andra göra jobbet el 3. köpa en nyare kåk.

Aja, nå får jag/vi släppa @aLiter och återgå till ämnet.

Jag tycker att det kommit mer artiklar om uppbromsning av nedgången på bostadspriserna. Inte lika mycket domedagskänsla. En paus av nedgången el en vändning till en mer stabil prissättning.
Enig. Funkar inte om den ena jobbar röven av sig och den andra funderar på om det skall vara kanin- eller hjort-hängare i hallen när den är klar. Som dessutom inte ens är påbörjad än, eftersom köket skall fixas först, sedan badrummet, efter det gäst-wc och tre sovrum. Just det, tre fönster skall skrapas och målas också. Altanen måste ju byggas i vår med. Sedan hallen, och efter det de där j*vla kanin-krokarna. 😂😂
 

zeke_varg

Omega
4,5 miljoner kronor för det där och bo i Falun? Otroligt ärligt talat.

Sthlm vs Falun.

De 400 mer centrala villorna har nog ett snitt på 5-6 mille i Falun (ej inkl den där i länken). De finns nog mer än 100 hus med prisbild, just nu, över 7 mille. Skillnaden mot Sthlm är att 5km från centrum är priserna tokmycket lägre. Då är det 2mille för en 70talskåk.

Varför Falun? Ja, allt finns nära. 10 ggr mer idrottshallar/invånare. Skidstadion, hockey, bandy, tennis, friidrott.. inga bilköer. Bra transport till Borlänge, bussar var 5e minut. El tvåfiligt för den bilburne. Mysigt centrum. Bra linje för ToR Sthlm för den som kör pendling för tjänsteresor…
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Sthlm vs Falun.

De 400 mer centrala villorna har nog ett snitt på 5-6 mille i Falun (ej inkl den där i länken). De finns nog mer än 100 hus med prisbild, just nu, över 7 mille. Skillnaden mot Sthlm är att 5km från centrum är priserna tokmycket lägre. Då är det 2mille för en 70talskåk.

Varför Falun? Ja, allt finns nära. 10 ggr mer idrottshallar/invånare. Skidstadion, hockey, bandy, tennis, friidrott.. inga bilköer. Bra transport till Borlänge, bussar var 5e minut. El tvåfiligt för den bilburne. Mysigt centrum. Bra linje för ToR Sthlm för den som kör pendling för tjänsteresor…
Jag tror att det stockholmsfokuserade KS-flertalet inte riktigt förstår hur prissättningen görs i mindre orter. Just som du säger, att skillnaden mellan centralt och icke-centralt är stora, men även att det faktiskt finns folk med pengar i Falun, Hudiksvall eller för den delen Gagnef.
Och utbudet av riktigt attraktiva bostäder är inte heller i småorter oändligt.
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Jag tror att det stockholmsfokuserade KS-flertalet inte riktigt förstår hur prissättningen görs i mindre orter. Just som du säger, att skillnaden mellan centralt och icke-centralt är stora, men även att det faktiskt finns folk med pengar i Falun, Hudiksvall eller för den delen Gagnef.
Och utbudet av riktigt attraktiva bostäder är inte heller i småorter oändligt.
är det inte samma i Stockholm .... Eller alla städer. Ju närmare centrala delarna desto dyrare, nu kan jag inte orten så bra men kanske är procentuellt större skillnad mellan "centralt" och icke ? Utbudet är förvisso större men mängden intressenter likaså i större städer.

En skokartong in Bromma 20 mille och liknande i Sollentuna 10 😜

Jag har inget underlag men känns generellt också att det bör även vara fler utländska köpare i större städer (kanske inte helt 1:1 för kommersiella fastigheter)
 
Senast ändrad:

zeke_varg

Omega
Jag tror att det stockholmsfokuserade KS-flertalet inte riktigt förstår hur prissättningen görs i mindre orter. Just som du säger, att skillnaden mellan centralt och icke-centralt är stora, men även att det faktiskt finns folk med pengar i Falun, Hudiksvall eller för den delen Gagnef.
Och utbudet av riktigt attraktiva bostäder är inte heller i småorter oändligt.
Precis!

Det är många äldre som bor kvar i praktkåkar el villor med större tomter centralt. Köpta på 60-talet för 400000 och nu värde 10 mille. Sen finns det absolut yngre som har bra lön, kanske kör en del tjänsteresor till sin arbetsgivare i Sthlm. Sen i Falun har du många läkare som bor i dessa hus och har ok lön. Sen har du hemvändare som bott ”borta” i 20 år och tar med sig en vinst från förra boendet i storstan att kriga med i budgivning på huset med läge läge läge.

Alla är inte brevbärare el jobbar i glasskiosken för att det är ute på landet. 😀
 

DrKlocka

Audemars
Sthlm vs Falun.

De 400 mer centrala villorna har nog ett snitt på 5-6 mille i Falun (ej inkl den där i länken). De finns nog mer än 100 hus med prisbild, just nu, över 7 mille. Skillnaden mot Sthlm är att 5km från centrum är priserna tokmycket lägre. Då är det 2mille för en 70talskåk.

Varför Falun? Ja, allt finns nära. 10 ggr mer idrottshallar/invånare. Skidstadion, hockey, bandy, tennis, friidrott.. inga bilköer. Bra transport till Borlänge, bussar var 5e minut. El tvåfiligt för den bilburne. Mysigt centrum. Bra linje för ToR Sthlm för den som kör pendling för tjänsteresor…
Välkommen till Falun!

Finns väl många anledningar till att många Stockholmare flyttar hit :)
 

aLiter

Cartier
2-Faktor
Tror vi kommer få se dessa problem jag varnat för tidigare i tråden :) finns en anledning till att svenska banker är hårt kortade av vissa.

”It became the largest bank to fail since Seattle's Washington Mutual during the height of the 2008 financial crisis and, behind Washington Mutual, the second largest bank failure in U.S. history.”

Banken som gick under idag svb. Molnen blir mörkare och mörkare. Blackrock har även ställt in betalningar. Så nog börjar det hända något på kreditmarknaden nu när det är svårt att få in kapital. Svenska bostadsobligationer börjar röra sig uppåt också. Detta är alltså en bank i s&p500 som kollapsar. En av de 20 största bankerna i usa med över 200 miljarder dollar under förvaltning.

För kontext. Bear sterns hade ungefär 170 miljarder. De kollapsade och sedan kom Lehman. Sen vet vi vad som hände.

Idag gick JP Morgan ut och såg köpläge i svb. Ett par timmar senare var den översten av staten. Really? Förstår inte varför folk litar på analytikers råd 😂

Bra tråd:
 
Senast ändrad:

Kleiz

Rolex
2-Faktor
…..

För kontext. Bear sterns hade ungefär 18 miljarder. De kollapsade och sedan kom Lehman. Sen vet vi vad som

Källa på det fetade?

Med all respekt för att man kan vara permabjörn men någon -bankkris- ser jag som ytterst osannolikt. Jag tror (du har ju ”bättre koll på det makroenomiska än de flesta” enligt tidigare utsago) inte jag behöver nämna de likvidtetskrav som finns idag, än mindre hur svenska banker har låg direkt/indirekt exponering mot SVB. Lägg därtill att man förstås kommer baila ut SVB om det skulle ens vara i närheten av nödvändigt att göra det. Etc etc etc etc etc etc etc etc etc

Möjligt en på miljonen att detta är en ”svart svan” men njae, bankkris är det sista vi behöver oroa oss för.
 
Senast ändrad:

Hallis

Panerai
2-Faktor
Tror vi kommer få se dessa problem jag varnat för tidigare i tråden :) finns en anledning till att svenska banker är hårt kortade av vissa.

”It became the largest bank to fail since Seattle's Washington Mutual during the height of the 2008 financial crisis and, behind Washington Mutual, the second largest bank failure in U.S. history.”

Banken som gick under idag svb. Molnen blir mörkare och mörkare. Blackrock har även ställt in betalningar. Så nog börjar det hända något på kreditmarknaden nu när det är svårt att få in kapital. Svenska bostadsobligationer börjar röra sig uppåt också. Detta är alltså en bank i s&p500 som kollapsar. En av de 20 största bankerna i usa med över 200 miljarder dollar under förvaltning.

För kontext. Bear sterns hade ungefär 170 miljarder. De kollapsade och sedan kom Lehman. Sen vet vi vad som hände.

Idag gick JP Morgan ut och såg köpläge i svb. Ett par timmar senare var den översten av staten. Really? Förstår inte varför folk litar på analytikers råd 😂

Bra tråd:

Vilka är de hårt kortade av? Nu gör du exakt det du fått kritik för tidigare i tråden dvs, kopierar twitter och finansmedia (som du, ledsen att säga det, inte verkar förstå).
 

aLiter

Cartier
2-Faktor
Källa på det fetade?

Med all respekt för att man kan vara permabjörn men någon -bankkris- ser jag som ytterst osannolikt. Jag tror (du har ju ”bättre koll på det makroenomiska än de flesta” enligt tidigare utsago) inte jag behöver nämna de likvidtetskrav som finns idag, än mindre hur svenska banker har låg direkt/indirekt exponering mot SVB. Lägg därtill att man förstås kommer baila ut SVB om det skulle ens vara i närheten av nödvändigt att göra det. Etc etc etc etc etc etc etc etc etc

Möjligt en på miljonen att detta är en ”svart svan” men njae, bankkris är det sista vi behöver oroa oss för.
Det var ändrat innan du svarade :) så du behöver nog ingen källa på något jag justerade innan. Finns många banker som sitter på statsobligationer och de kan precis som tidigare nämnd bank hamna i en situation där de tvingas sälja dessa (osannolikt) också till förluster.

Svb kommer inte att bli bailad av någon. Sedan hänvisar du till Basel III som jag har läst och vet hur kraven ser ut i. Kan du säga detsamma? De likviditetskrav som nu är så bra. Vad exakt är det som är så bra? Hur mycket i eget kapital behöver en svensk bank behöver för att låna ut en miljon kronor som bostadslån? Om kraven nu är så bra borde du kunna svara på det, för det är tydligt formulerat med riskokare och risknivåer utifrån olika pelare i Basel III :)
 

Hallis

Panerai
2-Faktor
Det var ändrat innan du svarade :) så du behöver nog ingen källa på något jag justerade innan. Finns många banker som sitter på statsobligationer och de kan precis som tidigare nämnd bank hamna i en situation där de tvingas sälja dessa (osannolikt) också till förluster.

Svb kommer inte att bli bailad av någon. Sedan hänvisar du till Basel III som jag har läst och vet hur kraven ser ut i. Kan du säga detsamma? De likviditetskrav som nu är så bra. Vad exakt är det som är så bra? Hur mycket i eget kapital behöver en svensk bank behöver för att låna ut en miljon kronor som bostadslån? Om kraven nu är så bra borde du kunna svara på det, för det är tydligt formulerat med riskokare och risknivåer utifrån olika pelare i Basel III :)

SVB är redan bailade. https://www.bloomberg.com/news/arti...-enters-fdic-receivership?srnd=premium-europe
 

aLiter

Cartier
2-Faktor
Vilka är de hårt kortade av? Nu gör du exakt det du fått kritik för tidigare i tråden dvs, kopierar twitter och finansmedia (som du, ledsen att säga det, inte verkar förstå).
Jag förstår precis vad de menar. Vad är det du menar att jag inte förstår? Det jag säger är att det börjar hända saker på kreditmarknaden. Jag säger inte att detta leder till en finanskris, men jag säger att det händer fler och fler saker som generellt inte brukar hända så ofta och detta under en kort tidsperiod. Det är för mig ytterligare ett varningstecken på att något inte ser så bra ut.

Tänker framför allt på Michael Hartnett på boa som har svenska banker som en av top 10 trades att korta i år.
 

aLiter

Cartier
2-Faktor
Ehm, nej det är de inte. De skyddar upp till 250000 usd i insättningar och det gäller för de som är försäkrade. För övriga?

”Uninsured depositors will get a receivership certificate for the remaining amount of their uninsured funds, the regulator said, adding that it doesn’t yet know the amount.”

Nu står inte det där om 250k i artikeln där, men har man lite koll på hur det fungerar så vet man det. Men vad vet jag? Jag postar bara massa saker och förstår ingenting.
 

Kleiz

Rolex
2-Faktor
Det var ändrat innan du svarade :) så du behöver nog ingen källa på något jag justerade innan. Finns många banker som sitter på statsobligationer och de kan precis som tidigare nämnd bank hamna i en situation där de tvingas sälja dessa (osannolikt) också till förluster.

Svb kommer inte att bli bailad av någon. Sedan hänvisar du till Basel III som jag har läst och vet hur kraven ser ut i. Kan du säga detsamma? De likviditetskrav som nu är så bra. Vad exakt är det som är så bra? Hur mycket i eget kapital behöver en svensk bank behöver för att låna ut en miljon kronor som bostadslån? Om kraven nu är så bra borde du kunna svara på det, för det är tydligt formulerat med riskokare och risknivåer utifrån olika pelare i Basel III :)
Så du vill ha en ”mätartävling” vem som kan mest om banker och dess likviditetskrav? :) påminn mig igen om vad du arbetade med? Nvm.

Att Michael Hartnett går kort svenska banker kan bero på många saker. Det är inte att jämföra med finanskrisen 2008. Indicier, at best. Eller halmstrån som vi säger här i Svedala.
 

Hallis

Panerai
2-Faktor
Jag förstår precis vad de menar. Vad är det du menar att jag inte förstår? Det jag säger är att det börjar hända saker på kreditmarknaden. Jag säger inte att detta leder till en finanskris, men jag säger att det händer fler och fler saker som generellt inte brukar hända så ofta och detta under en kort tidsperiod. Det är för mig ytterligare ett varningstecken på att något inte ser så bra ut.

Tänker framför allt på Michael Hartnett på boa som har svenska banker som en av top 10 trades att korta i år.

Noterar att du, likt vanligt, inte svarar på frågan; vilka kortar (dvs inte pratar om att korta för det är något annat)?

Du fortsätter dela screens på grejer du inte förstår (annat än att det skulle kunna vara negativt, men självklart utan att ge din egen input).
 

Hallis

Panerai
2-Faktor
Ehm, nej det är de inte. De skyddar upp till 250000 usd i insättningar och det gäller för de som är försäkrade. För övriga?

”Uninsured depositors will get a receivership certificate for the remaining amount of their uninsured funds, the regulator said, adding that it doesn’t yet know the amount.”

Nu står inte det där om 250k i artikeln där, men har man lite koll på hur det fungerar så vet man det. Men vad vet jag? Jag postar bara massa saker och förstår ingenting.

Förstår du vad en bail innebär? (För det är exakt det).
 

aLiter

Cartier
2-Faktor
Så du vill ha en ”mätartävling” vem som kan mest om banker och dess likviditetskrav? :) påminn mig igen om vad du arbetade med? Nvm.

Att Michael Hartnett går kort svenska banker kan bero på många saker. Det är inte att jämföra med finanskrisen 2008. Indicier, at best. Eller halmstrån som vi säger här i Svedala.
Nej, jag vill inte ha någon tävling. Men om du säger att kraven är så bra. Vad är kraven? Det är en av de enklaste sakerna att få fram ut Basel III. Det var inte jag som sa att det var bra, det var du. Då ber jag dig berätta vad som är bra. Lysande exempel är att ta kapitalkrav för bolån, då detta är vad tråden handlar om.

Om du säger att det är bra, då tolkar jag det som att du vet vad kraven är. För mig är det helt okej att inte veta, men då ska man inte säga att något är bra och sedan inte kunna motivera varför det är bra.

Basel III har täckt upp många delar, men banksystemet är alltid och kommer alltid att ha en risk att hamna i dåliga lägen om det kommer extrema situationer.

Jag ber om ursäkt för att jag framstår som dryg. Inte min mening. Jag ville mest kolla om du har koll på kapitalkraven, för jag tycker att de är helt sjukt låga.
 

aLiter

Cartier
2-Faktor
Noterar att du, likt vanligt, inte svarar på frågan; vilka kortar (dvs inte pratar om att korta för det är något annat)?

Du fortsätter dela screens på grejer du inte förstår (annat än att det skulle kunna vara negativt, men självklart utan att ge din egen input).
Jag tänker mest på Nordea som är den tredje mest kortade banken i Europa. Man får väl kanske klassa den som finsk nu dock :) men de har stor exponering mot Sverige.
 
Topp