• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bostadsbubbla

Frourez

Omega
Att kommentera sitt eget bostadsköp känns otroligt privat. Sett till din inläggshistorik så är det uppenbart att du inte gillar aLiter, men det här var över gränsen.
Jag tänker inte be om ursäkt.

Det kunde lika väl vara ett objekt som inte har med honom att göra.

Att han väljer att gå ut och identifiera sig är upp till honom.

Jag delar sånt som bekräftar min världsbild. Detta var ett exempel.

Det är fritt fram för er andra att länka objekt som tappat 20-30% i värde och säljaren förlorat kontantinsatsen. Om det är er världsbild.

Edit: utan känslor involverat har jag bara länkat ett objekt som går stark för att stärka min poäng.
Dvs att rätt objekt fortfarande har köpare och rea är osannolikt.
 
Senast ändrad:

Scipio

Patek
2-Faktor
Jag tänker inte be om ursäkt.

Det kunde lika väl vara ett objekt som inte har med honom att göra.

Att han väljer att gå ut och identifiera sig är upp till honom.

Jag delar sånt som bekräftar min världsbild. Detta var ett exempel.

Det är fritt fram för er andra att länka objekt som tappat 20-30% i värde och säljaren förlorat kontantinsatsen. Om det är er världsbild.

Edit: utan känslor involverat har jag bara länkat ett objekt som går stark för att stärka min poäng.
Dvs att rätt objekt fortfarande har köpare och rea är osannolikt.
Synd, men de som satt dig på ignore kan inte se dina inlägg. :)
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Ah.

Många som gick i fällan att jag skulle vara glad över att han inte fick huset eller?

Du verkar ju vara trevlig så uppskattar om du har nån idé varför?
Är det inte uppenbart? Han valde själv sin situation och blev ledsen över det. Kan man ens säga att man förlorat en budgivning? Det är väl ett val man gör. Han gjorde en värdering i sitt eget huvud som inte överensstämde med andras värdering. Jag förstår inte varför man hänger läpp över det. Vill man ha något måste man visa det. Så är det väl alltid? Samtidigt måste man ta ansvar för sin egna ekonomi. Det gör ju ingen annan åt en.
 

Frourez

Omega
Är det inte uppenbart? Han valde själv sin situation och blev ledsen över det. Kan man ens säga att man förlorat en budgivning? Det är väl ett val man gör. Han gjorde en värdering i sitt eget huvud som inte överensstämde med andras värdering. Jag förstår inte varför man hänger läpp över det. Vill man ha något måste man visa det. Så är det väl alltid? Samtidigt måste man ta ansvar för sin egna ekonomi. Det gör ju ingen annan åt en.
Jo,

Men varför är jag ignorerad? Det du skrev är ju mer känsligt än vad jag har skrivit, kan jag väl tycka.
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Utan att kunna marknaden i Falun eller sympatisera med det osköna beteendet här i tråden kan man ju tycka att budgivaren här ändå var helt fel ute med sin egna värdering och förhandsbud då budgivningen nu är upp nästan 1mkr eller 20% med 9 budgivare från de 3.95mkr han slutade på.
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Är det inte uppenbart? Han valde själv sin situation och blev ledsen över det. Kan man ens säga att man förlorat en budgivning? Det är väl ett val man gör. Han gjorde en värdering i sitt eget huvud som inte överensstämde med andras värdering. Jag förstår inte varför man hänger läpp över det. Vill man ha något måste man visa det. Så är det väl alltid? Samtidigt måste man ta ansvar för sin egna ekonomi. Det gör ju ingen annan åt en.
Precis.
Folk ledsnade på aLiters drömmar om att köpa bostad på rea här på KS så han presenterade sina framtidsplaner på ett annat forum där @Frourez kände igen beteendet. Inte världens grej, det är internet.
Presentera inte framtidsplaner (bostadsköp, osv) på internet om man inte är bered att ta kritik eller diskussion ang det.
 

Frourez

Omega
Stämmer det att du rotade fram ett hus som aLiter hade budat på och postade det här? Om det är så har du väl förklaringen där.
Svår kommentar och lite ledande med antaganden.

Nej, det rotades inte fram något.
Jag hänger på andra forum om bostadsbubblan också.

Nu råkade det vara aLiter som låg bakom delningen.
Jag anser att man måste separera diskussionen, dvs delning av objekt och vara fullt öppen vilken budgivare man är.
Alltså två olika saker.

Jag har inte sagt vilken av budgivare som aLiter är. Jag kanske trodde att han var budgivare x och @zeke_varg (förlåt) vänner är budgivare y.

Därför borde vi inte ha några problem med att jag har länkat ett objekt.
Om aLiter har budat eller inte budat har INTE jag tagit upp. Det är orelevant för mig.

Jag uttalar mig inte om några budgivare överhuvudtaget.

Det är onödigt då ingen vet något, det kan lika gärna varit singelmorsa som också budade, yngre par, elitsatsande idrottare, sonen flyttar hem för att ta hand om familj, barndomshuset.
 

zeke_varg

Omega
Utan att kunna marknaden i Falun eller sympatisera med det osköna beteendet här i tråden kan man ju tycka att budgivaren här ändå var helt fel ute med sin egna värdering och förhandsbud då budgivningen nu är upp nästan 1mkr eller 20% med 9 budgivare från de 3.95mkr han slutade på.
Säljaren hade nog en känsla att det skulle gå norrut i budgivningen helt enkelt. Den som la budet i förväg gjorde så gott den kunde med sina förutsättningar. Att lägga ett högre bett innan det ens börjat tyder ju ändå på att köparen tror att det blir budgivning och riskerar att missa. Annars skulle denne lägga under/på utgångspris. Inga konstigheter.
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Säljaren hade nog en känsla att det skulle gå norrut i budgivningen helt enkelt. Den som la budet i förväg gjorde så gott den kunde med sina förutsättningar. Att lägga ett högre bett innan det ens börjat tyder ju ändå på att köparen tror att det blir budgivning och riskerar att missa. Annars skulle denne lägga under/på utgångspris. Inga konstigheter.
Min kritik var inte emot att lägga ett förhandsbud, utan att gråta ut när man förlorar budgivningen på en prisnivå långt under marknadsvärdet.

Om man tycker man tar höjd och lägger ett förhandsbud över utgångspris och sen hänger med i öppna budgivningen till 3.95mkr när det sen finns 8 andra budgivare som budar upp 1mkr eller 20% över det har man antingen varit helt fel ute med sin egen värdering eller naiv.

Då får man bilda sig en bättre uppfattning och titta på billigare objekt eller höja sin budget.
 

zeke_varg

Omega
Min kritik var inte emot att lägga ett förhandsbud, utan att gråta ut när man förlorar budgivningen på en prisnivå långt under marknadsvärdet.

Om man tycker man tar höjd och lägger ett förhandsbud över utgångspris och sen hänger med i öppna budgivningen till 3.95mkr när det sen finns 8 andra budgivare som budar upp 1mkr eller 20% över det har man antingen varit helt fel ute med sin egen värdering eller naiv.

Då får man bilda sig en bättre uppfattning och titta på billigare objekt eller höja sin budget.
Vi håller med varandra. Tror jag. 🍻

Budaren tog en rövare. Hoppades på att få igenom det.

Säljaren hade koll. Tackade nej och lutade sig tillbaka och lät auktionen starta.

Marknadsvärdet var inte nära angivet startpris. Både säljare och budaren visste det.
 
Varit i helgen på lite visningar i Stockholms innerstad nu efter sommaren! Väldigt mycket folk överlag men väldigt svala budgivningar! Förstår dock att statistiken inte visar på något prisfall då inga transaktioner görs på dom som får skambud/utgångspris, utan dessa dras tillbaka av säljarna. Skulle säljarna acceptera buden skulle vi nog ha ett rejält prisfall, men så fungerar inte en marknad.
 

Belfort

Omega
Varit i helgen på lite visningar i Stockholms innerstad nu efter sommaren! Väldigt mycket folk överlag men väldigt svala budgivningar! Förstår dock att statistiken inte visar på något prisfall då inga transaktioner görs på dom som får skambud/utgångspris, utan dessa dras tillbaka av säljarna. Skulle säljarna acceptera buden skulle vi nog ha ett rejält prisfall, men så fungerar inte en marknad.
När säljaren inser hur många månadslöner efter skatt som ett "skambud" på 800 000kr under förväntad prisbild faktiskt är, så blir det tufft att vilja sälja, samtidigt en viss upprördhet eftersom man alltid förväntat sig stigande priser och tycker det är "orättvist", helt förblindade dock över deras bostadskarriärer och aldrig gnällt när deras 2or stigit med 1,5miljoner på nått år. Då blir det istället att man får skippa dom där middagarna ute mitt i veckan, weekend till Yasuragi eller London och minska sin allmänna konsumtion, bra för miljön men kan bli tufft i långa loppet, hur länge orkar man "tumma" på den "livskvalité" som majoriteten av Stockholms innerstadsmänniskor vant sig vid.
 

spruff

Omega
Varit i helgen på lite visningar i Stockholms innerstad nu efter sommaren! Väldigt mycket folk överlag men väldigt svala budgivningar! Förstår dock att statistiken inte visar på något prisfall då inga transaktioner görs på dom som får skambud/utgångspris, utan dessa dras tillbaka av säljarna. Skulle säljarna acceptera buden skulle vi nog ha ett rejält prisfall, men så fungerar inte en marknad.
Omsättningen går alltid ner inför en björnmarknad. Det gäller även fastigheter. Köparna lägger lägre bud, säljarna försöker några månader innan dom inser att dom måste acceptera ett lägre pris.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Omsättningen går alltid ner inför en björnmarknad. Det gäller även fastigheter. Köparna lägger lägre bud, säljarna försöker några månader innan dom inser att dom måste acceptera ett lägre pris.
Är det inte vanligare att säljarna tackar nej till bud som de anser är för låga? Jag kan inte verifiera att det är så men jag uppfattar att brf-styrelser i högre grad än tidigare, säger ja till andrahandsuthyrning. Möjligen att de som köpt en annan bostad till ett lägre pris har lättare att tacka ja till lägre bud. Undrar i vilken av dessa kategorier som är mest frekvent?
 

zeke_varg

Omega
Är det inte vanligare att säljarna tackar nej till bud som de anser är för låga? Jag kan inte verifiera att det är så men jag uppfattar att brf-styrelser i högre grad än tidigare, säger ja till andrahandsuthyrning. Möjligen att de som köpt en annan bostad till ett lägre pris har lättare att tacka ja till lägre bud. Undrar i vilken av dessa kategorier som är mest frekvent?

Angående brf-styrelse. De är också människor och vill nog helst inte att deras egna lägenheter viktas ner i värde för framtida försäljning pga att andra säljer ut lägre än marknadspriset. En killgissning bara. Därmed kanske det skulle finnas mer incitament till att tillåta uthyrning isf att gå med på tydlig värdenedgång i fastigheten.
 

Erdna

Cartier
AfaN9Y9.png


Känns spontant som att detta inte gynnar någon av säljarna att det ser ut såhär när man kikar på ett område på Hemnet.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
AfaN9Y9.png


Känns spontant som att detta inte gynnar någon av säljarna att det ser ut såhär när man kikar på ett område på Hemnet.
Inte kul att varas köpare heller. Det kräver ett par extra semesterveckor för att få koll. Nu vet jag inte vilken filtrering du använt? Hur många bostäder finns det på den ytan totalt? Är det ett gammalt villaområde med stora tomter ser det ut som det är allmän utflyttning.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Angående brf-styrelse. De är också människor och vill nog helst inte att deras egna lägenheter viktas ner i värde för framtida försäljning pga att andra säljer ut lägre än marknadspriset. En killgissning bara. Därmed kanske det skulle finnas mer incitament till att tillåta uthyrning isf att gå med på tydlig värdenedgång i fastigheten.
En bra gissning skulle jag säga. Det blir svårt för styrelsemedlemmar att själva få tillstånd att hyra ut om styrelsen har nekat andra. Samtidigt, i min förening, verkar det finnas en stor förståelse för att man måste vara vänligt sinnad i det här läget.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Är det inte vanligare att säljarna tackar nej till bud som de anser är för låga? Jag kan inte verifiera att det är så men jag uppfattar att brf-styrelser i högre grad än tidigare, säger ja till andrahandsuthyrning. Möjligen att de som köpt en annan bostad till ett lägre pris har lättare att tacka ja till lägre bud. Undrar i vilken av dessa kategorier som är mest frekvent?
Att acceptera en förlust vid en fastighetsförsäljning är extremt hårt. Det kommer följa efter en i 15-20 år i värsta fall. Så de flesta gör nog precis allt för att undvika att sälja med förlust. Man säger nej till jobbet, man flyttar inte till större, man pendlar istället, man hyr ut istället för att sälja mm mm. Så personer som Aliter som går runt och tänker sig att han ska köpa för 20-30% under aktuell prisnivå verkar inte riktigt förstå vilket motstånd det finns. Det är inte ett lättrörligt "marknadspris" på det sättet.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Att acceptera en förlust vid en fastighetsförsäljning är extremt hårt. Det kommer följa efter en i 15-20 år i värsta fall. Så de flesta gör nog precis allt för att undvika att sälja med förlust. Man säger nej till jobbet, man flyttar inte till större, man pendlar istället, man hyr ut istället för att sälja mm mm. Så personer som Aliter som går runt och tänker sig att han ska köpa för 20-30% under aktuell prisnivå verkar inte riktigt förstå vilket motstånd det finns. Det är inte ett lättrörligt "marknadspris" på det sättet.
Insiktsfullt skrivet! Det behöver inte bara gälla de som gör förlust men där är det nog som hårdast motstånd. Jag tänker också på alla som "räknat" med de här pengarna som en extra pensionsförsäkring där de redan börjat drömma om hur vinsten ska användas. Det tar ett tag innan man börjar tro - det blev inte så. Frågan alla ställer sig är hur långt tid det tar innan det börjar vända uppåt. Kan jag vänta eller kommer det att bli ännu sämre? Historiskt har bostäder alltid gått upp så vi får hoppas att de fortsätter med det och att så många som möjligt klarar av att vänta ut stormen.
 

Hoarz

Cartier
2-Faktor
Varit i helgen på lite visningar i Stockholms innerstad nu efter sommaren! Väldigt mycket folk överlag men väldigt svala budgivningar! Förstår dock att statistiken inte visar på något prisfall då inga transaktioner görs på dom som får skambud/utgångspris, utan dessa dras tillbaka av säljarna. Skulle säljarna acceptera buden skulle vi nog ha ett rejält prisfall, men så fungerar inte en marknad.
Vet inte riktigt vad du kollar. Men den typ av objekt jag kolla på när jag letade lägenhet i somras verkar fortfarande gå bra.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Vet inte riktigt vad du kollar. Men den typ av objekt jag kolla på när jag letade lägenhet i somras verkar fortfarande gå bra.
Jösses, det var länge sedan jag tittade i innerstaden. Folk betalar alltså 10 miljoner för helt ordinära 85kvm treor? Jeez.
 
  • Like
Reactions: PJZ
Topp