• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bra resp skitnödig klockreklam

Nån som vet var klockindustrin hamnar på tio-i-topp listan över de industrier som investerar i mest reklam? Kan tänka mig att bilindustrien följt av alkohol ligger högst men jag skulle inte bli förvånad om klockindustrin kvalar in på 3e.

Jag tror att klockindustin ligger väldigt långt ner på listan. Skönhetsvård, läkemedel, elektronik m.m m.m tror jag ligger före.

Älskar denna.
iwcad.jpg

Självklart påverkas man av reklam, annars skulle den inte finnas. Men att efter att ha sett en annons, dessutom från 80-talet, och efter det få ett minskat sug efter Citizen var ju en stark reaktion minst sagt :)

Ironi på Internetz fungerar dåligt märker jag. Tyckte bilden var fånig. Det har aldrig rykt i min Citizen-tarm. Sammanfattningsvis status quo.

Den får nog anses vara en av klockvärldens mest klassiska kampanjer någonsin. Vet inte hur länge själva temat har funnits, 20 år, kanske tom mer?
Aj, då. Vad säger det egentligen om oss klockentusiaster? Reklam med folk som går och önskar att den äldre PP ägande generationen skall trilla av pinn.

IWC:s höhö-reklamer tycker jag känns mer "Grabbarna på Fagerhult" än classy. Dock funkar det (?), så då är det väl bra reklam.

Vet inte om det gör mig till "pk-maffia", eller bara korkad, men jag fattar faktiskt inte?
I Rolex-reklamen så bygger de en bild av kunden som inflytelserik, spänningssökande och lyckad. PP:s generationsreklam anspelar på att föra något vidare, bestående värden och (återigen) lyckade människor.
Citizen vill att man ska känna sig som en krigar-badass.
I alla dessa fall så bygger reklamen på (nähä!) att man som potentiell kund ska visualisera vilken fantastisk människa man är/blir om man har en klocka av de här märkena.

IWC, är tanken att man ska komma med i gemenskapen som gillar den typen av skämt, eller ska man känna sig som en riktig karlakarl (möjligtvis en sådan karlakarl som "förstår sig på fruntimmer")?

Nån som vet var klockindustrin hamnar på tio-i-topp listan över de industrier som investerar i mest reklam? Kan tänka mig att bilindustrien följt av alkohol ligger högst men jag skulle inte bli förvånad om klockindustrin kvalar in på 3e.

Förmodlingen långt ifrån tio-i-topp. Här är dock en artikel som (från 2014) som visar vilka klocktillverkare som satsar mest. Inte oväntat så är ettan........................................................................Rolex!!!!!

"For the 15th consecutive year, Rolex was the biggest watch advertiser in 2014. (It dethroned Timex in 2000.) Rolex’s $56.37 million estimate was about $5 million less than in 2013, but it still kept a healthy lead over perennial #2 Breitling at $45.12 million. The big story at the top of the chart was Omega, which boosted its budget by 50 percent, jumping to $34.49 million from just under $23 million the previous year to put itself solidly in third place on the list, well ahead of #4 Cartier ($25.45 million).

One notable new arrival in the Top 10 list was Patek Philippe. Patek moved from #13 in 2013 to #9 last year by more than doubling its advertising spending to $15.69 "

(Om man antar att Rolex säljer 1 miljon klockor så betalar man alltså ca 56 usd i reklam när man köper en ny).

https://www.watchtime.com/wristwatc...atches-spent-the-most-on-advertising-in-2014/

Upp till betraktaren att avgöra om denna. Budskapet är väl inte helt up to date 2018 med PK-maffian som hugger på minsta lilla.
För min del tycker jag absolut att man lycka få en reaktion hos betraktaren och det är väl avsikten?

275020EC-EDEE-4DE6-9CE1-CAB7C946A693.jpeg

Magisk. Någon som vet om man kan beställa den här någonstans? Sambon skulle älska den :D

Aj, då. Vad säger det egentligen om oss klockentusiaster? Reklam med folk som går och önskar att den äldre PP ägande generationen skall trilla av pinn.

Eller att man får ett trevligt minne från sin far/mor som var kvalitetsmedveten och som man i sin tur kan låta vandra vidare till nästa generation? Som en tradition.

Förmodlingen långt ifrån tio-i-topp. Här är dock en artikel som (från 2014) som visar vilka klocktillverkare som satsar mest. Inte oväntat så är ettan........................................................................Rolex!!!!!

"For the 15th consecutive year, Rolex was the biggest watch advertiser in 2014. (It dethroned Timex in 2000.) Rolex’s $56.37 million estimate was about $5 million less than in 2013, but it still kept a healthy lead over perennial #2 Breitling at $45.12 million. The big story at the top of the chart was Omega, which boosted its budget by 50 percent, jumping to $34.49 million from just under $23 million the previous year to put itself solidly in third place on the list, well ahead of #4 Cartier ($25.45 million).

One notable new arrival in the Top 10 list was Patek Philippe. Patek moved from #13 in 2013 to #9 last year by more than doubling its advertising spending to $15.69 "

(Om man antar att Rolex säljer 1 miljon klockor så betalar man alltså ca 56 usd i reklam när man köper en ny).

https://www.watchtime.com/wristwatc...atches-spent-the-most-on-advertising-in-2014/

Bara för att ge lite perspektiv om annonsering i andra branscher:

In 2016, Coca-Cola spent about four billion U.S. dollars on advertising.
https://www.statista.com/statistics/286526/coca-cola-advertising-spending-worldwide/

In 2016, Samsung spent 11.5 trillion Won (around $10 billion) on marketing its brand and products to consumers all over the world.
https://www.google.se/amp/s/www.androidauthority.com/samsung-lg-marketing-budget-2016-761744/amp/

VW ranked No. 4 on the biggest-spenders list, with its ad spending in 2015 totaling $6.6 billion.
http://www.autonews.com/article/201...e-spending-on-advertising?X-IgnoreUserAgent=1

Pallar inte göra listan längre..

Det som är skitnödigt är att vissa drar upp forumfavoritens reklam för 50-60 år sen. Kan vara så att deras budskap var aktuellt för mitten av 1900-talet och något årtionde framåt...men idag? Den här är ju t ex helt förlegad:
8841b892-a5ea-4c75-92b8-1dfbb0f1a9bd-jpeg.748880
Inte då, den är principiellt viktig. Den handlar om att testa människans o teknologins gränser. Utforskning av jorden, mod, osv.

IWC:s höhö-reklamer tycker jag känns mer "Grabbarna på Fagerhult" än classy. Dock funkar det (?), så då är det väl bra reklam.

Vet inte om det gör mig till "pk-maffia", eller bara korkad, men jag fattar faktiskt inte?
I Rolex-reklamen så bygger de en bild av kunden som inflytelserik, spänningssökande och lyckad. PP:s generationsreklam anspelar på att föra något vidare, bestående värden och (återigen) lyckade människor.
Citizen vill att man ska känna sig som en krigar-badass.
I alla dessa fall så bygger reklamen på (nähä!) att man som potentiell kund ska visualisera vilken fantastisk människa man är/blir om man har en klocka av de här märkena.

IWC, är tanken att man ska komma med i gemenskapen som gillar den typen av skämt, eller ska man känna sig som en riktig karlakarl (möjligtvis en sådan karlakarl som "förstår sig på fruntimmer")?
Håller med! Man får dock ge dem cred för den någorlunda kreativa idéen att pynta ”handtagen” på flygplatsbussar med IWC-klockor :)

Tillbaka
Topp