• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bra resp skitnödig klockreklam

32c3560835105164d2a0395cc35f7dba.jpg
 
Går ju även att svara, (som redan har gjorts tidigare i tråden mer än en gång), med ett resonemang eller lite fakta istället för att dumförklara :)

EDIT: @DrDre ´s svar säger ju Arcticreef lite mer tex.
Det har du kanske rätt i :) Det kändes bara så naivt att tro att klockindustrin skulle ligga på tredjeplats. Jag är förstås miljöskadad av att ha arbetat i reklambranschen för länge :bag:.
 
Man kan väl utan att överdriva konstatera att klockreklam är minst sagt fantasilös. En bild på klockan till vänster och en för den tilltänkta målgruppen på något vis beundransvärd person till höger. Se till att ha bra kontrast mellan högdagrar och skuggor på personen, och givetvis en dämpad bakgrund som ger ett bra djup i bilden, lite odefinierbart så att personen bara "finns" i rummet. Låt klockan vara tydligt i fokus...
2015-skmei-Men-quartz-watch-B.jpg


Samma fantasilösa tema, med verkställt med minsta tänkbara finess. Antagligen Burberrys inhouse-byrå som givit någon praktikant fria tyglar.
8871149511_6495446a13_b.jpg


Samma tema men med lite fler bilder på just klockan i fråga. Lika fantasilöst och gränsar till pinsamt när modellen bär klockan som ett knogjärn, något en annan tillverkare gjort sig känd för att låta modellerna göra...
Commercial-Product-1_Francine-Schaepper-WEB.jpg

Här har vi en annan tillverkaren som säljer "knogjärnsklockor" och snor både modell och koncept ifrån storebror Tag Heuer... liite stolpe ut då man missat vissa delar i konceptet (som att modellen har en annan klocka än den man säljer).
maxresdefault.jpg


Här kommer några ur originalkampanjen ifrån Tag Heuer...
tag1.jpg
tag2.jpg

tag3.jpg
och även damer som väljer Tag Heuer kommer kunna dela ut en och annan feting utan att repa knogarna.

Avslutar med den perfekta jumbon. Man har analyserat konceptet, cool kille, diffus bakgrund, bild på klockan, ljussättningen... man har visserligen gått ifrån det generiska klocka till vänster och kille till höger, men man har också skitit helt i att ge modellen en klocka!? Antagligen för att man endast betalat för att fota klockan och tagit bilden på modellen (som antagligen är okänd, och därmed inte har det grundläggande kravet på att vara en för den tilltänkta målgruppen på något vis beundransvärd person) ifrån något gratis bibliotek av bilder.
item_XL_11711598_16939288.jpg

Många reklammakare spelar på att den tilltänkta kundgruppen är generisk och lättmanipulerad, jag har inga exempel på byrå som vunnit guldägget eller motsvarande för en klockreklam någonstans i världen och tror tyvärr inte det förekommer. Men visst kan det vara roligt att analysera klockreklam ibland :D
 
Senast ändrad:
Rolex reklam med Federer håller jag med om är extremt torr, då han får ett sprillans ex efter vunnen turnering att posera med när pokalen ska lyftas. Så det känns verkligen som en köpt kändis där klockan inte har någonting med aktiviteten att göra.

Lite skillnad med Richard Mille där Nadal, Bubba Watson och de andra idrottspersonerna som har spons faktiskt använder klockorna. Då fyller det ju ett syfte och berättar att det är klockor som tål att användas. Bra exempel med Pablo Mac Donough som kör hästpolo med Richard Mille på armen :)

RM.jpg
Fast vad är det för funktion de egentligen fyller? De är ju lika toksponsrade som Federer och det är inte direkt så att hästpolo kräver någon personlig tidtagning. Racing eller regatta kan jag köpa men på vilket sätt förbättrar Nadals klocka hans spel?
 
Man kan väl utan att överdriva konstatera att klockreklam är minst sagt fantasilös. En bild på klockan till vänster och en för den tilltänkta målgruppen på något vis beundransvärd person till höger. Se till att ha bra kontrast mellan högdagrar och skuggor på personen, och givetvis en dämpad bakgrund som ger ett bra djup i bilden, lite odefinierbart så att personen bara "finns" i rummet. Låt klockan vara tydligt i fokus...
2015-skmei-Men-quartz-watch-B.jpg


Samma fantasilösa tema, med verkställt med minsta tänkbara finess. Antagligen Burberrys inhouse-byrå som givit någon praktikant fria tyglar.
8871149511_6495446a13_b.jpg


Samma tema men med lite fler bilder på just klockan i fråga. Lika fantasilöst och gränsar till pinsamt när modellen bär klockan som ett knogjärn, något en annan tillverkare gjort sig känd för att låta modellerna göra...
Commercial-Product-1_Francine-Schaepper-WEB.jpg

Här har vi en annan tillverkaren som säljer "knogjärnsklockor" och snor både modell och koncept ifrån storebror Tag Heuer... liite stolpe ut då man missat vissa delar i konceptet.
maxresdefault.jpg


Här kommer några ur originalkampanjen ifrån Tag Heuer...
tag1.jpg
tag2.jpg

tag3.jpg
och även damer som väljer Tag Heuer kommer kunna dela ut en och annan feting utan att repa knogarna.

Avslutar med den perfekta jumbon. Man har analyserat konceptet, cool kille, diffus bakgrund, bild på klockan, ljussättningen... man har visserligen gått ifrån det generiska klocka till vänster och kille till höger, men man har också skitit helt i att ge modellen en klocka!? Antagligen för att man endast betalat för att fota klockan och tagit bilden på modellen (som antagligen är okänd, och därmed inte har det grundläggande kravet på att vara en för den tilltänkta målgruppen på något vis beundransvärd person) ifrån något gratis bibliotek av bilder.
item_XL_11711598_16939288.jpg

Många reklammakare spelar på att den tilltänkta kundgruppen är generisk och lättmanipulerad, jag har inga exempel på byrå som vunnit guldägget eller motsvarande för en klockreklam någonstans i världen och tror tyvärr inte det förekommer. Men visst kan det vara roligt att analysera klockreklam ibland :D
Det var nog inte meningen, men du postade just en paneraikopia vilket jag inte tror att man får.
 
Fast vad är det för funktion de egentligen fyller? De är ju lika toksponsrade som Federer och det är inte direkt så att hästpolo kräver någon personlig tidtagning. Racing eller regatta kan jag köpa men på vilket sätt förbättrar Nadals klocka hans spel?

Jag tror att du övertolkar där jag skriver att klockan inte har med aktiviteten att göra. Det jag menade är vad jag skriver senare:

”...berättar att det är klockor som tål att användas”

För mig är det betydligt mer tilltalande att se Nadal köra sin klocka match efter mach eller att Mac Donough flyger över hästryggen med RM:n på armen, mot att se Federer få en nyss avplastad klocka av sitt management innan prisutdelning.

Och för att vara övertydlig så menar jag inte att Rolex inte tål en tennismatch, men i matchen lyckad produktplacering vinner RM för mig på W.O.
 
Vågat med politisk reklam. Hade inte funkat i dagens polariserade samhälle.

naäe väl? politiken på 50-talet var nog minst lika polariserad som idag, med ett militärt hotande totalitärt Sovjetunionen ett par timmars bilfärd österut (invaderade tex Ungern 1956 remember?) och deras apologeter i de västerländska fria demokratierna...

Rolex var ju också tydliga med vilken sida de stog på med sina jul-annonser, den här från 1943, jag har den på väggen hemma!
"And the sweat of everyman's brow will be the sweat of free productive effort."
1943:
1943_Rolex_O_Little_Star_of_Bethlehem_.jpg


men visst, ...oförblommerat kommersiella reklamkampanjer som hyllar individuell strävan och framgång är väl i nån mån också politiska hyllningar till marknadsekonomi och individualism! :) ;)
.
 
Senast ändrad:
Det var nog inte meningen, men du postade just en paneraikopia vilket jag inte tror att man får.
Ajdå, tänkte inte på de :bag:
Då tar vi en "legitim" istället. Givetvis med samma fantasilösa koncept som resten av klasskompisarna :D
Klocka till vänster och kille till höger. Ljussättning och bakgrund på plats, check!
Summer-J-Panerai.jpg


Omväxling förnöjer... nu med kille till vänster och klocka till höger. Japp, så ska en slipsten dras :bag:
Panerai_Man.jpg
 
Jag(med mäktiga 5 hp marknadsföring i bagaget) förstår inte hur vissa märken kan misslyckas så kapitalt med sin marknadsföring och profilering/differentiering. Klockmastodonter som Breitling, Omega och Tag Heuer gör regelbundet blunders som alienerar och "avtänder" människor på märket lika ofta som de attraherar.

Jag menar, Breitlings associering med flyg borde sälja sig själv(P-51 Mustang+valfri kronograf), Omega har historia och innovation(men de tvingar ner James Bond i halsen på oss), Tag Heuer har Steve McQueen och motorsport i sin historia etc.

Min slutsats är att vi "entusiaster" måste dramatisk uppfatta reklam annorlunda än gemene man i många fall, annars förstår jag inte.
 
Ajdå, tänkte inte på de :bag:
Då tar vi en "legitim" istället. Givetvis med samma fantasilösa koncept som resten av klasskompisarna :D
Klocka till vänster och kille till höger. Ljussättning och bakgrund på plats, check!
Summer-J-Panerai.jpg


Omväxling förnöjer... nu med kille till vänster och klocka till höger. Japp, så ska en slipsten dras :bag:
Panerai_Man.jpg
Hahaha :D
 
Ver inte om det är reklam, men lite åt det hållet i alla fall. Breitling har gjort en film (med marknadsföring i åtanke) på en halvtimma. Trevlig för den som gillar flygäventyr.


Och så denna som väl alla har sett. Vackra människor, flygplan och motorcyklar. Första gången man såg den var den lite rolig men reklam som bygger på humor blir ju som ett skämt man hört fem gånger.

 
Upp till betraktaren att avgöra om denna. Budskapet är väl inte helt up to date 2018 med PK-maffian som hugger på minsta lilla.
För min del tycker jag absolut att man lycka få en reaktion hos betraktaren och det är väl avsikten?

275020EC-EDEE-4DE6-9CE1-CAB7C946A693.jpeg
Har på allvar funderat på att inte längre äga IWC pga dras pinsamma reklamer. Struntar i PK-maffia, de är bara fåniga och omoderna i sitt utvecklande av varumärke. "Watches for men" osv. Värre än PPs tycker jag.
 
Har på allvar funderat på att inte längre äga IWC pga dras pinsamma reklamer. Struntar i PK-maffia, de är bara fåniga och omoderna i sitt utvecklande av varumärke. "Watches for men" osv. Värre än PPs tycker jag.

Men hur aktuella är de där reklamkampanjerna egentligen? Går man in på hemsidan så finns det inget spår av liknande reklam, och de där bilderna har ett gäng år på nacken.
 
Har på allvar funderat på att inte längre äga IWC pga dras pinsamma reklamer. Struntar i PK-maffia, de är bara fåniga och omoderna i sitt utvecklande av varumärke. "Watches for men" osv. Värre än PPs tycker jag.

Tycker också det är ganska mossigt. Men återigen, på nåt vis skapar dom en reaktion vilket jag antar är syftet. I mitt fall gör det varken av eller till men dom behöver nog en annan input.

Edit: googla fram lite andra iwc ads och förstår helt klart vad du menar. Ganska sexistiskt och osmakligt.
 
Senast ändrad:
Tycker också det är ganska mossigt. Men återigen, på nåt vis skapar dom en reaktion vilket jag antar är syftet. I mitt fall gör det varken av eller till men dom behöver nog en annan input.
För mig lite mer åt att jag inte ens litegrann vill känna mig som del i något slags hockey-jargong-målgrupp samt att jag gillar klockor som det inte spelar nämnbar roll om en son eller dotter använder i framtiden (för att använda PPs narrativ).
 
Tillbaka
Topp