• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bra resp skitnödig klockreklam

Rum Runner

Patek
2-Faktor
Upp till betraktaren att avgöra om denna. Budskapet är väl inte helt up to date 2018 med PK-maffian som hugger på minsta lilla.
För min del tycker jag absolut att man lycka få en reaktion hos betraktaren och det är väl avsikten?

275020EC-EDEE-4DE6-9CE1-CAB7C946A693.jpeg
Det här är bra och slagfärdig reklam med hög igenkänningsfaktor för oss som är bekväma med att vara gubbar.:)
 

Tactical trader

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Upp till betraktaren att avgöra om denna. Budskapet är väl inte helt up to date 2018 med PK-maffian som hugger på minsta lilla.
För min del tycker jag absolut att man lycka få en reaktion hos betraktaren och det är väl avsikten?

275020EC-EDEE-4DE6-9CE1-CAB7C946A693.jpeg
Räcker lätt för att få mig på IWC spåret....
Spot on
Pam.jpg


Fri översättning
Panerai för oss som har gått vidare från

6888-77-guldgrodan-grodan-guld-simmrken.jpg
Även här blir jag köp sugen
Det är sen gammalt att man inte köper något som svenska FM har valt ut....dom gör dåliga val och hårdheten lyser dåligt i ögonen på karln



Dom här reklamerna gillar jag väldigt mycket.
Mitten filmen behövde mindre än 5 sek sen var det klart....bra grejer.
Fast dom skulle haft en mörk filmröst på slutet...:)
 

larkad

Omega
Ja IWC rädes inte ta ut svängarna. Misstänker att reklamen har några år på nacken. Så kunde det även se ut i svensk reklam förut i synen på könsroller. Självklart inte riktigt att eftersträva fullt ut idag. Roligt att se dock. Känns som att pendeln slagit väl mycket åt andra hållet med en ängslan och tabu att överhuvudtaget skämta om manligt/kvinnligt mm idag. Allt måste vara politiskt korrekt i mellanmjölkens Sverige.




Det här är bra och slagfärdig reklam med hög igenkänningsfaktor för oss som är bekväma med att vara gubbar.:)

Den här tråden fick mig att minnas dessa originalplanscher som glömts undan i en tub under ganska många år.
5322785E-1CBA-467C-B695-B4AF9A72378C.jpeg
BBD187DD-498F-442D-9702-3E71075A652D.jpeg

ED58D0B8-9F84-4BE9-A048-CE64C7E039FA.jpeg

B4CD4F83-E393-482C-9AF3-78F3EE3A2555.jpeg

AAD9CEB6-3092-463C-8294-0734F9EC6C08.jpeg

1729ECB0-3D12-4AD0-A98C-96AE5074B442.jpeg

93FCBEB3-A677-4B30-B861-A170CD53F1BC.jpeg
 

Remofflan

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Tycker inte man ser så myclet klockreklam? Kanske är mer utomlands? Eller om man läser livsstilsmagasin av typen Café, GQ eller vad de heter?

Visa gärna fler om ni har, gärna lite nyare. Om det görs några intressanta (mer än en snygg bild och en logga ...).
 

Gäspande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
Tycker inte man ser så myclet klockreklam? Kanske är mer utomlands? Eller om man läser livsstilsmagasin av typen Café, GQ eller vad de heter?

Visa gärna fler om ni har, gärna lite nyare. Om det görs några intressanta (mer än en snygg bild och en logga ...).
Är ju nästan bara snygg bild och logga nu för tiden. Vet inte om det innebär att copyn blivit latare eller att det faktiskt är så att de analoga mekaniska klockorna mer är renodlad lyxkonsumption än tidigare. Den enda rörliga klockreklamen med innehåll jag sett den senaste tiden är från Samsung, LG, Apple etc.
 

Kessler

Rolex
Vad är värst egentligen, fula fashionmärken som varenda person (typ) som har över 50.000 följare på Instagram har eller klassiska märken som t.ex. Rolex med en bild på en A-kändis i någon töntig pose med någon larvig text?

Tycker båda är väldigt skitnödiga och får mig snarare mindre sugen på märket/klockan.
 

ZWG Vader

Omega
Tycker inte man ser så myclet klockreklam? Kanske är mer utomlands? Eller om man läser livsstilsmagasin av typen Café, GQ eller vad de heter?

Visa gärna fler om ni har, gärna lite nyare. Om det görs några intressanta (mer än en snygg bild och en logga ...).

Fast det är en hel del klockreklam i tidningarna, här från Svenska Dagbladet idag:

8DDEFC0F-2749-4E31-A988-2483A23E3225.jpeg
A1A79C78-F73E-4A09-AC98-403F27FC7F2B.jpeg
 

sir alex

Panerai
Tyvärr enda sorten man ser idag. Bild på klockan + logga. Ingen text eller bild som säger något/berättar en historia eller säger något om varumärket.
Den mesta reklamen idag är ju inte en annons i en papperstidning eller ens en banner. Tror större delen av budgetar läggs på ambassadörsskap, riktat innehåll på sociala medier och diverse events än helsidor i tidningar.
 

aximand

Panerai
2-Faktor
Jaja reklamen är inte för klockor men det kunde den vara. Den är dessutom fake men den upprörde många när den kom. Mitt i prick tycker jag.
92f2a2bbfcb6be87334c9a0e9646f151.jpg
Den här tycker jag faller in under epitetet "skitnödig". Hade man inte känt till aston martin hade man ju inte ens vetat vad de försökte sälja...
Nä, tacka vet jag dessa: (från senaste numret/n av Monocle)
20181222_100230.jpg
20181222_100155.jpg
20181222_100132.jpg
även om denna kvalar in under skitnödig:
20181222_100411.jpg

Denna gillar jag skarpt, även om den också känns som att den tar sig själv på lite för stort allvar.
20181222_100720.jpg
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Rolex reklam med Federer håller jag med om är extremt torr, då han får ett sprillans ex efter vunnen turnering att posera med när pokalen ska lyftas. Så det känns verkligen som en köpt kändis där klockan inte har någonting med aktiviteten att göra.

Lite skillnad med Richard Mille där Nadal, Bubba Watson och de andra idrottspersonerna som har spons faktiskt använder klockorna. Då fyller det ju ett syfte och berättar att det är klockor som tål att användas. Bra exempel med Pablo Mac Donough som kör hästpolo med Richard Mille på armen :)

RM.jpg
Haha reagerade direkt på att det ser ut som han blir riden istället för hästen :p
Man kan väl utan att överdriva konstatera att klockreklam är minst sagt fantasilös. En bild på klockan till vänster och en för den tilltänkta målgruppen på något vis beundransvärd person till höger. Se till att ha bra kontrast mellan högdagrar och skuggor på personen, och givetvis en dämpad bakgrund som ger ett bra djup i bilden, lite odefinierbart så att personen bara "finns" i rummet. Låt klockan vara tydligt i fokus...
2015-skmei-Men-quartz-watch-B.jpg


Samma fantasilösa tema, med verkställt med minsta tänkbara finess. Antagligen Burberrys inhouse-byrå som givit någon praktikant fria tyglar.
8871149511_6495446a13_b.jpg


Samma tema men med lite fler bilder på just klockan i fråga. Lika fantasilöst och gränsar till pinsamt när modellen bär klockan som ett knogjärn, något en annan tillverkare gjort sig känd för att låta modellerna göra...
Commercial-Product-1_Francine-Schaepper-WEB.jpg

Här har vi en annan tillverkaren som säljer "knogjärnsklockor" och snor både modell och koncept ifrån storebror Tag Heuer... liite stolpe ut då man missat vissa delar i konceptet (som att modellen har en annan klocka än den man säljer).
maxresdefault.jpg


Här kommer några ur originalkampanjen ifrån Tag Heuer...
tag1.jpg
tag2.jpg

tag3.jpg
och även damer som väljer Tag Heuer kommer kunna dela ut en och annan feting utan att repa knogarna.

Avslutar med den perfekta jumbon. Man har analyserat konceptet, cool kille, diffus bakgrund, bild på klockan, ljussättningen... man har visserligen gått ifrån det generiska klocka till vänster och kille till höger, men man har också skitit helt i att ge modellen en klocka!? Antagligen för att man endast betalat för att fota klockan och tagit bilden på modellen (som antagligen är okänd, och därmed inte har det grundläggande kravet på att vara en för den tilltänkta målgruppen på något vis beundransvärd person) ifrån något gratis bibliotek av bilder.
item_XL_11711598_16939288.jpg

Många reklammakare spelar på att den tilltänkta kundgruppen är generisk och lättmanipulerad, jag har inga exempel på byrå som vunnit guldägget eller motsvarande för en klockreklam någonstans i världen och tror tyvärr inte det förekommer. Men visst kan det vara roligt att analysera klockreklam ibland :D
Fantastisk analys och ja, Knogjärnsklocka. Varför tar man bilder likt dessa :facepalm:



Dom här reklamerna gillar jag väldigt mycket.
Översta gillade jag bäst. Stenhård klocka också!
Den här reklamen funkar på mig iaf. Gillar den som 17!

Bär man hästen på ryggen i Hästpolo? ;)
Tack att någon la märke till detta förutom jag :D
Är Orients reklam medvetet töntig eller...?

Sjukt kul reklam. Speciellt small second hand :D
 

VintageCollector

Cartier
2-Faktor
Många reklammakare spelar på att den tilltänkta kundgruppen är generisk och lättmanipulerad, jag har inga exempel på byrå som vunnit guldägget eller motsvarande för en klockreklam någonstans i världen och tror tyvärr inte det förekommer. Men visst kan det vara roligt att analysera klockreklam ibland :D

Pateks Generations-kampanj har under +20 år varit både framgångsrik i att ladda varumärket, fått utmärkelser och plåtats av fotografer som Peter Lindberg. Jag tycker att den är genial! Och då menar jag inte som underhållning, vilket syftet med marknadsföring sällan är, utan för att positionera varumärket.
 
Topp