• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bra resp skitnödig klockreklam

IWC lyckas ju ibland också. Jag tycker att den övre reklamen är konstruerad med glimten i ögat och anknyter till den specifika klockan. Den under är mest fånig och jag har väldigt svårt att se hur den formuleringen skulle få någon att bli köpsugen på grund av bara texten.

5001NewAd_zps58c3d72a.jpg
helpdesk_image.4841593.jpg

Förstår inte alls vad det är du tycker är så hemskt, de är designade för män. De lär ha testat dessa reklamer på referensgrupper och de har säkert varit rätt effektiva...
Jag tycker du ger deras pr avdelning alldeles för mycket cred när du tror att det är testat på referensgrupper. Med tanke på hur generisk klockreklam generellt är så är det väl ett tydligt tecken på att det saknas visioner och bra copywriters i branschen? Hur man sedan upplever dålig reklam är ju individuellt. Att sälja klockan är ju inget jag skulle fundera på bara för att företaget gjort dåliga kampanjer (kanske är inte min gräns nådd än...).

Ser bara män, krig och miljöförstörelse. Saknar en feministisk breitlingreklam...
Jag får Top Gun känsla. Alltid gillat stridsflyg. Krig är det ju nödvändigtvis inte och ska man hårddra det så vet vi inte könet på piloterna. Miljöförstöring har jag inget svar på. Hur skulle en feministisk reklam se ut?

Förstår inte alls vad det är du tycker är så hemskt, de är designade för män. De lär ha testat dessa reklamer på referensgrupper och de har säkert varit rätt effektiva...

Tveksamt om du läst diskussionen.

1. Du menar alltså att för att något är effektivt så bör alla gilla det? Märkligaste argumentet hittills i tråden. Det är skillnad på att förstå något och att tycka något är bra eller dåligt. Jag förstår att Sadam gasade och hade ihjäl folk, det kanske gjordes effektivt, men jag tycker det va kass ändå.

2. Som @BarbaBaba påpekat är reklam ingen vetenskap och folk överskattar hur listiga och genomtänkta reklamer är. Det är snarare så att även blinda hönor hittar korn ibland. Ska man dessutom vårda ett varumärke över generationer är det nästan omöjligt att mäta det och använda referensgrupper här och nu.

3. Över tid är IWC inte alls designade bara för män, det har varierat. Ska man stå sig över tid tror jag att man behöver hålla en mer stringent profil. Många kvinnor bär Rolex "herrmodeller". Skulle det leda till att vi män slutar köpa Rolex? Knappast. Därför tror jag IWC:s mans-upphakade reklam är efter sin tid.

Tveksamt om du läst diskussionen.

1. Du menar alltså att för att något är effektivt så bör alla gilla det? Märkligaste argumentet hittills i tråden. Det är skillnad på att förstå något och att tycka något är bra eller dåligt. Jag förstår att Sadam gasade och hade ihjäl folk, det kanske gjordes effektivt, men jag tycker det va kass ändå.

2. Som @BarbaBaba påpekat är reklam ingen vetenskap och folk överskattar hur listiga och genomtänkta reklamer är. Det är snarare så att även blinda hönor hittar korn ibland. Ska man dessutom vårda ett varumärke över generationer är det nästan omöjligt att mäta det och använda referensgrupper här och nu.

3. Över tid är IWC inte alls designade bara för män, det har varierat. Ska man stå sig över tid tror jag att man behöver hålla en mer stringent profil. Många kvinnor bär Rolex "herrmodeller". Skulle det leda till att vi män slutar köpa Rolex? Knappast. Därför tror jag IWC:s mans-upphakade reklam är efter sin tid.
Alla reklamutklipp jag såg var på herrur.

Alla reklamutklipp jag såg var på herrur.
Herrur i dina ögon. Dessutom sätter sloganen "IWC - Engineered for men" och liknande inte bara tonen för enstaka klockor utan för hela kollektionen och alla märkets produkter. Har inget emot att man gör större och mindre klockor och marknadsför dem med idrottsmän eller annat, men att gå så långt som att hävda att det ska vara ett mansmärke känns trött och desperat av dem.

Noterar att du också undviker att kommentera det huvudsakliga i inlägget.

Herrur i dina ögon. Dessutom sätter sloganen "IWC - Engineered for men" och liknande inte bara tonen för enstaka klockor utan för hela kollektionen och alla märkets produkter. Har inget emot att man gör större och mindre klockor och marknadsför dem med idrottsmän eller annat, men att gå så långt som att hävda att det ska vara ett mansmärke känns trött och desperat av dem.

Noterar att du också undviker att kommentera det huvudsakliga i inlägget.
Det du kallar huvudsakligt anser jag bara vara löst svammel. Du har även fel i sakfrågan, det är herrur som är i annonserna. Om du sedan tolkar in damur där får vara upp till dig. Knappast något fel att det finns herrur och damur. Knappast heller något fel att det finns damer som vill ha herrur och herrar som vill ha damur. Tycker mao din tolkning är väldigt snäv och ser inte alls samma sak. Du ser helt enkelt något inte jag gör, nog inte mycket svårare än så.

Det du kallar huvudsakligt anser jag bara vara löst svammel. Du har även fel i sakfrågan, det är herrur som är i annonserna. Om du sedan tolkar in damur där får vara upp till dig. Knappast något fel att det finns herrur och damur. Knappast heller något fel att det finns damer som vill ha herrur och herrar som vill ha damur. Tycker mao din tolkning är väldigt snäv och ser inte alls samma sak. Du ser helt enkelt något inte jag gör, nog inte mycket svårare än så.

Nu handlar ju inte tråden om att identifiera herr- respektive damur, utan vad man anser vara "bra respektive skitnödig klockreklam”.
Reklam vänd mot herrar som vill ha herrur kan ju fortfarande vara både skitnödig och i IWC´s fall många gånger mossig. Om den är effektiv eller inte är en annan sak.

Nu handlar ju inte tråden om att identifiera herr- respektive damur, utan vad man anser vara "bra respektive skitnödig klockreklam”.
Reklam vänd mot herrar som vill ha herrur kan ju fortfarande vara både skitnödig och i IWC´s fall många gånger mossig. Om den är effektiv eller inte är en annan sak.
Nu är detta ett dynamiskt forum, och det jag säger är att den inte är skitnödig utan snarare bra (effektiv). Tillräckligt OnT för herrn?

Nu är detta ett dynamiskt forum, och det jag säger är att den inte är skitnödig utan snarare bra (effektiv). Tillräckligt OnT för herrn?

Ja, fint att du är tydlig med vad du tycker. Själv tycker jag att effektiv och bra inte alltid är synonymt när det kommer till reklam. Eller så mycket annat heller för den delen.

Sen förstår jag att många tycker att det är befriande att ha en frizon mot genus, och vad är faran i att se en Breitling-tjej stå och svanka på en flygplansvinge. Det är ju skönt med lite hö-hö i vardagen.

Har inget som helst emot om du tycker reklamenkampanjen är bra, men nivån på din argumentation och kopplingen till trådstarten känns ovärdig detta forum.

Vet inte varför moderatorer ens låter någon som öppet erkänner att de trollar i tråden får hållas.

IMG_7957.JPG

Diggar denna gamla Explorer reklamen.
Den här reklamen funkar på mig iaf. Gillar den som 17!
Rolex reklam med Federer håller jag med om är extremt torr, då han får ett sprillans ex efter vunnen turnering att posera med när pokalen ska lyftas. Så det känns verkligen som en köpt kändis där klockan inte har någonting med aktiviteten att göra.

Lite skillnad med Richard Mille där Nadal, Bubba Watson och de andra idrottspersonerna som har spons faktiskt använder klockorna. Då fyller det ju ett syfte och berättar att det är klockor som tål att användas. Bra exempel med Pablo Mac Donough som kör hästpolo med Richard Mille på armen :)

RM.jpg
Bär man hästen på ryggen i Hästpolo? ;)

Jag har ofta funderat på det eftersom Omega använt den formuleringen i viss sammanhang. Hur menar man då? Är det inte fastslaget att Bulovas klocka var på månen?

Han använda sin privata klocka för att ersätta en Speedy som slutade fungera, som var en Bulova. Sen har väl tex Strela/Poljot varit där också, säkert fler. Känns som att många av lyxmärkena lever på gamla meriter fortfarande.

Tillbaka
Topp