Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
man kan ju också vända på resonemanget,och anta att denna typ av reklam attraherar en stor grupp människor som är trötta på morallektioner,och anser att Bretling är lite coola som vågar skita PK-trenden?
kan det vara så att Breitling marknadavdelning faktiskt räknat kallt med ,den uppståndelse som reklamen faktiskt verkar väcka?
Haha... Att motivera Breitlings annons genom att hänvisa till en annons som är lastgammal och från en annan epok, visar verkligen hur vilsen man är.
Och när man ändå inte förstår lär ordet feminist användas som skällsord. Breitling träffar sin målgrupp rakt i solar plexus! Bra jobb!
Tyvärr inte. Breitlings marknadsavdelning befinner sig på 50-talet. När fantasi eller produktegenskaper saknas för att attrahera kundgruppen så tar man till det äldsta tricket i boken och langar in lite halvnakna brudar.Har inte läst hela tråden - men visst måste detta vara någon form av skämt. Oavsett vad man tycker om Breitling, så har jag svårt att tänka mig att man skulle göra en sån kampanj 2016. Känns lagom lökigt.
Det stämmer bra det, det är inte i många andra länder där militären satsar stort på genusutbildning t.ex. eller har en feministisk utrikespolitik. Man behöver inte åka längre än till Danmark för att ovanstående ska betraktas som helt obegripligt och en man som säger sig vara feminist en omöjlig tanke.snarare är det nog så att Sverige avviker ganska mycket från resten av världen.
Jag tror de försöker återskapaVar har Breitlings annonser motiverats med gamla annonser?
Det stämmer bra det, det är inte i många andra länder där militären satsar stort på genusutbildning t.ex. eller har en feministisk utrikespolitik. Man behöver inte åka längre än till Danmark för att ovanstående ska betraktas som helt obegripligt och en man som säger sig vara feminist en omöjlig tanke.
Hursom så brukar det påpekas i sammanhang där kulturkrockar och skillnad mellan olika länders kultur och värderingar avhandlas att vi är mycket avvikande. Har för mig att Integrationsverket för ca 10 år sedan gjorde en undersökning av hur Svenska värderingar skiljer sig från omvärlden och kom fram till att av ett 80 tal länder som studerades så låg Svenska värderingar längst ifrån de genomsnittliga värderingarna av alla undersökta länder.
Dvs vi är bland de mest avvikande folken av alla ur ett värdegrundsperspektiv, vilket i princip betyder att sånt som majoriteten av världens befolkning knappt höjer ett ögonbryn för leder till upprörda diskussioner i vår plaskdamm, inte för att jag tycker att Breitling gör rätt (jag är trots allt Svensk) men jag tror inte att det upprör kundkretsen i någon avgörande grad runt om i världen.... frågan är väl var säljer de flest klockor och är det rätt strategi där för dem?
Arbetar du med statistik eller var kommer detta intresse från?Den intresserade noterar här Sveriges position. Detta är bara två variabler, för att få en total bild av Sveriges position, samt t.ex. vilka kulturer vi har maximalt avstånd till, kan det vara intressant att titta på flera parametrar. Men denna översikt ger ju en bra första insikt.
![]()
Det stämmer bra det, det är inte i många andra länder där militären satsar stort på genusutbildning t.ex. eller har en feministisk utrikespolitik. Man behöver inte åka längre än till Danmark för att ovanstående ska betraktas som helt obegripligt och en man som säger sig vara feminist en omöjlig tanke.
Håller inte riktigt med om att Sverige ensamt skulle vara speciellt avvikande. De nordiska länderna har rätt likvärdiga värderingar och de blir knappast mindre rätt för att stora delar av världen ligger så långt efter.Det stämmer bra det, det är inte i många andra länder där militären satsar stort på genusutbildning t.ex. eller har en feministisk utrikespolitik. Man behöver inte åka längre än till Danmark för att ovanstående ska betraktas som helt obegripligt och en man som säger sig vara feminist en omöjlig tanke.
Hursom så brukar det påpekas i sammanhang där kulturkrockar och skillnad mellan olika länders kultur och värderingar avhandlas att vi är mycket avvikande. Har för mig att Integrationsverket för ca 10 år sedan gjorde en undersökning av hur Svenska värderingar skiljer sig från omvärlden och kom fram till att av ett 80 tal länder som studerades så låg Svenska värderingar längst ifrån de genomsnittliga värderingarna av alla undersökta länder.
Dvs vi är bland de mest avvikande folken av alla ur ett värdegrundsperspektiv, vilket i princip betyder att sånt som majoriteten av världens befolkning knappt höjer ett ögonbryn för leder till upprörda diskussioner i vår plaskdamm, inte för att jag tycker att Breitling gör rätt (jag är trots allt Svensk) men jag tror inte att det upprör kundkretsen i någon avgörande grad runt om i världen.... frågan är väl var säljer de flest klockor och är det rätt strategi där för dem?
Undra vilken typ av proffs det är man vill nå med lättklädda tjejer? Piloter som flög för Pan-Am på 60- och 70-talet? Folk som fortfarande tittar på Dallas?Breitling har sin slogan "Breitling - Instruments for professionals"...
Menar du att du flåsar åt dessa bilder?Herregud vilka överdrifter som kommer från "macho" hållet. Det är knappast så att man behöver dela Tina Rosenbergs läror bara för att man tycker reklam, där kvinnors enda funktion är att gubbar ska stå och flåsa åt dem, är omodern.
Säg mig, ni som tilltalas av den här typen av reklam. Känner ni er inte som en aning intellektlösa varelser när reklamen når er genom brallorna?
Håller inte riktigt med om att Sverige ensamt skulle vara speciellt avvikande. De nordiska länderna har rätt likvärdiga värderingar och de blir knappast mindre rätt för att stora delar av världen ligger så långt efter.
Förstår du inte vad han menar, förstår jag om du inte greppar problematiken heller.Menar du att du flåsar åt dessa bilder?
Skulle vilja påstå att mitt diagram här nedan påvisar att de gamla och nuvarande värdegrunderna måste revideras.Nä visst Sverige är inte ensamma och beroende på vilken fråga det gäller så skiljer vi oss mer eller mindre från andra länder och är t.om. ganska lika i vissa avseenden men som helhet vad gäller "värdegrund" så är vi tydligen rätt annorlunda och i specifika fall extremt avvikande beroende på vilket land man jämför med.
Iofs kan det ju var att detta är en myt som upprätthålls av de företag, konsulter och föreläsare i kulturskillnader (arbetslivet och privat) som lever på att informera om dessa skillnader inför etablering av verksamhet i nytt land, mottagande av nya kollegor från andra länder eller Expat planering.
Den snygga bilden ovan kommer från World Values Survey som kontinuerligt mäter värderingar, man kan dock se att om man jämför med kartan från 2008 så har flera länder i vår region närmat sig oss men 2008 så låg vi rätt ensamma ute i övre högra hörnet.
![]()
Man kan också roa sig med att studera hur vi positionerat oss allt mer i övre hörnet sedan 1981
Kan ju vara så att breitling skiter fullständigt i om några ytterst utvecklade skandinaver blir förbannade om det innebär att de säljer tokmycket klockor nån annanstans?
Men vad vet jag?
Klart de visste att debatten skulle komma. De såg fram mot den.
Sen tycker jag fortfarande den är både unken och ful - men det skiter breitling också i. För debatten är igång.
Nu förstår jag inte riktigt!Självklart skiter dom i det. Det gjorde nog även Dov Charney iofs.
Nu förstår jag inte riktigt!
Sunkig annons mef pinuppa kontra chef som trakasserar sexuellt?
Inte påläst iofs om herr Charney så kan vara därför jag missar poängen.
Japp vi måste överge 50 år av folkhemsindoktrinering och närma oss mittens rike (värderingsmässigt)Skulle vilja påstå att mitt diagram här nedan påvisar att de gamla och nuvarande värdegrunderna måste revideras.
![]()
Har för mig att Integrationsverket för ca 10 år sedan gjorde en undersökning av hur Svenska värderingar skiljer sig från omvärlden
Absolut, ner med Sydkorea?Japp vi måste överge 50 år av folkhemsindoktrinering och närma oss mittens rike (värderingsmässigt)![]()