• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Breitling försöker sälja klockor med halvnakna tjejer

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Toiletpapier_(Gobran111).jpg
 

DrDre

Patek
man kan ju också vända på resonemanget,och anta att denna typ av reklam attraherar en stor grupp människor som är trötta på morallektioner,och anser att Bretling är lite coola som vågar skita PK-trenden?
kan det vara så att Breitling marknadavdelning faktiskt räknat kallt med ,den uppståndelse som reklamen faktiskt verkar väcka?

Jag tror inte så mkt på att det är ngn sorts motreaktion. Det är nog för avancerat utan snarare är det nog så att Sverige avviker ganska mycket från resten av världen. Könsrollerna är mer traditionella och man ser nog oftare tex tjejer på bilshower, tjejer i annonser etc. Redan när man kommer till Danmark så reagerar folk mindre mot en tjej i en annons och detta fortsätter ytterligare både om man åker till USA och till Södra Europa. Övriga världen, Asien, Afrika och tex är latinamerika är nog ännu mer macho-orienterade.

När det gäller klockor så säljer man ju mycket på historia i olika former. Pojkdrömmar om astronauter, stridsflygare, agenter, racerförare, presidenter etc. Man kan väl också konstatera att i alla fall historiskt sett så är det också stereotyper som bygger på traditionella värderingar rörande könsroller. Det räcker väl med att se en actionfilm eller tex James Bond. Eller hur det ser ut när man vinner en F1 tävling och det står snygga tjejer på prispallen.
 

DrDre

Patek
Haha... Att motivera Breitlings annons genom att hänvisa till en annons som är lastgammal och från en annan epok, visar verkligen hur vilsen man är.
Och när man ändå inte förstår lär ordet feminist användas som skällsord. Breitling träffar sin målgrupp rakt i solar plexus! Bra jobb!

Var har Breitlings annonser motiverats med gamla annonser?
 

Jarran

Omega
2-Faktor
Har inte läst hela tråden - men visst måste detta vara någon form av skämt. Oavsett vad man tycker om Breitling, så har jag svårt att tänka mig att man skulle göra en sån kampanj 2016. Känns lagom lökigt.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Har inte läst hela tråden - men visst måste detta vara någon form av skämt. Oavsett vad man tycker om Breitling, så har jag svårt att tänka mig att man skulle göra en sån kampanj 2016. Känns lagom lökigt.
Tyvärr inte. Breitlings marknadsavdelning befinner sig på 50-talet. När fantasi eller produktegenskaper saknas för att attrahera kundgruppen så tar man till det äldsta tricket i boken och langar in lite halvnakna brudar.

Vill förtydliga att jag inte har något emot Breitlings klockor, har en själv, utan deras förlegade marknadsföringsstrategi.
 

Jarran

Omega
2-Faktor
Frågan är om man med denna strategi vinner eller avskräcker kunder? Även om man försöker göra någon 50´s flyer-tema så kommer retrokänslan i kläm i försöken att visa hud. Håller med - förlegat.
 

Skeeter

Panerai
snarare är det nog så att Sverige avviker ganska mycket från resten av världen.
Det stämmer bra det, det är inte i många andra länder där militären satsar stort på genusutbildning t.ex. eller har en feministisk utrikespolitik. Man behöver inte åka längre än till Danmark för att ovanstående ska betraktas som helt obegripligt och en man som säger sig vara feminist en omöjlig tanke.

Hursom så brukar det påpekas i sammanhang där kulturkrockar och skillnad mellan olika länders kultur och värderingar avhandlas att vi är mycket avvikande. Har för mig att Integrationsverket för ca 10 år sedan gjorde en undersökning av hur Svenska värderingar skiljer sig från omvärlden och kom fram till att av ett 80 tal länder som studerades så låg Svenska värderingar längst ifrån de genomsnittliga värderingarna av alla undersökta länder.

Dvs vi är bland de mest avvikande folken av alla ur ett värdegrundsperspektiv, vilket i princip betyder att sånt som majoriteten av världens befolkning knappt höjer ett ögonbryn för leder till upprörda diskussioner i vår plaskdamm, inte för att jag tycker att Breitling gör rätt (jag är trots allt Svensk) men jag tror inte att det upprör kundkretsen i någon avgörande grad runt om i världen.... frågan är väl var säljer de flest klockor och är det rätt strategi där för dem?
 
Var har Breitlings annonser motiverats med gamla annonser?
Jag tror de försöker återskapa

The 1932 Esquire "men's" magazine featured many drawings and "girlie" cartoons but was most famous for its Vargas girls. Prior to WWII they were praised for their beauty and less focus was on their sexuality. However, during the war, the drawings transformed into women playing dress-up in military drag and drawn in seductive manners, like that of a child playing with a doll.[9] The Vargas girls became so popular that from 1942–46, owing to a high volume of military demand, "9 million copies of the magazine-without adverts and free of charge was sent to American troops stationed overseas and in domestic bases."[10] The Vargas Girls were adapted as nose art on many World War II bomber and fighter aircraft; Generally, they were considered inspiring, and not seen negatively, or as prostitutes, but mostly as inspiring female patriots that were helpful for good luck.[11]

https://en.wikipedia.org/wiki/Pin-up_model
 
Den intresserade noterar här Sveriges position. Detta är bara två variabler, för att få en total bild av Sveriges position, samt t.ex. vilka kulturer vi har maximalt avstånd till, kan det vara intressant att titta på flera parametrar. Men denna översikt ger ju en bra första insikt.
Cultural_map_WVS6_2015.jpg

Det stämmer bra det, det är inte i många andra länder där militären satsar stort på genusutbildning t.ex. eller har en feministisk utrikespolitik. Man behöver inte åka längre än till Danmark för att ovanstående ska betraktas som helt obegripligt och en man som säger sig vara feminist en omöjlig tanke.

Hursom så brukar det påpekas i sammanhang där kulturkrockar och skillnad mellan olika länders kultur och värderingar avhandlas att vi är mycket avvikande. Har för mig att Integrationsverket för ca 10 år sedan gjorde en undersökning av hur Svenska värderingar skiljer sig från omvärlden och kom fram till att av ett 80 tal länder som studerades så låg Svenska värderingar längst ifrån de genomsnittliga värderingarna av alla undersökta länder.

Dvs vi är bland de mest avvikande folken av alla ur ett värdegrundsperspektiv, vilket i princip betyder att sånt som majoriteten av världens befolkning knappt höjer ett ögonbryn för leder till upprörda diskussioner i vår plaskdamm, inte för att jag tycker att Breitling gör rätt (jag är trots allt Svensk) men jag tror inte att det upprör kundkretsen i någon avgörande grad runt om i världen.... frågan är väl var säljer de flest klockor och är det rätt strategi där för dem?
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Nåja, nu försöker det försvaras med att vi är "avvikande" i Sverige också :facepalm: Vi må ha kommit längre än många andra länder men det är inte så att sexism är något som någon utanför Sverige aldrig har hört talas om. Vi kan väl för skojs skull länka till originalartikeln som gett upphov till att bilden öht. hamnat här i vår "plaskdamm":

http://timeandtidewatches.com/break...g-shop-display-in-kent-shopping-centre-bombs/
 

Hubbe

Omega
Vad gäller att "komma längre" kan vi ju nu, med rätta, konstatera att vägen till helvetet är kantad av goda föresatser.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Den intresserade noterar här Sveriges position. Detta är bara två variabler, för att få en total bild av Sveriges position, samt t.ex. vilka kulturer vi har maximalt avstånd till, kan det vara intressant att titta på flera parametrar. Men denna översikt ger ju en bra första insikt.
Cultural_map_WVS6_2015.jpg
Arbetar du med statistik eller var kommer detta intresse från?
 

DrDre

Patek
Det stämmer bra det, det är inte i många andra länder där militären satsar stort på genusutbildning t.ex. eller har en feministisk utrikespolitik. Man behöver inte åka längre än till Danmark för att ovanstående ska betraktas som helt obegripligt och en man som säger sig vara feminist en omöjlig tanke.

Men det öppnar ju upp för en ny marknadsnisch som kanske kan utnyttjas? De flesta märken positionerar sig mot mer traditionella hjältar och mansroller med dykare, bergsklättrare, agenter, racerförare, piloter (som vi sett här) etc etc. Det borde ju göra att det finns en stor (och modern) kundgrupp som inte känner igen sig eller kan identifiera sig med dessa förlegade ideal utan istället vill ha feministiska klockor (givetvis i någon form av unisexvariant och undvik för Guds skulle blå eller rosa som är alldeles för laddade färger).

Tiina Rosenberg, en av de mer framträdande figurerna inom FI har ju tex sagt att "kvinnor som ligger med män är könsförrädare". Det kan ju tjäna som inspiration till tex en ny modell, Breitling Fem-Master. Lådan skulle förslagsvis designas av ngn konstnär som gjort sig känd för att måla tavlor med sin mens. Breitling har sin slogan "Breitling - Instruments for professionals" men man skulle kunna byta den mot en som bygger på Tiinas logik: "Breitling - Instruments for men who don't sleep with women".
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Det stämmer bra det, det är inte i många andra länder där militären satsar stort på genusutbildning t.ex. eller har en feministisk utrikespolitik. Man behöver inte åka längre än till Danmark för att ovanstående ska betraktas som helt obegripligt och en man som säger sig vara feminist en omöjlig tanke.

Hursom så brukar det påpekas i sammanhang där kulturkrockar och skillnad mellan olika länders kultur och värderingar avhandlas att vi är mycket avvikande. Har för mig att Integrationsverket för ca 10 år sedan gjorde en undersökning av hur Svenska värderingar skiljer sig från omvärlden och kom fram till att av ett 80 tal länder som studerades så låg Svenska värderingar längst ifrån de genomsnittliga värderingarna av alla undersökta länder.

Dvs vi är bland de mest avvikande folken av alla ur ett värdegrundsperspektiv, vilket i princip betyder att sånt som majoriteten av världens befolkning knappt höjer ett ögonbryn för leder till upprörda diskussioner i vår plaskdamm, inte för att jag tycker att Breitling gör rätt (jag är trots allt Svensk) men jag tror inte att det upprör kundkretsen i någon avgörande grad runt om i världen.... frågan är väl var säljer de flest klockor och är det rätt strategi där för dem?
Håller inte riktigt med om att Sverige ensamt skulle vara speciellt avvikande. De nordiska länderna har rätt likvärdiga värderingar och de blir knappast mindre rätt för att stora delar av världen ligger så långt efter.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Herregud vilka överdrifter som kommer från "macho" hållet. Det är knappast så att man behöver dela Tina Rosenbergs läror bara för att man tycker reklam, där kvinnors enda funktion är att gubbar ska stå och flåsa åt dem, är omodern.

Säg mig, ni som tilltalas av den här typen av reklam. Känner ni er inte som en aning intellektlösa varelser när reklamen når er genom brallorna?
 

Hubbe

Omega
Herregud vilka överdrifter som kommer från "macho" hållet. Det är knappast så att man behöver dela Tina Rosenbergs läror bara för att man tycker reklam, där kvinnors enda funktion är att gubbar ska stå och flåsa åt dem, är omodern.

Säg mig, ni som tilltalas av den här typen av reklam. Känner ni er inte som en aning intellektlösa varelser när reklamen når er genom brallorna?
Menar du att du flåsar åt dessa bilder?
 

Skeeter

Panerai
Håller inte riktigt med om att Sverige ensamt skulle vara speciellt avvikande. De nordiska länderna har rätt likvärdiga värderingar och de blir knappast mindre rätt för att stora delar av världen ligger så långt efter.

Nä visst Sverige är inte ensamma och beroende på vilken fråga det gäller så skiljer vi oss mer eller mindre från andra länder och är t.om. ganska lika i vissa avseenden men som helhet vad gäller "värdegrund" så är vi tydligen rätt annorlunda och i specifika fall extremt avvikande beroende på vilket land man jämför med.

Iofs kan det ju var att detta är en myt som upprätthålls av de företag, konsulter och föreläsare i kulturskillnader (arbetslivet och privat) som lever på att informera om dessa skillnader inför etablering av verksamhet i nytt land, mottagande av nya kollegor från andra länder eller Expat planering.

Den snygga bilden ovan kommer från World Values Survey som kontinuerligt mäter värderingar, man kan dock se att om man jämför med kartan från 2008 så har flera länder i vår region närmat sig oss men 2008 så låg vi rätt ensamma ute i övre högra hörnet.
Cultural_map_WVS5_2008.jpg


Man kan också roa sig med att studera hur vi positionerat oss allt mer i övre hörnet sedan 1981
 

Patrik72

Cartier
Tycker att fotot är skandalöst. Jag associerar Breitling med moderna jetkärror. Inte med en fjantig propellerdriven maskin för akrobatiska övningar. Det blir ingen Bratte för mig!
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
Nä visst Sverige är inte ensamma och beroende på vilken fråga det gäller så skiljer vi oss mer eller mindre från andra länder och är t.om. ganska lika i vissa avseenden men som helhet vad gäller "värdegrund" så är vi tydligen rätt annorlunda och i specifika fall extremt avvikande beroende på vilket land man jämför med.

Iofs kan det ju var att detta är en myt som upprätthålls av de företag, konsulter och föreläsare i kulturskillnader (arbetslivet och privat) som lever på att informera om dessa skillnader inför etablering av verksamhet i nytt land, mottagande av nya kollegor från andra länder eller Expat planering.

Den snygga bilden ovan kommer från World Values Survey som kontinuerligt mäter värderingar, man kan dock se att om man jämför med kartan från 2008 så har flera länder i vår region närmat sig oss men 2008 så låg vi rätt ensamma ute i övre högra hörnet.
Cultural_map_WVS5_2008.jpg


Man kan också roa sig med att studera hur vi positionerat oss allt mer i övre hörnet sedan 1981
Skulle vilja påstå att mitt diagram här nedan påvisar att de gamla och nuvarande värdegrunderna måste revideras.
statistik-puff.jpg
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Kan ju vara så att breitling skiter fullständigt i om några ytterst utvecklade skandinaver blir förbannade om det innebär att de säljer tokmycket klockor nån annanstans?
Men vad vet jag?

Klart de visste att debatten skulle komma. De såg fram mot den.

Sen tycker jag fortfarande den är både unken och ful - men det skiter breitling också i. För debatten är igång.
 

NiklasM

Omega
2-Faktor
Kan ju vara så att breitling skiter fullständigt i om några ytterst utvecklade skandinaver blir förbannade om det innebär att de säljer tokmycket klockor nån annanstans?
Men vad vet jag?
Klart de visste att debatten skulle komma. De såg fram mot den.
Sen tycker jag fortfarande den är både unken och ful - men det skiter breitling också i. För debatten är igång.

Självklart skiter dom i det. Det gjorde nog även Dov Charney iofs.
 

Skeeter

Panerai
Har för mig att Integrationsverket för ca 10 år sedan gjorde en undersökning av hur Svenska värderingar skiljer sig från omvärlden

Hittade artikeln: http://www.dn.se/debatt/sverige-har-varldens-mest-avvikande-folk/
"Det land som ligger längst bort i den internationella jämförelsen av värderingar är Sverige. Svenskarna har de mest atypiska och avvikande värderingarna av alla."

"Sverige har sex gånger så högt värde när tillit, tolerans och respekt sammanvägts, som exempelvis Turkiet, Bosnien, Serbien och Ryssland." <- Kanske inte de bästa att jämföra med men ändå...

Tycker det är tänkvärt iaf, självkännedom är viktigt
 
Topp