• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Breitling försöker sälja klockor med halvnakna tjejer

Tycker att fotot är skandalöst. Jag associerar Breitling med moderna jetkärror. Inte med en fjantig propellerdriven maskin för akrobatiska övningar. Det blir ingen Bratte för mig!

De använder ju iofs en del äldre plan i annonser och reklamfilmer (kolla in youtube). Annars får du väl satsa på IWC. Den hade dock ngn lite mer manligt inriktad kampanj för några år sedan.

Jag syftade på hans kvinnosyn och inställning till hur man marknadsför produkter. Varför han fick sparken har inte officiellt bekräftats dock.
Noll koll på american apparel och deras reklam under Charney men jag tar ditt ord på det.
Som sagt. Försvarar inte annonserna som sådana men jag förstår tanken bakom breitlings.
När debatten svalnat slänger man upp en vaxdocka i en butik och den är igång igen.
Kan inte annat än tycka det är ett smart sätt att komma igenom bruset.

Japp vi måste överge 50 år av folkhemsindoktrinering och närma oss mittens rike (värderingsmässigt):)

Den dagen jag hör "feminister" engagera sig i frågan varför så många som 2/3 (65%) av alla högskoleexamina i Sverige tas ut av kvinnor kommer jag börja lyssna på dem.
http://www.scb.se/Statistik/UF/UF0205/2010L11E/UF0205_2010L11E_SM_UF20SM1202.pdf
Den dagen jag hör dem på riktigt engagera sig i hur ALLA kvinnor har det i Sverige, kommer jag ta "feminister" på allvar.
https://www.google.se/search?sclien..."+"feministiskt+initiativ"&btnK=Google+Search

Kul att den här tråden lever och frodas:)
Frodas likt åkerfräken... ;)

Den dagen jag hör "feminister" engagera sig i frågan varför så många som 2/3 (65%) av alla högskoleexamina i Sverige tas ut av kvinnor kommer jag börja lyssna på dem.
http://www.scb.se/Statistik/UF/UF0205/2010L11E/UF0205_2010L11E_SM_UF20SM1202.pdf
Men de engagerar sig väl i frågan varför 79% av alla examina går till kvinnor i låglönebranschen "pedagogik och lärarutbildning", eller varför endast 30% av examina går till kvinnor i medel/höglönebranschen "teknik och tillverkning"? Jag misstänker också att de 19450 som examinerades i branschen "hälso- och sjukvård samt social omsorg" knappast blev doktorer utan mer troligen lågavlönade sjuksköterskor och socialsekreterare. 85% av dessa examina gick till kvinnor.

Det går att vrida statistik åt vilket håll man vill...

Men de engagerar sig väl i frågan varför 79% av alla examina går till kvinnor i låglönebranschen "pedagogik och lärarutbildning", eller varför endast 30% av examina går till kvinnor i medel/höglönebranschen "teknik och tillverkning"? Jag misstänker också att de 19450 som examinerades i branschen "hälso- och sjukvård samt social omsorg" knappast blev doktorer utan mer troligen lågavlönade sjuksköterskor och socialsekreterare. 85% av dessa examina gick till kvinnor.

Snap!

Frodas likt åkerfräken... ;)

Läkarprogrammet, HT2015, inräknat tandläkarprogrammet. Av de totalt 9 lärosätena var det fler antagna tjejer än killar vid 7 av dessa. Fortsätter utvecklingen ser jag det inte som ett orimligt scenario att män blir totalt utkonkurrerade till attraktiva akademikerjobb. Färre män söker till högskoleutbildningar och har sämre betyg samt svårare att komma in. Kommer de in har de generellt sämre betyg när de går ut jämfört med sina kvinnliga studiekamrater.

De använder ju iofs en del äldre plan i annonser och reklamfilmer (kolla in youtube). Annars får du väl satsa på IWC. Den hade dock ngn lite mer manligt inriktad kampanj för några år sedan.
Jag tyckte faktiskt IWC:s annonser de körde ett tag var värre än Breitlings pinups, IWC:s tangerade "sexism" mer tycker jag. Nu är ju alla så allergiska mot att man visar lite kvinnlig skönhet ihop med produkter. Men "trashtalket" nedan tycker jag är värre, fick mig att bli lite ANTI-IWC ett tag, speciellt som de samtidigt fördärvade hela sin kollektion och satte minimistorleken till 45 mm, typ...
iwc-so-tief-koennen-nur-maenner-sinken-bis-2000-meter-udm.jpg
iwc_3.jpg
iwc_1.jpg
tumblr_inline_mv2xqaaPDr1s69se6.jpg

Jag tyckte faktiskt IWC:s annonser de körde ett tag var värre än Breitlings pinups, IWC:s tangerade "sexism" mer tycker jag. Nu är ju alla så allergiska mot att man visar lite kvinnlig skönhet ihop med produkter. Men "trashtalket" nedan tycker jag är värre, fick mig att bli lite ANTI-IWC ett tag, speciellt som de samtidigt fördärvade hela sin kollektion och satte minimistorleken till 45 mm, typ...
iwc_3.jpg
iwc_1.jpg
Alles was männer mögen, oder?

iwc_3.jpg
iwc_1.jpg
Kan vi få en översättning på detta?

Läkarprogrammet, HT2015, inräknat tandläkarprogrammet. Av de totalt 9 lärosätena var det fler antagna tjejer än killar vid 7 av dessa. Fortsätter utvecklingen ser jag det inte som ett orimligt scenario att män blir totalt utkonkurrerade till attraktiva akademikerjobb. Färre män söker till högskoleutbildningar och har sämre betyg samt svårare att komma in. Kommer de in har de generellt sämre betyg när de går ut jämfört med sina kvinnliga studiekamrater.
Inte så konstigt när kvinnor (flickor) blir favoriserade i skolan av lärare och därmed erhåller högre betyg. Det finns dessutom en iofs tyst men ändå klar kvotering som pågår just nu av kvinnor och invandrare så du har rätt i att svenska män kommer ha det jäkligt tufft framöver.

• Like
Reactions: PCB
Inte så konstigt när kvinnor (flickor) blir favoriserade i skolan av lärare och därmed erhåller högre betyg. Det finns dessutom en iofs tyst men ändå klar kvotering som pågår just nu av kvinnor och invandrare så du har rätt i att svenska män kommer ha det jäkligt tufft framöver.

Shots fired! Några belägg för detta eller är det en egen teori?

Kunskapsgapet mellan pojkar och flickor i Sverige är allmänt känt.
http://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/kaxiga-killar-och-duktiga-flickor
Vad resultatet blir av det sociala radikalexperimentet Sverige blir återstår att se. Ont: undrar vad en sån här tråd gör för Brattes fsg?

På vilket sätt bevisar din källa att det pågår en favorisering? Vad är det för "radikalexperimentet" du påstår pågår? Läser du texten är handlar inte gapet om det, utan att kraven är annorlunda. Vidare står det även om vilket ansvar eleverna själva tar. Pojkar tar mindre ansvar, flickor mer. Jag kanske missförstår ditt inlägg?

På vilket sätt bevisar din källa att det pågår en favorisering? Vad är det för "radikalexperimentet" du påstår pågår? Läser du texten är handlar inte gapet om det, utan att kraven är annorlunda. Vidare står det även om vilket ansvar eleverna själva tar. Pojkar tar mindre ansvar, flickor mer. Jag kanske missförstår ditt inlägg?
Nej svårt att exakt sätta fingret på vad som skapat det stora kunskapsgapet. Finns en del information längre bak i tråden kring hur Sverige skiljer sig från övriga världen.

Att du inte ser experimentet kanske beror på att du befinner dig mitt i det? Skämt åsido så är ju alla system ett experiment. Nyckeln till framgång är nog lyhördhet och att lära sig av misstagen. Med det så lämnar jag den ideologiska diskussionen och återgår till gamla klockor.
Tror inte du missförstår mitt inlägg. Tror bara vi tycker olika. Ngt jag inte har ngt problem med.

Du får mig att skratta.. det var det dummaste jag har hört! Det faktum att du inte hade det så lätt i skolan beror nog snarare på låg intelligens och lathet? ::D

12 sidor för att någon brud står i underkläder i en reklam.. Att alla ska vara så jävla lättkränkta hela tiden i detta land.. Hade inte heller brytt mig om det stod en kille i kalsonger med en klocka på armen..

12 sidor för att någon brud står i underkläder i en reklam.. Att alla ska vara så jävla lättkränkta hela tiden i detta land.. Hade inte heller brytt mig om det stod en kille i kalsonger med en klocka på armen..

Det är två olika frågo i ovanastående trådr:

Den ena, som jag tycker är intressant, är hur/om/varför Breitlings annons tas emot som den görs och om den funkar. Dvs marknadsföring av klockor. En sådan diskussioner tycker jag är rätt rolig (så länge man håller sig till ämnet, och avhåller sig ifrån att diskutera person eller använda maktspråk etc).

Den andra frågan rör ämnet "hur ska vi göra världen battre och mer jämlik". Då håller jag med dig och tycker jag att denna annons är helt ointressant. Då finns det ca 1 miljon områden som är mkt mer relevanta som tex könsstympning, tvångsäktenskap, hustrumisshandel, disktiminering på arbetsplatser, moralpoliser som vaktar systrar i problemområden, syramord i Indien, gruppvåldtäkter, kvotering, effekterna av könsneutrala förskolor, Boko Harams fångar, kvotering av kvinnor i bolagsstyrelser etc etc etc. Att i detta kontext uppröras över att att man ser naveln på en kvinna i en klockannons...................

På vilket sätt bevisar din källa att det pågår en favorisering? .
Inte så konstigt när kvinnor (flickor) blir favoriserade i skolan av lärare och därmed erhåller högre betyg.
Shots fired! Några belägg för detta eller är det en egen teori?
http://ekonomistas.se/2014/02/19/mer-politik-an-pedagogik-bakom-okade-konsskillnader-i-skolan/
"Könsskillnaderna enligt PISA-undersökningarna är betydligt mindre än skillnaderna i betyg, vilket avspeglar det välkända faktum att flickor tenderar att få högre betyg för givna provresultat än pojkar. "

Senast ändrad:
http://ekonomistas.se/2014/02/19/mer-politik-an-pedagogik-bakom-okade-konsskillnader-i-skolan/
"Könsskillnaderna enligt PISA-undersökningarna är betydligt mindre än skillnaderna i betyg, vilket avspeglar det välkända faktum att flickor tenderar att få högre betyg för givna provresultat än pojkar. "

Det där var intressant. Kände jag inte till.

Att flickor kan favoriseras (eller relativt sett prestera bätte) i en miljö med mindre struktur och mindre "ordning och reda" är nog ganska rimligt. Pojkar kan ofta vara lite livligare och de kan nog behöva styras upp lite mer för att ta sig i kragen, meden flickor som är lite lydigare (grova generaliseringar, jag vet) förmodligen kan sköta detta själva. Samma sak gäller nog skolor i problemområden, och i synnerhet då pojkar med invandrarbakgrund. De är den grupp som presterar allra sämst och där tror jag att mer struktur, tydligare krav etc skulle vara till stor nytta. De missgynnas både i skolan med dåliga resultat, på arbetsmarknaden (högre arbetslöshet och sämre betalda jobb) och på äktenskapsmarknaden (eftersom kvinnor sällan "gifter ned" sig socioekonomiskt).

Tillbaka
Topp