• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Breitling försöker sälja klockor med halvnakna tjejer

Vi slänger in en IWC också:
watch-equality-small-90426-jpg.220260

Behövs ju ingen halvnaken pingla.
IWC har bland de mest tacky reklamlapparna som finns.

Jag förstår att detta inte är helt korrekt. Men som tvåfaldig Breitlingägare känner jag mig kränkt!!
Hade denna kampanj lanserats av ngt annat "lyxmärke" låt säga Aston Martin.. Då hade ljudet i skällan varit annorlunda denna bild brukar få mängder av positiva kommentarer både om bilarna och om bilden...
image.jpeg

Får passa på att be @Omen om ursäkt från mitt hjärtas djup för att jag beblandar Aston med ngt så simpelt som Breitling!
Å andra sidan så tror jag att jag har en bild eller två på Herr Omen bärandes min Skyland Avenger..;-)

Edit: Sen är jag den förste att skriva under på att Aston bilden samt budskap är bra mycket vassare!..:)
Den där är inte gjord av Aston fyi, men det kanske framgick?:pompus:

*Edit. 2:a på denna :bookworm:

De har självklart velat skapa associationer till andra världskrigets "Nose Art" med pinuppor målade på bombplanen men totalt missat att pinuppan är flirtig, yppig och vampig utan att vara porrig eller billig.
Gör om och gör rätt säger jag.

Skulle tro att om reklamen lanseras i Sverige och den anmäldes till Reklamombudsmannen så skulle deras utlåtande bli som följer, byter man ut produkten bil mot klockaså är det exakt vad som Opel drabbades av med en ganska mycket mindre avslöjande bild i maj i år
http://reklamombudsmannen.org/uttalande/opel-corsa

Reklamombudsmannens bedömning
Enligt artikel 4 första stycket i Internationella Handelskammarens regler för reklam och marknadskommunikation (ICC:s regler) får reklam inte vara diskriminerande ifråga om bland annat kön. Enligt praxis anses reklam som framställer kvinnor eller män som rena sexobjekt och som kan anses kränkande vara könsdiskriminerande (objektifierande reklam).

Enligt praxis anses det vara kränkande när en kvinna eller en man framställs som ett sexobjekt utan någon koppling till den marknadsförda produkten. Utformningen av reklamen, till exempel val av klädsel, modell, poser och miljöer, påverkar bedömningen.

Reklamombudsmannen finner att kvinnan genom sin klädsel och pose framställs som ett rent sexobjekt. Framställningen av kvinnan har ingen koppling till den marknadsförda produkten bil vilket är kränkande för kvinnor i allmänhet. Reklamen är därför könsdiskriminerande och strider därmed mot artikel 4 första stycket i ICC:s regler.

Tyvärr är inte följande Opel annons på riktigt, utan en parodi på 60-talets biltidningars annonskultur, men rolig är den
opelreklam.gif

De har självklart velat skapa associationer till andra världskrigets "Nose Art" med pinuppor målade på bombplanen men totalt missat att pinuppan är flirtig, yppig och vampig utan att vara porrig eller billig.
Gör om och gör rätt säger jag.
Den här stackars tjejen vill man ju bara svepa en jacka runt och bjuda henne på en rejäl bit mat :confused:

Killen med sexbunkern tror jag bara blev tappad på huvudet som barn. Alla riddare finns nog inte i borgen där.
Det jag vänder mig emot, och som jag vill påstå är ett större problem, är hur tjejer hela tiden bedöms efter utseende. Hela deras väsende beror på hur de ser ut. Det gör mig spyfärdig när jag ser hur mina egna dagisbarn redan nu påverkas på ett sätt där de försvinner som individer och enbart blir ett utseende som är till för att något gubbäckel ska titta på. Det är bara ovärdigt ett samhälle och jag tycker faktiskt det är rätt förminskande för de gubbar som tycker att det är rätt. Man är alltså inte smartare än så?
Jämför du folk här med äckliga gubbar som sitter och tittar på dagisbarn? För att dom tittar på en kvinna som säkert fått bra betalt för reklamen och dessutom valt själv att ställa upp.
Lugna ner dig lite nu!!
Jag har en dotter (vuxen) jag visade reklamen för henne och dina inlägg, hennes spontana kommentar blev, hoppas han tar det lugnt och andas.
Jag kan ha tolkat dig fel men jämför inte mig och andra här med äckliga gubbar (pedofiler) som sitter och kollar på dagisbarn. Man undrar hur du är funtad som drar sådana paralleller på en klock reklam med en lätt klädd kvinna. Finns väl en del tjejer/kvinnor på K.S vore kul att höra deras synpunkter.
Som sagt ta det lite lugnt.

Människokroppen är inget som måste censureras. Tjejen har säkert fått en hyfsad sedelbunt och som grädde på moset så framställs hon som en jävligt häftig individ.

Antingen förstår man den strukturella problematiken, eller så gör man det inte. Oavsett så kommer confirmation bias och backfire effect effektivt hindra att någon ändrar åsikt i den här typen av frågor.

Så sluta älta om skit ni ändå inte kommer att komma överens om. Det bidrar knappast till att förhöja stämningen på forumet.

Now bring me my popcorn! :p

Problemet är att kvinnor framställs som sexobjekt för att sälja en produkt, är det så svårt att förstå? Vi lever på 2010-talet. Släpp sargen och kom in i matchen för fan.

Det är en pinupa-tjej som historiskt har använts som en kul grej på flygplan och bland flygare. Det finns således en historisk koppling mellan denna annons och flygplan.

Släpp sargen och acceptera historien. Acceptera även att alla inte lever i en Gudrun Schyman-vurmande värld.

Tror faktiskt reklamen kommer funka alldeles utmärkt på de flesta andra marknader än här.
Däremot tycker jag inte bilden var bra. Flyg-pin-up-kopplingen kunde gjorts mkt smartare och smakfullare än det där.
Penthousekopplingen känns dessutom unken men tror inte det uppfattas så annorstädes (tyvärr).

Jag blir inte det minsta sugen på att köpa klockan så länge som tösen inte kommer med garanti och livstids service...

Jag tycker i övrigt att kampanjen är lite halvkass. Bättre att visa att klockan har kvalitet istället för att behöva ha med en halvnaken tjej för att sälja

Förutom att det rent strategiskt är ett totalt hjärnsläpp att göra sådan reklam i dessa tider så var det ju inte så extremt, även om kan te sig lite pinsamt att man försöker sälja klockor på det viset.

Lite off topic också - kikade runt på deras konto och fick för en gångs skull syn på en Breitling som jag faktiskt tyckte om riktigt mycket. Den måste vara relativt ny eller? Och vad kommer denna modell att ligga på prismässigt, tro?

Skärmavbild 2016-01-26 kl. 16.57.56.png
Förvånadsvärd snygg!

Det är en pinupa-tjej som historiskt har använts som en kul grej på flygplan och bland flygare. Det finns således en historisk koppling mellan denna annons och flygplan.

Släpp sargen och acceptera historien. Acceptera även att alla inte lever i en Gudrun Schyman-vurmande värld.
Min farfars far kallade sin fru för kärring och förväntade sig mat på bordet varje gång han kom hem, ur ett rent historiskt perspektiv. Det finns således en historisk koppling för mig att kalla min flickvän för kärring och förvänta mig samma sak? Du kan inte ha tänkt särskilt långt om du inte förstår att det inte handlar om denna annons utan snarare hur kvinnor ofta framställs i reklam och i samhället i stort. Jag vill inte att min flickvän eller mina döttrar ska bli sexualiserade på det sättet som sker i samhället idag.

Jag lever inte i någon "Gudrun Schyman-vurmande värld", väldigt långt ifrån. Jag lever i det moderna samhället. Du är en dinosaurie.

Min farfars far kallade sin fru för kärring och förväntade sig mat på bordet varje gång han kom hem, ur ett rent historiskt perspektiv. Det finns således en historisk koppling för mig att kalla min flickvän för kärring och förvänta mig samma sak? Du kan inte ha tänkt särskilt långt om du inte förstår att det inte handlar om denna annons utan snarare hur kvinnor ofta framställs i reklam och i samhället i stort. Jag vill inte att min flickvän eller mina döttrar ska bli sexualiserade på det sättet som sker i samhället idag.

Jag lever inte i någon "Gudrun Schyman-vurmande värld", väldigt långt ifrån. Jag lever i det moderna samhället. Du är en dinosaurie.
Troll!

Kallade han inte henne för "käring"? Det är ganska vanligt i Skåne och betyder som det låter, typ "min kära". Bara en parentes :)

Tillbaka
Topp