• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Breitling försöker sälja klockor med halvnakna tjejer

Jakobb

Vacheron
2-Faktor
Äh, då har ni inte sett Suitsupplys lookbooks. S/S 14 hittar ni här: http://www.dmarge.com/2014/02/suitsupply-springsummer-2014-campaign.html
En av få bilder från kampanjen som är safe for work:

07_SS-CAMP-S1420774_lowres-610x422.jpg
 

Andyrew

Cartier
Det är en pinupa-tjej som historiskt har använts som en kul grej på flygplan och bland flygare. Det finns således en historisk koppling mellan denna annons och flygplan.

Släpp sargen och acceptera historien. Acceptera även att alla inte lever i en Gudrun Schyman-vurmande värld.

Alltså, vafan har Gudrun Schyman med det hela att göra? Är man automatiskt ett fan av Schyman för att man tycker att en reklam är keff för att den är sexistisk?
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
david_beckham_bodywear_hm_gameday_ad.jpg

Stackars stackars lilla David-ponken som utnyttjas så här av den svenske kapitalist-jätten HM. Han kan säkert inte sova när han utnyttjas och exploateras på detta vis. Det är skandal. Han är ju bara i sin underbyxor. Will someone think of the chiiildren. Jag mår dåligt, men nu kan jag inte skriva mer för jag måste hämta min surdeg från surdegsdagiset innan det stänger. Sedan måste jag hinna förbi min kollega vid zinkensdamm för att dricka rödvin och diskutera hur svårt och orättvist livet är.
 

Hallis

Panerai
2-Faktor
david_beckham_bodywear_hm_gameday_ad.jpg

Stackars stackars lilla David-ponken som utnyttjas så här av den svenske kapitalist-jätten HM. Han kan säkert inte sova när han utnyttjas och exploateras på detta vis. Det är skandal. Han är ju bara i sin underbyxor. Will someone think of the chiiildren. Jag mår dåligt, men nu kan jag inte skriva mer för jag måste hämta min surdeg från surdegsdagiset innan det stänger. Sedan måste jag hinna förbi min kollega vid zinkensdamm för att dricka rödvin och diskutera hur svårt och orättvist livet är.

Vad gör David Beckham reklam för på bilden?
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Inte säker men kan vara bodywear som de skriver....något som jag tolkar som typ underkläder, men som sagt chansar hej vilt här :)
Jo det är ju uppenbart eller? Bilden är kraftigt penispaketsretuscherad med rejält sug i blicken. Ingen bryr sig såklart. Men HMs damreklamer skriver folk insändare om och går i taket trots att de också handlar om "rätt" produkt för bilden. Det är bara att acceptera att vackra människor både säljer och exploateras, både kvinnor och män. Men de som blir kränkta av lite naket ska vara glada att bo i Sverige faktiskt, då det är mycket öppnare samhällsklimat i stora delar av den övriga fria världen. :)
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Sista vändan, något ägde rum 1927 i engelska kanalen. Viktigt för Rolex.
Jag vet det. En engelsk kvinnlig simmare över kanalen. Men tror du de flesta kollar på klockan först i denna nya reklam? Nix, blicken dras mot urringningen. Det är inte simmaren på bilden utan en modell. Simmaren är nedan:
Mercedes Gleitze.jpg

Summa kardemumma. Det spelar ingen roll om folk blir skitnödiga. Företag som ska tjäna pengar kommer att använda vackra och sexiga kvinnor och män i annonser och reklam, och har alltid gjort det och kommer att fortsätta göra det. Alla typer av företag som BMW, Rolex, Breitling, Burger King, American Appeal m.m.m.m. Det finns värre saker att bli upprörd över i vår värld och vårt samhälle faktiskt. Jag tycker mångas prio är helt galet. Men det är det som är ett fritt land. Man får tycka vad man vill. Vi får hoppas att det förblir så.
 

jawi

Breitling
Som newbie här på KS så är det vansinne att börja gaffla i en sån här tråd. Så för att ducka frågan ger jag istället ett förslag till Breitling. Visa enbart en klocka och kör bildtexten "Den här är i stål och kostar x tusen kronor. Är det för billigt så finns den i guld också." :angel:
 

Pistol_Pete

Panerai
Nåja, så jävla illa var väl inte annonsen som refererades av TS.

Vissa av oss gillar klockor och vissa av oss gillar kvinnokroppar, vissa gillar manskroppar och vissa gillar allt på en och samma gång. So what?
Det betyder väl inte att vi ska ägna oss åt nedvärderande eller manschauvinistiska anspelningar på damerna/herrarna som bär upp dinkorna i annonserna?
Är det produktproducenten som ska klä sig i säck och aska, reklamskaparen, den presumtiva köparen eller annonsplatsen?

Jag kommer i alla fall inte köpa en klocka/bil/anan lyxvara på grund av den mer eller mindre påklädda modellen i reklamen (oavsett kön) men kan vi inte alla bara tagga ner med vår hysteri att alltid vara till lags?
Vi gillar olika. So what? Det gör oss inte till sämre människor eller får oss att uppfatta våra medmänniskor på ett sämre vis...

Chill the fuck out
 
Senast ändrad:

JensBP

Brattlife
2-Faktor
...och gällande badhusproblematiken. Syftas det på den senaste tidens problem på Eriksdalsbadet, så kan man enkelt se att problemet inte är jättestort. Det är hemskt, vidrigt och galet fel, ska stoppas per omgående och med handfasthet, men inte stort. Badet har över en miljon besökare per år. Det är försvinnande få fall som skett. Även om man kraftigt överdriver antalet fall som befinner sig i mörker så är det extremt sällan det sker. (Jag badar med mina döttrar där två gånger i veckan så jag vet hur det är på stället, men är inte orolig).

Sen kan man ju ta sig en funderare på hur det kan komma sig att pojkar/män anser sig ha rätt att bete sig så? Varifrån kan det komma tro? Hur kan män vilja låsa in kvinnor i källaren eller i sk. sexbunkrar i Skåne? Om vi nu ska använda aktuella fall..
Problemet inte jättestort? Försvinnande få fall? Polisen tycker uppenbarligen inte som dig. Badet har fem anmälningar om sexualbrott på årets första femton dagar, varav en av dessa är våldtäkt mot barn. Det ger en sexbrottsanmälan var tredje dag i snitt. På samma bad. Och detta badet är inte unikt, samma sak sker över hela landet. Just detta är något nytt.
https://polisen.se/Stockholms_lan/A...antal-sexuella-ofredanden-pa-Eriksdalsbadet-/
BLIR ETT ENDA BARN VÅLDTAGET PÅ ETT BAD ELLER NÅGONSTANS ÖVERHUVUDTAGET ÄR DET ETT JÄTTESTORT PROBLEM. Sluta förminska. Vi pratar om barn. Nu är jag helt off topic och admin får väl varna mig men att läsa ett sånt där inlägg gör mig fly förbannad. Sexbrott är aldrig acceptabelt oavsett vem som begår dem, och skall aldrig förminskas eller förklaras bort eller ställas mot andra brott för att förringa det första. Punkt.
 

mruhr

Panerai
2-Faktor
Oj vad det urartat, allt på grund av en bild som åtminstone inte upprör mig trots att jag har dotter och allt. Inte heller kommer den få mig att köpa en Bratte,men det är en annan fråga
 

Marcilus

Cartier
2-Faktor
Oj vad det urartat, allt på grund av en bild som åtminstone inte upprör mig trots att jag har dotter och allt. Inte heller kommer den få mig att köpa en Bratte,men det är en annan fråga

Jag har också barn, och har faktist vart sugen på bratte.. tyvärr så dog det intresset lite mer nu..
Det hade KANSKE fungerat om det hade vart mer likt det här... ( NOTERA KANSKE )
women-in-wwii-07-getty-88995287.jpg
 

NiklasM

Omega
Problemet inte jättestort? Försvinnande få fall? Polisen tycker uppenbarligen inte som dig. Badet har fem anmälningar om sexualbrott på årets första femton dagar, varav en av dessa är våldtäkt mot barn. Det ger en sexbrottsanmälan var tredje dag i snitt. På samma bad. Och detta badet är inte unikt, samma sak sker över hela landet. Just detta är något nytt.
https://polisen.se/Stockholms_lan/A...antal-sexuella-ofredanden-pa-Eriksdalsbadet-/
BLIR ETT ENDA BARN VÅLDTAGET PÅ ETT BAD ELLER NÅGONSTANS ÖVERHUVUDTAGET ÄR DET ETT JÄTTESTORT PROBLEM. Sluta förminska. Vi pratar om barn. Nu är jag helt off topic och admin får väl varna mig men att läsa ett sånt där inlägg gör mig fly förbannad. Sexbrott är aldrig acceptabelt oavsett vem som begår dem, och skall aldrig förminskas eller förklaras bort eller ställas mot andra brott för att förringa det första. Punkt.


Vi börjar med att säga att jag håller med dig i det du skriver om barn och sexualbrott. OK? Jag håller med dig.

Det jag ville påvisa var att Eriksdalsbadet plötsligt inte är ett fäste för våldtäktsmän och att man omedelbart får en hand i skrevet när man besöker anläggningen. Hur ofta är folk som uttalar sig där själva? Jag är där 2 ggr i veckan.
Att polisen uttalat sig i Aftonbladet ser jag som ett oväsentligt, det ger inte riktgt tyng till debatten. Att psykon ger sig på barn, i alla tider, överallt, är heller inte nytt. Tyvärr. Att lyfta ut de femton första dagarnas statistik och använda den som "sanning" är dessutom ren Aftonbladet-journalistik. Hur ser statistiken ut bakåt ett år, och hur kommer den se ut framåt? Men visst - agera måste de göra. Omedelbart!

Så för att avsluta - Jag håller med dig. Jag vill inte förminska någonting. Jag vill ha en saklig debatt utan enkla knep för att vinna en debatt. Så som att dra in just "vilka" det är som utför ett visst brott för att avskriva sin egna tveksamma kvinnosyn (eller människosyn). Det var därför jag bemötte uttalanden om Eriksdalsbadet. Inte för att försvara as. Skulle jag se någon röra mina barn på Eriksdalsbadet, skulle jag personligen spika fast människan under ytan.
 
Senast ändrad:

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Sådär ja! nu var det nog ridå för vissa:D
För att andra märken också använt kvinnor i sin reklam? Du verkar ta det här personligt eftersom du gillar Breitling men då har du missat syftet med tråden.

Beckham ska sälja sina kalsonger och det blir ju svårt att visa dem med en morgonrock på sig. Om tjejen på bilden i trådstarten hade sålt underkläder hade den varit berättigad. Förstår ni skillnaden?
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
För att andra märken också använt kvinnor i sin reklam? Du verkar ta det här personligt eftersom du gillar Breitling men då har du missat syftet med tråden.

Beckham ska sälja sina kalsonger och det blir ju svårt att visa dem med en morgonrock på sig. Om tjejen på bilden i trådstarten hade sålt underkläder hade den varit berättigad. Förstår ni skillnaden?
Jag tror att de flesta förstår skillnaden, dessutom så var det inget flygplan på Beckhambilden, eventuellt en förberedelse till helikoptern.
 
Topp