• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Brev från banken

Stefan S

Patek
2-Faktor
Jag har alltid skrivit och krävt kvitto på det jag köper/säljer privat, även långt innan bankerna blev ålagda att ställa dessa frågor. Finns ju andra skäl till detta, blir t ex klockan stulen så är det bra att kunna visa att man köpt den, när och för vilken summa. Spara kopior (foton) av kvitton från alla affärer en tid, även om klockan har vandrat vidare. Se till att Swish-texten är vettig och har någon knytning till det man köpt/sålt också.
 

Staafen

Hombre murciélago
2-Faktor
Jag har alltid skrivit och krävt kvitto på det jag köper/säljer privat, även långt innan bankerna blev ålagda att ställa dessa frågor. Finns ju andra skäl till detta, blir t ex klockan stulen så är det bra att kunna visa att man köpt den, när och för vilken summa. Spara kopior (foton) av kvitton från alla affärer en tid, även om klockan har vandrat vidare. Se till att Swish-texten är vettig och har någon knytning till det man köpt/sålt också.
Samma här, ju mer underlag desto bättre.
 

Fargoth

Omega
Ja det där är grymt!
Men borde man inte bara kunna köpa ett kontrakt från Swiftcourt för 115kr? Lätt värt om båda kan signera med mobilt Bankid.

Jag har använt Kivra för att ladda upp och signera avtal med BankID, det var riktigt smidigt.

Hade en respektabel kollega som skrev "koks och horor" på en swish efter en lunch, höll på att skita på mig av skratt när jag såg meddelandet. Som tur var hade det inte räckt till mycket ;)

Hade en bekant som alltid skrev "För mordet" och dylika lustigheter, tur att det var på tiden innan KYC...
 

Fargoth

Omega
Det låter ju riktigt smidigt! Kostar det en massa?

Ja, mycket smidigt. Sparade avtalet som PDF, laddade upp och angav motpartens personnummer och epost, han fick direkt en notifikation i Kivra-appen.

Nej, det var helt gratis. Gissar att det inte är värt besväret för dem att försöka ta betalt av privatpersoner, den potentiella marknaden för det måste ju vara försvinnande liten jämfört med post från företag och myndigheter.

Jag har också fått skriva under sekretessavtal via Kivra inför en anställningsintervju på distans, vet inte om de betalade för det på något vis.
 

Valetta

Breitling
Hur definieras näringsverksamhet i denna hobby?
Gränsdragningen mellan hobbyverksamhet och näringsverksamhet görs genom vinstsyftet. Detta ska avgöras genom objektiva kriterier - man brukar säga att om verksamheten är av sådan karaktär att den vanligtvis bedrivs med vinstsyfte mot allmänheten anses sådant syfte normalt föreligga. Å andra sidan, om verksamheten typiskt bedrivs för det egna personliga intresset så krävs ett tydligare manifesterat förvärvssyfte. På samma sätt är vinst i sig inte något kriterium, men om personen ifråga fortsätter bedriva en verksamhet som går back utan att det finns några riktiga möjligheter att faktiskt gå med vinst kan man presumera en avsaknad av vinstsyfte.

Det ska också sägas att även om förvärvssyfte inte föreligger, kan inkomsten beskattas i inkomstlaget kapital istället (alternativt tjänst då, men nu rör det sig om försäljning).

Not. Jag har valt att fortsätta använda begreppet vinstsyfte för att tidigare skribenter gjort det. Den korrekta termen är egentligen förvärvssyfte.
 

Valetta

Breitling
Kanske ett villkorsbrott att använda privatkonto för näringsverksamhet även om transaktionerna kan verifieras?
Som @NickafSkell skrev rör det sig troligtvis om kundkännedomsåtgärder i enlighet med penningtvättsdirektivet. Antingen har TS gjort ett dåligt intryck vid kontakt med banken, eller så väljer LF helt enkelt att ta det säkra före det osäkra. Lite oproportionerligt att bara stänga kontot sådär, men å andra sidan är den minsta sanktionen banken riskerar 5 000 000 euro eller 10% av årsomsättningen - dvs. drakoniska nivåer. Då krävs i och för sig att överträdelserna är allvarliga, men eftersom även kundkännedomsåtgärder tenderar att vara ganska dyra kan man nog förstå att man helt enkelt väljer att undvika "riskkunder".
 

blackcoffee

Rolex
2-Faktor
Då krävs i och för sig att överträdelserna är allvarliga, men eftersom även kundkännedomsåtgärder tenderar att vara ganska dyra kan man nog förstå att man helt enkelt väljer att undvika "riskkunder".

Länsförsäkringar får väl införa nya frågor på kundkännedomsformuläret: "Är du aktiv på KS?" "Står du på listan för nästa sportstål?"
 

hs01jowe

KS Explorers Club
Jag fick samma från Swedbank förra året. Jag fick order om att skicka in underlag på samtliga transaktioner över 1500kr för senaste 12 månaderna. Skickade in köpekontrakt på allt jag hade och efter 2 månader med brev fram och tillbaka var det till slut ett fåtal transaktioner kvar (vi pratar om under 8000kr). Det var en bilstereo, vinterdäck och annat rens från förrådet som var sålt utan avtal.

Banken godtog inte att det saknades underlag och gav mig 4 veckor att bevisa vad dessa sista pengar kom ifrån annars skulle mitt konto ”frysas”

Jag förstår att de måste hålla koll pga lagen om penningtvätt men de var så otrevliga och fick mig att känna mig som en brottsling...
Vart kund i banken sedan mina föräldrar startade kontot när jag föddes för 32 år sedan och jag har alltid haft både lönekonto, fondsparande och bostadslån där.

Jag såg ingen annan utväg så jag bytte bank till LF. Nu tar jag det lugnt med swish då det inte är värt risken att råka ut för detta igen 🙈
 

Doc_152

Omega
Hade samma problem med Nordea. Sket i att svara på frågorna och tömde kontot. Fick brev ett par veckor senare att om jag inte svarar kommer mitt konto frysas och därefter stängas, vilket de också gjorde. Brydde mig inte riktigt då nordeakontot inte användes så ofta.

Hade varit intressant att se vad som händer om det hade varit SEB där jag har mitt bolån.
 

Staafen

Hombre murciélago
2-Faktor
Jag fick samma från Swedbank förra året. Jag fick order om att skicka in underlag på samtliga transaktioner över 1500kr för senaste 12 månaderna. Skickade in köpekontrakt på allt jag hade och efter 2 månader med brev fram och tillbaka var det till slut ett fåtal transaktioner kvar (vi pratar om under 8000kr). Det var en bilstereo, vinterdäck och annat rens från förrådet som var sålt utan avtal.

Banken godtog inte att det saknades underlag och gav mig 4 veckor att bevisa vad dessa sista pengar kom ifrån annars skulle mitt konto ”frysas”

Jag förstår att de måste hålla koll pga lagen om penningtvätt men de var så otrevliga och fick mig att känna mig som en brottsling...
Vart kund i banken sedan mina föräldrar startade kontot när jag föddes för 32 år sedan och jag har alltid haft både lönekonto, fondsparande och bostadslån där.

Jag såg ingen annan utväg så jag bytte bank till LF. Nu tar jag det lugnt med swish då det inte är värt risken att råka ut för detta igen 🙈
Galet att de vill ha underlag på så små transaktioner som 1500kr. Inkom du med de sista eller flyttade du pengarna innan?
 

hs01jowe

KS Explorers Club
Galet att de vill ha underlag på så små transaktioner som 1500kr. Inkom du med de sista eller flyttade du pengarna innan?

Jag flyttade pengarna till LF, förklarade situationen för dem och de höll med att det var lite väl låga belopp som det handlade om.

Men jag rekommenderar alla att göra banköverföringar i första hand om möjligt. Funkar ju bra om man gör affärer på distans och det verkar inte alls lika känsligt.
 

Staafen

Hombre murciélago
2-Faktor
Jag flyttade pengarna till LF, förklarade situationen för dem och de höll med att det var lite väl låga belopp som det handlade om.

Men jag rekommenderar alla att göra banköverföringar i första hand om möjligt. Funkar ju bra om man gör affärer på distans och det verkar inte alls lika känsligt.
Bra att vet, tack! Vad pratar vi för total summa och under hur lång tid?
 

HSK

Patek
2-Faktor
Ett tips som kanske kan vara användbart: skriv alltid vad det är ni betalar för som kommentar när ni swishar. I bästa fall kanske det godtas som transaktionsunderlag och i värsta fall underlättar det rejält om man måste gå tillbaka och kolla upp betalningarna jämfört med att bara ha ett gäng anonyma transaktioner utan beskrivning. 😊
 

Flipparn

Cartier
2-Faktor
Jag fick samma från Swedbank förra året. Jag fick order om att skicka in underlag på samtliga transaktioner över 1500kr för senaste 12 månaderna. Skickade in köpekontrakt på allt jag hade och efter 2 månader med brev fram och tillbaka var det till slut ett fåtal transaktioner kvar (vi pratar om under 8000kr). Det var en bilstereo, vinterdäck och annat rens från förrådet som var sålt utan avtal.

Banken godtog inte att det saknades underlag och gav mig 4 veckor att bevisa vad dessa sista pengar kom ifrån annars skulle mitt konto ”frysas”

Jag förstår att de måste hålla koll pga lagen om penningtvätt men de var så otrevliga och fick mig att känna mig som en brottsling...
Vart kund i banken sedan mina föräldrar startade kontot när jag föddes för 32 år sedan och jag har alltid haft både lönekonto, fondsparande och bostadslån där.

Jag såg ingen annan utväg så jag bytte bank till LF. Nu tar jag det lugnt med swish då det inte är värt risken att råka ut för detta igen 🙈
Bemötandet har varit min största besvikelse. Så jävla onödigt med attityd.. Spännande, då har vi gjort precis motsatt bankbyte av samma anledning. Ska bli spännande att se hur det går. :D
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Om man nu följer bankernas riktlinjer att skriva kvitton och att alla transaktioner går att spåra till dessa, vad kan man mer göra?

Ska man kontakta banken och berätta i förhand att det sker en del transaktioner och säkerligen kommer göra i framtiden också?
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Om man nu följer bankernas riktlinjer att skriva kvitton och att alla transaktioner går att spåra till dessa, vad kan man mer göra?

Ska man kontakta banken och berätta i förhand att det sker en del transaktioner och säkerligen kommer göra i framtiden också?


Åtminstone Nordeas årliga(?) frågeformulär ställer just en fråga som kan vara relevant ; hur mycket ens löne/personkonto kommer att omsätta per år.
 

Ukjent

Rolex
2-Faktor
Jag flyttade pengarna till LF, förklarade situationen för dem och de höll med att det var lite väl låga belopp som det handlade om.

Men jag rekommenderar alla att göra banköverföringar i första hand om möjligt. Funkar ju bra om man gör affärer på distans och det verkar inte alls lika känsligt.

Bra att vet, tack! Vad pratar vi för total summa och under hur lång tid?
När jag pratade med SEB sa dom tvärt om. Swish är mycket bättre och lättare att spåra. Banköverföringar på högre belopp skickar en varning direkt för dom kan inte se vem som är mottager och det är svårare att spåra vart pengerna hamnar.

Ett tips som kanske kan vara användbart: skriv alltid vad det är ni betalar för som kommentar när ni swishar. I bästa fall kanske det godtas som transaktionsunderlag och i värsta fall underlättar det rejält om man måste gå tillbaka och kolla upp betalningarna jämfört med att bara ha ett gäng anonyma transaktioner utan beskrivning. 😊
Exakt det jag fick information om också. Vid väldigt många tillfällen håller det som underlag om det står t.ex "Rolex Submariner" i swishöverföringen och jag har fått färre frågor efter jag började med det.
 

FlipSwede

Rolex
Om man nu följer bankernas riktlinjer att skriva kvitton och att alla transaktioner går att spåra till dessa, vad kan man mer göra?

Ska man kontakta banken och berätta i förhand att det sker en del transaktioner och säkerligen kommer göra i framtiden också?
Ja det ar en god ide.
Safort du avviker fran monstret i din KYC-profil sa kan det bli/blir det rodflagg. Sedan ar det upp till bankpersonalen om man gar vidare med det eller ej.
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Ja det ar en god ide.
Safort du avviker fran monstret i din KYC-profil sa kan det bli/blir det rodflagg. Sedan ar det upp till bankpersonalen om man gar vidare med det eller ej.
Jag sade när jag bytte bank att jag samlade på klockor och att jag i och med det köpte och sålde klockor ibland, och förklarade det. Då är det inget som avviker med några swish på skapliga summor. Men såklart kan det ändå bli problem med många swish... Jag gjorde nyligen två utlandsbetalningar och då bad banken mig skicka underlag på klockan, vilket jag självklart gjorde asap. Mycket tacksam att frågan kom så och inte med ett brev där jag ombads bevisa x antal transaktioner. Kan såklart också komma men inbillar mig att man har lite fördel om man varit tydlig från början och är snabb med att skicka underlag när det efterfrågas.
 

FlipSwede

Rolex
Jag sade när jag bytte bank att jag samlade på klockor och att jag i och med det köpte och sålde klockor ibland, och förklarade det. Då är det inget som avviker med några swish på skapliga summor. Men såklart kan det ändå bli problem med många swish... Jag gjorde nyligen två utlandsbetalningar och då bad banken mig skicka underlag på klockan, vilket jag självklart gjorde asap. Mycket tacksam att frågan kom så och inte med ett brev där jag ombads bevisa x antal transaktioner. Kan såklart också komma men inbillar mig att man har lite fördel om man varit tydlig från början och är snabb med att skicka underlag när det efterfrågas.
Att direkt tala om att det kommer manga swisch/transaktioner/utlandsbetalningar etc ( jag tror tom det finns en fraga om just detta i KYC formularet) och varfor ar en bra ide. Da har banken redan den informationen om dig. Givetvis hjalper det ocksa att vara tillmotesgaende och svara ev fragorna. De fragar for att de maste. Inte for att de vill javlas med sina kunder.
Att banker sedan va;jer att falla istf att fria i manga fall ar formodligen som redan namnts for att ha ryggen fri/lattare for dem
 

Staafen

Hombre murciélago
2-Faktor
Jag sade när jag bytte bank att jag samlade på klockor och att jag i och med det köpte och sålde klockor ibland, och förklarade det. Då är det inget som avviker med några swish på skapliga summor. Men såklart kan det ändå bli problem med många swish... Jag gjorde nyligen två utlandsbetalningar och då bad banken mig skicka underlag på klockan, vilket jag självklart gjorde asap. Mycket tacksam att frågan kom så och inte med ett brev där jag ombads bevisa x antal transaktioner. Kan såklart också komma men inbillar mig att man har lite fördel om man varit tydlig från början och är snabb med att skicka underlag när det efterfrågas.
Smart att redan från start vara tydlig med detta, då har man sagt det iaf. 👍🏼
 

Golle_std

Rolex
2-Faktor
Jag har ju tidigare blivit kontaktad av banken pga hög Swish-aktivitet och tänkte att detta kanske kan vara till nytta för någon mer här i tråden.
De har haft svårt att avgöra om intresset för klockor ska räknas som hobby eller näringsverksamhet.
På uppmaning av banken kontaktade jag Skatteverket för rådfrågning i hur jag ska göra för att göra rätt och fick detta till svar:

Hej,
Tack för dagens samtal!
Förutsättningar: Du köper in klockor på grund av, som du beskriver det, att det är din passion/hobby. Om/när du hittar ett nytt objekt som du önskar köpa kan du sälja någon av dina klockor för att använda försäljningssumman som betalning. Du använder klockorna privat som nyttoobjekt och accessoar.

SVAR.
För att en bedriven verksamhet ska räknas som näringsverksamhet ska den uppfylla näringskriterierna. Detta innebär att verksamheten ska vara
  • varaktig
  • självständig
  • och bedrivas med ett vinstsyfte

I samtalet framgick att vinstsyftet kan ifrågasättas då du inte köper in klockorna för att göra vinst på en eventuell uppgång, utan främst för att använda dessa för privat bruk. Annat som tyder på att du inte bedriver verksamheten med vinstsyfte är att du inte aktivt annonserar din verksamhet och att du inte har behov av verksamhetens intäkter för din försörjning.

Klicka på länken nedan för att läsa mer om gränsdragning mellan hobby- och näringsverksamhet där begreppet vinstsyfte förklaras närmare.

https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2021.12/331130.html?q=gränsdragning+hobby

Verksamheten bör inte heller kunna räknas som hobbyverksamhet eftersom intäkterna inte grundar sig på av dig utfört arbete. Se länk nedan.

https://www4.skatteverket.se/rattsl...ingen-mellan-inkomstslagen-kapital-och-tjanst

Däremot bör klockorna antingen ses som personliga tillgångar eller kapitalplaceringstillgångar. Se länk nedan.

https://www.skatteverket.se/privat/...075abe8800099480.html?q=personliga+tillgångar


Vidarebefordrade detta till banken och fick till svar:


Hej
Bra och tydlig info. Vi gör en notering om att detta inte avser näringsverksamhet. Du behöver inte vidta några åtgärder.
Vänliga hälsningar
Sparbanken
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Kan tycka att det är bra att bankerna utför kontrollerna. På samma sätt dom vi ondgör oss över AD som inte följer regelverket måste det väl vara rimligt att bankerna även de följer.

Kan tyckas tramsigt att de frågar om småsummor men det är inte se riktigt stora transaktionerna som är de avgörande snarare mönster och beteende. Där penningtvätten sker i flera led. Och hellre att banken frågar en gång för mkt än att ”skarva” och sedan åka på viten som bekostas av kunderna alternativt att man faktiskt släpper igenom pengar som gynnar droghandel, terror och andra brott.
 
Topp