• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Brev från banken

Master J

Audemars
2-Faktor
Kan tycka att det är bra att bankerna utför kontrollerna. På samma sätt dom vi ondgör oss över AD som inte följer regelverket måste det väl vara rimligt att bankerna även de följer.

Kan tyckas tramsigt att de frågar om småsummor men det är inte se riktigt stora transaktionerna som är de avgörande snarare mönster och beteende. Där penningtvätten sker i flera led. Och hellre att banken frågar en gång för mkt än att ”skarva” och sedan åka på viten som bekostas av kunderna alternativt att man faktiskt släpper igenom pengar som gynnar droghandel, terror och andra brott.

Förvisso...
Men att kräva kvitton på klockaffärer istället för att acceptera PM-loggar osv är bara löjligt.
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Förvisso...
Men att kräva kvitton på klockaffärer istället för att acceptera PM-loggar osv är bara löjligt.
Där tycker vi olika. En PM logg styrker knappast transaktionen.
Om banken råkar ut för en extern revision där de visar upp en bunt utprintade papper kommer det knappast att accepteras och banken åker på vite för att de brustit i hanteringen.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Förvisso...
Men att kräva kvitton på klockaffärer istället för att acceptera PM-loggar osv är bara löjligt.
Kvittot är det juridiska dokumentet som styrker affären som @Deskdiversthlm skriver. En pm-logg är enbart en konversation. Det är lagstadgat och alltså inget tyckande. Kvittot ska innehålla information enligt god redovisningssed, d.v.s. tydlig information om vem som är säljare och vem som är köpare, datum för affären, tydlig specifikation om objektet, pris och underskrift av säljaren som styrker att han tagit emot pengarna.
 

Golle_std

Rolex
2-Faktor
Kvittot är det juridiska dokumentet som styrker affären som @Deskdiversthlm skriver. En pm-logg är enbart en konversation. Det är lagstadgat och alltså inget tyckande. Kvittot ska innehålla information enligt god redovisningssed, d.v.s. tydlig information om vem som är säljare och vem som är köpare, datum för affären, tydlig specifikation om objektet, pris och underskrift av säljaren som styrker att han tagit emot pengarna.
I princip allt detdär framgår ju i en swishtransaktion. Lagen du nämner skulle kanske må gott av en uppdatering nu när de flesta transaktioner sker digitalt och på så vis faktiskt blir domumenterade ☺️
 

Scipio

Patek
2-Faktor
I princip allt detdär framgår ju i en swishtransaktion. Lagen du nämner skulle kanske må gott av en uppdatering nu när de flesta transaktioner sker digitalt och på så vis faktiskt blir domumenterade ☺️
Digitala påskrifter finns ju att tillgå som ersätter ett handskrivet kvitto. Jag tror man ska tänka så här, att banken har en skyldighet att granska på uppdrag av Finansinspektionen för att försvåra penningtvätt m.m.. För utomstående finns en banksekretess som inte ger insyn motsvarande ett kvitto. Det är bara banken som kan se vem som har ett visst bankkonto. Det gör att en swishtransaktion inte kan ses av Ekobrottsmyndigheten. Möjligen om det finns misstanke om brott. Ett kvitto är mer än en transaktion. Vid swishbetalning kan du uppge "klocka". När du skriver ett kvitto bör modellbeteckning, märke och serienummer finnas med.
 
Senast ändrad:

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
I princip allt detdär framgår ju i en swishtransaktion
Kan instämma med att det borde ske en uppdatering i lagen. Gällande Swish så kanske det isf borde ske en uppdatering av appen där man kan ange mer detaljer så att det istället blir ett ordentligt digitalt kvitto.

Men oavsett så är ju situationen som den är och lagen är tydlig. Att man inte instämmer med lagen är ju knappast en carte blanche för att agera godtyckligt och strunta i vad den säger. :)
 

Golle_std

Rolex
2-Faktor
Kan instämma med att det borde ske en uppdatering i lagen. Gällande Swish så kanske det isf borde ske en uppdatering av appen där man kan ange mer detaljer så att det istället blir ett ordentligt digitalt kvitto.

Men oavsett så är ju situationen som den är och lagen är tydlig. Att man inte instämmer med lagen är ju knappast en carte blanche för att agera godtyckligt och strunta i vad den säger. :)
Nejdå såklart bara bra att banken gör vad de är skyldiga till!
En utökad variant av Swish vore riktigt bra, sjukt smidigt om transaktionen funkade som ett ligit kvitto 👌
 

Master J

Audemars
2-Faktor
Kvittot är det juridiska dokumentet som styrker affären som @Deskdiversthlm skriver. En pm-logg är enbart en konversation. Det är lagstadgat och alltså inget tyckande. Kvittot ska innehålla information enligt god redovisningssed, d.v.s. tydlig information om vem som är säljare och vem som är köpare, datum för affären, tydlig specifikation om objektet, pris och underskrift av säljaren som styrker att han tagit emot pengarna.

Nu finns det ju inget krav att följa God redovisningssed vid försäljning av begagnade varor mellan privatpersoner... iaf inte vad gäller lösöre.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Nu finns det ju inget krav att följa God redovisningssed vid försäljning av begagnade varor mellan privatpersoner... iaf inte vad gäller lösöre.
Har man följt praxis för god redovisningssed när man upprättar ett kvitto mellan privatpersoner är mycket vunnet om det blir rättsliga efterspel. Krav kan det väl inte röra sig om, det är ju en praxis, ett förhållningssätt för att hålla hög nivå och kvalite på redovisningen, t ex hur ett kvitto ska utformas. Kvittot ska ju berätta om transaktionen. Syftet med ett kvitto är väl detsamma oavsett om du är näringsidkare eller privat. Hur menar du att kvittot skiljer sig åt?
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
En utökad variant av Swish vore riktigt bra
Det mest optimala vore om tillverkarna lade in RFID eller liknande IoT och sedan kopplade till en blockchain Skulle underlätta affärer och spårbarhet otroligt.
Nu finns det ju inget krav att följa God redovisningssed vid försäljning av begagnade varor mellan privatpersoner... iaf inte vad gäller lösöre.
Oavsett så är fortfarande ett kvitto beviset för en genomförd transaktion och vad det avsåg. En PM logg/historik är inte det.
 

Master J

Audemars
2-Faktor
Har man följt praxis för god redovisningssed när man upprättar ett kvitto mellan privatpersoner är mycket vunnet om det blir rättsliga efterspel. Krav kan det väl inte röra sig om, det är ju en praxis, ett förhållningssätt för att hålla hög nivå och kvalite på redovisningen, t ex hur ett kvitto ska utformas. Kvittot ska ju berätta om transaktionen. Syftet med ett kvitto är väl detsamma oavsett om du är näringsidkare eller privat. Hur menar du att kvittot skiljer sig åt?

Jag menar att om man bedriver någon form av verksamhet där man är skyldig att upprätta bokföring ska givetvis detta göras enligt konstens alla regler.

Jag är själv ansvarig för en omslutning om dryga 2 miljarder i mitt yrke.

Men som privatperson skriver jag kvitto bara på bilaffärer (beg).
Förvisso rör jag mej som max i mellanprissegmentet vad gäller klockor... men ändå.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Jag menar att om man bedriver någon form av verksamhet där man är skyldig att upprätta bokföring ska givetvis detta göras enligt konstens alla regler.

Jag är själv ansvarig för en omslutning om dryga 2 miljarder i mitt yrke.

Men som privatperson skriver jag kvitto bara på bilaffärer (beg).
Förvisso rör jag mej som max i mellanprissegmentet vad gäller klockor... men ändå.
Ja men då tror jag du skriver ett kvitto när du köper eller säljer bilar som innehåller det som behövs. När man gör bilaffärer brukar man också skriva på bilens handlingar för att få ägarbytet korrekt. Är man överens kan väl ingen tvingar en att skriva kvitto men det är bra den dagen något strular. Klockor används som betalmedel av buset så ett bra kvitto kan vara bra för en själv den dagen polis eller annan myndighet vill veta mer.
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Men som privatperson skriver jag kvitto bara på bilaffärer (beg).
Förvisso rör jag mej som max i mellanprissegmentet vad gäller klockor... men ändå.
Gällande penningtvätt så sker ju ofta en stor del genom flers olika personer och olika volymer av transaktioner. Banken kan omöjligt ha insikt i vart pengarna hamnar i tredje eller fjärde hand. Därför trycker man till när man ser ovanliga mönster av transaktioner. För egen del så tar det 5min att skriva ut ett kvitto som känns som en investering ijmf med 15h senare för att lägga tid på att förklara för banken.
 

Master J

Audemars
2-Faktor
Ja men då tror jag du skriver ett kvitto när du köper eller säljer bilar som innehåller det som behövs. När man gör bilaffärer brukar man också skriva på bilens handlingar för att få ägarbytet korrekt. Är man överens kan väl ingen tvingar en att skriva kvitto men det är bra den dagen något strular. Klockor används som betalmedel av buset så ett bra kvitto kan vara bra för en själv den dagen polis eller annan myndighet vill veta mer.

Gällande penningtvätt så sker ju ofta en stor del genom flers olika personer och olika volymer av transaktioner. Banken kan omöjligt ha insikt i vart pengarna hamnar i tredje eller fjärde hand. Därför trycker man till när man ser ovanliga mönster av transaktioner. För egen del så tar det 5min att skriva ut ett kvitto som känns som en investering ijmf med 15h senare för att lägga tid på att förklara för banken.


Jo... Har skrivit kvitto en gång på KS kom jag på nu, på säljarens initiativ.
Får nog överväga att börja med det för att minimera framtida problem.
Är iofs. kund i en liten fristående bank där jag har god relation med flera medarbetare även på chefsposition... borde underlätta.
 

blackcoffee

Rolex
2-Faktor
Jo... Har skrivit kvitto en gång på KS kom jag på nu, på säljarens initiativ.
Får nog överväga att börja med det för att minimera framtida problem.
Är iofs. kund i en liten fristående bank där jag har god relation med flera medarbetare även på chefsposition... borde underlätta.

Det borde underlätta, men det skadar inte att ha torrt på fötterna.

Jag är med i en ideell förening där kassören är auktoriserad revisor och dessutom kompis sedan decennier med chefen på den lokala sparbanken vi använder (där hennes man också jobbat) och tja... etablerad relation. Ändå har bankrelationer varit en mardröm. Vi har fått byta konton och skicka in jag vet inte hur många pappersunderlag innan vi kom igång och kunde få fungerande bankkonton och Swishnummer. Allt skylls på dessa hårdare penningtvättsregler. :(
 

Tapiren

Cartier
Kuriosa kring detta med bankernas krångliga hantering;

Jag skulle för några månader sedan köpa ett aktiebolag med pengar som fanns på mitt priva. Fick jag göra överföringen? Nej.

Banken höll på överföringen tills vi kunde via varifrån pengarna kom, vilket i sin tur inte var så lätt då de kom från lön/sparande/husförsäljning.

Visst, kommer man med en papperskasse 500-lappar och vill sätta in på sitt konto förstår jag ju att banken frågar men när två vuxna personer vill ta ut en stor men inte orimlig summa från sitt eget konto, sina egna pengar.....?
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Allt skylls på dessa hårdare penningtvättsregler.
Var det m a o en förevändning från banken att medvetet försvåra för er?
Banken höll på överföringen tills vi kunde via varifrån pengarna kom, vilket i sin tur inte var så lätt då de kom från lön/sparande/husförsäljning.
Om det kom från både sparande och försäljning av hus borde det sannolikt inte varit svårt att påvisa vart pengarna kom ifrån.

Tråden börjar bli OT, och admin får gjärna ta bort detta inlägget.

Vi som diskuterar här i tråden har säkert inget att oroa oss för. Men när det finns pengar som kommer in från allt från trafficing till rån där pengarna tvättas och som sedan går till automatvapen eller terror aktiviteter i London eller Amsterdam kan det kanske kan vara värt att vänta en extra dag för att banken behöver kolla?

Tänk om det var en dotter/bekant som såldes och där pengarna sedan tvättas, eller försäljning av en Rolex från ett personrån där ägaren misshandlats eller utpressning där pengarna sedan gått vidare till automatvapen som sedan varit inblandat i en vådaskjutning av ett barn? Eller att pengar tvättas som sedan leder till finansiering av en bomb på Piccadeli?

Imo är det viktigare att man stoppar penningflödet till dessa aktiviteter än att ett bolagsköp eller liknande kan gå en dag snabbare. Sjukt? Javisst, men detta är som det ser ut. Lite mkt NIMBY just nu.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Var det m a o en förevändning från banken att medvetet försvåra för er?

Om det kom från både sparande och försäljning av hus borde det sannolikt inte varit svårt att påvisa vart pengarna kom ifrån.

Tråden börjar bli OT, och admin får gjärna ta bort detta inlägget.

Vi som diskuterar här i tråden har säkert inget att oroa oss för. Men när det finns pengar som kommer in från allt från trafficing till rån där pengarna tvättas och som sedan går till automatvapen eller terror aktiviteter i London eller Amsterdam kan det kanske kan vara värt att vänta en extra dag för att banken behöver kolla?

Tänk om det var en dotter/bekant som såldes och där pengarna sedan tvättas, eller försäljning av en Rolex från ett personrån där ägaren misshandlats eller utpressning där pengarna sedan gått vidare till automatvapen som sedan varit inblandat i en vådaskjutning av ett barn? Eller att pengar tvättas som sedan leder till finansiering av en bomb på Piccadeli?

Imo är det viktigare att man stoppar penningflödet till dessa aktiviteter än att ett bolagsköp eller liknande kan gå en dag snabbare. Sjukt? Javisst, men detta är som det ser ut. Lite mkt NIMBY just nu.

Det lustiga är att det är bankerna själva som har främjat penningtvätt åt sina VIP kunder. Allt från att slussa miljoner till andra länder till att sätta upp brevlådor i Panama...

Och helt plötsligt ska småsparare granskas, hårt... När det inte ens var vi som var problemet.

Men vad gör man inte för att få lite cred 🤷🏻‍♀️

49D24A6F-966C-4207-9B8E-D56219A2EFF2.png
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Det lustiga är att det är bankerna själva som har främjat penningtvätt åt sina VIP kunder. Allt från att slussa miljoner till andra länder till att sätta upp brevlådor i Panama...

Och helt plötsligt ska småsparare granskas, hårt... När det inte ens var vi som var problemet.

Men vad gör man inte för att få lite cred 🤷🏻‍♀️

49D24A6F-966C-4207-9B8E-D56219A2EFF2.png
Absolut! Argumenterar inte emot! Däremot i detta ingår ju även bristande kontroll av mindre belopp och individer (problemet har varit utbrett bland alla kundkategorier).
 
Senast ändrad:

Scipio

Patek
2-Faktor
Det lustiga är att det är bankerna själva som har främjat penningtvätt åt sina VIP kunder. Allt från att slussa miljoner till andra länder till att sätta upp brevlådor i Panama...

Och helt plötsligt ska småsparare granskas, hårt... När det inte ens var vi som var problemet.

Men vad gör man inte för att få lite cred 🤷🏻‍♀️

49D24A6F-966C-4207-9B8E-D56219A2EFF2.png
Bankerna har fått en del skit för det också. Det är lika illa. Jag hoppas och tror att både stora och små granskas med samma lupp. Det är inte lika enkelt för bankerna längre. De stora summorna har spridits ut på flera små och transporteras i flera led för att sen mot slutet bli en stor summa igen. Det är inte enkelt att stävja flödet av svarta pengar men jag är redo att ha lite besvär för att man försöker.
 

MrJazze

Panerai
2-Faktor
Liknande sak har hänt mig pga ett par event där 70-80 personer swishade till mitt nummer för mat och alkohol osv. Jag förklarade läget och varför det varit så mkt transaktioner men de sa att det oavsett var för mkt för att de skulle kunna följa lagen, och att det skulle kunna vara näringsverksamhet. De stängde därför ner min Swish permanent. Tror inget värre än så kan hända. Om man nu inte faktiskt gjort nåt olagligt.
P
Vet inte vad jag skall svara riktigt.... min kommentar är enbart menad för att upplysa KS:are. Om jag har varit med länge på forumet eller inte har inte med saken att göra.

Att göra 1000tals affärer om året på KS är bara kul om nån kan göra. Men om man inte gör det lag-riktigt så kommer det få konsekvenser.

Att man själv tolkar det som hobby betyder inte att myndigheterna inte tolkar det som penningtvätt, skattefusk eller verksamhet som kräver F-skatt. Ja you name it👍🏽
Men vadå har du ett bolag som köper och säljer dina klockor samt redovisar alla affärer?
 

PJZ

Cartier
Det lustiga är att det är bankerna själva som har främjat penningtvätt åt sina VIP kunder. Allt från att slussa miljoner till andra länder till att sätta upp brevlådor i Panama...

Och helt plötsligt ska småsparare granskas, hårt... När det inte ens var vi som var problemet.

Men vad gör man inte för att få lite cred 🤷🏻‍♀️

49D24A6F-966C-4207-9B8E-D56219A2EFF2.png
Svälja mygg och sila kameler... helt efterblivet.
 

Tapiren

Cartier
Var det m a o en förevändning från banken att medvetet försvåra för er?

Om det kom från både sparande och försäljning av hus borde det sannolikt inte varit svårt att påvisa vart pengarna kom ifrån.

Nä, jag var nog lite otydlig där. Svårt att visa på är det såklart inte när det kommer från en husförsäljning, mer än att man får gräva i flyttkartonger.

Sparande är ju lite knepigare, om inte banken nöjer sig med argumentet att summan utför en femtedel av hushållets samlade årsinkomst de senaste åren, och att det alltså inte är en orimlig summa i sig och att den ackumulerats över tid.

Men det är konstigt att man inte får ta ut sina egna pengar, när de legat och gottat sig på kontot under lång tid, det var mest det jag fastnade för. Jag har ju redan visat varifrån pengarna kom, i samband med att de sattes in.
 

Epicure.watches

Panerai
2-Faktor
Nu har jag också fått ett sådant här brev från LF. 36 poster som jag måste redovisa. Cirka hälften är pengar som skickats mellan mitt och min frus kontoVi skriver inga kvitton när vi skickar pengar sinsemellan.
på de flesta poster står det klocka eller klockmärke och jag har gång på gång talat om för banken att jag samlar på klockor som hobby.
tyvärr är ju deras system bristfälligt så jag kan inte skicka in alla 54 bilagor som jag tagit fram som underlag heller.
Allt startade med att jag ville öppna ett ISK-konto till min nyfödde son.

det är långt från alla affärer som jag har kvitto på så jag hoppas de nöjer sig med konversationer från KS. Vi får se hur detta slutar.
 

Flipparn

Cartier
2-Faktor
Nu har jag också fått ett sådant här brev från LF. 36 poster som jag måste redovisa. Cirka hälften är pengar som skickats mellan mitt och min frus kontoVi skriver inga kvitton när vi skickar pengar sinsemellan.
på de flesta poster står det klocka eller klockmärke och jag har gång på gång talat om för banken att jag samlar på klockor som hobby.
tyvärr är ju deras system bristfälligt så jag kan inte skicka in alla 54 bilagor som jag tagit fram som underlag heller.
Allt startade med att jag ville öppna ett ISK-konto till min nyfödde son.

det är långt från alla affärer som jag har kvitto på så jag hoppas de nöjer sig med konversationer från KS. Vi får se hur detta slutar.
Det funkade tyvärr inte för mig, dom avslutade mitt bankengagemang omedelbart och beslutet gick inte att överklaga.

Har sedan detta bytt bank som har kontor lokalt, berättade läget på första mötet och blev lovad att det absolut inte kommer bli problem. Känns skönt att ha en personlig kontakt, rekommenderas varmt om detsamma händer dig.

mvh A
 

Maxer

Audemars
2-Faktor
Nu har jag också fått ett sådant här brev från LF. 36 poster som jag måste redovisa. Cirka hälften är pengar som skickats mellan mitt och min frus kontoVi skriver inga kvitton när vi skickar pengar sinsemellan.
på de flesta poster står det klocka eller klockmärke och jag har gång på gång talat om för banken att jag samlar på klockor som hobby.
tyvärr är ju deras system bristfälligt så jag kan inte skicka in alla 54 bilagor som jag tagit fram som underlag heller.
Allt startade med att jag ville öppna ett ISK-konto till min nyfödde son.

det är långt från alla affärer som jag har kvitto på så jag hoppas de nöjer sig med konversationer från KS. Vi får se hur detta slutar.
Så jäkla trist.

Verkar helt sjukt att man måste redovisa överföringar till sin partner, framförallt när man är gifta.

Har du gjort flera köp och sälj på stora belopp under en kort period?

Jag väntar bara på att jag ska få brev från LF snart
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Nu har jag också fått ett sådant här brev från LF. 36 poster som jag måste redovisa. Cirka hälften är pengar som skickats mellan mitt och min frus kontoVi skriver inga kvitton när vi skickar pengar sinsemellan.
på de flesta poster står det klocka eller klockmärke och jag har gång på gång talat om för banken att jag samlar på klockor som hobby.
tyvärr är ju deras system bristfälligt så jag kan inte skicka in alla 54 bilagor som jag tagit fram som underlag heller.
Allt startade med att jag ville öppna ett ISK-konto till min nyfödde son.

det är långt från alla affärer som jag har kvitto på så jag hoppas de nöjer sig med konversationer från KS. Vi får se hur detta slutar.
Va? De vill att du ska redovisa transaktioner mellan dig och din fru?

Jag och frugan har Swedbank. Skickar minst 15k till henne varje månad. Inga problem
 
Topp