Tack för att du tar dig tiden och förklarar.Har varit mycket fram och tillbaka här nu så tänker att jag lägger upp en liten "manual" på bästa förhållningssätt till banken för att minimera frågor och kompletterande uppgifter. Jag jobbade på tre olika banker i Sverige och USA 2010-2020 och har gjort tusentals KYC/KDK på både företag och privatpersoner så jag tycker mig ha lite koll i alla fall.Ber om ursäkt i förväg för vägg av text men förhoppningsvis svarar detta på alla frågor man kan tänkas ha. Detta är alltså ingen lista på "kryphål" utan endast tips på hur man kan underlätta för sig själv och banken. För att hålla topic ska jag försöka ha klockor med i mina exempel så mycket som möjligt
.
Varför får jag brev från banken?
Du har gjort något som inte ligger i linje med bankens förväntningar och kännedom om dig. Banken har ett formulär som heter KYC eller KDK med en massa information om vad man kan förvänta sig om dig och hur du kommer använda banken. När du gör något "utanför ramarna" rödflaggas detta av algoritmer och skickas till KYC-medarbetare. Det första de gör att att gå igenom din KDK och se om transaktionen stämmer överens med vad som står där. Gör det inte det startas en utredning och du kommer få ett samtal/brev med begäran om kompletterande uppgifter.
Banken vill vara proaktiv, inte reaktiv.
Det är alltid bättre att i förväg säga till banken hur man tänkt använda den. Sätter du in kontanter för första gången är det ett beteende banker inte förväntar sig av dig och kommer därför ställa frågor. Agda, 97 som alltid tar ut 1000kr den 1e i månaden för att ge till sina barnbarn och uppgett detta till banken (så att det står i KYCn) kommer inte få några frågor om detta. Om tex @Mazdak i förväg informerar sin bank att "jag köper klockor från andra EU länder ibland, typ UK, Tyskland, Italien för 50-100tkr om året" så kommer han heller inte få några frågor om det.
Bankrådgivaren vill inte göra detta.
Finns nog inte en enda medarbetare på en bank som tycker detta är kul. Det tar förjävla massa tid, tråkigt som fan och genererar inga intäkter. Så istället för att skälla på medarbetaren som ställer frågor eller begär komplettering, kom ihåg att de troligtvis hatar det mer än ni.
Vad kan jag göra?
Var öppen med banken från början och ge dem så mycket info som möjligt. "Jag flippar en del klockor, oftast betalas det via Swish. Runt 10k i månaden" eller "Jag köper klockor i xxxxland och betalar via utlandsöverföring. Ca 200k om året". Om banken vet om det på förhand kommer de inte behöva kräva underlag i efterhand.
Finns det några fördelar med detta?
Ja, förutom för samhället osv finns det ju en fördel för dig som kund och det är att det är samma algoritmer som jobbar med KYC som jobbar med bedrägerier. Dvs har du aldrig tagit ut kontanter och helt plötsligt tar ut 20k eller aldrig fört över till utlandet och plötsligt för över 200k till Hong Kong så kommer det flaggas för att säkerställa att ert konto inte blivit kapat.
Det är allt jag kommer på just nu, kanske redigerar med kompletteringar över tid.
Kram på er![]()
Men det känns som att det inte är så lätt som du beskriver.
I min kundkännedom skrev jag redan för 2-3 år sen att jag samlar på klockor vilket innebär att jag kommer överföra pengar till andra länder, exempelvis Tyskland, UK, Frankrike, Nederländerna på summor upp till 100 000kr. Ibland säljer jag för att ha råd med andra klockor. Då kan det swishat större belopp till mig.
Utöver det har jag vid flera tillfällen påtalat detta per telefon till LFs personal.
det verkar inte ha hjälpt.
stora boven i dramat är nog mitt medborgarskap.