• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Brev från banken

Golle_std

Rolex
2-Faktor
Följetången fortsätter. Idag hade jag möte med Swedbank för att byta från Länsförsäkringar. Personen jag hade möte med kunde inte ta beslut om jag fick bli kund, utan hans chef skulle titta på det.
Men om jag får blir kund hos Swedbank måste jag öppna enskild firma för mitt klockintresse, även om jag inte gör någon vinst när jag säljer….

Är det något jag missat? Har alla andra klocknördar enskild firma för sin hobby?

Bankerna håller på att döda mitt klockintresse. Funderar starkt på att sälja alla klockor och skita i den här hobbyn om det ska vara såhär krångligt. Fan! 🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬
Jag hade samma diskussion med min bank angående enskild firma eller ej och blev ombedd att rådfråga Skatteverket hur vi skulle göra, detta är vad jag fick till svar:


Förutsättningar: Du köper in klockor på grund av, som du beskriver det, att det är din passion/hobby. Om/när du hittar ett nytt objekt som du önskar köpa kan du sälja någon av dina klockor för att använda försäljningssumman som betalning. Du använder klockorna privat som nyttoobjekt och accessoar.

SVAR.
För att en bedriven verksamhet ska räknas som näringsverksamhet ska den uppfylla näringskriterierna. Detta innebär att verksamheten ska vara
  • varaktig
  • självständig
  • och bedrivas med ett vinstsyfte

I samtalet framgick att vinstsyftet kan ifrågasättas då du inte köper in klockorna för att göra vinst på en eventuell uppgång, utan främst för att använda dessa för privat bruk. Annat som tyder på att du inte bedriver verksamheten med vinstsyfte är att du inte aktivt annonserar din verksamhet och att du inte har behov av verksamhetens intäkter för din försörjning.

Klicka på länken nedan för att läsa mer om gränsdragning mellan hobby- och näringsverksamhet där begreppet vinstsyfte förklaras närmare.

https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2021.12/331130.html?q=gränsdragning+hobby

Verksamheten bör inte heller kunna räknas som hobbyverksamhet eftersom intäkterna inte grundar sig på av dig utfört arbete. Se länk nedan.

https://www4.skatteverket.se/rattsl...ingen-mellan-inkomstslagen-kapital-och-tjanst

Däremot bör klockorna antingen ses som personliga tillgångar eller kapitalplaceringstillgångar. Se länk nedan.

https://www.skatteverket.se/privat/...075abe8800099480.html?q=personliga+tillgångar
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Följetången fortsätter. Idag hade jag möte med Swedbank för att byta från Länsförsäkringar. Personen jag hade möte med kunde inte ta beslut om jag fick bli kund, utan hans chef skulle titta på det.
Men om jag får blir kund hos Swedbank måste jag öppna enskild firma för mitt klockintresse, även om jag inte gör någon vinst när jag säljer….

Är det något jag missat? Har alla andra klocknördar enskild firma för sin hobby?

Bankerna håller på att döda mitt klockintresse. Funderar starkt på att sälja alla klockor och skita i den här hobbyn om det ska vara såhär krångligt. Fan! 🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬

Gissningsvis har 0% av storflipparna på forumet någon form av firma där man redovisar sina affärer.

Prova att gå till SHB, som jag har förstått det har de större mandat att fatta beslut lokalt än på andra banker som verkar väldigt toppstyrda. (Egna erfarenheter av detta också).
 

Master J

Audemars
2-Faktor
Följetången fortsätter. Idag hade jag möte med Swedbank för att byta från Länsförsäkringar. Personen jag hade möte med kunde inte ta beslut om jag fick bli kund, utan hans chef skulle titta på det.
Men om jag får blir kund hos Swedbank måste jag öppna enskild firma för mitt klockintresse, även om jag inte gör någon vinst när jag säljer….

Är det något jag missat? Har alla andra klocknördar enskild firma för sin hobby?

Bankerna håller på att döda mitt klockintresse. Funderar starkt på att sälja alla klockor och skita i den här hobbyn om det ska vara såhär krångligt. Fan! 🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬

Välj en annan bank, informera om klockorna efter att du blivit kund.
 

Master J

Audemars
2-Faktor
Gissningsvis har 0% av storflipparna på forumet någon form av firma där man redovisar sina affärer.

Prova att gå till SHB, som jag har förstått det har de större mandat att fatta beslut lokalt än på andra banker som verkar väldigt toppstyrda. (Egna erfarenheter av detta också).

Gäller fristående (från swedbank) sparbanker också... jag är kund hos en sådan, väldigt bra.
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Följetången fortsätter. Idag hade jag möte med Swedbank för att byta från Länsförsäkringar. Personen jag hade möte med kunde inte ta beslut om jag fick bli kund, utan hans chef skulle titta på det.
Men om jag får blir kund hos Swedbank måste jag öppna enskild firma för mitt klockintresse, även om jag inte gör någon vinst när jag säljer….

Är det något jag missat? Har alla andra klocknördar enskild firma för sin hobby?

Bankerna håller på att döda mitt klockintresse. Funderar starkt på att sälja alla klockor och skita i den här hobbyn om det ska vara såhär krångligt. Fan! 🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬


Hans chef skulle titta på det? Men...i vilket kontext sade han så?
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Följetången fortsätter. Idag hade jag möte med Swedbank för att byta från Länsförsäkringar. Personen jag hade möte med kunde inte ta beslut om jag fick bli kund, utan hans chef skulle titta på det.
Men om jag får blir kund hos Swedbank måste jag öppna enskild firma för mitt klockintresse, även om jag inte gör någon vinst när jag säljer….

Är det något jag missat? Har alla andra klocknördar enskild firma för sin hobby?

Bankerna håller på att döda mitt klockintresse. Funderar starkt på att sälja alla klockor och skita i den här hobbyn om det ska vara såhär krångligt. Fan! 🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬
De kan knappast tvinga dig till att öppna en enskild firma så länge du ligger på en hobbynivå. Den som bestämmer var den gränsen går är Skatteverket, knappast banken.

 

Epicure.watches

Panerai
2-Faktor
Hans chef skulle titta på det? Men...i vilket kontext sade han så?
Jag var tvungen att ta med mig anställningsavtal. Kontoöversikt samt kontoutdrag för 6 månader tillbaka. Dessa tittade personen på och sa att allting ser okej ut. Jag har en bra inkomst och transaktionerna är inte något märkligt i och med mitt klockintresse. Men han kunde ändå inte ta beslut om jag kunde bli kund hos Swedbank eftersom Länsförsäkringar har efterfrågat kompletterande transaktionsuppgifter från mig…
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Följetången fortsätter. Idag hade jag möte med Swedbank för att byta från Länsförsäkringar. Personen jag hade möte med kunde inte ta beslut om jag fick bli kund, utan hans chef skulle titta på det.
Men om jag får blir kund hos Swedbank måste jag öppna enskild firma för mitt klockintresse, även om jag inte gör någon vinst när jag säljer….

Är det något jag missat? Har alla andra klocknördar enskild firma för sin hobby?

Bankerna håller på att döda mitt klockintresse. Funderar starkt på att sälja alla klockor och skita i den här hobbyn om det ska vara såhär krångligt. Fan! 🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬
Idioti.
inte läst hela tråden men jag rekommenderar dig absolut inte att byta till Swedbank.
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Jag var tvungen att ta med mig anställningsavtal. Kontoöversikt samt kontoutdrag för 6 månader tillbaka. Dessa tittade personen på och sa att allting ser okej ut. Jag har en bra inkomst och transaktionerna är inte något märkligt i och med mitt klockintresse. Men han kunde ändå inte ta beslut om jag kunde bli kund hos Swedbank eftersom Länsförsäkringar har efterfrågat kompletterande transaktionsuppgifter från mig…


Moment 22. Skittråkigt. Sånt här tar ju lust och energi ur en. Lider med dig.
 

Epicure.watches

Panerai
2-Faktor
Vet inte hur praktiskt eller möjligt det är för dig men skippa storbankerna. Kanske SBAB är medgörligare? Nån nämnde ICA-banken men de kanske är lite för nischade?
Sbab har jag bostadslån hos faktiskt. Supernöjd där. Där kan man öppna sparkonto, men tanken är inte att man ska ha det som sitt vanliga konto eftersom det inte går att koppla något bankkort till det.

Ansökte om konto hos ICA-banken nu! Får se hur det går ☺️ Tack för tipset!
 

Mic1

Rolex
2-Faktor
Följetången fortsätter. Idag hade jag möte med Swedbank för att byta från Länsförsäkringar. Personen jag hade möte med kunde inte ta beslut om jag fick bli kund, utan hans chef skulle titta på det.
Men om jag får blir kund hos Swedbank måste jag öppna enskild firma för mitt klockintresse, även om jag inte gör någon vinst när jag säljer….

Är det något jag missat? Har alla andra klocknördar enskild firma för sin hobby?

Bankerna håller på att döda mitt klockintresse. Funderar starkt på att sälja alla klockor och skita i den här hobbyn om det ska vara såhär krångligt. Fan! 🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬
Personligen tycker jag LF och Swedbank är de sämsta bankerna i Sverige.
Nordea eller SEB hade jag kört på, Danske Bank och SHB förtjänar att nämnas men tycker det skiljer sig väldigt mycket från kontor till kontor så det blir lite 'hit or miss'. Bara my 2 cents, inte menat att det ska blir nån urspårad diskussion om vilken bank alla älskar/hatar.

Kärlek på er :heart:
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Jag har Swedbank och hittils inte haft några som helst problem med det. Då har jag ändå sålt bilar, båtar och klockor för säg 300k om året i snitt. Men det kanske är för att jag "alltid" haft Swedbank. Who knows. Det är känns verkligen skit i hjärtat att se hur Mazdak som försöker vara ärlig och göra rätt för sig drabbas av trubbighet och motstånd bara baserat på en rad i en databas som säger "iran".
 

Clemons

Rolex
2-Faktor
Sbab har jag bostadslån hos faktiskt. Supernöjd där. Där kan man öppna sparkonto, men tanken är inte att man ska ha det som sitt vanliga konto eftersom det inte går att koppla något bankkort till det.

Ansökte om konto hos ICA-banken nu! Får se hur det går ☺️ Tack för tipset!

Ica-banken kräver också att man skickar in kvitton vid swish-köp, bara en headsup. Suverän bank annars, och skriver man kvitto på allt blir det inget problem.
 

ScubaKing

Audemars
Följetången fortsätter. Idag hade jag möte med Swedbank för att byta från Länsförsäkringar. Personen jag hade möte med kunde inte ta beslut om jag fick bli kund, utan hans chef skulle titta på det.
Men om jag får blir kund hos Swedbank måste jag öppna enskild firma för mitt klockintresse, även om jag inte gör någon vinst när jag säljer….

Är det något jag missat? Har alla andra klocknördar enskild firma för sin hobby?

Bankerna håller på att döda mitt klockintresse. Funderar starkt på att sälja alla klockor och skita i den här hobbyn om det ska vara såhär krångligt. Fan! 🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬

Förstår dig och beklagar verkligen. Helt sjukt. Skulle själv blivit skogstokig....
 
Senast ändrad:

FlipSwede

Rolex
Följetången fortsätter. Idag hade jag möte med Swedbank för att byta från Länsförsäkringar. Personen jag hade möte med kunde inte ta beslut om jag fick bli kund, utan hans chef skulle titta på det.
Men om jag får blir kund hos Swedbank måste jag öppna enskild firma för mitt klockintresse, även om jag inte gör någon vinst när jag säljer….

Är det något jag missat? Har alla andra klocknördar enskild firma för sin hobby?

Bankerna håller på att döda mitt klockintresse. Funderar starkt på att sälja alla klockor och skita i den här hobbyn om det ska vara såhär krångligt. Fan! 🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬
Beror ju helt och hallet pa om det du pysslar med kan kallas hobby eller ska vara naringsverksamhet.
Och vad DU eller NAGON ANNAN forstasigpaare tycker och tanker spelar noll roll. Det ar banken som bestammer vad du ar {EDIT Om du vill bli/far bli kund hos dem} for att i sin tur ha ryggen fri om de i sin tur far trakiga brev
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Beror ju helt och hallet pa om det du pysslar med kan kallas hobby eller ska vara naringsverksamhet.
Och vad DU eller NAGON ANNAN forstasigpaare tycker och tanker spelar noll roll. Det ar banken som bestammer vad du ar for att i sin tur ha ryggen fri om de i sin tur far trakiga brev
Förstår inte vad du menar? Skatteverket är rätt tydliga i vad som gäller. Givetvis är beslutet upp till banken men de kan fortfarande ha fel och nej de kan inte "bestämma" om man är näringsidkare eller hobby entusiast om de inte har lagligt stöd eller tydligt underlag för det.
 

FlipSwede

Rolex
Förstår inte vad du menar? Skatteverket är rätt tydliga i vad som gäller. Givetvis är beslutet upp till banken men de kan fortfarande ha fel och nej de kan inte "bestämma" om man är näringsidkare eller hobby entusiast om de inte har lagligt stöd eller tydligt underlag för det.
Nej jag gjorde en edit.

Sjalvklart ar det Skatteverkets tolkning som kommer galla om det gar till tvist/atal eller vad man nu kan tanka sig kan handa om nagon som skulle ha enskild firma tycker att det var hobbyverksamhet/privatkop/vadsomhelst annat an naringsverksamhet han pysslade med..

Jag menade pa att det ar bankens tolkning av vad du ar for en kund som kommer galla om du vill/far bli kund dar. Sedan kan du ju givetvis braka och havda din ratt om du nu tror det hjalper din sak
 
Senast ändrad:

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Inte för att vara dryg, men de som blir flaggade brukar antingen ha för stora transaktioner i förhållande till vad de tjänar eller ha ett beteende som inte är ”normalt för kontoinnehavaren”, alternativt har en riktigt jobbig bank.
 

HSK

Patek
2-Faktor
Inte för att vara dryg, men de som blir flaggade brukar antingen ha för stora transaktioner i förhållande till vad de tjänar eller ha ett beteende som inte är ”normalt för kontoinnehavaren”, alternativt har en riktigt jobbig bank.
Frågan är vad som anses normalt. Baseras det på olika automatiska parametrar och kontohistorik eller är det främst utefter vad man själv uppgett i KYC-formulären? Det kanske är lika bra att gå all-in och uppge att man planerar att ta emot och skicka stora belopp årligen även om man inte gör det bara för att undvika att bli flaggad. 🤔

Eller så blir man kanske flaggad på grund av det istället. Damned if you do, damned if you don't...
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Inte för att vara dryg, men de som blir flaggade brukar antingen ha för stora transaktioner i förhållande till vad de tjänar eller ha ett beteende som inte är ”normalt för kontoinnehavaren”, alternativt har en riktigt jobbig bank.
Frågan är vad som anses normalt. Baseras det på olika automatiska parametrar och kontohistorik eller är det främst utefter vad man själv uppgett i KYC-formulären? Det kanske är lika bra att gå all-in och uppge att man planerar att ta emot och skicka stora belopp årligen även om man inte gör det bara för att undvika att bli flaggad. 🤔

Eller så blir man kanske flaggad på grund av det istället. Damned if you do, damned if you don't...
Jag tror det mer bara handlar om ifall du får in eller ut större summor i ett märkligt mönster (enligt banken). Inget med inkomst att göra. Det handlar ju egentligen bara om att bankerna har en skyldighet enligt lag att ha kunskap om sina kunder så att de själva inte hamnar i skiten.

Även jag har nyligen varit med om detta. Jag är egenföretagare och tar ut olika summor varje månad plus köper och säljer klockor som hobby och tillslut triggade deras system att jag sticker ut från deras medelkund.
 

FlipSwede

Rolex
Frågan är vad som anses normalt. Baseras det på olika automatiska parametrar och kontohistorik eller är det främst utefter vad man själv uppgett i KYC-formulären? Det kanske är lika bra att gå all-in och uppge att man planerar att ta emot och skicka stora belopp årligen även om man inte gör det bara för att undvika att bli flaggad. 🤔

Eller så blir man kanske flaggad på grund av det istället. Damned if you do, damned if you don't...
Efter vad du uppgett skulle jag saga.

Sager du att du tar emot miljoner,skickar lika mycket till suspekta lander,kor minst 250K i veckan via Swisch och dessutom saknar anstallning sa kommer du bli utkastad fortare an du hinner saga Swedbank....Och blir du inte det...ja da ar det ju bara att gasa pa.

Men ska man vara serios. Ju storre kund du ar desto mer "valvilja" skulle jag saga banken har. Har du 25M+ pa dina konton sa gar mycket att losa
En helt vanlig lontagare utan storre lan ar ingen lonsam kund sa dar kan man kosta pa sig att folja regelverket mycket noga.

Som en anekdot ar ju prostitution ingen olaglig syssla... det blir valdigt tyst om du uppger detta som pengarnas ursprung vid kontantinsattning. Speciellt om du ar man.
 

Epicure.watches

Panerai
2-Faktor
Idag ringde Swedbank och meddelade att de tittat på mina papper och tyvärr inte kan ta in mig som kund 😂
Bra svarade jag, för jag har redan skaffat en annan bank som tog emot mig med öppna armar och hjälpte till att fixa allting med sparande, försäkringar, autogiro, bankkort och annat.
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Idag ringde Swedbank och meddelade att de tittat på mina papper och tyvärr inte kan ta in mig som kund 😂
Bra svarade jag, för jag har redan skaffat en annan bank som tog emot mig med öppna armar och hjälpte till att fixa allting med sparande, försäkringar, autogiro, bankkort och annat.


Gött. Skit i G.Perssons bank.
Blev det ICA?
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Idag ringde Swedbank och meddelade att de tittat på mina papper och tyvärr inte kan ta in mig som kund 😂
Bra svarade jag, för jag har redan skaffat en annan bank som tog emot mig med öppna armar och hjälpte till att fixa allting med sparande, försäkringar, autogiro, bankkort och annat.
Vilken bank blev det till slut? Skönt att det ordnade sig!
 

Epicure.watches

Panerai
2-Faktor
Gött. Skit i G.Perssons bank.
Blev det ICA?
Blev ICA för vanliga lönekontot och betala räkningar och annat. Körde över allt sparande till Avanza. Huslån hos SBAB. Hemförsäkring via Hedvig och barnförsäkring via ICA.

känns skönt att ha gått igenom och uppdaterat allt. Känner mig som en ny fräsch människa 😂 bara komma ihåg att skriva kvitto på alla affärer framöver då.
 
Topp