• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bryr ni er om "kändisar" och influencers?

Vi är alla flockdjur och vi blir alla påverkade på ett eller annat vis. Annars hade inte reklambranschen omsatt så många miljarder. Jag som mest jagar vintage blir påverkad av vad man ser på IG och även här lokalt på KS.

Helt riktigt.

Jag vill säga att jag skiter I det. Men hade jag skitit I det totalt så hade jag aldrig ens kollat på klocksnack, eller ens blivit intresserad alls. Så nog blir man påverkad vare sig man vill eller inte.

Jag blir varm och go i kroppen så fort jag träffar någon med kvalitets ur eller någon intresserad. I min bransch så är det mest teknik nördar och de bär verkligen inte kvalitets ur. Men en på tusen kan vara ett riktigt guldkorn med bra ur
 
Om inte det faktum att vi hänger på ett klockforum där vi diskuterar hur vi bäst spenderar 70-300 000 SEK på något som i bästa fall knappt håller tiden inte är ett bevis på att marknadsföring funkar så vet fan inte jag.

Tl;dr: Jag håller med dig. Blev längre än tänkt bara.
Det var ju dock inte det som var frågan, klart marknadsföring funkar. Frågan var om du gör dina köp pga kändisar och influensers. Typ "Jag vill vara som Henrik Lundqvist så jag köper en Tag"
 
Fast ett samarbete med Beckham är väl mer rimligt än ett samarbete med någon influencer på Instagram med några miljoner följare som inte gör mer än att resa och publicera bilder på sitt resande eller sitt bakparti (se Anna Nyström...)

Beckham var en duktig fotbollsspelare, men han om någon har i ännu större utsträckning levt i rampljuset utanför sin fotboll. Han verkar vara en trevlig och genuin kille, men det är för mycket markering runt honom som gör allt väldigt oskönt. Jag skulle inte få för mig att köpa en Belstaff skinnjacka för att han visar upp sig i en eller Tudor klockan för den delen. Jag tänker mig inte något välkänt ansikte från influenser. Varför inte bara ta en person, vem som helst som köper sakerna för egna pengar. Någon som kanske har haft jackor från Belstaff, klockor från Rolex. Har ett riktigt yrke. Någon som vanliga människor kan identifiera sig med. Inga narcissister som söker uppmärksamheten till varje pris för att kompensera för att deras idrottskarriär är på väg att ta slut och de vill leva på det som återstår genom att sälja ut sin integritet. Vara en vandrande reklampelare och boosta sin ytliga image och få ytliga följare som tror att det är livet att ha Rolex, Gucci, LV, Bentley, Porsche eller vad det nu kan tänkas vara. Helst allt ihopa samtidigt för att livet ska anses vara lyckat.
 
Beckham var en duktig fotbollsspelare, men han om någon har i ännu större utsträckning levt i rampljuset utanför sin fotboll. Han verkar vara en trevlig och genuin kille, men det är för mycket markering runt honom som gör allt väldigt oskönt. Jag skulle inte få för mig att köpa en Belstaff skinnjacka för att han visar upp sig i en eller Tudor klockan för den delen. Jag tänker mig inte något välkänt ansikte från influenser. Varför inte bara ta en person, vem som helst som köper sakerna för egna pengar. Någon som kanske har haft jackor från Belstaff, klockor från Rolex. Har ett riktigt yrke. Någon som vanliga människor kan identifiera sig med. Inga narcissister som söker uppmärksamheten till varje pris för att kompensera för att deras idrottskarriär är på väg att ta slut och de vill leva på det som återstår genom att sälja ut sin integritet. Vara en vandrande reklampelare och boosta sin ytliga image och få ytliga följare som tror att det är livet att ha Rolex, Gucci, LV, Bentley, Porsche eller vad det nu kan tänkas vara. Helst allt ihopa samtidigt för att livet ska anses vara lyckat.
Hade varit coolt. Oris vet jag gör samarbete med mindre kända människor som passar ihop med deras klockor. Dykare, piloter osv. Tycker det är häftigt, de gör sådana typ reportage med klockorna "in action". Det är kul att läsa.
 
  • Like
Reactions: DRW
Bryr mig inte om kändisar eller influencers val av klocka. Påverkar inte mina köp. Det jag uppfattar som snyggt är det jag vill köpa/köper. Varför jag tycker det är snyggt är en annan femma och kan finnas hundra olika omedvetna förklaringar till
 
Senast ändrad:
Beckham var en duktig fotbollsspelare, men han om någon har i ännu större utsträckning levt i rampljuset utanför sin fotboll. Han verkar vara en trevlig och genuin kille, men det är för mycket markering runt honom som gör allt väldigt oskönt. Jag skulle inte få för mig att köpa en Belstaff skinnjacka för att han visar upp sig i en eller Tudor klockan för den delen. Jag tänker mig inte något välkänt ansikte från influenser. Varför inte bara ta en person, vem som helst som köper sakerna för egna pengar. Någon som kanske har haft jackor från Belstaff, klockor från Rolex. Har ett riktigt yrke. Någon som vanliga människor kan identifiera sig med. Inga narcissister som söker uppmärksamheten till varje pris för att kompensera för att deras idrottskarriär är på väg att ta slut och de vill leva på det som återstår genom att sälja ut sin integritet. Vara en vandrande reklampelare och boosta sin ytliga image och få ytliga följare som tror att det är livet att ha Rolex, Gucci, LV, Bentley, Porsche eller vad det nu kan tänkas vara. Helst allt ihopa samtidigt för att livet ska anses vara lyckat.

För att de flesta kanske identifierar sig med en vanlig person med ett vanligt jobb som ser vanlig ut, men det är inte den de flesta av oss vill vara. Vi vill vara rika, omtyckta och attraktiva. Vi köper statusprylar som dyra klockor, bilar, kläder, etc i sökandet att komma lite närmare det ideal som vi sätter upp för oss själva (vilket till stor del är skapat av det samhälle som omger oss).
 
Passé. Gammalt, tråkigt och helt meningslöst.

Men gillar man det, kör i vind. Bär din förebild en klocka och du vill ha just den, skaffa den.
 
För att de flesta kanske identifierar sig med en vanlig person med ett vanligt jobb som ser vanlig ut, men det är inte den de flesta av oss vill vara. Vi vill vara rika, omtyckta och attraktiva. Vi köper statusprylar som dyra klockor, bilar, kläder, etc i sökandet att komma lite närmare det ideal som vi sätter upp för oss själva (vilket till stor del är skapat av det samhälle som omger oss).

Inte blir man mer lyckad bara för att man äger några trofé prylar och åker runt i en sportbil och bor på en schysst adress med en ekonomi som tillåter några resor per år och frekventa restaurangbesök.

Man borde sticka hål på den illusionen och få folk att se upp till vardagsmänniskorna istället. Där genuina värden råder och kan stå som förebilder jämfört med de man nu väljer att exponera. Hur många av dagens idrott, musiker, filmstjärnor eller influensers kan man kalla bra förebilder egentligen? Allt de lever för är att exponeras på alla sätt de kan. När de inte längre kan det på grund av att de är bortom sitt bästa datum tar de till mer radikala grepp. Det är ju patetiskt.
 
  • Like
Reactions: bvb
Inte blir man mer lyckad bara för att man äger några trofé prylar och åker runt i en sportbil och bor på en schysst adress med en ekonomi som tillåter några resor per år och frekventa restaurangbesök.

Man borde sticka hål på den illusionen och få folk att se upp till vardagsmänniskorna istället. Där genuina värden råder och kan stå som förebilder jämfört med de man nu väljer att exponera. Hur många av dagens idrott, musiker, filmstjärnor eller influensers kan man kalla bra förebilder egentligen? Allt de lever för är att exponeras på alla sätt de kan. När de inte längre kan det på grund av att de är bortom sitt bästa datum tar de till mer radikala grepp. Det är ju patetiskt.
Det är klart att det bara är en illusion! Det är trots allt bara materiella ting vi pratar om. Marknadsföring handlar inte sälja faktisk lycka utan att få folk att tro att man kan köpa lycka.

Men vem blir framgångsrik företagare genom att övertyga sina kunder om att ge fan i köpa en massa onödiga saker och bara njuta av livet som det är i sin enkelhet?
 
Det är klart att det bara är en illusion! Det är trots allt bara materiella ting vi pratar om. Marknadsföring handlar inte sälja faktisk lycka utan att få folk att tro att man kan köpa lycka.

Men vem blir framgångsrik företagare genom att övertyga sina kunder om att ge fan i köpa en massa onödiga saker och bara njuta av livet som det är i sin enkelhet?

Man kan utan tvekan köpa lycka. 109% av mina problem i dagsläget kan lösas med pengar.

Blir man automatisk lycklig av en lyxklocka? Tveksamt. Men det blir fan inte sämre.
 
Det hjälper liiiiite att denna snubbe rockat Turtlen inför mitt ev köp av SLA033, men knappast avgörande.
3C3CE7E6-320A-4C55-9A34-7FA4CDE40050.jpeg


När jag ser jag Daniel craigs Bond filmer suger marketing tag i mig som en blodigel och min nästa klocka är en PO eller Diver. Det är lixom stämningen som räknas då. Går över dagen efter.
 
Äsch klart man påverkas. Men alla påverkas ju inte av Isabella lövenben... Dock tror jag var och en påverkas av dom man på något sätt känner samvaro med eller gillar. Själv skulle jag definitivt påverkas av vad Seth Morrison eller Markus Eder bär för klocka. Jag gissar att en del av Er som är stenhårt opåverkbara ändå gillar när Leif GW slungar sin löst hängande Rolle i bordet...:).
 
Inte blir man mer lyckad bara för att man äger några trofé prylar och åker runt i en sportbil och bor på en schysst adress med en ekonomi som tillåter några resor per år och frekventa restaurangbesök.

Man borde sticka hål på den illusionen och få folk att se upp till vardagsmänniskorna istället. Där genuina värden råder och kan stå som förebilder jämfört med de man nu väljer att exponera. Hur många av dagens idrott, musiker, filmstjärnor eller influensers kan man kalla bra förebilder egentligen? Allt de lever för är att exponeras på alla sätt de kan. När de inte längre kan det på grund av att de är bortom sitt bästa datum tar de till mer radikala grepp. Det är ju patetiskt.
Utan att lägga någon värdering i det så gjordes för ett par år sedan en undersökning som verkade rätt seriös där man kom fram till att upp till en inkomst av ca 50k i månaden så blir man faktiskt lite lyckligare av en ytterligare inkomstökning. Efter den nivån sjönk "marginallyckan" till nära noll.
 
The urban gentry hade en gedigen genomgång av Rolex som varumärke och hur de positionerat sig genom åren. Deras marknadsföringsavdelning är ju verkligen AAA

Jag undrar allt om Rolex ägare verkligen kan säga att de inte direkt eller indirekt påverkats av kändisar och maktens män. Man kanske svarar nej på frågan men det är ju årtionden av marknadsföring (Bond, Kennedy m. fl.) som gjort Rolex till detta framstående statusmärke. Inget fel på det

För min egen del kan jag svara nej på frågan. Äger en Breitling, 2 Seikos och en 3:e som nästa inköp.

Innan köpet av guldig Breitling (2018) så fick jag intrycket av att märket var lika ute som ädelmetall " fläskig klocka som gillas av pizzabagare och dörrvakter från Göteborg". Scientologen Travolta gör väl ändå mer skada än nytta! :p. Vad Seiko använder sig av för kändisar har jag inte en susning om. De (iaf jag) köper man väl för en estetiskt tilltalande tavla kombinerat med deras goda rykte och "bang for the buck"
 
Det hjälper liiiiite att denna snubbe rockat Turtlen inför mitt ev köp av SLA033, men knappast avgörande.
3C3CE7E6-320A-4C55-9A34-7FA4CDE40050.jpeg


När jag ser jag Daniel craigs Bond filmer suger marketing tag i mig som en blodigel och min nästa klocka är en PO eller Diver. Det är lixom stämningen som räknas då. Går över dagen efter.

Jag gör lite skillnad även här, fast det är hårfint och jag kan inte
Utan att lägga någon värdering i det så gjordes för ett par år sedan en undersökning som verkade rätt seriös där man kom fram till att upp till en inkomst av ca 50k i månaden så blir man faktiskt lite lyckligare av en ytterligare inkomstökning. Efter den nivån sjönk "marginallyckan" till nära noll.

Utan att veta mycket om den undersökning så tänker jag gissa på att det har att göra med att människor som tjänar över 50 i regel måste jobba väldigt mycket mer än dem under.
 
För mig så handlar det nog mer om händelse och sammanhang. Jag påverkas mer att en kändis bar en viss modell i en viss film eller att en modell användes vid ett specifikt tillfälle, än att en kändis/influencer bara äger en viss klocka :)
 
När jag såg Janes Bond filmen på bio där han bar Smp 2541.80 visste jag att jag skulle köpa mig en Smp en vacker dag eller när Daniel Craig bar sin PO 2201.50 i Casino Royal.
34D8AFDB-C633-4974-B48E-CDE587969980.jpeg

AB3C9DB6-1223-48A6-829A-1908031D827F.jpeg
 
Senast ändrad:
Att influeras av renodlad reklam gör jag inte så vitt jag vet, inte heller så kallade influensers ( tycker de flesta är riktiga töntar )

Att däremot influeras av populärkultur, historia, film, musik gör jag och tycker inte är konstigt, Tycker allt de där hänger ihop, känslor, drömmar, stämning och historoa det är så jag känner inför klockor, ger mig en viss känsla och sätter mig i en stämning.
Min hamilton är pga Interstellar
min casio 5600 är pga militärhistoria, speed och blackhawk down.
 
Tycker att Panerais samarbete med italienska attackdykarna i samband med den limiterade modellen som släpptes på SIHH i år är lyckad marknadsföring. Ingen betald kändis som gör det för pengarnas skull utan något som faktiskt hänger ihop med varumärket på riktigt.
 
Tycker att Panerais samarbete med italienska attackdykarna i samband med den limiterade modellen som släpptes på SIHH i år är lyckad marknadsföring. Ingen betald kändis som gör det för pengarnas skull utan något som faktiskt hänger ihop med varumärket på riktigt.

Tror du de pyste och köpte ett gäng Panerai's och gjorde det gratis eller?
 
När Charles Xavier sitter mittemot Magneto på ett fikabord. Så zoomade kameran in när han tar upp sin kaffekopp. Och en Rolex milgauss framträder lagom diffust i bakgrunden. Klocknörden i mig fnittrade till. Sambon suckade när jag förklarade för henne vilket klockrent klockval. Pun intended? Senaste X-men.
 
Precis som med annan reklam så påverkar de mig genom att jag bojkottar deras produkter :) Senaste exemplet var när jag letade efter rakapparat för typ två veckor sen och några dagar senare kom det upp nån reklam för en Philips, pga. hur reklamen störde min vardag så blev jag arg, litar jag inte på den produkten och kommer inte köpa.

Behöver dock inte bojkotta så mycket då jag i stort sett aldrig läser reklam. På TV ser jag aldrig reklam, betalar för reklamfritt även på Youtube t.ex. Enda gången jag kan få en skymt är väl om man är hemma hos någon annan. Tycker det är sorgligt med reklam

När det gäller klockor har jag lite bättre koll: Kan väl vara kul att jämföra med om de bär den till vardags, vilket inte brukar stämma om de inte är typ ambassadör eller vad det kallas. Blir ju rätt uppenbart att de enbart gör det för pengar och då brukar jag snarare undra vad som är fel än vad som är rätt.

Har jobbat en del med försäljning så vet hur falskt det är.
 
Senast ändrad:
Det ovan var jag. Många andra har ju vad jag kallar ett "fårbeteende" Man vill ha likadant som de andra så man kan tillhöra någon flock. Kolla på Daniel Wellington. De har byggt hela sitt företag kring influencers. Det är hela deras affärsidé, kassa billiga klockor som man säljer för galet överpris via reklam. Sen att personerna som gör reklam bara gör det för pengar och ofta inte ens använder klockan själv, så långt tänker inte fåren. Finns influencers som tom. gör reklam för produkter de inte ens provat "här är den här produkten som jag ska börja prova att använda nästa vecka" :confused:

Uppenbarligen fungerar det. Människor är korkade :(
 
Ja absolut! Varje köp handlar om en känsla och vissa företag är bättre på att förmedla den känslan.
Inte köpt min första klocka än men Rolex ligger 1:a av en anledning...
 
Tillbaka
Topp