• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bryr ni er om "kändisar" och influencers?

Ja absolut! Varje köp handlar om en känsla och vissa företag är bättre på att förmedla den känslan.
Inte köpt min första klocka än men Rolex ligger 1:a av en anledning...
Det har inget med kändisar eller influencers att göra. Du tänker köpa rolex som din första klocka för att du inte kan så mycket om klockor, och för att rolex sub är go-to som en första ”lyxklocka” för de allra flesta. Inget fel med det men ditt beslut grundar sig inte i vad tråden handlar om utan snarare en social konstruktion (uppfattning).

Det har inget med kändisar eller influencers att göra. Du tänker köpa rolex som din första klocka för att du inte kan så mycket om klockor, och för att rolex sub är go-to som en första ”lyxklocka” för de allra flesta. Inget fel med det men ditt beslut grundar sig inte i vad tråden handlar om utan snarare en social konstruktion (uppfattning).
Det kan du inte säga, Rolex kör hårt med kända människor.

Det kan du inte säga, Rolex kör hårt med kända människor.
Det gör dom, likt många andra. Men en rolex sub som första införskaffade klocka är förenat med en milstolpe/ekonomisk framgång/lottovinst före ambassadörskap som köporsak i 9 fall av 10. Sen att det har blivit just så är mycket möjligt ett resultat av ambassadörskap under en längre period.

Det gör dom, likt många andra. Men en rolex sub som första införskaffade klocka är förenat med en milstolpe/ekonomisk framgång/lottovinst före ambassadörskap som köporsak i 9 fall av 10. Sen att det har blivit just så är mycket möjligt ett resultat av ambassadörskap under en längre period.
Fantastisk statistik, hur kom du över den?

Hur tror du Rolex blev förknippade med den "milstolpen" från första början?

Det var ju precis det jag sa, ett resultat av deras insatser. Jag citerade herren ovan som menade på att köpet av hans första klocka, som är en Rolex, härleds av ambassadörskap. Något jag betvivlar.

Generalisering och det förstod du nog.

Det är jag som är skyldig till slarvig läsning, uppenbarligen. Bortse från mitt inlägg :p

Det var ju precis det jag sa, ett resultat av deras insatser. Jag citerade herren ovan som menade på att köpet av hans första klocka, som är en Rolex, härleds av ambassadörskap. Något jag betvivlar.

Generalisering och det förstod du nog.
Du utrycker dig lite slarvigt och onyanserat bara. Läser du igenom dina inlägg inser du nog det själv. Inget är det andra frikopplat.

Påverkan av Reklam, mer än vad jag önskar, tror jag, influencers, yes absolut , om det är ngn Blondibellatyp som gör reklam för klocka X, köper jag den när helvetet fryser till is, om det är ngn klockexpert så påverkar det såklart. Sedan är det lite kuriosakul om en barndomshjälte, tex Clintan i mitt fall har / hade samma dinka, Rolex 1675 i mitt fall, men inte FN köpte jag den för att han hade den i en rulle...

Jag tror att väldigt få öppet skulle erkänna att de låter kändisar och ambassadörskap påverka i deras klockköp, jag är en av dessa. Samtidigt så finns det en anledning till att företagen plöjjer ner enorma mängder pengar i sammarbeten, så något bevislig effekt borde det ändå ha. Se Speedmaster-tråden som exempel, det är nog en rätt stor andel som tycker det är coolt med rymdkopplingen.

En personlig "favorit" i sammanhanget är nog ändå Björn Frantzéns sammarbete med IWC. Som jag förstod det har bilden inget med det att göra, men en Big Pilot är som synes svårt att gömma under maschetten.
bjorn_frantzen-5921_1.jpg

National Geographic's reklam har påverkat mig men där är ju kändisarna ofta riktiga äventyrare.
Bryr mig inte ett skvatt om moderna reklampelare (influencers).

Precis som med annan reklam så påverkar de mig genom att jag bojkottar deras produkter :) Senaste exemplet var när jag letade efter rakapparat för typ två veckor sen och några dagar senare kom det upp nån reklam för en Philips, pga. hur reklamen störde min vardag så blev jag arg, litar jag inte på den produkten och kommer inte köpa.

Behöver dock inte bojkotta så mycket då jag i stort sett aldrig läser reklam. På TV ser jag aldrig reklam, betalar för reklamfritt även på Youtube t.ex. Enda gången jag kan få en skymt är väl om man är hemma hos någon annan. Tycker det är sorgligt med reklam

När det gäller klockor har jag lite bättre koll: Kan väl vara kul att jämföra med om de bär den till vardags, vilket inte brukar stämma om de inte är typ ambassadör eller vad det kallas. Blir ju rätt uppenbart att de enbart gör det för pengar och då brukar jag snarare undra vad som är fel än vad som är rätt.

Har jobbat en del med försäljning så vet hur falskt det är.
Man ska göra köpmotstånd och vara allmänt obstinat :)

Det beror nog på. Om en känd person är med i en officiell kampanj för ett av de stora anrika klockmärkena tycker jag snarare att märket sjunker i mina ögon. Det borde inte och jag tror inte att det är sådant som säljer klockor som kostar många tiotusentals kronor. Om ”rätt” kändis däremot syns på en bild eller i en intervju, som inte alls har något med klockan eller reklam att göra, med valfri klocka tror jag verkligen det kan stärka en tillverkare! Många klockmärken hade nog inte haft den position de har idag om de inte bars av de rich and famous.

Jag vill svara nej men jag påverkas antagligen mer än jag själv tror.

Skulle aldrig köpa en klocka för att jag sett den på en kändis eller "influencer" (det känns fortfarande obekvämt att använda det ordet) men det kanske påverkar mig undermedvetet.

Jag tror inte att min uppfattning av klockan eller klockmärket förändras så mycket utav vem som bär den, utan snarare tvärt om att min uppfattning av kändisen förändras som te.x Federer som är front figur för Rolex, alltid tänkt han som en ganska blygsam figur som uppskattar simpla saker, Rolex är väl motsatsen emot det?

tror inte jag påverkas så mycket av det, kan inte hålla reda på vilken kändis som är reklampelare för vilket märke. Jag köper det jag gillar och som jag anser mig ha råd med.

Så du Säger att Rolex inte är där dom är pga all marknadsföring via just kända personer ? Och att det inte har något med det att göra, sen att säga att jag inte kan något om klockor för jag vill ha en rolex som första klocka ( eller Sjöö Sandström) skulle jag påstå inte är relevant, då det handlar om smak!

I mitt fall - Att rolex datejust är en designklassiker som burits av kända personer genom tiden har absolut påverkat mig. Direkt marknadsföring som i exemplet - inte direkt, men det kan absolut haft lite påverkan på mitt undermedvetna.

Jag valde inte mina klockor pga Roger Federer, men han är en beundransvärd tennisspelare och det känns på nåt sätt lite gött att han också har Rolex. Skulle han byta skulle det va lite snopet men inte alls otippat, med tanke på att han va Nikes posterboy fram till nyligen. Njä det spelar nog inte så stor roll skulle jag säga. Nadal är ju också en favoritspelare i tennis, så hade det verkligen spelat roll skulle jag väl varit tvungen att köra RM ;)

Tillbaka
Topp