• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bryr ni er om "kändisar" och influencers?

Vill bestämt påstå nej men tror dock inte det är så enkelt utan mn påverkas nog mer än vad man tror, t.ex. undermedvetet. Marknadsföring bygger ju rätt mycket på beteendevetenskap/psykologi.
 
Jag följer massor av klock-influencers. Stora som små, från Hagen till obskyra samlare i sydostasien. Påverkar deras postande mina köpvanor? Inte än så länge, betydligt vanligare att jag köper kläder som jag sett på insta. Men det beror nog på prislappen.

Men en betydligt mer intressant fråga är: kan kändisar och influencers skapa klocktrender? Och det vill jag påstå att de kan. Richard Mille är ett aktuellt och bra exempel. I vissa kretsar är det den enda klockan du ska ha nu tack vare skarpt ambassadörsskap.
 
Jag följer massor av klock-influencers. Stora som små, från Hagen till obskyra samlare i sydostasien. Påverkar deras postande mina köpvanor? Inte än så länge, betydligt vanligare att jag köper kläder som jag sett på insta. Men det beror nog på prislappen.

Men en betydligt mer intressant fråga är: kan kändisar och influencers skapa klocktrender? Och det vill jag påstå att de kan. Richard Mille är ett aktuellt och bra exempel. I vissa kretsar är det den enda klockan du ska ha nu tack vare skarpt ambassadörsskap.

Intressant reflektion! Beredd att hålla med dig där. Är ju väldigt tydligt inom kläder, kosmetik etc hur kändisar kan skapa och sätta trender och hur snabbt dessa även kan förändras över tid så varför skulle inte detta vara applicerbart med klockor tänker man. RM kommer dock aldrig göra någon påverkan på mig... Tack och lov! :D
 
Det är rent fantastiskt hur många personer här på KS som inte påverkas.
Dax att lägga ner reklambranschen? :hilarious:
Haha, många som kanske tror att dem inte påverkas, men kan nog stämma. Lite också hur och om man låter sig exponeras för det. Jag gör allt i min makt för att undvika influencers t.ex. :)
 
Det är rent fantastiskt hur många personer här på KS som inte påverkas.
Dax att lägga ner reklambranschen? :hilarious:
vUgSfHZ.jpg
 
Jag följer massor av klock-influencers. Stora som små, från Hagen till obskyra samlare i sydostasien. Påverkar deras postande mina köpvanor? Inte än så länge, betydligt vanligare att jag köper kläder som jag sett på insta. Men det beror nog på prislappen.

Men en betydligt mer intressant fråga är: kan kändisar och influencers skapa klocktrender? Och det vill jag påstå att de kan. Richard Mille är ett aktuellt och bra exempel. I vissa kretsar är det den enda klockan du ska ha nu tack vare skarpt ambassadörsskap.
Titta bara på DW eller MVMT, märken som promotades stenhårt av kändisar på sociala medier.
 
Ja, jag påverkas av kändisar, säkert mer än jag tror... och en bra bild (oavsett om det är en kändis eller inte) kan få mig att bli köpsugen på många klockor...

a01d723addc7df02c6a0cd5fcadddbba.jpg
 
Ingen aning men visst kan det vara coolt när t.ex Bill Murray springer runt med Vostok i rent sarkastiskt syfte.
 
Jag tror att det påverkar på två vis för mig. Givetvis noterar jag vad olika personer bär i filmer osv, man har ju sin nyfikna klockradar ;) Jag kan tycka det är kul när jag ser någon bära exempelvis Sjöö Sandström på film eller Tv, eller när jag ser vilken klocka någon känd person bär privat. Man gör någon slags värdering av personens klockval. Men eftersom jag inte har förebilder på det viset gör det inte att jag vill ha samma klocka som min favorit media person bär. Jag följer inga influensers i klocksvängen eller klockambassadörer för olika märken vad jag vet... Däremot kan jag rent av bli avtänd när klockor sedan ska bära karaktärens namn, typ "Bond klocka". En uppdiktad figur i filmens värld. Många klockor får ju av fanboys "nicknames" som Seiko "Arnie" eller Rolex Hulk, men där är tillverkaren oskyldig till namnet och kopplingen så där bryr jag mig mindre.
Så visst kan jag påverkas, kanske inte alltid i den riktning tillverkaren önskar dock...
 
Nej, varför skulle man bry sig om såna? Att vara skådespelare, hockeyspelare eller "tv-profil" är ingen merit i något annat sammanhang än där de är verksamma. De är oftast totalt okunniga noobs på allt annat. Jag följer dessutom inga media där dylika får bre ut sig utan någon bra anledning, så jag vet ändå inte vad de har för klockor, eller gör eller tycker om något annat.

Och "influencers"? (Ett begrepp så fånigt att färgen flagnar från väggarna när man ser det.) Jag vet inte ens vilka de är, men det tycks vara en benämning på någon som helt utan kvalifikationer gör reklam för något, oftast så unga att de borde kamma sig och stå tysta i ett hörn medan de vuxna pratar.

Jag säger som The Finn i William Gibsons "Count Zero": "“I got a pair of shoes older than you are, so what the fuck should I expect you to know?" ;)
 
Senast ändrad:
När det gäller just klockor kan influencers tvärtom få mig att tycka lite illa om ett märke, eller iaf just den reklamen från märket.
Tex Tag Heuer och Tudor som använder CR7 och Beckham som ambassadörer.
Det blir så genomskinligt att de endast ställer upp för att tjäna pengar och helst skulle slippa bära klockorna.
Det räcker med att googla "namn + watch" så dyker helt andra märken upp i helt andra prisklasser.
 
Nej, varför skulle man bry sig om såna? Att vara skådespelare, hockeyspelare eller "tv-profil" är ingen merit i något annat sammanhang än där de är verksamma. De är oftast totalt okunniga noobs på allt annat. Jag följer dessutom inga media där dylika får bre ut sig utan någon bra anledning, så jag har vet ändå inte vad de har för klockor, eller gör eller tycker om något annat.

Och "influencers"? (Ett begrepp så fånigt att färgen flagnar från väggarna när man ser det.) Jag vet inte ens vilka de är, men det tycks vara en benämning på någon som helt utan kvalifikationer gör reklam för något, oftast så unga att de borde kamma sig och stå tysta i ett hörn medan de vuxna pratar.

Jag säger som The Finn i William Gibsons "Count Zero": "“I got a pair of shoes older than you are, so what the fuck should I expect you to know?" ;)
Forumet är ju fullt av influencers. Varför köper du de klockor du köper? Det mesta bygger på produktplacering och storytelling. Vi blir mer eller mindre lurade helt enkelt. Jag blir definitivt påverkad av vad andra köper, inte för att jag vill bli som dem utan snarare att en klocka kanske kommer i annat ljus eller att man upptäcker någon ny klocka.
 
När det gäller just klockor kan influencers tvärtom få mig att tycka lite illa om ett märke, eller iaf just den reklamen från märket.
Tex Tag Heuer och Tudor som använder CR7 och Beckham som ambassadörer.
Det blir så genomskinligt att de endast ställer upp för att tjäna pengar och helst skulle slippa bära klockorna.
Det räcker med att googla "namn + watch" så dyker helt andra märken upp i helt andra prisklasser.
De tillverkarna du har i din signatur är iaf kända för produktplacering och betalda ambassadörer. Hublot och Rolex är väl två av de absolut främsta i den aspekten.
 
Forumet är ju fullt av influencers. Varför köper du de klockor du köper? Det mesta bygger på produktplacering och storytelling. Vi blir mer eller mindre lurade helt enkelt. Jag blir definitivt påverkad av vad andra köper, inte för att jag vill bli som dem utan snarare att en klocka kanske kommer i annat ljus eller att man upptäcker någon ny klocka.
Jag har inte köpt någon klocka pga vad någon har skrivit i något forum. (Jag har rätt udda och/eller små märken.) Jag är rätt känslig när det gäller produktplacering och "storytelling" (urk), men inte på det sättet reklammakarna hoppas på. Jag får en motreaktion när jag känner att någon försöker påverka mig och blir anti i stället. (Och jag kräks lite i munnen varje gång jag ser reklamsvengelska, det får mig att bli ännu mer anti.)
 
Jag har inte köpt någon klocka pga vad någon har skrivit i något forum. (Jag har rätt udda och/eller små märken.) Jag är rätt känslig när det gäller produktplacering och "storytelling" (urk), men inte på det sättet reklammakarna hoppas på. Jag får en motreaktion när jag känner att någon försöker påverka mig och blir anti i stället. (Och jag kräks lite i munnen varje gång jag ser reklamsvengelska, det får mig att bli ännu mer anti.)
Men vad är dina senaste köp?
 
Forumet är ju fullt av influencers. Varför köper du de klockor du köper? Det mesta bygger på produktplacering och storytelling. Vi blir mer eller mindre lurade helt enkelt. Jag blir definitivt påverkad av vad andra köper, inte för att jag vill bli som dem utan snarare att en klocka kanske kommer i annat ljus eller att man upptäcker någon ny klocka.
Förstår hur du menar men inte riktigt influencers i den mening som begreppet avser.
 
De tillverkarna du har i din signatur är iaf kända för produktplacering och betalda ambassadörer. Hublot och Rolex är väl två av de absolut främsta i den aspekten.
Absolut! Men jag tror att en majoritet av dem bär just det märket också.

För att förtydliga så blir det lite larvigt att Beckham gör reklam för Tudor när han hellre bär Jacob & Co som lirar i en helt annan division.
 
Absolut! Men jag tror att en majoritet av dem bär just det märket också.

För att förtydliga så blir det lite larvigt att Beckham gör reklam för Tudor när han hellre bär Jacob & Co som lirar i en helt annan division.
Gillar inte heller de uppenbara sponsringarna. Är dock övertygad om att det säljer klockor.
 
Får upp massa klockreklam överallt på sociala medier. Scrollar förbi varje gång och vill inte läsa om det.

Ska man prata reklam och marknadsföring är egentligen inte Rolex annorlunda än nya skitmärken. Med skillnaderna att Rolex gör högre kvalité och gjorde det för 100år sen långt innan internet.
 
Tillbaka
Topp