• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bryr ni er om "kändisar" och influencers?

Av ”kändisar” och influencers...inte ett skit!
Av andra människor eller händelser ...visst mycket möjligt.
Känner likadant, sen i mitt fall kan de bero på att jag har noll koll på sånadäringa influenserare.
Mest påverkad blir man nog av vanligt folk här och deras bilder/åsikter.
Man upptäcker något nytt här varje dag.
Har inte varit med här på KS så länge men har ändå blivit inspirerad av er här, kollar in Sinn och/eller Panerai som nästa klocka/klockor vilket jag aldrig skulle ha gjort om jag inte varit med här.

Nej, men gillar jag en klocka som också någon ikonisk person också haft så blir det lite extra roligt. Men skulle aldrig köpa en klocka "bara för att". Tex tycker jag datejusten som är med i american psycho är riktigt grym, sen blir det lite extra roligt för jag tycker också filmen är riktigt bra.

Håller med TS, en influenser skulle aldrig få mig att gilla en klocka men "fel" person skulle definitivt kunna få mig att ogilla en

Givetvis. Vill ju vara som presidenten (saknar bara ett land att styra, ett vitt hus, privat jumbo, atombomber mm).

6127AD76-513C-4343-BC72-BEBBEEFBD451.jpeg

Men behöver byta ringen såg jag, får fixa när det höjt spärren på sms-lånen.
994B447B-D734-43B3-8337-1D0A33BA4A90.jpeg

Vettefan om han faller inom kategorin kändis eller influenser. Tror faktiskt jag inså fall påverkas mer av vanliga människor. När jag började köpa 6139 så var det den blå som jag såg att en medlem här hade och fastnade direkt för modellen och hade då inte vetskapen om historiken bakom den gula 6139an. Men när jag tänker efter så har du rätt gällande en annan klocka, ENZON, där påverkades jag nog av att en kändis burit den i en film men den vanliga köptes helt utan vetskap att ens den svarta fanns. Det var i början på 80-talet när dykcertifikatet införskaffades

Senast ändrad:
Tänker man på trådens fråga så kan man ju svara ”Nej”. Sen om man påverkas och styrs av kampanjerna är ju en annan sak :)

?
Bävern får gärna utveckla

Well det var ju pga. Av Pogue-inlägget, ett köp av en klocka pga. Någon annan bär den.

Dina sista 7-8 startade trådar är ju annars köp/sälj-annonser av diverse Rolex och nån Panerai. Givetvis behöver inte kändisar och influencers ha spelat en roll där, men det är två märken vars marknadsföring till stor del består av att kända, mäktiga, tuffa eller skickliga människor bär dem.

Well det var ju pga. Av Pogue-inlägget, ett köp av en klocka pga. Någon annan bär den.

Dina sista 7-8 startade trådar är ju annars köp/sälj-annonser av diverse Rolex och nån Panerai. Givetvis behöver inte kändisar och influencers ha spelat en roll där, men det är två märken vars marknadsföring till stor del består av att kända, mäktiga, tuffa eller skickliga människor bär dem.
Ja där har vart några stora killar som bär Panerai men att de påverkat att jag köpt tror jag inte. Kan inte heller säga att jag vet någon speciell kändis/influencer som kör Rolex som skulle påverkat. Tror jag i de båda fallen påverkats av folk här på forumet. Sedan kan givetvis reklam/marknadsföring påverkat men det var ju inte riktigt frågan

Klart att det påverkar i stort även om det kanske inte alltid är så direkt som ”X har en sådan så då behöver jag en också”.

Hade Panerai varit stort om inte Stallone hade plockat upp en?
Hade Speedmaster varit stor om inte NASA valt ut den och den satt den på bl a Buzz?
Hade Seamaster Diver varit så stor om inte Pierce Brosnan burit den som Bond?
Hade Heuer Monaco ens producerats än om det inte vore för Steve McQueen?

Listan kan göras lång.

Den som påstår sig vara opåverkad av marknadsföring är antingen efterbliven, har väldigt dålig självinsikt eller helt sonika bara ljuger. I princip allt beslutsfattande är emotionellt grundat, uppbackat av rationella argument för att rättfärdiga våra val. Det är väldigt svårt att koppla loss några miljoner års evolution och som någon nämnde tidigare finns reklambranschen just eftersom det fungerar ganska bra att manipulera våra känslor för att få oss att agera som de vill.

Sen kan marknadsföring såklart bestå av många komponenter varav just ”influencers” tillhör en kategori som jag personligen föraktar, och skyr så långt det är möjligt. Men självklart påverkas även jag på ett plan av dessa, om det är skickligt gjort och inte bara nån apa som sitter och visar vad hen shoppat på NK under dagen.

Den som påstår sig vara opåverkad av marknadsföring är antingen efterbliven, har väldigt dålig självinsikt eller helt sonika bara ljuger. I princip allt beslutsfattande är emotionellt grundat, uppbackat av rationella argument för att rättfärdiga våra val. Det är väldigt svårt att koppla loss några miljoner års evolution och som någon nämnde tidigare finns reklambranschen just eftersom det fungerar ganska bra att manipulera våra känslor för att få oss att agera som de vill.

Sen kan marknadsföring såklart bestå av många komponenter varav just ”influencers” tillhör en kategori som jag personligen föraktar, och skyr så långt det är möjligt. Men självklart påverkas även jag på ett plan av dessa, om det är skickligt gjort och inte bara nån apa som sitter och visar vad hen shoppat på NK under dagen.

Om inte det faktum att vi hänger på ett klockforum där vi diskuterar hur vi bäst spenderar 70-300 000 SEK på något som i bästa fall knappt håller tiden inte är ett bevis på att marknadsföring funkar så vet fan inte jag.

Tl;dr: Jag håller med dig. Blev längre än tänkt bara.

Influensers kan se olika ut och alla vi påverkas av de influensers vi utnämner som sådana. Så klart är de flesta av oss nördar och vi "kräver" mer än vad vanlig klockreklam med nån "fjantig" kändis kan erbjuda. När jag fick besöka IWC fabriken, en helt underbar upplevelse som jag har Jarl Sandin att tacka för, fastnade jag för en kommentar från den urmakare som visade oss runt: "För att tillverka en klocka som ni (nördar) ska köpa måste vi tillverka 1 000 klockor som vanliga konsumeter ska köpa" (jag är lite osäker, siffran kunde ha varit 10000).

Det är helt enkel svårare att spela på vår osäkerhet för att vi köper inte våra fina ur för att "likna" en kändis, fast vi blir impade om vi råkar vara likasinnade med en känd person vi redan har respekt för.

Det hände rätt mycket under 50- 60 talet och framåt. Många stora händelse och framtidstro. Bilen blev allmän egendom, standarden i hemmen ökade, charterflyg/industri, månlandning, Concorde, djuphavsdykning, bestigning av högsta bergstopparna, motorsport etc. Givetvis var det många som säkert ville vara en del i den utvecklingen.

Idag är ju produkterna bara ihåliga marknadsföringsjippon i jämförelse. Kanske yngre människor ser upp till alla dessa influensers och kändisar som 20- 40 åringar gjorde på 50- 70 talet när verkliga pionjärer gjorde stora framsteg för mänskligheten.

Sorry, men dagens kändisar, med svansen av b-kändisar och influensers och wannabe influensers kan omöjligt tas upp i samma sammanhang som ovan nämnda händelser som är större än individerna som bar klockorna och andra accessoarer.

Allt är bara så narcissistiskt idag tack vare sociala medier och all uppmuntran att bli bekräftade där. Man spyr på allt ihopa.

Bara en sådan sak som att Beckham bär en Tudor i reklam får en nästan att aldrig kunna tänka sig att köpa en. De hade kunnat ha ett mindre känt ansikte likväl och låtit klockorna tala för sig själv. Gäller mångt och mycket idag.

Det hände rätt mycket under 50- 60 talet och framåt. Många stora händelse och framtidstro. Bilen blev allmän egendom, standarden i hemmen ökade, charterflyg/industri, månlandning, Concorde, djuphavsdykning, bestigning av högsta bergstopparna, motorsport etc. Givetvis var det många som säkert ville vara en del i den utvecklingen.

Idag är ju produkterna bara ihåliga marknadsföringsjippon i jämförelse. Kanske yngre människor ser upp till alla dessa influensers och kändisar som 20- 40 åringar gjorde på 50- 70 talet när verkliga pionjärer gjorde stora framsteg för mänskligheten.

Sorry, men dagens kändisar, med svansen av b-kändisar och influensers och wannabe influensers kan omöjligt tas upp i samma sammanhang som ovan nämnda händelser som är större än individerna som bar klockorna och andra accessoarer.

Allt är bara så narcissistiskt idag tack vare sociala medier och all uppmuntran att bli bekräftade där. Man spyr på allt ihopa.

Bara en sådan sak som att Beckham bär en Tudor i reklam får en nästan att aldrig kunna tänka sig att köpa en. De hade kunnat ha ett mindre känt ansikte likväl och låtit klockorna tala för sig själv. Gäller mångt och mycket idag.
Fast ett samarbete med Beckham är väl mer rimligt än ett samarbete med någon influencer på Instagram med några miljoner följare som inte gör mer än att resa och publicera bilder på sitt resande eller sitt bakparti (se Anna Nyström...)

Tillbaka
Topp