• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Cartiertråden

image.jpg

Hej, (första post)
Har denna Pasha de Cartier 38 mm som är från ca 2000. Armbandet är tyvärr rätt utslitet, börjat spricka och behövs bytas. Har letat runt en del dels online och dels i butik och det verkar vara svårt att hitta armband till denna modell. Det går att beställa direkt från Cartier men kostar därefter då de (tydligen) måste tillverka det efter beställningen.

Det råkar inte finnas någon här som har ett armband i bra skick som är sugna på att sälja eller har ngt rimligt tips om var man kan hitta ett ersättningsarmband? Avståndet mellan "öglorna" vid infästningen på just denna modell är 12 mm. Om ngn har ngt armband att sälja är det främst viklås jag letar efter då jag inte har ngt Cartierspänne, och färg spelar inte så stor roll men gärna mörkt.
Tack på förhand!

image1.JPG
image2.JPG
image3.JPG

Hej, (första post)
Har denna Pasha de Cartier 38 mm som är från ca 2000. Armbandet är tyvärr rätt utslitet, börjat spricka och behövs bytas. Har letat runt en del dels online och dels i butik och det verkar vara svårt att hitta armband till denna modell. Det går att beställa direkt från Cartier men kostar därefter då de (tydligen) måste tillverka det efter beställningen.

Det råkar inte finnas någon här som har ett armband i bra skick som är sugna på att sälja eller har ngt rimligt tips om var man kan hitta ett ersättningsarmband? Avståndet mellan "öglorna" vid infästningen på just denna modell är 12 mm. Om ngn har ngt armband att sälja är det främst viklås jag letar efter då jag inte har ngt Cartierspänne, och färg spelar inte så stor roll men gärna mörkt.
Tack på förhand!

image1.JPG
image2.JPG
image3.JPG
http://www.kaplans.se/sv/sok?s=cartier&e=it.2n05-0_t.a-s&ot=id_i&od=d_d

Kolla även Ebay, men är Cartier själva så dyra?

Gillar Cartier mer och mer. En Santos ska jag ha någon gång.
Hittade Cartiers mystery dial när jag googlade modeller och måste säga att jag tycker den är riktigt cool.

Gillar normalt sett inte tavlor med hål där man ser urverket men detta är ju något helt annat.
Frän teknik i urverket med.
Stulna bilder...
Rotonde-de-Cartier-Mysterieus-hours-GEO1_zps523c584f.jpg
Cartier-9981MC-caliber_zpsed5f9dee.jpg
Nån som kan förklara för mig hur i håken kraften överförs till visarna ? o_O

Smäller upp lite bilder på min Cartier Santos i 18 fkn karat från 1990 innan den får en ny ägare imorgon... För referens är min handled 16 cm vid knölen och således smalare närmare mot handen där klockan sitter på någon bild.

image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg

Den var fet, men feelingen dog efter "nyköpskänslan". Vet inte varför men magkänslan ville inte mer...
Vad är det för storlek på denna?

Tack för svar! Var inne på kaplans och prövade faktiskt det där, men det armbandet var för smalt tyvärr. Kollat Ebay men jag har inte riktigt fattat vilka mått som gäller för den armbandsmodellen. Alla de Pasha-armband på Kaplans de hade inne (rätt många) var 16/18 mm men jag vet inte riktigt om det gäller måtten vid infästningen eller bredden vid klockfästet alt. låsfästet, och personalen som hjälpte mig just då visste heller inte. Ett nytt läderarmband kostade strax under 5000 kr från Cartier och en länk strax under 20 000 kr och var lite väl mkt med tanke på hur mkt jag gav för klockan men kanske då kan lägga lite extra på armbandet med gott samvete å andra sidan.

Får kolla mer på eBay kanske..

Finns det några Cartier att klämma på i Stockholm?
Nymans och Krons är ad om jag förstått det rätt. Finns det fler?
Är där med frugan till lördag. Vore skoj att äntligen få klämma Cartier! :)

Finns det några Cartier att klämma på i Stockholm?
Nymans och Krons är ad om jag förstått det rätt. Finns det fler?
Är där med frugan till lördag. Vore skoj att äntligen få klämma Cartier! :)

Krons är inte AD, men vill du hemskt gärna köpa en Cartier på Krons går det att lösa ;)

Annars är det Nymans Ur, NK och Rob Engström som gäller. NK kan du nästan skippa, usel känsla för service där.

Var in en sväng på Kaplans där jag blev omdirigerad från Butik till kundtjänst till värdering till kundtjänst igen. Efter detta kaos landade jag på Nymans där jag fick klämma på dessa skönheter!
WP_20160729_13_04_30_Pro.jpg

Tank mc och Calibre de Cartier.
Tanken var ju helt underbar och satt som slimmad på handleden. Armbandet kändes lite billigare. Hade önskat ett sådant där lyxigt lås som viks in. Nu var det ett likadant lås som på Tank Solo. Remmen var lite tunn också. De hade bara svart och blå inne. Hade velat se den vita.
Calibren var helt PERFEKT!! Allt var verkligen perfekt med den klockan till och med datumvisningen gillade jag! Varför köper folk nya subbar när denna finns?
Jag kommer drömma länge om den klockan!
WP_20160729_13_04_26_Pro.jpg

Just denna var istål och guld. Är ju lite overkill för mig att betala 20-30k xtra för lite guld.
Fick även testa en Santos 100xl. Trodde den skulle vara större? Satt bra den också men keramik är inte min grej. Eller rättare sagt så skulle jag nog vilja ha den vanliga i stål och kanske med guldbezel. Glömde fota denna.
Calibre de Cartier är drömklockan just nu!

Fick tips om en Cartier jag aldrig sett tidigare.
Cartier Ronde Croisiere
image.png

Klockan mäter 42 mm i diameter och bygger endast 9,7mm på höjden.
Cartiers inhouseverk 1847MC sitter i caset som har safirglas men inte glasbaksida (tack!)
Remmen är i kalvläder och delar spänne med flera andra ur i Cartiers kollektion, bl.a. Tank solo och Tank MC.
image.jpeg

Klockan är vattentät till 100 meter och finns i tre olika varianter.

1. Den klassiska gråa/vita
image.jpeg

2. Den svarta/mörkgråa
image.jpeg

3. Och den svarta med gulddetaljer
image.jpeg

Tanken med klockan, om jag förstått det rätt, är att det ska vara en klocka för gentlemannen som glider runt i sin GT-vagn på rivieran. Croisere = Cruise. Det är alltså INTE någon dykarklocka! Vridringen är inte vridbar och lume existerar inte. Visarna är av någon anledning av skelettyp.
Jag gillar den och för egen del så tycker jag att den skulle passa ypperligt som komplement till en vintage sub. Är dock väldigt fundersam på storleken. 42 mm är stort. Hade den varit 38 mm hade jag nog redan mailat någon italienare eller engelsman på Chrono.
Priset ligger på runt 30k på Chrono24 med trusted checkout för de enklare varianterna i svart och vitt. Vill man ha den guldiga får man lägga på några tusen. Hittade även klockor med länk, men de var helt enkelt 'hideous'

Vad tycker ni? Är det ett konstigt hopplock av ingenting eller är det en sjujäkla stilig klocka?
P.s Notera siffran fyra på tavlan.

Tack för tipset @Ernesto :)

Bilagor

• image.jpeg
    image.jpeg
    27.1 KB · Visningar: 40
image.jpg

Jag har aldrig haft en klocka så bekväm som denna. Jag har köpt och sålt sen 1992 så nåt hundratal premiumklockor har passerat och denna är bara wow. Kanske inte för alla med sin distinkta form och integrerade länk för att inte tala om sin storlek men den bärs perfekt mitt på handleden. Tavlan är ett mästerverk och klockan andas vårdslös elegans. Om WR hade varit åtminstone 100 m så är OWG en möjlighet med denna ❤️
image.jpg

Och som referens avseende storlek.... Sicket stiligt par!!

image.jpg

Jag har aldrig haft en klocka så bekväm som denna. Jag har köpt och sålt sen 1992 så nåt hundratal premiumklockor har passerat och denna är bara wow. Kanske inte för alla med sin distinkta form och integrerade länk för att inte tala om sin storlek men den bärs perfekt mitt på handleden. Tavlan är ett mästerverk och klockan andas vårdslös elegans. Om WR hade varit åtminstone 100 m så är OWG en möjlighet med denna ❤️
image.jpg

Och som referens avseende storlek.... Sicket stiligt par!!

Hur är länken på den? Samma mått hela vägen eller smalnar den av något?

Listar?

Hur är länken på den? Samma mått hela vägen eller smalnar den av något?

Listar?
I stort sett samma, den går in lite vid första länkbiten vid hornen och sen är den rak.

List här vet jag inte men hemsidan säger 8150 £ på läder så gissningsvis 8500 £ sisådär på länk. Jag har hört siffran 99' i Sverige men oklart.

I denna sitter ett JLC-verk medan det i övriga BB är ETA tror jag.

Dagens ena köp - något som jag har velat köpa i säkert tre år. Tror att det var 2013/2014 som jag skickade ett PM till forumets första ägare ang denna Cartier Tank Americaine i 18k gulguld. Nu ville min vän byta bort den via mig som ni kanske har sett på köp & sälj...

image.jpeg

Jag tänkte att tar någon annan denna nu så kommer det att dröja innan jag får chansen igen. Om jag ens skulle få chansen igen... Så idag slog jag till.

image.jpeg

Tyvärr luktade stingrockabandet riktigt äckligt. Enda bandet som passade denna klocka som mäter 16/14 var en ödla från Hirsch. Tur att Krons har söndagsöppet.

image.jpeg

Känns mycket bra på handleden tack vare den kurvade boetten. Exklusivt med äkta safir istället för syntetisk safir i kronan som det har varit på mina tre tidigare Tankar.

image.jpeg

Dagens ena köp - något som jag har velat köpa i säkert tre år. Tror att det var 2013/2014 som jag skickade ett PM till forumets första ägare ang denna Cartier Tank Americaine i 18k gulguld. Nu ville min vän byta bort den via mig som ni kanske har sett på köp & sälj...

image.jpeg

Jag tänkte att tar någon annan denna nu så kommer det att dröja innan jag får chansen igen. Om jag ens skulle få chansen igen... Så idag slog jag till.

image.jpeg

Tyvärr luktade stingrockabandet riktigt äckligt. Enda bandet som passade denna klocka som mäter 16/14 var en ödla från Hirsch. Tur att Krons har söndagsöppet.

image.jpeg

Känns mycket bra på handleden tack vare den kurvade boetten. Exklusivt med äkta safir istället för syntetisk safir i kronan som det har varit på mina tre tidigare Tankar.

image.jpeg
Grattis! Den är riktigt fin! @Ernesto

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg
riktigt schysst! gjorde sig bra på ödla i mitt tycke

Vi trivs ihop. Den här känslan av att sätta på sig något som du har velat ha i flera år. Den känslan - den är grym.

image.jpeg
image.jpeg

Cartier Tank Americaine
Den är riktigt bra, funderade rätt länge på att köpa tillbaka den. Synd bandet börjat lukta, går att byta foder om man har vettigt läder och klister.

Tillbaka
Topp