• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Cartiertråden

Tack för svar!
Då blir det nog till att plocka hem den igen, kolla vad det är för verk, och därefter försöka byta ut det själv. Även om jag gillar klockan som bara den så blir det lite magstarkt att lägga 9.000kr (7.000kr utbyte av verk + 2.000kr originalläder) på en klocka jag ropade hem för 1.400kr! ;)
Ja, det var rejält saftigt. Satsa på att leta upp ett verk på Ebay och genomför operationen själv eller någon hobbyurmakare! Då kan du säkert ändå ha en klocka som du vid ev. försäljning inte skulle göra en brakförlust på, utan kanske t.o.m. en liten vinst! :)

Bumpar en gammal tråd här.
Vilken storlek på santos är rätt för mig? Jag har svårt för större klockor men vill ogärna ha något mindre än en datejust. Största klockan jag har är en speedmaster och den känns ibland lite för stor.

Hur känns 29*29? Blir den mkt större pga formen eller blir det bara damklocka av det hela?

Vilken storlek på santos är rätt för mig? Jag har svårt för större klockor men vill ogärna ha något mindre än en datejust. Största klockan jag har är en speedmaster och den känns ibland lite för stor.

Hur känns 29*29? Blir den mkt större pga formen eller blir det bara damklocka av det hela?
Den är inte stor men den sitter ju som den skall på en normal handled. Den är ju knappast formgiven för en kvinna så den kopplingen förstår jag inte. Det är ett nättare ur i tuff kostym. Skall den vara mindre än en datejust är det 29 mm du skall ha. Bärs närmare en 34 mm oyster. Vill du ha en som är lite större än en datejust (36 mm) finns det en Galbee i 32 mm också.

Hur stor handled har du? Jag har 16.5-17cm och då sitter min superfint runt handleden.
image.jpeg

Calibre de Cartier Diver Blue, ruggigt vacker enligt mej..
image.jpeg

image.jpeg

Att det är en seriös dykare med in-house verk och har en wr på 300m gör inte saken sämre:).
Gillade även den första svarta dykaren men den här nya versionen i blått är svårslagen..

Satan va tunn!

Mitt Santos sug är tillbaks. Kollat lite på Santos 100 32mm. Med måtten (ca) 36 bredd med krona och 45 lug till lug borde den bära ungefär som en DJ?
Någon som har båda?
Den ovan som Aurum har posta bild på bärs större än sexsiffriga Datejust. Santos 100 bärs nog större till och med. Jag får för mig att den bygger lite mer? Kan vara helt ute & cykla här.
image-jpg.183274

Wrist shot på 32 mm.

U7h5O8X.jpg

Satan va tunn!

Mitt Santos sug är tillbaks. Kollat lite på Santos 100 32mm. Med måtten (ca) 36 bredd med krona och 45 lug till lug borde den bära ungefär som en DJ?
Någon som har båda?
Visst är den, 4,4 mm tjock...

Som Christian säger bärs de större. Jag skulle säg att en DJ ligger mellan de klassiska galbeerna 29 och 32 mm. Mitt tips är att testa Galbee XL på 32 mm, dvs den du ser ovan. De bärs stort med sin integrerade länkdesign.

Visst är den, 4,4 mm tjock...

Som Christian säger bärs de större. Jag skulle säg att en DJ ligger mellan de klassiska galbeerna 29 och 32 mm. Mitt tips är att testa Galbee XL på 32 mm, dvs den du ser ovan. De bärs stort med sin integrerade länkdesign.
Är det en quarts eller manuell?

Men jag fick för mig att lug till lug är mindre på santos 100 än santos galbee (bägge i 32mm)?

Är det en quarts eller manuell?

Men jag fick för mig att lug till lug är mindre på santos 100 än santos galbee (bägge i 32mm)?
Kan hända, aldrig testat 100. Däremot har den en klumpigare design, så jag hade valt galbee xl om du vill ha de klassiska materialen. Den på 29 mm har en än smidigare boettdesign dock...

Min lilla rackare på 27mm är manuell, ett F. Piguet. Ett av de tunnaste verk som producerats.

Kan hända, aldrig testat 100. Däremot har den en klumpigare design, så jag hade valt galbee xl om du vill ha de klassiska materialen. Den på 29 mm har en än smidigare boettdesign dock...

Min lilla rackare på 27mm är manuell, ett F. Piguet. Ett av de tunnaste verk som producerats.
Riktigt cool! Hade du inte någon gammal i stål också?

Jag är sugen på en Santos 100 på gummi (fattigmans aquanut) därför tänkte jag 100 skulle var snyggare med kortare luggar. Annars är ju Galbee mycket finare på länk.

Riktigt cool! Hade du inte någon gammal i stål också?

Jag är sugen på en Santos 100 på gummi (fattigmans aquanut) därför tänkte jag 100 skulle var snyggare med kortare luggar. Annars är ju Galbee mycket finare på länk.
Har en halt automatisk 29 mm Santos i stål på grisband ja. Och en 29 mm i helguld.

Santos är ingen fattigmansnöt, den är mycket bättre. Santos 100 blir ju en kloss men gillar man det är det en trevlig modell.

Jag har verkligen fastnat för Cartier Pasha Gmt. Modellen har jag sneglat på då & då ända sedan jag såg en bild på den. Prislappen är dessutom väldigt rimlig & ett stort plus i kanten med WR 100m.

Den finns i 38 & 35 mm. 35 mm är den som tilltalar mig. En sjyst sportig dressare med både gmt-funktion, datum & det händer mycket på tavlan. Och ändå känns den långt ifrån rörig i mina ögon. Det är Cartier duktiga på alltså.
cartier02.jpg

cartier03.jpg
cartier04.jpg

Är helt klart sugen på en lite mer dressad Cartier och undrar om det finns någon specifik anledning till att Tank Francaise inte tillhör vanligheterna på forumet? Det syns många Santos och Tank Solos men mycket få Tank Francaise som i mina ögon skulle kunna vara en bra blandning av dressat och aningen sport (om det är dressat som är huvudtanken). Tänker främst ref W51002Q3.

Tillbaka
Topp