• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Cartiertråden

Liten men maskulin/hård i sin utformning. Många detaljer utan att det känns plottrigt eller överarbetat. Är en av de modeller jag är väldigt tacksam att jag testat och gett en chans.

Lite kul i sammanhanget är att när jag var på semester med tre vänner så bar jag min Santos. En bit in på resan ville alla tre också ha en Santos, helt oväntat då jag inte ens försökt sälja in den. Nu har iaf två av tre var sin Carree.
Influencer!

Liten men maskulin/hård i sin utformning. Många detaljer utan att det känns plottrigt eller överarbetat. Är en av de modeller jag är väldigt tacksam att jag testat och gett en chans.

Lite kul i sammanhanget är att när jag var på semester med tre vänner så bar jag min Santos. En bit in på resan ville alla tre också ha en Santos, helt oväntat då jag inte ens försökt sälja in den. Nu har iaf två av tre var sin Carree.
Verkligen, känner precis likadant. Liten men med en tydlig närvaro.

För några år sedan tilltalade designen mig inte alls och då hade jag (iofs) endast sett de moderna, större varianterna. När jag sedan upptäckte carrée väcktes en liten tanke och den bet sig fast ordentligt.

Trivs väldigt bra med min Galbee i helstål men börjar bli lite nyfiken hur jag skulle uppleva motsvarande Carree. Har tyvärr aldrig provat den modellen. Ni som har erfaren hur upplever ni skillnaden och vilken föredrar ni? Obs syftar nu enbart på utseendet och då primärt inte placeringen av datum utan boett och länk.

Trivs väldigt bra med min Galbee i helstål men börjar bli lite nyfiken hur jag skulle uppleva motsvarande Carree. Har tyvärr aldrig provat den modellen. Ni som har erfaren hur upplever ni skillnaden och vilken föredrar ni? Obs syftar nu enbart på utseendet och då primärt inte placeringen av datum utan boett och länk.
Väldigt lik, mest att den känns lite äldre och tuffare/maskulinare. Vissa kanske upplever den som lite fulare? Tycker det är rätt stor skillnad på att ha helt platta borstade ytor jämför med böjda. Mer liv och den blänker till lite mer. Jag kommer aldrig köpa en Galbee igen.

Väldigt lik, mest att den känns lite äldre och tuffare/maskulinare. Vissa kanske upplever den som lite fulare? Tycker det är rätt stor skillnad på att ha helt platta borstade ytor jämför med böjda. Mer liv och den blänker till lite mer. Jag kommer aldrig köpa en Galbee igen.
Bra input. Som sagt gillar min Galbee men blir mer och mer sugen på en Carree. Håller med dig om beskrivningen, känns som den har lite mer attityd.

Vet inte riktigt om jag håller med, jag gillar båda skarpt. Men en sak som jag stör mig lite på med Carree är detta:
upload_2019-8-23_16-14-45.png

D.v.s. att det blir en rätt ful kant mellan bandhornen och länken.
På Galbee ser det mycket bättre ut enligt min mening:
upload_2019-8-23_16-19-3.png

Det är nog det enda som gör att jag skulle välja en Galbee före en Carree, en liten sak men fortfarande ngt som väger in lite i min jakt på en Santos.

Ser den här rimlig ut från 92, nyservad av Cartier och önskat pris 22000?
20190823_162227.jpg
20190823_162246.jpg
Ser väl jättefin ut? Inte lärt mig alls tillräckligt för att göra bedömning tyvärr.

Frågor: 1. Ska tavlan vara blank? Eller är det en ny tavla från service tex? Såg inte så kul ut, men aldrig tänkt på innan så det kanske bara var bilden i det här fallet.

2. Ska safiren på kronan vara så platt?

Vet inte riktigt om jag håller med, jag gillar båda skarpt. Men en sak som jag stör mig lite på med Carree är detta:
upload_2019-8-23_16-14-45.png

D.v.s. att det blir en rätt ful kant mellan bandhornen och länken.
På Galbee ser det mycket bättre ut enligt min mening:
upload_2019-8-23_16-19-3.png

Det är nog det enda som gör att jag skulle välja en Galbee före en Carree, en liten sak men fortfarande ngt som väger in lite i min jakt på en Santos.
Stör mig inte alls på det där, och det ser normalare ut på herrvarianten än damuren du lade upp bilder på. Men vi har alla olika pet peeves.

Ser den här rimlig ut från 92, nyservad av Cartier och önskat pris 22000?
20190823_162227.jpg
20190823_162246.jpg
Ser väl rätt schysst ut! Den har ju fått sig en polering, åtminstone glasringen och troligen boetten. Är inte jättelätt att säga utifrån dessa bilder, iaf inte för mig. Men ser inte glaset lite lustigt ut, eller är glasringen nedpolerad så att fasningen längs glaskanten blir mer exponerad kanske? Att få glasringen snyggt polerad skulle nog göra mycket.

Men 22’, hm, för dom pengarna så dyker det upp bättre. Trevligt att den är nyservad dock!

Ser väl jättefin ut? Inte lärt mig alls tillräckligt för att göra bedömning tyvärr.

Frågor: 1. Ska tavlan vara blank? Eller är det en ny tavla från service tex? Såg inte så kul ut, men aldrig tänkt på innan så det kanske bara var bilden i det här fallet.

2. Ska safiren på kronan vara så platt?
Också jättesvårt att bedöma detta. Den är såklart Polerad men tycker nog att formerna ser bra ut. Safiren ser bra ut vad jag kan se men tavlan har jag ingen aning om :confused:

Också jättesvårt att bedöma detta. Den är såklart Polerad men tycker nog att formerna ser bra ut. Safiren ser bra ut vad jag kan se men tavlan har jag ingen aning om :confused:
Safirerna har ju olika former beroende på modell har jag förstått. Men den såg så himla platt ut. Säkert i sin ordning på den fronten.

Tavlan såg väldigt väldigt vit ut, och blank. Aldrig reflekterat över det tidigare, bara därför jag frågade,

Safirerna har ju olika former beroende på modell har jag förstått. Men den såg så himla platt ut. Säkert i sin ordning på den fronten.

Tavlan såg väldigt väldigt vit ut, och blank. Aldrig reflekterat över det tidigare, bara därför jag frågade,
All input på denna är jättebra input, jag har närmast ingen aning :D

De tidiga är emaljtavlor för att senare bli frostade/anodiserade och matta. Vet att båda finns och tror de bytte ett visst årtal.

Förresten, såg det nu, är det en servicelänk som sitter på?
Kan jag inte se.
Finns det olika typer av emaljtavlor också va?

0682F448-6012-4FF9-8FC3-ED45521AC884.jpeg
FB98E100-D74A-4A4F-B968-218AB311C607.jpeg
Mycket möjligt, ser ju så ut. Aldrig reflekterat över det.
Som sagt det är en minor grej men precis som du identifierade det lite av en pet peeve för mig på Carree. Ytterligare ett exempel:
upload_2019-8-23_16-43-24.png

:)
Fast den var rejält sliten. Ser bättre ut på de fina opolerade exemplen här i tråden.

Tillbaka
Topp