• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Cartiertråden

Det är korrekt, finns nog många som skulle säga att det är dam men de är inte ITK.
Aha. Hur som helst måste den vara bekväm, antar jag? Allt behöver ju inte vara vrålstort... På min nuvarande Oris är det mesta av armbandet så smalt att det skulle kunna sitta på vilken damklocka som helst. Men jag tycker det smala är bekvämt. I framtiden kanske man i klockvärlden inte kommer prata om dam o herr utan bara om litet o stort. Vad tror du?

Aha. Hur som helst måste den vara bekväm, antar jag? Allt behöver ju inte vara vrålstort... På min nuvarande Oris är det mesta av armbandet så smalt att det skulle kunna sitta på vilken damklocka som helst. Men jag tycker det smala är bekvämt. I framtiden kanske man i klockvärlden inte kommer prata om dam o herr utan bara om litet o stort. Vad tror du?
Absolut, och vissa ligger så långt efter i racet att de tror de leder. Bekvämt, sofistikerat och udda på ett bra vis, känns helrätt!

• Like
Reactions: Man
Lurade på en vän denna, Panthere i 29 mm. Verkligen bra, måste nog köpa någon variant själv...
1592C6B9-DED2-4B2D-BE3C-7A4C1CADA19C.jpeg

Testade nya Santos medium idag. Trodde inte jag skulle gilla den så mycket som jag gjorde. Vad tycker ni andra om den?

Superfin. Lite knasiga proportioner kanske om jag ska vara gnällig men det är väl bara för att jag är ett stort fan av Carree
Förstår vad du menar. Gillar också Carree till utseendet. Men tycker inte att den sitter bra på mig. Galbée sitter bättre. Den nya känns grymt bekväm. Svåra val man har här i livet ;)

Det tog nån stund att inse att länkbitarna också är i TT. Riktigt coolt ex, hoppas tomten finns och kan se min önskelista!

Ja, just denna klocka är mycket fin vad gäller skicket. Jag tycker att Santos klockorna är mycket känsliga för dåliga/för många poleringar och jag skulle inte köpa en Santos som är bara ok. Men! när du hittar ett ex i ett strålande skick kan det vara smart att betala lite extra för de fina bevels och glänsande skruvar i den tajta borstade länken.

Senast ändrad:
Ja, just denna klocka är mycket fin vad gäller skicket. Jag tycker att Santos klockorna är mycket känsliga för dåliga/för många poleringar och jag skulle inte köpa en Santos som är bara ok. Men! när du hittar ett ex i ett strålande skick kan det vara smart att betala lite extra för de fina bevels och glänsande skruvar i den tajta borstade länken.
Håller definitivt med dig.
Att köpa en Santos i denna prisklass som bara är OK i skick hade nog inte känts bra för samvetet. Skicket, guldpatinan och rare-faktorn är några punkter som talar för denna och att betala premium skulle man kunna göra med gott samvete.

Efter att idag ha testat Cartier Santos medium och large konstaterar jag, som många nämnt, att proportionerna på medium känns mer rätt men jag tycker den blir för liten... och länken behöver förlängas för att passa. Large känns bra storleksmässigt men ändå inte helt hundra. Vad är era erfarenheter av de olika storlekarna? Är storleken bara en vanesak?
Nedan en jämförelse av min Speedmaster och Santos ”Large”:
E8DDCF80-59F1-4EDF-B051-27C3ED074628.jpeg

Efter att idag ha testat Cartier Santos medium och large konstaterar jag, som många nämnt, att proportionerna på medium känns mer rätt men jag tycker den blir för liten... och länken behöver förlängas för att passa. Large känns bra storleksmässigt men ändå inte helt hundra. Vad är era erfarenheter av de olika storlekarna? Är storleken bara en vanesak?
Nedan en jämförelse av min Speedmaster och Santos ”Large”:
E8DDCF80-59F1-4EDF-B051-27C3ED074628.jpeg
Santos Galbee XL om du hittar en. Har lite mer harmoniska proportioner.

Tillbaka
Topp