• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Cartiertråden

Americaine i vitguld på armen, sitter kanon!
IMG_20200317_124134.jpg
Kul att se den på en annan handled! Är nog definitivt värt att sondera terrängen efter ett stoppat läder. Hirsch Duke, kanske skulle fungera? Som ett billigare alt till Cartiers eller custom Camille Fournet.

Precis, ödla från hirsch :) funderat lite på stoppat ljusare brunt krokoband för att få en biffigare look men vi får se.. Har du några tips?
Skulle avråda från stoppade band. Dels för jag inte tycker det harmoniserar med den högra och kraftiga boetten, men även för att bandhornen är så höga och om bandet är klart lägre ser det lite fel ut. Dvs kanten på bandet bör vara rätt tjock.

Skulle avråda från stoppade band. Dels för jag inte tycker det harmoniserar med den högra och kraftiga boetten, men även för att bandhornen är så höga och om bandet är klart lägre ser det lite fel ut. Dvs kanten på bandet bör vara rätt tjock.
Ja det har du rätt i, ska försöka hitta lite inspirationsbilder på nätet. Gillar dock bandet som sitter på

Kul att se den på en annan handled! Är nog definitivt värt att sondera terrängen efter ett stoppat läder. Hirsch Duke, kanske skulle fungera? Som ett billigare alt till Cartiers eller custom Camille Fournet.
Ska spana in duke, har lite dålig koll på deras band :) vill till att det är följsamt likt ödlan, det har en tendens att bli stelare med tjockare band.

Det tror jag kan bli bra. Eller ett sånt där svart tjockt band, Cordovan är ju fint.
Personligen hade jag gått på rocka då jag är en fan av det. Hittar ingen bild på rocka till vitguld men här är en bild på själva bandet som inspiration. Jag hade nog velat ha lite smalare ”hållare” än det på bilden.

BBC923B9-3074-4C1C-B42A-A86F384984B0.jpeg

Rocka finns i fler nyanser, även brunrött typ.
Bandet som han i klippet har på sin är schysst, det var detta klipp som fick in mig på americaine.

Dock så blir det tunnare intill boetten, men tjockleken på stoppningen var bra.
Screenshot_20200318_074904.jpg

Senast ändrad:
Bandet som han i klippet har på sin är schysst, det var detta klipp som fick in mig på americaine.

Dock så blir det tunnare intill boetten, men tjockleken på stoppningen var bra.
Screenshot_20200318_074904.jpg

Lätt stoppning kan helt klart funka, där är det mest en fråga om smak. Samma sak när det kommer till bandets kanter, jag föredrar skurna och målade/vaxade. Vikta som på de i videon känns mer Breitling för mig. Man förlorar det precisa och vassa och formen blir bulligare och lite organisk. Klockan har ett såpass udda mått att jag tror du kan fynda finband på tex ebay. Fast bäst på en klocka som dessa är nog ändå ett slätt kalv/hästband. Speciellt om man vill kunna använda till alla klädstilar. Märker att min Tank LC på mörkblått/svart passar till mer moderna kläder än min Santos Dumont som är på brun alligator.

Lätt stoppning kan helt klart funka, där är det mest en fråga om smak. Samma sak när det kommer till bandets kanter, jag föredrar skurna och målade/vaxade. Vikta som på de i videon känns mer Breitling för mig. Man förlorar det precisa och vassa och formen blir bulligare och lite organisk. Klockan har ett såpass udda mått att jag tror du kan fynda finband på tex ebay. Fast bäst på en klocka som dessa är nog ändå ett slätt kalv/hästband. Speciellt om man vill kunna använda till alla klädstilar. Märker att min Tank LC på mörkblått/svart passar till mer moderna kläder än min Santos Dumont som är på brun alligator.
Jag tar till mig :) bäst är det som du säger om den gifter sig med olika klädstilar, ska kika efter ett slätt cordovan tänker jag, alltid bra att kunna alternera med om inte annat.

Jag tar till mig :) bäst är det som du säger om den gifter sig med olika klädstilar, ska kika efter ett slätt cordovan tänker jag, alltid bra att kunna alternera med om inte annat.
Helt klart värt att testa lite olika, körde ju min på hemmagjord stingrocka när det begav sig. Hjälpte en vän med ett svart hästband till hans Panthere, mycket bra. I förlängningen rekommenderar jag inte att byta band för ofta dock, sliter på guldstiften. Sett många misshandlade så se till att ha rätt mejsel iaf.

Helt klart värt att testa lite olika, körde ju min på hemmagjord stingrocka när det begav sig. Hjälpte en vän med ett svart hästband till hans Panthere, mycket bra. I förlängningen rekommenderar jag inte att byta band för ofta dock, sliter på guldstiften. Sett många misshandlade så se till att ha rätt mejsel iaf.
Tror jag sett stingrockan du hade, slipade sköldar.. Riktigt bra! Jo det vill till att man fokuserar vid bandbyte, små skruvskallar.

Finns helgulds-santos (gamla kvartsversionen med datum kl 6) med hidden clasp, eller är det bara stål/TT som har det?

Tillbaka
Topp