• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Cartiertråden

Vad säger ni, Santos Galbee tvåton eller stål?

Carree tvåton

_C077496.JPG

Vad betyder OR750/Acier på baksidan av Santos Galbee? Jag har kikat på några TT och inte alla har det. Kan det bero på tillverkningsår? Sedan några har "automatic", andra "automatique" på baksidan?

Vad betyder OR750/Acier på baksidan av Santos Galbee? Jag har kikat på några TT och inte alla har det. Kan det bero på tillverkningsår? Sedan några har "automatic", andra "automatique" på baksidan?
Beror säkert på tillverkningsår och kanske försäljningsland. Det betyder 18 k guld/stål på franska.

Stiligt! Känns som en ganska tacksam klocka när det kommer till färgval på band. Svårt att se något som skulle se dåligt ut :)

Svårt att såga vad jag tycker om bandvalet faktiskt. Känns som att klockan blir för uppklädd, men det är klart bättre än det tjocka bruna bandet jag har haft på klockan innan. Drömmen vore ju att få ett grisband som funkar med viklåset.

Webp.net-resizeimage-55-579x600.jpg

Senast ändrad:
Svårt att såga vad jag tycker om bandvalet faktiskt. Känns som att klockan blir för uppklädd, men det är klart bättre än det tjocka bruna bandet jag har haft på klockan innan. Drömmen vore ju att få ett grisband som funkar med viklåset.

Webp.net-resizeimage-55-579x600.jpg
Ska det funka med ett sånt armband som kommer med Tank Solo? Eller ett slät matt band utan sömmar?

Dåligt ljus, men guldbeatern får testa på bruksmiljön.
B3BF7B42-5BCE-4107-8C3F-768A59A6D651.jpeg

Den som tittar noga på den suddiga bilden kan se att safiren saknas. Den orkade inte med 1h+ i ultraljudstvätten. Satt även blått klister på baksidan... Tänkte försöka mig på en rolig detalj där.

Senast ändrad:
Kan ni hjälpa mig lite mer med Santos ämnen? Jag har hittat en som är bra pris, annonsen säger att originallåda och papper. Nu har jag fått in bilder på lådan men det ser ut att det är inte en klocklåda utan en Cartier låda till en armband kanske? Sedan papper är ett garantikort från andrahandsdealern. Klockan ser äkta ut,serienummer stämmer, priset är frestande men jag är lite tveksam...

9D1185FB-546C-4FC3-AF5E-24911C27DDBC.jpeg

Har ni erfarenhet med Pasha? Är den midsize som är 35 mm för liten? Jag tycker GMT:n är jättefin. Sedan gillar jag Pasha Seatimer också men det är 40.5 mm som låter lite för stor... ?

Har ni erfarenhet med Pasha? Är den midsize som är 35 mm för liten? Jag tycker GMT:n är jättefin. Sedan gillar jag Pasha Seatimer också men det är 40.5 mm som låter lite för stor... ?
Beror på vad du annars gillar för klockor? Vill du ha den på länk eller skinnband? Köpte nyligen en i guld som jag tror mäter in på 38,5 mm och har svårt att se hur någon skulle behöva en större. Hade nog föredragit den mindre storleken.

Kära Cartier-vänner!
Nu har det klarnat upp i hjärnan efter allt firande och man är tillbaka till sin (ibland tråkiga) verklighet. Och då tänkte jag att förgylla er tillvaro med en liten "nyårsklapp" som jag tror de flesta här ska uppskatta. Jag har hittat det vi har längtat efter sedan det försvann i början av förra året, nämligen
CartierCodex
Här är länken - enjoy!
Försvann den nu igen?

Beror på vad du annars gillar för klockor? Vill du ha den på länk eller skinnband? Köpte nyligen en i guld som jag tror mäter in på 38,5 mm och har svårt att se hur någon skulle behöva en större. Hade nog föredragit den mindre storleken.
Mest på länk sedan kanske på läderband vid mer formella tillfällen men jag skulle börja med länk definitivt. För en allround klocka föredrar jag kring 36 mm. Jag tycker det är en optimal storlek att bära med skjorta eller slim ulltröjor och med kostym också. Jag har 17.5 cm handled. Storlekvis hur känns den 38:an? Designen är lite speciellt därför vet jag inte riktigt om klockan känns större eller mindre. Har du några bilder med klockan på armen?

Cintrée är en dröm... Hade gärna haft en klassisk i gulguld men de kostar liiite för mycket så det enda hoppet är att fynda :)

Deb har verkligen växt på mig - alltid förbisett den och inte riktigt gillat den - men nu, som du säger: en dröm!

Räknar med att du plockar hem en snart! ;)

Mest på länk sedan kanske på läderband vid mer formella tillfällen men jag skulle börja med länk definitivt. För en allround klocka föredrar jag kring 36 mm. Jag tycker det är en optimal storlek att bära med skjorta eller slim ulltröjor och med kostym också. Jag har 17.5 cm handled. Storlekvis hur känns den 38:an? Designen är lite speciellt därför vet jag inte riktigt om klockan känns större eller mindre. Har du några bilder med klockan på armen?
Tycker den bärs rätt lik sina mått ändå. Rent generellt bärs klockor utan bandhorn mindre, men denna infästning är ovanligt stor med sina ändstycken. Detta tillsammans med den breda glas/vrid-ringen (som gör att ur bärs mindre) gör udda nog att den är rätt normal jämfört med sitt diametermått. Mycket beror också på hur du ser på modellen. För mig är Paschan ett vulgärt/glassigt sportur. Jag har 155 mm handleder.
8AB1E02A-E799-4702-9302-2BEDA1CF1D73.jpeg

7DE89BF6-1D36-45D3-9CF5-057197DFA255.jpeg

Tillbaka
Topp