• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Cartiertråden

Just nu gäller fjärrspaning, har inte bestämt mig. Jag har haft ett gäng under åren och inte bara ”dressigare” modeller utan även den diver som nu ligger på sälj samt ballon bleu chrono vilka får klassas som rätt bitiga till storleken. Utöver de två så har jag haft en santos galbee, tt francaise, basculante och en gg americaine. Men jag kan tro att om jag flippar båda så blir det för en finare tank louis. Har sneglat lite på pasha (damn u @Aurum ) och då på en gmt med big date. Fräck!

En FP/VC Tank Louis är en evig klassiker!
Själv har jag länge sneglat på en Pasha Seatimer med svart tavla i helstål (utan gummi).

f7428d7a2c83619fa14d0372b6aa833a7d16e50a.jpg

Senast ändrad:
Cartier Tonneau är Cartiers näst äldsta klocka och dateras till 1906. Den ni ser på bilderna är från 2001 men formen har inte förändrats mycket - förutom bandhorn ser klockan likadant ut och har exakt samma boettstorlek 26mm x 39mm. Botten och urtavlan är böjda vilket gör att klockan kramar handleden och sitter oerhört bekvämt trots sin storlek.

Bandet. Ja, här ligger klockans mest charmiga egenskap. Hur många av er, herrar, har en klocka som tar ett 13/12mm band? Inte många skulle jag gissa. Upplevs klockan som ett damur pga bandet? Kanske. Men jag skulle säga att den ger så mycket dandy-vibbar att man börjar hålla med Louis Cartiers val av bandets storlek. Klockan är kaxig på ett elegant sätt. Har ni märkt att det står "Made in France" under kl 6?

cartier_01.jpg

_4248547.JPG
_4248549.JPG
_4248550.JPG
_4248551.JPG
_4248556.JPG
_4248557.JPG
_4248558.JPG
_4248560.JPG
_4248561.JPG
_4248562.JPG
_4248563.JPG
_4248564.JPG
_4248568.JPG
_4248569.JPG
_4248573.JPG
_4248574.JPG
_4248575.JPG
_4248577.JPG
_4248579.JPG
_4248580.JPG
_4248581.JPG
_4248582.JPG
Ja jag skulle klassa båda som damur. Jag som tyckte min länk på min 39,5mm Oris Aquis var smal och som på en damklocka, men den visade sig vid mätning ändå vara 16mm nära låset (bredare i övrigt alltså). Bandet på den här är alltså klart mindre och gör att den blir en damversion i mina ögon. Men bekväm, förstår jag, och det är ok att använda damversioner om man känner för det, tycker jag. Själv föredrar jag tyngd och större tjocklek och iaf lite bredare band på klockor. Är den där andra en s k ”small” tank?

Ja jag skulle klassa båda som damur. Jag som tyckte min länk på min 39,5mm Oris Aquis var smal och som på en damklocka, men den visade sig vid mätning ändå vara 16mm nära låset (bredare i övrigt alltså). Bandet på den här är alltså klart mindre och gör att den blir en damversion i mina ögon. Men bekväm, förstår jag, och det är ok att använda damversioner om man känner för det, tycker jag. Själv föredrar jag tyngd och större tjocklek och iaf lite bredare band på klockor. Är den där andra en s k ”small” tank?

Båda klockorna är herrur, det råder ingen tvekan om det. Sedan att olika människor har olika uppfattningar kring hur en dam-/herrklocka ska se ut är naturligt och just dessa uppfattningar skiljer sig åt en hel del.

Senast ändrad:
Båda klockorna är herrur, det råder ingen tvekan om det. Sedan att olika människor har olika uppfattningar kring hur en dam-/herrklocka ska se ut är naturligt och just dessa uppfattningar skiljer sig åt en hel del.
Det råder ingen tvekan, men olika människor har olika uppfattningar, säger du. Låter inte som konsensus. Vilken Cartier är en damklocka enligt dig?

Det råder ingen tvekan, men olika människor har olika uppfattningar, säger du. Låter inte som konsensus. Vilken Cartier är en damklocka enligt dig?

Cartier Tonneau finns sedan 1906 och Cartier Tank Louis sedan 1919. Jag känner inte till något annat klockmärke som fortfarande tillverkar sina klockor från 100 tillbaka i nästan oförändrad form och storlek. Dessa två tillverkades i olika storlekar men 23x30 (inkl. bandhorn) för Tank Louis och 26x39 (exkl. bandhorn) för Tonneau var herrstorlekar, andra klockor var mindre. Senare, någon gång på 1970-talet, lanserade Cartier en Tank Louis Jumbo (ungefär samtidigt som Patek och Audemars lanserade sina välkända jumbos). Tonneau i storlek XL kom först på 2000-talet.
Så ja, dessa två klockor är herrklockor men modet förändras och det finns människor nu som inte kan föreställa sig en herrklocka som är så relativt liten. Hoppas du förstår vad min snabb förklaring. Jag illustrerar min poäng med två välkända bilder och vill gärna lämna diskussionen här - det finns annars massor man kan läsa kring ämnet både här i Cartiertråden och på andra ställen på KS.

GOAT-Muhammad-Ali-1975.jpg

PAR98613.jpg

Senast ändrad:
Är det där Cartiers svarta läder, eller - om inte - var har du köpt bandet? Snyggt är det!

Det är Cartier egna. Man måste ju tyvärr hålla sig till deras egna då det sitter särskild koppling på för byte.
Tycker det är riktigt trevligt, vet inte om det går som svart, tror det är väldigt mörkt grått.

Finns säkert fler bilder på den innan i tråden.

Här är 2 bilder jag tog precis i skarpt ljus så man ser nyansen.

4E79BD1F-8713-45C6-8C1E-0A5ADC3C7574.jpeg
5116C7D3-D47E-424A-8458-A2A42ED8C6DE.jpeg

Senast ändrad:
Det är Cartier egna. Man måste ju tyvärr hålla sig till deras egna då det sitter särskild koppling på för byte.
Tycker det är riktigt trevligt, vet inte om det går som svart, tror det är väldigt mörkt grått.

Ah, tack nu ser jag. Vet du på rak arm bandets storlek? Jag har ett Cartierband hemma i svart men tror inte den passar då den är köpt till min Calibre.

Tillbaka
Topp