• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Cartiertråden

Tycker den bärs rätt lik sina mått ändå. Rent generellt bärs klockor utan bandhorn mindre, men denna infästning är ovanligt stor med sina ändstycken. Detta tillsammans med den breda glas/vrid-ringen (som gör att ur bärs mindre) gör udda nog att den är rätt normal jämfört med sitt diametermått. Mycket beror också på hur du ser på modellen. För mig är Paschan ett vulgärt/glassigt sportur. Jag har 155 mm handleder.
8AB1E02A-E799-4702-9302-2BEDA1CF1D73.jpeg

7DE89BF6-1D36-45D3-9CF5-057197DFA255.jpeg
Wow det är jättefin. För mig det ska vara någonting som är lite understated därför tänkte jag att 35:an skulle fungera på länk. Klockorna bärs lite större på län iaf. Jag har kikat på 38mm varianten men urtavlan är lite annorlunda och tycker jag inte om. Dock gillar jag urtavlan som 35 mm GMT har och också 40.5mm Seatimer. Tough call, ena känns lite för små andra en bit för stor :)

Dåligt ljus, men guldbeatern får testa på bruksmiljön.
B3BF7B42-5BCE-4107-8C3F-768A59A6D651.jpeg

Den som tittar noga på den suddiga bilden kan se att safiren saknas. Den orkade inte med 1h+ i ultraljudstvätten. Satt även blått klister på baksidan... Tänkte försöka mig på en rolig detalj där.
Är alla stenarna normalt limmade på de flesta modellerna?

Köpt ett band till min americaine, vad tycker ni? Jag funderar på om det skulle vart snyggare med lite mörkare, tänker att det kanske går att ordna med lite skokräm men kanske är risk att sabba det? Några tips annars?
IMG_20200502_165222.jpg
Tycker det är lite låg kvalitet, men kolla om bandet är lackat. Lägg en vattendroppe mitt på bandet och se om den sjunker in. Sjunker den in kan du fetta in bandet med lösflytande fett/olja.

Tycker det är lite låg kvalitet, men kolla om bandet är lackat. Lägg en vattendroppe mitt på bandet och se om den sjunker in. Sjunker den in kan du fetta in bandet med lösflytande fett/olja.
cartierband men kvalitén varierar väl hur som, tack för tips.. Skulle tro den drar åt sig då det inte ser ut att ha någon vidare ytbehandling. Typ samma som man vårdar skinnklädsel med då? Går ju att prova på änden som ska vikas in vid spännet.

cartierband men kvalitén varierar väl hur som, tack för tips.. Skulle tro den drar åt sig då det inte ser ut att ha någon vidare ytbehandling. Typ samma som man vårdar skinnklädsel med då? Går ju att prova på änden som ska vikas in vid spännet.
Ja, det naturliga är ju bara att ge den mycket fett. Man kan färga in om man torkar ur bandet först, känns ju dock lite onödigt drastiskt i detta fall. Har mättat vissa band med fett med gott resultat. Blir mörkare och tåligare.

Skokräm kommer inte ge någon effekt då det finns ytterst lite pigment i dessa. Safir Teinture färgmedel däremot kommer att ge en bistående effekt.

Skokräm kommer inte ge någon effekt då det finns ytterst lite pigment i dessa. Safir Teinture färgmedel däremot kommer att ge en bistående effekt.
Nja, beror på hur mycket fett respektive vax det är i krämen. Olja gör skinn markant mörkare, du behöver inga pigment.

Nja, beror på hur mycket fett respektive vax det är i krämen. Olja gör skinn markant mörkare, du behöver inga pigment.

Hade ett ljusbrunt band, nästan gult, som jag ville göra mörkbrunt. Det var alligator som verkar vara svårare att "färga" - bara färgmedlet fungerade. Har inte provat med andra slags skinn eller fet kräm dock. Det blev ok men inte speciellt bra.

Hade ett ljusbrunt band, nästan gult, som jag ville göra mörkbrunt. Det var alligator som verkar vara svårare att "färga" - bara färgmedlet fungerade. Har inte provat med andra slags skinn eller fet kräm dock. Det blev ok men inte speciellt bra.
Måste ju vara anilint. Ett av mina cordovan blev en ton mörkare. Nedan en snabb bild, som kanske inte är så tydlig, men det är klar skillnad.
5FF00B9D-5369-43D2-A6E9-A3FEEDC70D15.jpeg

Senast ändrad:
Köpt ett band till min americaine, vad tycker ni? Jag funderar på om det skulle vart snyggare med lite mörkare, tänker att det kanske går att ordna med lite skokräm men kanske är risk att sabba det? Några tips annars?
IMG_20200502_165222.jpg

Fett eller olja som Aurum föreslår tror jag kan vara vettigt. Skokräm skulle jag skippat. Stor risk att det färgar av sig på manschetter m.m. i framtiden.

04D51834-3CF3-4E30-ACC7-661403C49A10.png
F5D2CC2F-BE9F-4660-A725-CB10E9282A7C.png
06EE9899-F1BF-435D-B5FE-8F6A07064900.png
6766632F-CEF0-4081-A596-136BD82A06ED.png
04D51834-3CF3-4E30-ACC7-661403C49A10.png
F5D2CC2F-BE9F-4660-A725-CB10E9282A7C.png
06EE9899-F1BF-435D-B5FE-8F6A07064900.png
6766632F-CEF0-4081-A596-136BD82A06ED.png
Finns det någon vänlig själ som via bilder kan hjälpa mig bedöma yttre skick på denna Cartier Santos Carreé? Ber på förhand om ursäkt för de dåliga bilderna och eventuellt en omöjlig uppgift, men värt ett försök.

Tack på förhand!

Morning folks, är på jakt efter en Santos i gg och bra skick, vilket visat svårare än jag trodde det skulle bli. Nu börjar jag också luta mer mot Carree än Galbee vilket inte direkt gör det lättare att hitta ett ex.

Därför har jag börjat snegla mot 24mm, för att utöka sökradien något. Men förstår nog egentligen att det är för litet, också för min modesta 17cm handled.

Ingen som har lite bilder på Carrees i gg att dela med sig av i tråden? Kanske rentav i både 29 och 24mm?

Morning folks, är på jakt efter en Santos i gg och bra skick, vilket visat svårare än jag trodde det skulle bli. Nu börjar jag också luta mer mot Carree än Galbee vilket inte direkt gör det lättare att hitta ett ex.

Därför har jag börjat snegla mot 24mm, för att utöka sökradien något. Men förstår nog egentligen att det är för litet, också för min modesta 17cm handled.

Ingen som har lite bilder på Carrees i gg att dela med sig av i tråden? Kanske rentav i både 29 och 24mm?
gg = gulguld? Hade skippat 24mm. Sök på poster från Aleks, Aurum i denna tråd. Fabian har också några trevliga bilder likt nedan.
Har hitintills bara hunnit ta en riktigt bra.
IMG_2974.JPG

Tillbaka
Topp