• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Cartiertråden

3E1EE3E7-8A9A-475B-ABC3-D2C225DAC6FB.jpeg
Har haft tre Santos innan denna. En Galbee tvåton med månfas, en Carree i stål och den nyaste i stål. Har gillat allihopa. Men tror inte jag kommer vela mer nu :)

3E1EE3E7-8A9A-475B-ABC3-D2C225DAC6FB.jpeg
Har haft tre Santos innan denna. En Galbee tvåton med månfas, en Carree i stål och den nyaste i stål. Har gillat allihopa. Men tror inte jag kommer vela mer nu :)
Trodde ej jag skulle gilla Santos modellen, men de senaste bilderna jag sett den på handleden har fått mig att bli förälskad i den och önskar i framtiden att äga en. Min första klocka ska bli en Tank Solo, och i framtiden har jag förhoppningsvis fått mer kött på benen för en Santos. Snygg bild!

Jag har precis beställt en Tank Solo WSTA0029, och längtar efter den. Såg en bild på en Tank Solo med stål armband, såg riktigt nice ut.
url
13683304_xxl_v1579426321559.jpg

Vart kan jag i framtiden beställa en sådan och ersätta mitt läderarmband med denna?

Förmodligen, kanske i framtiden. Jag är ny i denna klockvärld, och undrar om jag kan ersätta bandet med vad som helst som jag hittar, eller måste bandet vara från Cartier ex. om det ska passa klockan?

För två år sedan betalade jag 9800 kronor, typ 1000 euro, för en service inkl. byte av glas, visare och urtavla.
Snart blir det dags att serva min nuvarande Tank Louis som också har ett par skavankar på tavlan. Får se vad det landar på.

Låter ju svinjobbigt - lika bra du släpper den där! ;)

För två år sedan betalade jag 9800 kronor, typ 1000 euro, för en service inkl. byte av glas, visare och urtavla.
Snart blir det dags att serva min nuvarande Tank Louis som också har ett par skavankar på tavlan. Får se vad det landar på.
Fick du ett perfekt sittande glas då? Min 50-talare har ju tyvärr ett sprucket glas, och är rädd för att den nya kommer sitta lite sämre. Vet inte hur noga Cartier är med denna detaljen. Nu är det iofs två olika klockor vi pratar om men man ser ju ibland att glasen sitter lite sämre.

Fick du ett perfekt sittande glas då? Min 50-talare har ju tyvärr ett sprucket glas, och är rädd för att den nya kommer sitta lite sämre. Vet inte hur noga Cartier är med denna detaljen. Nu är det iofs två olika klockor vi pratar om men man ser ju ibland att glasen sitter lite sämre.

Tyckte att själva glaset var exakt detsamma som förut, dvs lika konvex som den ursprungliga och kanterna satt bra mot boetten. Dessa är limmade och det kan synas några små luftbubblor längst kanten men inget som störde mig.

img_4847-jpg.1016911

Tyckte att själva glaset var exakt detsamma som förut, dvs lika konvex som den ursprungliga och kanterna satt bra mot boetten. Dessa är limmade och det kan synas några små luftbubblor längst kanten men inget som störde mig.

img_4847-jpg.1016911
Jag undrar om det verkligen är lim från fabrik, eller är de bara sjukt bra på det. Har väl iofs inte har tillräckligt med exempel för att kunna uttala mig om det egentligen.

Jag undrar om det verkligen är lim från fabrik, eller är de bara sjukt bra på det. Har väl iofs inte har tillräckligt med exempel för att kunna uttala mig om det egentligen.

Jag är säker på att det är lim - det finns ingen packning och det går inte att pressa in ett glass utan det. Inte ett fyrkantigt i alla fall.

Jag är säker på att det är lim - det finns ingen packning och det går inte att pressa in ett glass utan det. Inte ett fyrkantigt i alla fall.
Finns glas med endast presspassning, eller så får jag skaffa en lupp för jag har inte hittat limspår på vissa.

Finns glas med endast presspassning, eller så får jag skaffa en lupp för jag har inte hittat limspår på vissa.

Kanske, dock har jag aldrig hört om glass som pressas direkt mot metall. Limmet däremot är genomskinligt så det ser du bara när du börjar skrapa av det från boetten/glaset vid demontering.

Sitter och cadar klockor ibland och inser att jag inte vet hur glaset sitter fast i en klocka. Vad är dom vanligaste sätten? Råkar någon veta en sida eller guide på olika varianter?

De allra flesta moderna ur har en packning som sitter mellan glaset och boetten/glasringen så glaset pressas in och hålls på plats av packningen.

Precis, innebär det automatiskt att mycket material försvunnit från sidan av boetten eller kan det bero på skruven?
Väldigt oklart, ska jag gissa tror jag inte det är poleringen utan att man dragit sönder skruven någon gång. Antingen ersatt med annan storlek eller bara gjort kaos när man skulle få bort den. Sedan tycker jag iofs att boetten i grunden verkar ha lite nedslipade bandhorn om man ser till ovansidan, påminner lite om de äldre från AP tex.

cart2.jpg
cart1.jpg
cart3.jpg

Parismärkt Tank i 23x30 med viklås i 18k för 36' på c24. Vad säger @evki och @Aurum om skick? Står att den blivit polerad och ser att skruvarna i mitten på ena långsidan sticker ut vilket tyder på att den polerats en del eller? https://www.chrono24.se/cartier/tan...w-gold-gold-buckle-fold-clasp--id15359639.htm

Precis som @Aurum säger verkar den har misshandlats av någon som ville kolla verket/serva klockan. Jag hade avvaktat ett bättre ex. Dessa är rätt så vanliga.

Tillbaka
Topp