• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Cartiertråden

En släkting köpte denna nyligen. Insåg att jag inte kan någonting om Cartier förutom att
möjligen känna igen det vanligaste tank utseendet. Heter modellen Argent ? Vad är det för år ungefär ?
Den verkar ha levt ett hårt liv för att vara en dressare, går det/ekonomiskt försvarbart att försöka återställa
originalutseendet ? Var det länk eller läder på i original utförandet ? Var köper man original band isåfall ?
Service borde väl t ex Farfars Ur fixa ?
upload_2020-6-15_10-28-47.png

upload_2020-6-15_10-30-32.png

En släkting köpte denna nyligen. Insåg att jag inte kan någonting om Cartier förutom att
möjligen känna igen det vanligaste tank utseendet. Heter modellen Argent ? Vad är det för år ungefär ?
Den verkar ha levt ett hårt liv för att vara en dressare, går det/ekonomiskt försvarbart att försöka återställa
originalutseendet ? Var det länk eller läder på i original utförandet ? Var köper man original band isåfall ?
Service borde väl t ex Farfars Ur fixa ?
upload_2020-6-15_10-28-47.png

upload_2020-6-15_10-30-32.png
Argent betyder silver på franska.

Lite info om Must de cartier, saxat från Aleks text på eqotime.
Edit: Man kanske inte ska kopiera in texten rakt av, avsnittet om Must de finns i länken nedan.
https://eqotime.com/cartier-tank-en-stilstudie/

Argent betyder silver på franska.

Lite info om Must de cartier, saxat från Aleks text på eqotime.
Edit: Man kanske inte ska kopiera in texten rakt av, avsnittet om Must de finns i länken nedan.
https://eqotime.com/cartier-tank-en-stilstudie/
Tack för länk, bra intro till Cartier. Och inte helt smickrande omdöme om must de C. Lite underligt val av namn, tänkte också på Argentum,
vad nu silver har med modellen att göra ? Jag har inte sett den själv än, men trodde inte heller att det var en quartsare.

Tack för länk, bra intro till Cartier. Och inte helt smickrande omdöme om must de C. Lite underligt val av namn, tänkte också på Argentum,
vad nu silver har med modellen att göra ? Jag har inte sett den själv än, men trodde inte heller att det var en quartsare.
Boetten är guldbelagt solitt silver, sk. vermeil. Därför boetten är så mörk då silvret börjat oxidera. Om man är försiktigt kan man polera ytterst lätt med typ tandkräm så kommer den se mycket trevligare ut.

Boetten är guldbelagt solitt silver, sk. vermeil. Därför boetten är så mörk då silvret börjat oxidera. Om man är försiktigt kan man polera ytterst lätt med typ tandkräm så kommer den se mycket trevligare ut.
Aha, då fanns det en koppling till namnet/märkningen på baklocket. Tack för tips, provar med det !

För tjugo år sedan fick jag se närmare på en herr dressklocka i guld med länk, är *ganska* säker på att det var en Cartier.
Speciellt med den var att glaset var slipat i facetter med en topp i mitten, ungefär som tårtbitar sett uppifrån.
Någon som känner till om Cartier haft en sådan modell?

För tjugo år sedan fick jag se närmare på en herr dressklocka i guld med länk, är *ganska* säker på att det var en Cartier.
Speciellt med den var att glaset var slipat i facetter med en topp i mitten, ungefär som tårtbitar sett uppifrån.

Ganska säker på att det inte var en Cartier. Annars var det någon superudda pjäs.

Senast ändrad:
Det är rätt ovanligt, men Gerald Genta körde det på en del av sina egna klockor.

Jag är sugen på att inhandla något liknande strap som på bilden, för variationen, har ni någon person/hemsida ni rekommenderar?

upload_2020-6-16_15-38-59.png

upload_2020-6-16_15-39-24.jpeg

Blev ganska nöjd med nya bandet. Synd att det ser gummiliknande ut på kanterna, inget som framgår jättetydligt vid användning men det var ingenting som jag såg på bilderna på hemsidan.
Sedan blir normallängden på bandet något kort och spännet hamnar lite snett, får leta efter längre band nästa gång.

DSC04144.JPG

DSC04140.JPG

20200609_180550.jpg

20200610_092030.jpg
Vart köpte du det om man får fråga?

Föll för några veckor sedan in i Cartier Santos-fällan, och nu är jag på jakt efter en Medium stor variant. Har nån lust att dela med sig av erfarenhet gällande modellen? Och vill nån sälja/byta en med mig så vet ni vart ni hittar mig!
Allt gott!!

Inte speciellt lika, men var faktiskt just Carree som fick mig att sälja min RO. Integrerad länk med de platta borstade länkbitarna är en trevlig kombination. Ingen av nedanstående är mina klockor, men de finns i min inre bekantskapskrets. Två odödliga klassiker i klockvärlden.
E6D739B6-69F7-4AE9-A407-F40CA648879F.jpeg

Tillbaka
Topp