• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Cartiertråden

Jag är inte tillräckligt gammal för att köra med äldre modellen, precis på samma sätt som att jag inte är tillräckligt gammal för att köpa en Mercedes E-klass
IMO upplevs alla modeller från 2000 som moderna. Min är från sent 80/tidigt 90-tal och den upplevs helt klart som en modern klocka (jag är för övrigt under 33 år). Tycker personligen att de äldre modellerna har starkare karaktärsdrag av "klassisk Santos" som åtminstone jag vill åt när jag ändå är intresserad av modellen och klockans historia.

Ser det här bandet till en Carree äkta ut? Loggan lite smalare? + "stålpinnen" som claspen fästs i ser ut att inte vara fäst med lika breda "stålbitar" som vanligt? (hehe sjukt bra beskrivet jag vet...) :D

Bilagor

• Skärmklipp.PNG
    Skärmklipp.PNG
    38.7 KB · Visningar: 8
Jag skiter högaktningsfullt vad folk tycker om min bil eller klocka, rent allmänt.
Det är min egen känsla som avgör var jag kör eller bär.
Jag gillar den "utsmetade" designen på bezeln bättre än den distinkta ramen helt enkelt.
Lite mindre luftmotstånd, något sportigare men ändå inte allt för toolig.
Dock inte lika "fin och klassisk" som med en mer distinkt ram. Då jag själv inte är någon proper människa så finner jag mer balans i nyare modellen.

En gubbe med cylinderhatt och monockel passar inte heller med en Hublot runt handleden.

Aj då.

IMO upplevs alla modeller från 2000 som moderna. Min är från sent 80/tidigt 90-tal och den upplevs helt klart som en modern klocka (jag är för övrigt under 33 år). Tycker personligen att de äldre modellerna har starkare karaktärsdrag av "klassisk Santos" som åtminstone jag vill åt när jag ändå är intresserad av modellen och klockans historia.

Historia är väl alltid kul. Jag tycker ändå bättre om den nya oavsett historian.
Starka karaktärsdrag är som sagt inte det jag är ute efter

Tycker 80/90 är i förhållande moderna (ser något bulkigare ut), 00/10-talet känns ändå relativt nutid!

Ja, det är ju absolut en smaksak. Inget större fel på någon av klockorna.
Personligen så är alla ok, men jag känner att bezel med ”läppar” passar mig bättre.

Det samma gäller även övriga klockor.
Var klocka har sin charm.

Jag skiter högaktningsfullt vad folk tycker om min bil eller klocka, rent allmänt.
Det är min egen känsla som avgör var jag kör eller bär.
Jag gillar den "utsmetade" designen på bezeln bättre än den distinkta ramen helt enkelt.
Lite mindre luftmotstånd, något sportigare men ändå inte allt för toolig.
Dock inte lika "fin och klassisk" som med en mer distinkt ram. Då jag själv inte är någon proper människa så finner jag mer balans i nyare modellen.

En gubbe med cylinderhatt och monockel passar inte heller med en Hublot runt handleden.
Tycker nog den första kantiga Carreen är sportigast då den är rå och har plana länkbitar. Med Galbee blev den mer feminin och "strömlinjeformad". Senaste varianten är fortfarande lite feminin och väldigt stubbig och kort boett samtidigt som den är rätt bred. Udda symmetri men har du testat på handleden och gillar är det bara att köra.

Monokel och Hublot låter däremot som en kul kombination, bättre än det mesta.

Tycker nog den första kantiga Carreen är sportigast då den är rå och har plana länkbitar. Med Galbee blev den mer feminin och "strömlinjeformad". Senaste varianten är fortfarande lite feminin och väldigt stubbig och kort boett samtidigt som den är rätt bred. Udda symmetri men har du testat på handleden och gillar är det bara att köra.

Monokel och Hublot låter däremot som en kul kombination, bättre än det mesta.

Rå är något jag försöker undvika och om inte så känns det som att en Hublot är grejen om det ska vara rått. Jag gillar förövrigt Hublot men hittar inte den kombinationen jag riktigt önskar (finns den ultimata klockan egentligen?)

Monokel och Hublot hade faktiskt varit lite excentriskt skönt, så är inte helt främmandes för en sådan grej då kontrasterna blir enorma.

Nya Santos är väldigt neutral i mitt tycke. Jag måste bara knalla till någon butik för att se hur den faktiskt sitter på armen. Till syvende och sist så är det den viktigaste biten.

Ska hämta upp denna imorgon och skulle väldigt gärna få en second opinion från er med större erfarenhet och kunskap kring modellen i fråga. Santos 2823.

Ser allt OK ut eller är det något jag missat som ni kan uppmärksamma mig på. Tacksam för svar.
thumbnail_IMG-0551.jpg
thumbnail_62125128770--BC92B1A0-45DF-401C-9083-17B11DE35D2B.jpg

thumbnail_IMG-0552.jpg

thumbnail_IMG-0553.jpg

Ska hämta upp denna imorgon och skulle väldigt gärna få en second opinion från er med större erfarenhet och kunskap kring modellen i fråga. Santos 2823.

Ser allt OK ut eller är det något jag missat som ni kan uppmärksamma mig på. Tacksam för svar.
thumbnail_IMG-0551.jpg

thumbnail_IMG-0552.jpg

thumbnail_IMG-0553.jpg

Verkar vara i bra bruksskick. Finishen är förmodligen original. Om priset är rätt, är det bara att köra. Kan bifoga några bilder på Galbee XL i tvåton som jag sålde för ett tag sedan och som också var opolerad.

_3248279.JPG
_3248277.JPG

Verkar vara i bra bruksskick. Finishen är förmodligen original. Om priset är rätt, är det bara att köra. Kan bifoga några bilder på Galbee XL i tvåton som jag sålde för ett tag sedan och som också var opolerad.

_3248279.JPG
_3248277.JPG
Tack! Har faktiskt suttit och kollat på just dina bilder. Är det mina ögon eller skiljer det sig hur tjock texten är? Den jag kollar på verkar ha tunnare än din. Kanske skiljer sig beroende på år/utförande?

Svårt att säga, kan vara så att jag hade vridit upp kontrasten/black point på bilden vilket gjorde att texten såg lite fetare ut. Men kan också vara olika årgångar.

thumbnail_IMG-0551.jpg

thumbnail_IMG-0552.jpg

thumbnail_IMG-0553.jpg
Ser ut att vara i gott bruksskick på bilderna. Är väldigt nöjd m min. Storleken är perfekt
20200811_205321-01.jpeg

20200807_195029-01.jpeg

Tillbaka
Topp