• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Cartiertråden

Hej Cartierexperter.
Min fru fyller 40 om en månad och jag tänkte att hon skulle få en fin klocka så klart. Utan att gå in på för mycket detaljer så tickar en klocka i ”Cartier tank-stuk” alla boxar. Då jag har noll koll på Cartier så undrar jag om det finns nån förhandlingsutrymme hos AD? Kikat lite på C24 och man kan hitta en hel del nytt inom EU till bra pris (bara kollat w5200014 iofs). Ska man satsa på C24 utan att ens försöka förhandla?
Tacksam för alla tips

Hur skulle ni bedöma poleringen på denna santos ? (År 2000 tror jag, milleniumklocka ) ringen ser orörd ut? (Kanske ny). Men runt den ser det hyfsat polerat ut.

Bilagor

• 8E3D74F9-4F75-4EF2-B849-DB4F6F1654BF.png
    8E3D74F9-4F75-4EF2-B849-DB4F6F1654BF.png
    508.1 KB · Visningar: 9
Hej Cartierexperter.
Min fru fyller 40 om en månad och jag tänkte att hon skulle få en fin klocka så klart. Utan att gå in på för mycket detaljer så tickar en klocka i ”Cartier tank-stuk” alla boxar. Då jag har noll koll på Cartier så undrar jag om det finns nån förhandlingsutrymme hos AD? Kikat lite på C24 och man kan hitta en hel del nytt inom EU till bra pris (bara kollat w5200014 iofs). Ska man satsa på C24 utan att ens försöka förhandla?
Tacksam för alla tips
Fin present! Visst brukar det finnas ett utrymme för förhandling om priset, inget som dock är givet alla gånger alltid. Jag skulle oavsett säga att du bör gå till AD. Är det 40-års presenten är det värt att göra affären på bästa, säkraste sätt och få paketet snyggt inslaget av t.ex. Cartier själva. Oavsett rabattsats så blir det ju i reda pengar ganska så lite med tanke på klockans kostnad.

På något sätt så börjar jag få tycke för Santos. Lite utav sport, men fungerar även på en begravning, kontraktsförhandlingar gällandes oljeplattformsbygge och när man hämtar ungen från dagis.
Jag bor lite avsides och där hemma kan man på sin höjd köpa någonting från Ur & Penn.

Nu kommer funderingar på Mid eller Large.
På vissa så låter det som att allt som är större än den minsta Tanken bärs som en 75” TV runt armen.
Jag har ingen aning om måttet på min handled och jag själv tycker att den är ganska så tanig. Har idag en TH Carrera där L2L ligger på ca 53mm. Dvs att på en Santos L så går vi ner ca 5mm och på en mid ca 11mm.
Det låter ju inte som att Santos ska vara fruktansvärt stora utan det ska nog gå riktigt bra.
Vad tror ni? Ska man bemöda sig en tur till någon AD, eller är det bortkastat?
Slänger med bilder som visar bredden på handleden med TH-Beatern som referensstorlek

Vid ”knölen”

image.jpg

Bakom min enorma knöl
image.jpg

På något sätt så börjar jag få tycke för Santos. Lite utav sport, men fungerar även på en begravning, kontraktsförhandlingar gällandes oljeplattformsbygge och när man hämtar ungen från dagis.
Jag bor lite avsides och där hemma kan man på sin höjd köpa någonting från Ur & Penn.

Nu kommer funderingar på Mid eller Large.
På vissa så låter det som att allt som är större än den minsta Tanken bärs som en 75” TV runt armen.
Jag har ingen aning om måttet på min handled och jag själv tycker att den är ganska så tanig. Har idag en TH Carrera där L2L ligger på ca 53mm. Dvs att på en Santos L så går vi ner ca 5mm och på en mid ca 11mm.
Det låter ju inte som att Santos ska vara fruktansvärt stora utan det ska nog gå riktigt bra.
Vad tror ni? Ska man bemöda sig en tur till någon AD, eller är det bortkastat?
Slänger med bilder som visar bredden på handleden med TH-Beatern som referensstorlek

Vid ”knölen”

image.jpg

Bakom min enorma knöl
image.jpg
Har själv haft en T Heuer Carrera. Santos är verkligen en helt annan typ av klocka. För mig var Carreran nästan lite klumpig (ha under skjorta, tyngden osv) men passade i sin storlek och att den byggde både på höjd och längd eftersom det var en sport-kronograf. Santosen är mer ”elegant-sport” tycker jag själv och då fungerar den bäst i mindre storlekar (S/M). Men som sagt, alltid bäst att testa själv.

Har själv haft en T Heuer Carrera. Santos är verkligen en helt annan typ av klocka. För mig var Carreran nästan lite klumpig (ha under skjorta, tyngden osv) men passade i sin storlek och att den byggde både på höjd och längd eftersom det var en sport-kronograf. Santosen är mer ”elegant-sport” tycker jag själv och då fungerar den bäst i mindre storlekar (S/M). Men som sagt, alltid bäst att testa själv.

Ja, det är lite det jag är ute efter. Ska det bytas, så ska det bytas rejält.
För min del lutar det mycket åt en M. Datum känns inte så viktigt då jag hatar att justera datum, även om det sker sällan.
Santosen är lite lätt toolig men samtidigt elegant och inom en ganska bekväm budget.

Fin present! Visst brukar det finnas ett utrymme för förhandling om priset, inget som dock är givet alla gånger alltid. Jag skulle oavsett säga att du bör gå till AD. Är det 40-års presenten är det värt att göra affären på bästa, säkraste sätt och få paketet snyggt inslaget av t.ex. Cartier själva. Oavsett rabattsats så blir det ju i reda pengar ganska så lite med tanke på klockans kostnad.
Tack för svar. Nu när jag tänkt på det en stund så känns det smartast att köra på AD, ifall länken kommer behöva justeras, modellen kanske är för stor/liten etc. Och även som du säger, handlar om relativt liten summa om det är några procents skillnad hit eller dit.

Ja, det är lite det jag är ute efter. Ska det bytas, så ska det bytas rejält.
För min del lutar det mycket åt en M. Datum känns inte så viktigt då jag hatar att justera datum, även om det sker sällan.
Santosen är lite lätt toolig men samtidigt elegant och inom en ganska bekväm budget.
Hehe ja denna pytte-datumruta som är så liten att man i praktiken glömmer att den finns där. ;) Då tror jag också M blir bäst. Tycker Santos gör sig bättre i mindre storlek och ju större de blir desto mer tappar de sin charm. Med midsize får du perfekt kontrast till Carreran. Sen är det också så att Santosen är så pass tunn att de mindre modellerna för bättre overall utseende än när de blir för stora och tunna, tycker jag.

Sry många frågor nu men intresserad av att bli bättre på att bedöma skick.
Ser ni att tavlan på denna Santos är krackelerad? Kan de vara så eller är det någon typ vattenskada?
:)

Bilagor

• Skärmklipp.PNG
    Skärmklipp.PNG
    47.8 KB · Visningar: 8
Tillbaka
Topp