• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Cartiertråden

Tyvärr är det ganska vanligt. Urtavlor på dessa är i solitt silver som sedan "målas" och trycks med index/siffror/etc. Då klockorna inte är vattenskyddade tar fukten sig in i boetten och beläggningen på tavlan kan börja släppa och då oxideras silvret. Ofta handlar det också om mikroskador vid service, men fukten är den absolut vanligaste orsaken. Men det är inget att oroa sig kring om man inte måste ha den ursprungliga tavlan. Jag har fått samma problem på en av mina Tanks LC och Cartier bytte urtavlan vid service. Det blir kanonbra, även om trycket var något fetare än förr och det stod swiss made istället för swiss.

Just på detta ex verkar det som att boetten har skrapat av färgen från urtavlan eftersom oxideringen uppstod precis där tavlan och boetten mötts.

Senast ändrad:
Tyvärr är det ganska vanligt. Urtavlor på dessa är i solitt silver som sedan "målas" och trycks med index/siffror/etc. Då klockorna inte är vattenskyddade tar fukten sig in i boetten och beläggningen på tavlan kan börja släppa och då oxideras silvret. Ofta handlar det också om mikroskador vid service, men fukten är den absolut vanligaste orsaken. Men det är inget att oroa sig kring om man inte måste ha den ursprungliga tavlan. Jag har fått samma problem på en av mina Tanks LC och Cartier bytte urtavlan vid service. Det blir kanonbra, även om trycket var något fetare än förr och det stod swiss made istället för swiss.

Just på detta ex verkar det som att boetten har skrapat av färgen från urtavlan eftersom oxideringen uppstod precis där tavlan och boetten möts.
Tack för svar.

Var så god. Jag har samma problem med min platinatank, fast i betydligt mindre utsträckning - kolla under X och II.
_5118679.JPG

Ha ha. Har sett din annons på IWCn och undrar hur det köpet gick till? Skedde innan du blev frälst? Cool klocka för stora handleder.

He-he, man kan tro att jag kör enbart mindre klockor men i själva verket så spelar storleken mindre roll, gäller även stora ur. BPn är stor oavsett handled, och jag betraktar den som en hyllning till en ikonisk klocka där funktionen gick före design. Säljer den inte för att jag inte bär den utan för att jag vill ha en i stål. Två keramiska piloter från samma tillverkare blir lite för mycket.

He-he, man kan tro att jag kör enbart mindre klockor men i själva verket så spelar storleken mindre roll, gäller även stora ur. BPn är stor oavsett handled, och jag betraktar den som en hyllning till en ikonisk klocka där funktionen gick före design. Säljer den inte för att jag inte bär den utan för att jag vill ha en i stål. Två keramiska piloter från samma tillverkare blir lite för mycket.
Väldigt OT, men köp ett gammalt b-uhr istället. Nöjde mig själv med de mindre som har vridring men de stora IWC, Lange osv är ju jäkligt hårda.

C9963159-3E39-47DE-88C1-B72225880982.jpeg

Tyvärr inte lika kantig som Carree men storleken är toppen + sitter riktigt skönt lite kurvad (+ sitter skönt med en lager🍺). Älskar den! Datejust tycker jag är perfekt men den här är ta mig sjutton coolare!
Börjar glo på den där modellen mer och mer, tycker de är riktigt mysiga! Är dock inte helt insatt. Är det 29 mm modellen? Finns det större än den?

Börjar glo på den där modellen mer och mer, tycker de är riktigt mysiga! Är dock inte helt insatt. Är det 29 mm modellen? Finns det större än den?
Det där är 32 mm varianten, Galbee xl. Den är förhållandevis lite kraftigare med högre boettsidor. Bärs rätt stort. 29 mm är lite smäckrare och finns både som batteridrivet (vanligast) och automatiska.

Det där är 32 mm varianten, Galbee xl. Den är förhållandevis lite kraftigare med högre boettsidor. Bärs rätt stort. 29 mm är lite smäckrare och finns både som batteridrivet (vanligast) och automatiska.
Intressant! Då kan det kanske vara nåt för mig. Har 18-18,5 cm och långsmala leder, så kanske t o m 29mm skulle funka. Har tröttnat totalt på stora klockor, känner mig dum även med en 40 mm Sub på armen. Har en Constellation från typ 1960 med länk till vardags, och det räcker alldeles utmärkt. Det känns lite elegantare, på nåt sätt. Verkar lurigt med priserna dock, såg att en 29 mm såldes här för nåt år sedan för typ 13 tkr,medan de flesta på Chrono24 ligger från 20 tkr...

@Atlantis du sålde alltså en Santos XL och köpte en likadan?

Intressant! Då kan det kanske vara nåt för mig. Har 18-18,5 cm och långsmala leder, så kanske t o m 29mm skulle funka. Har tröttnat totalt på stora klockor, känner mig dum även med en 40 mm Sub på armen. Har en Constellation från typ 1960 med länk till vardags, och det räcker alldeles utmärkt. Det känns lite elegantare, på nåt sätt. Verkar lurigt med priserna dock, såg att en 29 mm såldes här för nåt år sedan för typ 13 tkr,medan de flesta på Chrono24 ligger från 20 tkr...

Skulle rekommendera dig att testa en Galbee. XL bärs liknande storleksmässigt som en sub enligt mig, men är nog fler som kan ge sin syn på det här.

Tror ni att man kan ha en ny 27mm Panthere som man eller blir den för liten? Tänker lite på min dumont.
Här är frugans gamla Panthere på länk på min handled. Storleksmässigt funkar det absolut.
Tog bilden precis nu. Fick panik när jag inte fick av mig klockan. Hon har väldigt mycket mindre handleder än mig! :eek:

Bilagor

• IMG_4823.JPG
    IMG_4823.JPG
    444.7 KB · Visningar: 63

Näää :) jag köpte en Carree 29mm som jag sålde och sedan en Galbee XL 32mm. Jag skulle säga att den känns ungefär lika stor som en 36mm datejust, liiiite liiite större kanske. Väldigt tunn och härlig!

Haha franska är krångligt ! Bara att hojta till om du har någon fråga så kan vi se om jag kan hjälpa. Kan ladda upp några storleksjämföringar!

Caree, Galbee, Cartieeeer... Jag har mycket att lära hör jag! :p
Storleken på 29mm (galbee och Carree) är go men urtavlan blir väldigt liten så den känns rätt liten. Tycker XL 32mm som sagt känns som en DJ. Tank Solo Large som referens :)
Som du ser är Carree (franska: fyrkant) lite kantigare vilket jag tycker är snyggare. Har 18.5cm handled.

Bilagor

• 087AB7B7-D232-4EBB-8D9C-2DC86E6FABCF.jpeg
    087AB7B7-D232-4EBB-8D9C-2DC86E6FABCF.jpeg
    563.9 KB · Visningar: 57
  • F2126CA1-3D6E-49D1-9777-DA0911EC11F4.jpeg
    F2126CA1-3D6E-49D1-9777-DA0911EC11F4.jpeg
    599.7 KB · Visningar: 31
  • 9778C696-55A4-4230-8EE6-762FCDF21280.jpeg
    9778C696-55A4-4230-8EE6-762FCDF21280.jpeg
    625.9 KB · Visningar: 32
På länk? Funkar för mig. På band kanske just bandet blir lite smalt?
Yes på länk. Ja det är ju det att om man vill köra band så blir det nog smalt. Har du någon jämförelse bild?
Här är frugans gamla Panthere på länk på min handled. Storleksmässigt funkar det absolut.
Tog bilden precis nu. Fick panik när jag inte fick av mig klockan. Hon har väldigt mycket mindre handleder än mig! :eek:
Är det där midsize 27mm?

Yes på länk. Ja det är ju det att om man vill köra band så blir det nog smalt. Har du någon jämförelse bild?

Är det där midsize 27mm?
Tyvärr bara en bild någonstans på 29 mm Panthere på skinnband. 27an har jag bara testat med länk och har ingen bild. Mindre än santosen såklart med hade kunnat leva med det.

Tillbaka
Topp