• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Cartiertråden

Intressant! Då kan det kanske vara nåt för mig. Har 18-18,5 cm och långsmala leder, så kanske t o m 29mm skulle funka. Har tröttnat totalt på stora klockor, känner mig dum även med en 40 mm Sub på armen. Har en Constellation från typ 1960 med länk till vardags, och det räcker alldeles utmärkt. Det känns lite elegantare, på nåt sätt. Verkar lurigt med priserna dock, såg att en 29 mm såldes här för nåt år sedan för typ 13 tkr,medan de flesta på Chrono24 ligger från 20 tkr...

@Atlantis du sålde alltså en Santos XL och köpte en likadan?
Lite storleksreferens på en 18,5 handled. Referensklockan kanske du känner igen? 🤓
32A8BB2F-1CE0-4758-B0D4-D0C71848F591.jpeg
F23ECB84-372A-46B4-B55C-817D71EB4A93.jpeg

Hej alla!

Om några dagar är det dags för mig att göra entré på riktigt i denna tråden med lite vintage som jag blev väldigt kär i idag. Men då Nederländerna fortfarande är betalningarnas u-land tar det några dagar innan jag kan hämta ut den. Det blir inget storstilat, utan ett högst ödmjukt intåg i tråden, men jag är supernöjd än så länge!

Hej alla!

Om några dagar är det dags för mig att göra entré på riktigt i denna tråden med lite vintage som jag blev väldigt kär i idag. Men då Nederländerna fortfarande är betalningarnas u-land tar det några dagar innan jag kan hämta ut den. Det blir inget storstilat, utan ett högst ödmjukt intåg i tråden, men jag är supernöjd än så länge!
Inget storstilat? Försent! Nu har du s
Storleken på 29mm (galbee och Carree) är go men urtavlan blir väldigt liten så den känns rätt liten. Tycker XL 32mm som sagt känns som en DJ. Tank Solo Large som referens :)
Som du ser är Carree (franska: fyrkant) lite kantigare vilket jag tycker är snyggare. Har 18.5cm handled.
Kollar överallt nu, men 36-37 tkr verkat vara de billigaste på Chrono24. Är det så stor skillnad på den och 29mm? Eller är det pga automatiskt isf kvarts?

Kollar överallt nu, men 36-37 tkr verkat vara de billigaste på Chrono24. Är det så stor skillnad på den och 29mm? Eller är det pga automatiskt isf kvarts?

32mm är som en modern 6-siffrig DateJust. Den är stor (på mina 16,3cm handleder). Tycker nästan att den är åt Submariner 16610 i storleken. 29mm bärs mindre än en 5-siffror DateJust men typ lite större än en 34mm.

Tror det såldes en 32mm Cartier ref 2823 här på forumet för cirkus 32k för ett tag sedan. Tycker spontant att 36-37k känns dyrt. 34-ish känns rimligare, men kan ej påstå att jag har speciellt bra koll på prisläget.

Sålts runt 35k på KS har jag för mig. Den har dragit upp rejält i pris på C24 senaste tiden. Vet inte om det är automatiska urverket som gör det eller ej, Carree är ju också auto. Min bästa gissning är att det inte finns galet många xl exemplar ute på marknaden och då Santos (inte nya modellerna kanske?) blivit mer poppis så driver det priset och just lite extra på en lite större modell då folk generellt inte vill ha ”för små” klockor . Vanliga Galbee och Carree har ju gått upp procentuellt rätt mycket också senaste året eller två. Men 35k kanske du kan hitta med lite is i magen. Vet inte om någon faktiskt sålt en xl över 40-45k på c24.

Sålts runt 35k på KS har jag för mig. Den har dragit upp rejält i pris på C24 senaste tiden. Vet inte om det är automatiska urverket som gör det eller ej, Carree är ju också auto. Min bästa gissning är att det inte finns galet många xl exemplar ute på marknaden och då Santos (inte nya modellerna kanske?) blivit mer poppis så driver det priset och just lite extra på en lite större modell då folk generellt inte vill ha ”för små” klockor . Vanliga Galbee och Carree har ju gått upp procentuellt rätt mycket också senaste året eller två. Men 35k kanske du kan hitta med lite is i magen. Vet inte om någon faktiskt sålt en xl över 40-45k på c24.
Tack! Mycket bra input. Kollar vidare... Kanske kan börja med en 29 mm och känna av läget lite

Fan va svårt det ska vara då! För 20-25 tkr kan man ju testa lite, men när de drar iväg sådär mkt i pris blir det ju en annan sak. Det är 3 dyra millimetrar! :p
Ja se om du kan testa någons kanske. Det är inte så svårsålda om du skulle ändra dig. Jag har Tank Solo Large också där jag faktiskt känner jag att skulle kliva ner 1-2mm utan problem. Reverso Classique tyckte jag var för liten med Grande Taille satt som den skulle :)

Då var den här! Köpte denna väldigt spontant och jag är toknöjd. Velat ha en LC länge, men den nuvarande referensen var för dyr och vintage är ändå rätt coolt ändå.
Detta är alltså en Tank Louis Vermeil i pläterat guld, manuellt verk och tillverkades runt 1979.
1484497E-8256-4D76-BE5C-D317D413E253.jpeg

Snabb fråga, många av de jag har sett tidigare har varit märkt Swiss, denna är dock märkt Paris. Någon sitter på någon kul nördkunskap om detta och när tavlorna bara blev Swiss?

Då var den här! Köpte denna väldigt spontant och jag är toknöjd. Velat ha en LC länge, men den nuvarande referensen var för dyr och vintage är ändå rätt coolt ändå.
Detta är alltså en Tank Louis Vermeil i pläterat guld, manuellt verk och tillverkades runt 1979.

Snabb fråga, många av de jag har sett tidigare har varit märkt Swiss, denna är dock märkt Paris. Någon sitter på någon kul nördkunskap om detta och när tavlorna bara blev Swiss?
Diggar den och riktigt nice storlek på dig. Härlig pose med foten på väggen också :D

Jag undrarom det där är originaltavlan? Har dock ingen aning själv men lite udda att ha likadan tavla som de finare i solitt guld.
Tänk om de skulle börja göra en knivskarp Carre variant i 2 storlekar :D även om de äldre kommer vara coola.
Nya Santos Dumont tycker jag är rätt nice, undra hur den hade sett ut på länk...
Nya Dumont har väldigt smalt band tyvärr. Ser nog lite kool ut på mesh, tyckte min Carree blev rätt tuff.

Grattis, letar efter nåt sånt, så man kommer igång.

Grattis! Ser ut att vara i bra skick. 👏

Tillbaka
Topp