Kanske Tank Solo och LC.javisst, men kan nog hjälpa honom när det kommer till vilken storlek han gillar ialla fall
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Kanske Tank Solo och LC.javisst, men kan nog hjälpa honom när det kommer till vilken storlek han gillar ialla fall
Kanske Tank Solo och LC.
LC är svårslagen på neutralt svart/mörkblått band.själv har jag beslutsångest över vilken tank variant jag vill ha. i-lands problem
Hur känns IWC Ingeniuererna vs Santos? (svår fråga kanske). Alltid varit lite sugen på en SL Jumbo eller 3239 men tycker IWC förlorat mycket av det bra i sina nya modeller och därav en del som varumärke.Angående storleksjämförelser med en 29 mm Santos. Jag har/har haft en Explorer 36 mm och en femsiffrig DJ och tycker de bärs klart större än en 29 mm Santos. Att de är betydligt tjockare spelar in. Tycker att mina 34 mm klockor ligger klart närmre Santosen i känslan. En bild på min Santos bredvid en 34 mm IWC och en lika stor Air-king.
Gillar den Ingeniur som jag har, en ref 3521 från 90-talet. Storleken på 34 mm, att den är relativt tunn (9 mm) och en tajt och orasslig länk gör att den ligger nära Santosen i känsla på handleden. Vilket är ett gott betyg eftersom jag tycker 29 mm Santosen är en av de bekvämaste klockorna jag haft. Storleken är perfekt för mig men tycker du Santosen på 29 mm är för liten ska du definitivt gå på någon av de större versionerna av Ingyn.Hur känns IWC Ingeniuererna vs Santos? (svår fråga kanske). Alltid varit lite sugen på en SL Jumbo eller 3239 men tycker IWC förlorat mycket av det bra i sina nya modeller och därav en del som varumärke.
Foten på väggen är en ”vidareutveckling” av Hodinkees bilder. Jag säger absolut inte att jag har kommit på den själv eller har någon form av patent på den, men det har blivit en grej för mig att ta mina bilder såhär. Kul att det uppskattades!Diggar den och riktigt nice storlek på dig. Härlig pose med foten på väggen också
Jag undrarom det där är originaltavlan? Har dock ingen aning själv men lite udda att ha likadan tavla som de finare i solitt guld.
Nya Dumont har väldigt smalt band tyvärr. Ser nog lite kool ut på mesh, tyckte min Carree blev rätt tuff.
Tavlan är silvrig men skit i den - skruvskallen ska vara glanspolerade.Den här kanske kan va nåt? Men är tavlan rosa, eller vad är det jag tittar på??
Köp Cartier Santos Galbée på Chrono24
Upptäck Cartier Santos Galbée-klockor på fantastiska villkor på Chrono24 – den globala marknadsplatsen för lyxklockor. Säker köpprocesswww.chrono24.se
En efterlängtad post i forumets vackraste tråd.
Jasså? Skiljer den sig mot Tank LC? Denna ser ut att vara typ stansad och blästrad?Medan många här föredrar en Paris-märkt emaljerad urtavla på Santos Dumont mig tilltalar ”silver flinqué”.
Jasså? Skiljer den sig mot Tank LC? Denna ser ut att vara typ stansad och blästrad?
Lägg gärna upp jämförande bild om du har, hade inte noterat att det var olika finish på dem. Vet inte riktigt vad du menar med silver grinding? Vet du hur man gjorde dem på Tank LC? Är CPCP ännu en ytfinish eller är det samma som den vanliga på LC?Det är samma mönster som på Tank LC men inte samma process. Antingen är det som du säger, att tavlan är stansad eller så är silverbeläggningen grövre, typ som vid "silver grinding"
Jag börjar tycka att den första avlånga är svinbra. Är den borta ur samlingen?25, 27 och 29mm på en 16.5 cm handled.
Lägg gärna upp jämförande bild om du har, hade inte noterat att det var olika finish på dem. Vet inte riktigt vad du menar med silver grinding? Vet du hur man gjorde dem på Tank LC? Är CPCP ännu en ytfinish eller är det samma som den vanliga på LC?
Intressant, måste läsa på om detta. Får fortsätta i helgen. För visst är både LC och Dumonts guilloche matta, men Dumont då klart mattare/skrovligare? Ytorna är ju helt klart behandlade efter bearbetningen som sätter själva mönstret. Du har inte sett hur tavlorna ser ut på baksidan?Silver grinding är processen som används för att bland annat få den matta ytfinishen på bryggor och plattor. Tänk George Daniels, Roger Smith eller Lang und Heyne.
CPCP är samma som Tank LC, vanlig guilloché.
Nörderi på hög nivå härIntressant, måste läsa på om detta. Får fortsätta i helgen. För visst är både LC och Dumonts guilloche matta, men Dumont då klart mattare/skrovligare? Ytorna är ju helt klart behandlade efter bearbetningen som sätter själva mönstret. Du har inte sett hur tavlorna ser ut på baksidan?
Efter snabb googling hittar jag detta om Silver grinding från Lang & Heyne:
SILVER GRINDING
A rediscovered and enhanced method used in the 18th and 19th century: our plates, bridges and balance cocks are provided with a unique cover known as silver grinding. We apply a special mixture to the brass movement components using a stiff-bristle brush. The result is a fine, grain-like surface which will then be plated in gold.
De är ju ovanliga på länk, Tank LC och Tortue. Santosen är vanligare, iaf vad jag uppfattat. Ska man däremot ha en helguldscarree och är lite snob får man oftast leta länge eller vara beredd att betala. Tank LC och Tortue är däremot lätta att polera så skick är inte likaviktigt rent generellt sett.
De är ju ovanliga på länk, Tank LC och Tortue. Santosen är vanligare, iaf vad jag uppfattat. Ska man däremot ha en helguldscarree och är lite snob får man oftast leta länge eller vara beredd att betala. Tank LC och Tortue är däremot lätta att polera så skick är inte likaviktigt rent generellt sett.
Finns en del på C24 om du inte har kikat där! Dock är carreé och galbeé ofta felmärkta på hemsidan. Och känns som att de är svårt att hitta oslipade.Tack för ett informativt svar. Förstår läget. Då räknar jag med +100k för Santos, 85k för Tank Louis samt 70k för Tortue. Är otroligt svag för samtliga modeller och skulle egentligen troligtvis vara lika larvigt nöjd oavsett vilken jag tillslut införskaffar mig. Och jag håller verkligen med dig beträffande att betala mer pengar för ex med bättre skick lönar sig. Tycker utmaningen har varit att finna de fina exemplaren, men kanske är jag som är dålig på att leta...
Fulpolerad, skruvskallarna på länken skall vara högglanspolerade.Finns en del på C24 om du inte har kikat där! Dock är carreé och galbeé ofta felmärkta på hemsidan. Och känns som att de är svårt att hitta oslipade.
Cartier Santos 18 kt gold automatic serviced + box & booklet säljes av en Trusted Seller på Chrono24 för 93 295 kr
Cartier Santos Annons: 93 295 kr Cartier Santos 18 kt gold automatic serviced + box & booklet, Gulguld; Automatisk; Skick Mycket bra; Klocka med originallåda; Lokalisering: Italien, Bariwww.chrono24.se
Är det någon som har en Cartier Tank Francaise som kan ta en wristshot? Även åsikter om den? är riktigt sugen men är orolig den är lite väl liten
Francaise är en mycket trevlig klocka, men den är ganska modern och ligger ganska långt ifrån de klassiska tanks i både tjocklek och proportioner. Jag har haft en och den gillades men såldes ändå. Kan säga såhär att jag inte skulle en byta en Tanks LC mot en Francaise. Men som ett komplement - ja, varför inte. Hade postat dessa bilder förut men det skadar väl inte med lite bildstöd
Finns ju flera storlekar, min fru har medium. Den stora borde inte kännas liten tycker jag. Vad har du för omkrets?Är det någon som har en Cartier Tank Francaise som kan ta en wristshot? Även åsikter om den? är riktigt sugen men är orolig den är lite väl liten