• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Cartiertråden

Angående storleksjämförelser med en 29 mm Santos. Jag har/har haft en Explorer 36 mm och en femsiffrig DJ och tycker de bärs klart större än en 29 mm Santos. Att de är betydligt tjockare spelar in. Tycker att mina 34 mm klockor ligger klart närmre Santosen i känslan. En bild på min Santos bredvid en 34 mm IWC och en lika stor Air-king.
AF1F4A07-8F18-4744-ACD3-1EA977626F74.jpeg

Angående storleksjämförelser med en 29 mm Santos. Jag har/har haft en Explorer 36 mm och en femsiffrig DJ och tycker de bärs klart större än en 29 mm Santos. Att de är betydligt tjockare spelar in. Tycker att mina 34 mm klockor ligger klart närmre Santosen i känslan. En bild på min Santos bredvid en 34 mm IWC och en lika stor Air-king.
AF1F4A07-8F18-4744-ACD3-1EA977626F74.jpeg
Hur känns IWC Ingeniuererna vs Santos? (svår fråga kanske). Alltid varit lite sugen på en SL Jumbo eller 3239 men tycker IWC förlorat mycket av det bra i sina nya modeller och därav en del som varumärke.

Hur känns IWC Ingeniuererna vs Santos? (svår fråga kanske). Alltid varit lite sugen på en SL Jumbo eller 3239 men tycker IWC förlorat mycket av det bra i sina nya modeller och därav en del som varumärke.
Gillar den Ingeniur som jag har, en ref 3521 från 90-talet. Storleken på 34 mm, att den är relativt tunn (9 mm) och en tajt och orasslig länk gör att den ligger nära Santosen i känsla på handleden. Vilket är ett gott betyg eftersom jag tycker 29 mm Santosen är en av de bekvämaste klockorna jag haft. Storleken är perfekt för mig men tycker du Santosen på 29 mm är för liten ska du definitivt gå på någon av de större versionerna av Ingyn.

Svår fråga:
Någon som kan göra en uppskattning vad de skulle kosta att byta typ hela urverket i en quartz Panthere 29mm? Hittat ett renoveringsobjekt jag funderar på att fixa till tjejen. Vet inte exakt vad som är fel men säljaren säger att typ hela urverket behöver bytas. Vore lite skoj att få liv i den igen :)

Edit: såg att det var en 22mm som är för liten så struntsamma :) men kanske intressant att veta ändå.

Senast ändrad:
Diggar den och riktigt nice storlek på dig. Härlig pose med foten på väggen också :D
Jag undrarom det där är originaltavlan? Har dock ingen aning själv men lite udda att ha likadan tavla som de finare i solitt guld.

Nya Dumont har väldigt smalt band tyvärr. Ser nog lite kool ut på mesh, tyckte min Carree blev rätt tuff.
Foten på väggen är en ”vidareutveckling” av Hodinkees bilder. Jag säger absolut inte att jag har kommit på den själv eller har någon form av patent på den, men det har blivit en grej för mig att ta mina bilder såhär. Kul att det uppskattades! :)

Det kan mycket väl vara så att tavlan är utbytt och det därmed blivit någon form av Franken-klocka. Nu säger jag inget om dig, men jag har förståelse för de som kan mer om Cartier och anser detta vara en styggelse. Jag är däremot helnöjd med klockan!

Det är samma mönster som på Tank LC men inte samma process. Antingen är det som du säger, att tavlan är stansad eller så är silverbeläggningen grövre, typ som vid "silver grinding"
Lägg gärna upp jämförande bild om du har, hade inte noterat att det var olika finish på dem. Vet inte riktigt vad du menar med silver grinding? Vet du hur man gjorde dem på Tank LC? Är CPCP ännu en ytfinish eller är det samma som den vanliga på LC?

Lägg gärna upp jämförande bild om du har, hade inte noterat att det var olika finish på dem. Vet inte riktigt vad du menar med silver grinding? Vet du hur man gjorde dem på Tank LC? Är CPCP ännu en ytfinish eller är det samma som den vanliga på LC?

Silver grinding är processen som används för att bland annat få den matta ytfinishen på bryggor och plattor. Tänk George Daniels, Roger Smith eller Lang und Heyne.
CPCP är samma som Tank LC, vanlig guilloché.

_3078218.JPG

Silver grinding är processen som används för att bland annat få den matta ytfinishen på bryggor och plattor. Tänk George Daniels, Roger Smith eller Lang und Heyne.
CPCP är samma som Tank LC, vanlig guilloché.

_3078218.JPG
Intressant, måste läsa på om detta. Får fortsätta i helgen. För visst är både LC och Dumonts guilloche matta, men Dumont då klart mattare/skrovligare? Ytorna är ju helt klart behandlade efter bearbetningen som sätter själva mönstret. Du har inte sett hur tavlorna ser ut på baksidan?

Efter snabb googling hittar jag detta om Silver grinding från Lang & Heyne:

SILVER GRINDING​

A rediscovered and enhanced method used in the 18th and 19th century: our plates, bridges and balance cocks are provided with a unique cover known as silver grinding. We apply a special mixture to the brass movement components using a stiff-bristle brush. The result is a fine, grain-like surface which will then be plated in gold.

EFhi9jUWoAAKf37

Intressant, måste läsa på om detta. Får fortsätta i helgen. För visst är både LC och Dumonts guilloche matta, men Dumont då klart mattare/skrovligare? Ytorna är ju helt klart behandlade efter bearbetningen som sätter själva mönstret. Du har inte sett hur tavlorna ser ut på baksidan?

Efter snabb googling hittar jag detta om Silver grinding från Lang & Heyne:

SILVER GRINDING​

A rediscovered and enhanced method used in the 18th and 19th century: our plates, bridges and balance cocks are provided with a unique cover known as silver grinding. We apply a special mixture to the brass movement components using a stiff-bristle brush. The result is a fine, grain-like surface which will then be plated in gold.

EFhi9jUWoAAKf37
Nörderi på hög nivå här :)

Ja, det är samma mönster och jag tror samma tillvägagångssätt att bearbeta tavlan. Om jag fick gissa skulle jag säga att den silvriga "färgen" som tavlorna sedan målas med är grövre/skrovligare på Dumonten. Om jag förstår rätt så handlar silver grinding om just detta - partiklarna i pastan fastnar på metallytan och skapar en textur. Minns inte om jag har sett baksidan av just guillocherade tavlor men de ska väl vara plana. Annars är det inte guilloche utan stansning, eller hur?

Första tavlan är CPCP och är i solitt guld. Tavlan under (samma bild som i tidigare inlägg) är i solitt silver. Tror inte det gör någon skillnad egentligen utan det är antingen kvaliteten på mekanisk bearbetning eller olika beläggningar som är orsaken.

_9230382.JPG
_B010596.JPG

Senast ändrad:
De är ju ovanliga på länk, Tank LC och Tortue. Santosen är vanligare, iaf vad jag uppfattat. Ska man däremot ha en helguldscarree och är lite snob får man oftast leta länge eller vara beredd att betala. Tank LC och Tortue är däremot lätta att polera så skick är inte likaviktigt rent generellt sett.

De är ju ovanliga på länk, Tank LC och Tortue. Santosen är vanligare, iaf vad jag uppfattat. Ska man däremot ha en helguldscarree och är lite snob får man oftast leta länge eller vara beredd att betala. Tank LC och Tortue är däremot lätta att polera så skick är inte likaviktigt rent generellt sett.
Tack för ett informativt svar. Förstår läget. Då räknar jag med +100k för Santos, 85k för Tank Louis samt 70k för Tortue. Är otroligt svag för samtliga modeller och skulle egentligen troligtvis vara lika larvigt nöjd oavsett vilken jag tillslut införskaffar mig. Och jag håller verkligen med dig beträffande att betala mer pengar för ex med bättre skick lönar sig. Tycker utmaningen har varit att finna de fina exemplaren, men kanske är jag som är dålig på att leta...
Finns en del på C24 om du inte har kikat där! Dock är carreé och galbeé ofta felmärkta på hemsidan. Och känns som att de är svårt att hitta oslipade.

Finns en del på C24 om du inte har kikat där! Dock är carreé och galbeé ofta felmärkta på hemsidan. Och känns som att de är svårt att hitta oslipade.
Fulpolerad, skruvskallarna på länken skall vara högglanspolerade.

Är det någon som har en Cartier Tank Francaise som kan ta en wristshot? Även åsikter om den? är riktigt sugen men är orolig den är lite väl liten

Är det någon som har en Cartier Tank Francaise som kan ta en wristshot? Även åsikter om den? är riktigt sugen men är orolig den är lite väl liten

Francaise är en mycket trevlig klocka, men den är ganska modern och ligger ganska långt ifrån de klassiska tanks i både tjocklek och proportioner. Jag har haft en och den gillades men såldes ändå. Kan säga såhär att jag inte skulle en byta en Tanks LC mot en Francaise. Men som ett komplement - ja, varför inte. Hade postat dessa bilder förut men det skadar väl inte med lite bildstöd :)

Edited.jpg
photo 1-2.JPG

Tillbaka
Topp