• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Cartiertråden

Fulpolerad, skruvskallarna på länken skall vara högglanspolerade.

Tack för att du som vanligt delar med dig av din kunskap @Aurum. Vad anser du om skick och prisbild på klockan som är ute för 85k här på K&S här på forumet?

Har blivet erbjuden denna Santos Dumont för cirkus 47k. https://www.chrono24.se/cartier/san...?checkoutId=2909367?SETLANG=sv_SE&SETCURR=SEK Den kommer med clasp vilket jag föredrar. Dock tycker jag den ser relativt polerad ut och servicehistoriken är okänd. Polering kanske dock mer förlåtande på denna kontra Carree?

Tack för att du som vanligt delar med dig av din kunskap @Aurum. Vad anser du om skick och prisbild på klockan som är ute för 85k här på K&S här på forumet?

Har blivet erbjuden denna Santos Dumont för cirkus 47k. https://www.chrono24.se/cartier/san...?checkoutId=2909367?SETLANG=sv_SE&SETCURR=SEK Den kommer med clasp vilket jag föredrar. Dock tycker jag den ser relativt polerad ut och servicehistoriken är okänd. Polering kanske dock mer förlåtande på denna kontra Carree?
Nu är jag inte @Aurum men tänkte svara ändå. Ganska rund om än inget vrak. Men framförallt dyr. Gällande den här på KS.

Någon här i tråden som sitter på en Chinoise mån tro? Skulle vara intressant att se en jämförelsebild bredvid en LC eller Normale isåfall.

Har tyvärr inte koll på prisläget längre, tycker nog personligen vi har passerat prisnivån där jag tycker de är prisvärda. Det är ju iofs ett begrepp som är föränderligt. Många av Cartiers modeller är ju trots allt bäst i sin lilla nisch.

Den Carren på KS är rätt fin. Polerad men har länken som faktiskt går att polera så den ser ok ut. Boetten är däremot lite väl rund. För 85' tycker jag man ska kunna få en fin opolerad. Men det finns inte många så ska inte mycket till för att prisnivån ska gå upp.

Fulpolerad, skruvskallarna på länken skall vara högglanspolerade.
Det är ju det jag menar, omöjligt att köpa en Cartier, @Aurum , kommer hitta något fel, och han har rätt, även om man inte själv skulle märka det. Det kommer mala i huvudet och då är det köpet ett misslyckande. Min dröm är att @Aurum eller @evki säger köp den här. Lite OT, men ger snart upp att hitta en Cartier.

Det är ju det jag menar, omöjligt att köpa en Cartier, @Aurum , kommer hitta något fel, och han har rätt, även om man inte själv skulle märka det. Det kommer mala i huvudet och då är det köpet ett misslyckande. Min dröm är att @Aurum eller @evki säger köp den här. Lite OT, men ger snart upp att hitta en Cartier.
Så kritisk tycker jag inte man skall vara, vad letar du efter för modell? Att skruvskallarna är borstade hade nog alla stört sig på efter ett tag. Annars är det ju mest hur anal man själv är. Vill du ha en fin Carree och är poleringssnob kan det vara lite tidskrävande. Men med lite tålamod och laddad bössa är det inte så svårt.

När man har sett bilder på några av de fina Santos Carree som finns på forumet och de priser som gällde innan sommaren, så blir det svårt att hitta något man går igång på.

Har tyvärr inte koll på prisläget längre, tycker nog personligen vi har passerat prisnivån där jag tycker de är prisvärda. Det är ju iofs ett begrepp som är föränderligt. Många av Cartiers modeller är ju trots allt bäst i sin lilla nisch.

Den Carren på KS är rätt fin. Polerad men har länken som faktiskt går att polera så den ser ok ut. Boetten är däremot lite väl rund. För 85' tycker jag man ska kunna få en fin opolerad. Men det finns inte många så ska inte mycket till för att prisnivån ska gå upp.

Ja just vad som kan anses vara prisvärt tycker jag är svårt. Allt är väl dyrt idag jämfört med för 6-7 år sedan har jag förstått. Så det grämer en självfallet lite att man ej hittade detta fantastiska intresse tidigare och kunde plocka hem LC på länk eller DD 18238 för några fjuttiga tusenlappar. Lätt att tankarna går åt det håller när man ser äldre avslutade auktioner. Jag som nybörjare försöker se vad motsvarande moderna variant av klocka kostar i butik idag. Vill heller inte köpa grisen i säcken med fula ex där jag själv ej har kunskap nog att se ”översminkningen på bilderna”. (På den punkten är detta forum helt fantastiskt med den hjälp man får). Är däremot ej främmande till att betala mer för att få ett riktigt fint exemplar, anal som man är. Men jag är ju väldigt förtjust i JLC Reversos och Tanks, så finns ju inte direkt något annat alternativ till dessa modeller IMO.

Exakt. Skicket på klockorna som framförallt Evki och Aurum har blir ju den standard man (kanske helt orimligt?) förväntar sig och suktar efter.

Jag har nyligen sålt två stycken Carree - fick en som delbyte och den andra var ett köp åt en vän som blev ångrad. Bra skick (30k) och superbra skick (36k), båda full set. Tyvärr så undviker jag att annonsera Cartier på KS då jag inte vill att folk ska tro att jag driver marknaden uppåt (jag har mina anledningar) samtidigt som jag inte längre vill sälja till entusiastpriser för att sedan se mina klockor säljas på Chrono24 till marknadspriser. Enklare att slänga ut dem på insta eller svara på en köpesannons.

Grejer i bra skick finns där ute, bara att göra som @Aurum säger.

Jag har nyligen sålt två stycken Carree - fick en som delbyte och den andra var ett köp åt en vän som blev ångrad. Bra skick (30k) och superbra skick (36k), båda full set. Tyvärr så undviker jag att annonsera Cartier på KS då jag inte vill att folk ska tro att jag driver marknaden uppåt (jag har mina anledningar) samtidigt som jag inte längre vill sälja till entusiastpriser för att sedan se mina klockor säljas på Chrono24 till marknadspriser. Enklare att slänga ut dem på insta eller svara på en köpesannons.

Jag får bli duktigare på att leta helt enkelt. Desto mer tillfredsställande när man väl hittar rätt och lyckas få hem klockan.

Förstår dig. Har noterat att grymma objekt blivit sålda här på K&S för att sedan dyka upp på andra säljkanaler någon vecka senare med ett nästan 50 procent stort påslag. Mindre kul.

333E7183-0A49-41C7-87EE-961337CFBA56.jpeg

https://www.chrono24.se/cartier/car...575--id17160414.htm?SETLANG=sv_SE&SETCURR=SEK
Jag behöver nog en med svart text på tavlan också. :nailbiting:

/B

Förstår dig men verkligen trist utveckling av KS

Förstår dig också på något sätt, om än tråkig utveckling. Kommer spamma din inbox när det är dags för byte 😂😎

Senast ändrad:
Så kritisk tycker jag inte man skall vara, vad letar du efter för modell? Att skruvskallarna är borstade hade nog alla stört sig på efter ett tag. Annars är det ju mest hur anal man själv är. Vill du ha en fin Carree och är poleringssnob kan det vara lite tidskrävande. Men med lite tålamod och laddad bössa är det inte så svårt.
Skulle bara vilja ha en klassisk tank helguld eller förgylld, till att börja med. Är inte så anal, men tycker det är svårt att hitta något vettigt exemplar. Är inte ute efter något superfynd prismässigt, då jag aldrig säljer vidare fina klockor jag hittat.

Skulle bara vilja ha en klassisk tank helguld eller förgylld, till att börja med. Är inte så anal, men tycker det är svårt att hitta något vettigt exemplar. Är inte ute efter något superfynd prismässigt, då jag aldrig säljer vidare fina klockor jag hittat.
Guldbelagda är lite svåra då lagret är så tunt. De andra är nästan alltid i ett tillräckligt bra skick? Det är ingen svårpolerad boett, det man ibland kan se är att någon förstört skruvarna men tycker inte det är så vanligt.

@Aurum har du koll på hur det är med service på en tank solo kvarts? Fixa hos en AD eller går det bra med vilken vettig urmakare som helst?

Har verkligen fastnat för den mer än den automatiska

Min uppfattning är att dessa går för en åttondel av säljarens begärda pris, dvs cirkus 5k. Must modellerna har väl endast ett tunt guldlager ovanpå typ silver eller vad är det jag missar?
83354540-1FA6-4A21-BD95-F78DEB684071.png
C8ECB26B-2B51-40BE-B1AC-7BEE8F8F20C3.png

Min uppfattning är att dessa går för en åttondel av säljarens begärda pris, dvs cirkus 5k. Must modellerna har väl endast ett tunt guldlager ovanpå typ silver eller vad är det jag missar?
83354540-1FA6-4A21-BD95-F78DEB684071.png
C8ECB26B-2B51-40BE-B1AC-7BEE8F8F20C3.png

Hmm. Han kallar modellen Tank Louis Cartier och anger boettmaterial gulguld.
Fel bilder till annonsen, okunnig säljare eller försök att lura någon köpare?

Samma säljare säljer denna: https://www.chrono24.se/cartier/car...old-whitedial-33mmboxonly1998--id16441921.htm
Även här är det fel rubrik/fel bilder.

Här är en till sjukt märklig annons från samma säljare: https://www.chrono24.se/rolex/rolex...ust-34mm-steelgoldboxonly1989--id16121176.htm
En Datejust utan datum? Tycker proportionerna på klockan ser helt konstig ut?

Och en till där första bilden är en helt annan klocka: https://www.chrono24.se/rolex/datej...diamonds-boxonly1968-golddial--id11505201.htm

Säljaren har ju fått en hel del negativa omdömen också.

Senast ändrad:
Guldlagret är har nötts bort så silvret syns på bägge luggarna. Knappast ett ärligt misstag att tro att samtliga 18k Tanks i själva verket är gjorda av silver/stål. Uppenbar ful fisk.

Tycker inte du ska vara orolig för att folk tycker du driver upp priserna! Säljer du en klocka med bättre skick än normen, så är de befogat med högre priser! Sen är det upp till köparens värderingar och kunskap att avgöra om denne tycker priset är rimligt!
Jag är själv på jakt efter en carree och skulle betala ett högre pris än genomsnittet om jag hittar en som får det att kittlas i pungen :D

Ok, så här är det kära forumvänner: det står mellan
--> Tank Solo Large (ref WSTA0028, eller äldre*)
--> Santos Dumont Large (ref WSSA0022).

Vilken skulle ni välja och varför? Ni kanske har ett bättre förslag, kanske t.o.m. ett objekt ni vill tipsa om?

*kärt barn har många referenser, såsom W5200003 / 2715 / 3169.

Ok, så här är det kära forumvänner: det står mellan
--> Tank Solo Large (ref WSTA0028, eller äldre*)
--> Santos Dumont Large (ref WSSA0022).

Vilken skulle ni välja och varför? Ni kanske har ett bättre förslag, kanske t.o.m. ett objekt ni vill tipsa om?

*kärt barn har många referenser, såsom W5200003 / 2715 / 3169.
Tank!
Tidlös design och enligt mig snyggare. Santos Dumont kan nog falla ur tiden i nuvarande design men Tanken verkar vara odödlig. Bäst i guld också. Mycket nöjd med min Tank Solo Large men Tank Louis är snäppet vassare (även dyrare såklart).

Tillbaka
Topp