• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Cartiertråden

Nu har jag eget intresse i att @Harry Palmer s klocka säljs men iom att Normale har blivit hetare än Tank LC med genomsnittliga priser runt 65k för en med mekaniskt verk (enligt de senaste auktionsresultat) framstår denna kvartsare som mycket prisvärd!

Senast ändrad:
Nu har jag eget intresse i att @Harry Palmer s klocka säljs men iom att Normale har blivit hetare än Tank LC med genomsnittliga priser runt 70k för en med mekaniskt verk (enligt de senaste auktionsresultat) framstår denna kvartsare som mycket prisvärd!

Hur många auktionsresultat har du?

Jag tog nog i för mycket för växelkursen, så kanske runt 65k. Har inte mina bokmärken med mig, men den ena var i Monaco, Davide Parmigianis auktion, en var Anitquorums senaste. Minns inte den tredje direkt men det fanns också en försäljning på C24 där jag har ganska säkra uppgifter om slutpriset. Så tre auktioner och en avslutat C24 annons den senaste månaden.

Ok, så här är det kära forumvänner: det står mellan
--> Tank Solo Large (ref WSTA0028, eller äldre*)
--> Santos Dumont Large (ref WSSA0022).

Vilken skulle ni välja och varför? Ni kanske har ett bättre förslag, kanske t.o.m. ett objekt ni vill tipsa om?

*kärt barn har många referenser, såsom W5200003 / 2715 / 316
Började med en Tank Solo Large och införskaffade mig även en Santos Galbèe från 90 talet. Så oavsett vad du väljer kommer du förr eller senare vilja komplettera med den andra.
Båda har ju en tidlös design med 100 år på nacken. Santos kanske känns lite sportigare om du frågar mig även om båda absolut funkar i alla sammanhang. Ska du köpa nytt så får du ju 8 års garanti med Cartier care vilket är ganska najs....

Började med en Tank Solo Large och införskaffade mig även en Santos Galbèe från 90 talet. Så oavsett vad du väljer kommer du förr eller senare vilja komplettera med den andra.
Båda har ju en tidlös design med 100 år på nacken. Santos kanske känns lite sportigare om du frågar mig även om båda absolut funkar i alla sammanhang. Ska du köpa nytt så får du ju 8 års garanti med Cartier care vilket är ganska najs....
Den perfekta kombinationen!

Vilken skulle ni välja och varför? Ni kanske har ett bättre förslag, kanske t.o.m. ett objekt ni vill tipsa om?

*kärt barn har många referenser, såsom W5200003 / 2715 / 3169.
Två fina klockor.
Gå på den du tycker är snyggast och får mest wow-feeling av är mitt tips.

Du kommer ju ändå byta ut den (visst kör du OWG) inom relativt kort tid. Så argument som bygger på långt ägande känns mindre viktigt.

Måste säga Tanken. Bättre proportioner och mer allround.

Måste säga Tanken. Bättre proportioner och mer allround.
Alla (hittillsvarande) säger Tank. Får bli en Tank.

Två fina klockor.
Gå på den du tycker är snyggast och får mest wow-feeling av är mitt tips.

Du kommer ju ändå byta ut den (visst kör du OWG) inom relativt kort tid. Så argument som bygger på långt ägande känns mindre viktigt.
Jag får ta och frångå OWG:andet helt enkelt. Blir lättare att motivera en kollektion när man efter några år i svängen vet vad man (egentligen) vill ha.

Alla (hittillsvarande) säger Tank. Får bli en Tank.

Jag får ta och frångå OWG:andet helt enkelt. Blir lättare att motivera en kollektion när man efter några år i svängen vet vad man (egentligen) vill ha.
Gör du rätt i. Tanken är tidlös och klassisk, kommer att kunna hänga med i många år!

Ska bli kul att se vad denna Santos går för på Bukowskis important timepieces 10 nov. https://www.bukowskis.com/sv/auctions/627/19-cartier-santos
santos.jpg

Vad får anses vara rimligt att ge för en i detta skick? 70-75k inklusive avgifterna?
Jag skulle gissa på slutpriset någonstans kring 100k inkl provision, dvs runt 75-80k i slagpris.
Finare klassiska modeller har gått upp i pris markant det senaste året och det verkar inte stanna av.

Inte ofta att man kan säga "Vad sa jag?" utan att någon blir sur på dig. Någon här som har vunnit?

Screenshot 2020-11-10 at 20.02.03.png

Senast ändrad:

Ojj det är svårt. Lycka till med beslutet :) Båda är vackra och har mycket klass. Själv har jag en Tank Solo Large och en Santos Galbee XL. Tank är lite mer mångsidig och avslappnad om man kan säga så. Den går lika bra med kostym som med T-shirt. Santos Dumont är en hardcore dressklocka för mig.

Min uppfattning är att dessa går för en åttondel av säljarens begärda pris, dvs cirkus 5k. Must modellerna har väl endast ett tunt guldlager ovanpå typ silver eller vad är det jag missar?
83354540-1FA6-4A21-BD95-F78DEB684071.png
C8ECB26B-2B51-40BE-B1AC-7BEE8F8F20C3.png

Jaga inte Must de Tank på Chrono24. Helt sjuka priser! Jag betalade totalt ca. 5.500 för mina två, i använt skick. Skulle inte gå över 5-6 för en fin.

Jaga inte Must de Tank på Chrono24. Helt sjuka priser! Jag betalade totalt ca. 5.500 för mina två, i använt skick. Skulle inte gå över 5-6 för en fin.
Fast det går väl inte att hitta med de klassiska urtavlorna, dina är ju coola men är väl inte relevanta att ha som riktlinjer på värde. Inte sett någon runt 5000 på länge, men det kanske bara är jag. Skulle köpa en fin för 5-6 på 2 sekunder.

Fast det går väl inte att hitta med de klassiska urtavlorna, dina är ju coola men är väl inte relevanta att ha som riktlinjer på värde. Inte sett någon runt 5000 på länge, men det kanske bara är jag. Skulle köpa en fin för 5-6 på 2 sekunder.
Får väl draghjälp av Cartiers mer populära modellers uppsving. Ser inte heller ofta i så fint skick, iom plätering så är de ofta skavda på ett väldigt fult vis. Sen kanske man kan hitta billigare hos något svenskt auktionshus eller pantbank - men de kryllar inte av dem där heller.
Skulle inte köpa för mer än 5-6K iaf då man kan hitta roligare grejer för 10k+ alt. lägga till för icke must.

Håller med dig helt. 5,5k för en fin känns rimligt. Högre än så tycker då åtminstone jag att det känns roligare att lägga till några tusenlappar och köpa en i solitt guld. Hur längesen var det du köpte dina? Galet bra pris!

Tillbaka
Topp