• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Cartiertråden

Lite dåligt ljus men en i sällskapet hade nya Must small igår. Här vs min vintage Tank LC.

6795FED9-1D1D-4A2D-AA5E-56623D58DB3A.jpeg

Era stackare i denna tråd som får stå ut med mitt "spam" gällande storlek på nya Tank Musten.... :banghead:

Känslan för mig med version Large var att den var inte rätt för mig. Jag fick inte den klassiska Tank-känslan som jag suktat efter. För mig kändes den aningen för stor och looken jag sökte fanns inte riktigt där. Dock måste jag verkligen säga att jag starkt gillar designen på nya Musten. Vad är forumets åsikt, ska jag ha is i magen och håla utkik efter en vintage i klassiska 30x23 mm eller kasta tärningen och slå till på en ny Tank Must Small? Spontant känns det som att skillnaden mellan 30x23 mm och Tank Mustens 29,5x22 mm är så pass marginell att det inte ens bör märkas i praktiken. För mig är dessutom faktumet att Musten är en "kvartsare" inget negativt, men kanske är det en vintage kvarts Must de Cartie jag ska hålla utkik efter!? Som sagt, jag är hopplös.....

Tack för ert tålamod med mitt "tjat" kära forummedlemmar! :)

Senast ändrad:
Era stackare i denna tråd som får stå ut med mitt "spam" gällande storlek på nya Tank Musten.... :banghead:

Känslan för mig med version Large var att den var inte rätt för mig. Jag fick inte den klassiska Tank-känslan som jag suktat efter. För mig kändes den aningen för stor och looken jag sökte fanns inte riktigt där. Dock måste jag verkligen säga att jag starkt gillar designen på nya Musten. Vad är forumets åsikt, ska jag ha is i magen och håla utkik efter en vintage i klassiska 30x23 mm eller kasta tärningen och slå till på en ny Tank Must Small? Spontant känns det inte som att skillnaden mellan 30x23 mm och Tank Mustens 29,5x22 mm är så pass marginell att det inte ens bör märkas i praktiken. För mig är dessutom faktumet att Musten är en "kvartsare" inget negativt, men kanske är det en vintage kvarts Must de Cartie jag ska hålla utkik efter!? Som sagt, jag är hopplös.....

Köp det du verkligen vill ha och undvik ”nästan” köp. De blir sällan bra.

Jag trodde i min enfald att min fru eventuellt inte skulle gilla julklappen... Så jag bespetsade mig på att få ha den själv. Men icke! Hon blev omedelbart stormförtjust i den!
Det blev till att korta länken och ta adjö av den. Men - jag får ju se den ändå vilket är en (nästan) lika stor glädje!

51800033645_e94cbaa088_3k.jpg

På mig...

51799299606_5f55be2c6b_k.jpg

Känslan för mig med version Large var att den var inte rätt för mig. Jag fick inte den klassiska Tank-känslan som jag suktat efter. För mig kändes den aningen för stor och looken jag sökte fanns inte riktigt där. Dock måste jag verkligen säga att jag starkt gillar designen på nya Musten. Vad är forumets åsikt, ska jag ha is i magen och håla utkik efter en vintage i klassiska 30x23 mm eller kasta tärningen och slå till på en ny Tank Must Small? Spontant känns det inte som att skillnaden mellan 30x23 mm och Tank Mustens 29,5x22 mm är så pass marginell att det inte ens bör märkas i praktiken. För mig är dessutom faktumet att Musten är en "kvartsare" inget negativt, men kanske är det en vintage kvarts Must de Cartie jag ska hålla utkik efter!? Som sagt, jag är hopplös.....

Skulle helt klart huggit en vintage 23x30 quartz Tank LC i 18k. Blir endast några tusenlappar dyrare om du letar bra och är lite snabb. Tycker att tavlans design är bättre på de äldre, och gulguld är överlägset stål, framförallt när du dessutom nämner att det ska vara lite ”dress” över den för att komplettera din vardags DateJust.

Har du provat Must i small?

Känslan för mig med version Large var att den var inte rätt för mig. Jag fick inte den klassiska Tank-känslan som jag suktat efter. För mig kändes den aningen för stor och looken jag sökte fanns inte riktigt där. Dock måste jag verkligen säga att jag starkt gillar designen på nya Musten. Vad är forumets åsikt, ska jag ha is i magen och håla utkik efter en vintage i klassiska 30x23 mm eller kasta tärningen och slå till på en ny Tank Must Small? Spontant känns det som att skillnaden mellan 30x23 mm och Tank Mustens 29,5x22 mm är så pass marginell att det inte ens bör märkas i praktiken. För mig är dessutom faktumet att Musten är en "kvartsare" inget negativt, men kanske är det en vintage kvarts Must de Cartie jag ska hålla utkik efter!? Som sagt, jag är hopplös.....

Ja men det är viktigt med storleken, som flickan sa. Här är min LC och nya Must Large som jämförelse. Jag tittade förut på Tank Solo och var inställd på att köpa en sån small, men hittade sedan en LC som är något mindre än Solo Small.

Jag brukar klippa ut ”pappersklockor” när jag funderar över storleken just på fyrkantiga klockor.
1A59B104-D6B0-4207-917F-D3758276A495.jpeg

71D1CA38-4EAE-4DDF-BDE0-D3EAABC418FD.png

Senast ändrad:
Har faktiskt det, men det var ett tag sen. Upplevde den som liten då, men tror det kan vara det jag är ute efter trots allt. Jag får ta mig en funderare igen…tack alla för era råd!
Mycket bra, viktigast är ändå att testa och inte stirra sig blind på måtten eller bilder. För min del var det när jag testade Small som jag blev säker på Large. Det ska ju ändå kännas rätt så låt jakten fortsätta så kommer du märka när du hittat din sweet spot på storlek.

Någon i tråden som äger en Santos med denna uppsättning? Bjud gärna på lite bilder. Tycker stålisen blir grym med den gråa tavlan. :)
eweTM2z.jpg
Hade en men polerad glasring. Tyckte den var svinbra men skulle hitta vassare ex men gick bet.
C97AB6BE-3B54-4190-A508-96B0FC560705.jpeg

inser nu att det finns någon slags likhet mellan denna och min Polaris (särskilt den med borstad glasring)

Såklart även mkt olika men de har ändå något gemensamt drag…?
68575789-C996-40C7-9774-6E2E87A6E28D.jpeg

Sorry Semi-OT

Edit. Kanske är helt snurrig och de enda likheterna är integrerad länk, grå tavla och storleken (Polaris lite större med 31.5mm ex krona)

Hade en men polerad glasring. Tyckte den var svinbra men skulle hitta vassare ex men gick bet.
C97AB6BE-3B54-4190-A508-96B0FC560705.jpeg

inser nu att det finns någon slags likhet mellan denna och min Polaris (särskilt den med borstad glasring)

Såklart även mkt olika men de har ändå något gemensamt drag…?
68575789-C996-40C7-9774-6E2E87A6E28D.jpeg

Sorry Semi-OT

Edit. Kanske är helt snurrig och de enda likheterna är integrerad länk, grå tavla och storleken (Polaris lite större med 31.5mm ex krona)
Riktigt bra även om borstat gör den bättre i mitt tycke! Hittade din och lyckades spåra försäljning i två led till @k0ltrasten men efter det kan den väl ha landat vart som helst. :)

Har blivit riktigt sugen på att slå till på en Cartier Santos Carrée, 80-tal. Ej bestämt mig om jag gillar tvåton bäst ännu.
någon som har bra koll på var man bör handla? Eller är det bäst att hålla koll på köp&sälj?

Har blivit riktigt sugen på att slå till på en Cartier Santos Carrée, 80-tal. Ej bestämt mig om jag gillar tvåton bäst ännu.
någon som har bra koll på var man bör handla? Eller är det bäst att hålla koll på köp&sälj?
Spontant så känns köp&sälj bäst. Dem som kommer ut är ofta i bra skick och rimligt prissatta.
Annars så är det nog chrono24 som gäller.

Spontant så känns köp&sälj bäst. Dem som kommer ut är ofta i bra skick och rimligt prissatta.
Ska jag vara ärlig är nog KS bästa platsen för Santos. De dyker upp ganska ofta och för en rimlig peng. Har sett flera gå för under 30tkr senaste 3-4 månader.

Ska jag vara ärlig är nog KS bästa platsen för Santos. De dyker upp ganska ofta och för en rimlig peng. Har sett flera gå för under 30tkr senaste 3-4 månader.
Låter lovande, tack!
Om någon i tråden är sugen på att sälja så släng iväg ett PM :)

Jag är på jakt efter ett kostymur, helst en tank med lite mindre klassiska dimensioner. Cartier är väl det första som dyker upp. Jag har varit sjukt nära ett par gånger men det tar emot!

Hur resonerar ni lite kring prisbilden? 32k för en ny Cartier Large, det är en kvartsklocka i stål liksom. Är ingen kvartshatare, har flera stycken men för det priset hade jag förväntat mig en HAQ. Jag fattar såklart att det är t prestige och märke på alla kända klockor men känns spontant som att man betalar extra mycket premium proportionellt sett när man köper Cartier. Å andra sidan håller dom ju värdet mycket bättre än många andra märken.....det är så svårt med klockor

Jag är på jakt efter ett kostymur, helst en tank med lite mindre klassiska dimensioner. Cartier är väl det första som dyker upp. Jag har varit sjukt nära ett par gånger men det tar emot!

Hur resonerar ni lite kring prisbilden? 32k för en ny Cartier Large, det är en kvartsklocka i stål liksom. Är ingen kvartshatare, har flera stycken men för det priset hade jag förväntat mig en HAQ. Jag fattar såklart att det är t prestige och märke på alla kända klockor men känns spontant som att man betalar extra mycket premium proportionellt sett när man köper Cartier. Å andra sidan håller dom ju värdet mycket bättre än många andra märken.....det är så svårt med klockor

Jag skulle vilja påstå att om man köper en Cartier Tank (kvarts) så köper man historia och märket, inte urverket. Så resonerar jag iaf.

28B0A24B-5226-4F5A-A5B9-088624F64870.jpeg

Senast ändrad:
Ni har rätt såklart. Har 17cm handleder och tror att antingen en Tank L kvarts eller Américaine M borde sitta bra. Får hålla utkik efter dom, tack för hjälpen.

Tänker att de ligger ungefär där andra premium tillverkare ligger med sina kvarts ur.

Jag har en Tank Solo large (och Santos Galbée) och kvartsverken bidrar till att de får ner handleds tid än många av mina manuella och automatiska som kräver lite fix innan tid och datum stämmer och man kan gå hemifrån…

Tänker att de ligger ungefär där andra premium tillverkare ligger med sina kvarts ur.

Jag har en Tank Solo large (och Santos Galbée) och kvartsverken bidrar till att de får ner handleds tid än många av mina manuella och automatiska som kräver lite fix innan tid och datum stämmer och man kan gå hemifrån…
Ja så är det för mig också, har en Springdrive och en HAQ Citizen. Det är så praktiskt liksom. Lite tråkigt bara att Citizens kvarts är +/-5 sek per år, soldriven samt har evighetskalender för halva priset mot en Tank L...men visst det går inte att jämföra Citizen och Cartier på det sättet.

Tillbaka
Topp