• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Cartiertråden

Hej alla Cartier Tank LC-kunniga. Sitter på en Cartier Tank LC Quartz som jag köpte för ett par år sedan som jag skulle behöva lite hjälp med att identifiera ref.nr. på! Min gissning är att det är en 1140 med är osäker. Någon med ett tränat öga som kan se exakt vad det är och vad ett rimligt pris för den är? Klockan är i riktigt fint vintageskick med undantag glaset som är något repigt men det är ju lätt åtgärdat. Älskar skiten med det ser ut som att jag tyvärr kan behöva göra mig av med den till förmån av en Day-Date.
IMG_7076.jpg
IMG_7077.jpg
IMG_7078.jpg

Tack på förhand!
Jag har även förstått att det finns 8810, 8810x och 8810xx referenser och det skulle ju kanske kunna stämma att min är en 8810-nånting referens (typ 881052). Hittar dock inte några av dessa ref.nummer på exempelvis Chrono så har lite svårt att jämföra.

Tycker uppdateringen är riktigt lyckad designmässigt när länken ser mer naturligt integrerad ut i boetten. Sedan är det också mycket roligare med inhouse urverket i de nya modellerna och quick switch systemet
Ja, quick switch är smidigt (likaså länkkortningen) och en annan (för mig) viktig grej var också 100m water resist så man kan ha med den på lite ordentligt pool-häng utan att va orolig. Det är nog det enda som jag verkligen hade önskat; en "skruvad" krona så man inte råkar få kronan utdragen i vatten. (men gissar att chansen till det är väldigt liten i verkligheten)

Hej alla Cartier Tank LC-kunniga. Sitter på en Cartier Tank LC Quartz som jag köpte för ett par år sedan som jag skulle behöva lite hjälp med att identifiera ref.nr. på! Min gissning är att det är en 1140 med är osäker. Någon med ett tränat öga som kan se exakt vad det är och vad ett rimligt pris för den är? Klockan är i riktigt fint vintageskick med undantag glaset som är något repigt men det är ju lätt åtgärdat. Älskar skiten med det ser ut som att jag tyvärr kan behöva göra mig av med den till förmån av en Day-Date.
IMG_7076.jpg
IMG_7077.jpg
IMG_7078.jpg

Tack på förhand!
Detta kanske kan vara till hjälp. https://checkitout65.wixsite.com/vintagecartierwatch/cartier-tank-louis-cartier-watch

Typ en sån här? ;)
1653290504030.png

Andra klockor har knappt varit ute ur lådan sen jag köpte min för typ ett år sedan. Den är så sjukt skön att bära, man märker knappt att man har den på sig. Och den funkar till allt (enligt mig). Och (oxå enligt mig) så är proportionerna bättre (mer fyrkanting) än på de äldre, men som nämnts ovan; det är inte många i denna tråd som lär hålla med om det.

Var oxå lite tveksam till den nya ramen innan jag provade och skaffade klockan men det funkar väldigt bra IRL och som @jamesfranco skrev ovan, inget jag skulle vilja ändra på i dagsläget..

Fantastisk klocka och funderar av och till på att bli OWG med denna...
Precis en sådan! :p

Kul att höra dina reflektioner. Denna modell har ju onekligen många fördelar om man bortser från estetiska detaljer som är mer tycke och smak.

IMG_7076.jpg
IMG_7077.jpg
IMG_7078.jpg

Tack på förhand!

Kan ett rimligt värde vara runt 50.000 kr kanske?

Ping @evki @Aurum @Gary Coleman @Fredgusta
Någon av Er herrar vet garanterat.
Förtjänar inte bli grupperad i samma kunskapsnivå som dessa titanter, men tackar för det :D
Jag har även förstått att det finns 8810, 8810x och 8810xx referenser och det skulle ju kanske kunna stämma att min är en 8810-nånting referens (typ 881052). Hittar dock inte några av dessa ref.nummer på exempelvis Chrono så har lite svårt att jämföra.
1140 kom ut på 80-talet om jag inte minns helt fel och är lite äldre än 8810 som då kom ut på 90-talet. 1140 har en matt tavla likt kvarts Galbée från samma era. 8810 har en lackad tavla som den du har. Jag hittade välfotograferad annonser för båda referenserna på Chrono så du kan jämföra:

ref 1140:
https://www.chrono24.com/cartier/ca...-roman-numeral-dial-23mm--id22515904.htm#gref

Ref 8810 (dock med spider tavla vilket sänker värdet):

Ref 8810 (men med sämre bilder):

Din tavla är i gott skick, boetten ser (iallafall utifrån bilderna du lagt ut) opolerad ut. Lite repigt glas och inga tillbehör. Skulle nog säga att 55-53k är ett rimligt pris med dagens priser.

Förtjänar inte bli grupperad i samma kunskapsnivå som dessa titanter, men tackar för det :D

1140 kom ut på 80-talet om jag inte minns helt fel och är lite äldre än 8810 som då kom ut på 90-talet. 1140 har en matt tavla likt kvarts Galbée från samma era. 8810 har en lackad tavla som den du har. Jag hittade välfotograferad annonser för båda referenserna på Chrono så du kan jämföra:

ref 1140:
https://www.chrono24.com/cartier/ca...-roman-numeral-dial-23mm--id22515904.htm#gref

Ref 8810 (dock med spider tavla vilket sänker värdet):

Ref 8810 (men med sämre bilder):

Din tavla är i gott skick, boetten ser (iallafall utifrån bilderna du lagt ut) opolerad ut. Lite repigt glas och inga tillbehör. Skulle nog säga att 55-53k är ett rimligt pris med dagens priser.
Stort tack för ett riktigt utförligt svar! Det måste vara en 8810-nånting ref.

Boetten är mycket riktigt opolerad och fint skick. 53-55k låter absolut rimligt efter lite research!

Hej kära vänner!

Ni får slå mig på fingrarna om jag postar på fel ställe men är helt ny på forumet. Jag har kommit över ett möjligt second hand-fynd och vänder mig till mer kunniga inom området på detta forum.
Har köpt en Cartier Tank Francaise men är inte hundra på äktheten på detta köp och alltså det jag önskar hjälp med samt om någon är kunnig inom ungefärligt värde.

Det jag vet sen innan (rätta mig gärna om ni anser jag har fel) (Ringde Cartier för råd):
Klockan bör vara från 70-80 talet då det enligt Cartier själva kunde stå endast exempelvis Swiss i botten under datumet.
Står Cartier i siffran 10 vilket också enligt Cartier verkar korrekt.
Tillverkas inte längre i denna modell om jag förstått korrekt.

Det som gör mig osäker på äktheten är såklart var jag fick tag på klockan, hittar ingen identisk klocka online (ofta stämmer nästan allt men exempelvis datum saknas eller annan detalj).
Den känns inte supertung vilket dock modellen kanske inte är.

Står på baksidan följande siffror: 2301 CC708177.

Tacksam för all info ni kan ge mig om egentligen allt som rör klockan. (Visarna är mindre blå i verkligheten)
283450836_333685475400046_7542744903092555490_n.jpg

284412034_1815281515530051_1867958522561845186_n.jpg

Hej kära vänner!

Ni får slå mig på fingrarna om jag postar på fel ställe men är helt ny på forumet. Jag har kommit över ett möjligt second hand-fynd och vänder mig till mer kunniga inom området på detta forum.
Har köpt en Cartier Tank Francaise men är inte hundra på äktheten på detta köp och alltså det jag önskar hjälp med samt om någon är kunnig inom ungefärligt värde.

Det jag vet sen innan (rätta mig gärna om ni anser jag har fel) (Ringde Cartier för råd):
Klockan bör vara från 70-80 talet då det enligt Cartier själva kunde stå endast exempelvis Swiss i botten under datumet.
Står Cartier i siffran 10 vilket också enligt Cartier verkar korrekt.
Tillverkas inte längre i denna modell om jag förstått korrekt.

Det som gör mig osäker på äktheten är såklart var jag fick tag på klockan, hittar ingen identisk klocka online (ofta stämmer nästan allt men exempelvis datum saknas eller annan detalj).
Den känns inte supertung vilket dock modellen kanske inte är.

Står på baksidan följande siffror: 2301 CC708177.

Tacksam för all info ni kan ge mig om egentligen allt som rör klockan. (Visarna är mindre blå i verkligheten)
283450836_333685475400046_7542744903092555490_n.jpg

284412034_1815281515530051_1867958522561845186_n.jpg
Den är fake.

Tillbaka
Topp