• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Cartiertråden

Misstänker det med. Vad är det som får dig att säga att den är fake? Vill lära mig :)
Du fick väl utförligt svar i din tråd i vintage-avdelningen?

Cartier på X (kl 10) stämmer inte heller tror jag. Men här får någon gärna smiska till mig på fingrarna!
Det har jag reagerat på med. Ringde Cartier och supporten där plockade fram en bild(varifrån vet jag inte) och där hade även han Cartier på kl 10. Men som sagt vad för bild han lyckades gräva upp eller inte vet jag inte.

Hej kära vänner!

Ni får slå mig på fingrarna om jag postar på fel ställe men är helt ny på forumet. Jag har kommit över ett möjligt second hand-fynd och vänder mig till mer kunniga inom området på detta forum.
Har köpt en Cartier Tank Francaise men är inte hundra på äktheten på detta köp och alltså det jag önskar hjälp med samt om någon är kunnig inom ungefärligt värde.

Det jag vet sen innan (rätta mig gärna om ni anser jag har fel) (Ringde Cartier för råd):
Klockan bör vara från 70-80 talet då det enligt Cartier själva kunde stå endast exempelvis Swiss i botten under datumet.
Står Cartier i siffran 10 vilket också enligt Cartier verkar korrekt.
Tillverkas inte längre i denna modell om jag förstått korrekt.

Det som gör mig osäker på äktheten är såklart var jag fick tag på klockan, hittar ingen identisk klocka online (ofta stämmer nästan allt men exempelvis datum saknas eller annan detalj).
Den känns inte supertung vilket dock modellen kanske inte är.

Står på baksidan följande siffror: 2301 CC708177.

Tacksam för all info ni kan ge mig om egentligen allt som rör klockan. (Visarna är mindre blå i verkligheten

284412034_1815281515530051_1867958522561845186_n.jpg
Hade du pratat med Cartier på riktigt hade dom sagt att den modell inte fanns på 70-80 talet samt att den tillverkas nu. Hade du visat denna bilden för någon på Cartier support hade dom sagt att den är fake med sina spraymålade blå visare bl.a.

Så svaret på din egentliga fråga. Du kanske lyckas lura på någon denna på någon sida men inte på klocksnack.

Hade du pratat med Cartier på riktigt hade dom sagt att den modell inte fanns på 70-80 talet samt att den tillverkas nu. Hade du visat denna bilden för någon på Cartier support hade dom sagt att den är fake med sina spraymålade blå visare bl.a.

Så svaret på din egentliga fråga. Du kanske lyckas lura på någon denna på någon sida men inte på klocksnack.
Det är inte min avsikt att lura någon alls oavsett vad du tror. Pratat med Cartier har jag gjort men de har varken sett klockan IRL eller på bild så du har säkert helt rätt att de skulle säga att den är fake om de hade sett den. Varit med den till urmakare idag som också konstaterar precis som ni på forumet att detta är en fake.

Så jag är tacksam för alla svar och inte min mening att trampa någon på tårna.

Det är inte min avsikt att lura någon alls oavsett vad du tror. Pratat med Cartier har jag gjort men de har varken sett klockan IRL eller på bild så du har säkert helt rätt att de skulle säga att den är fake om de hade sett den. Varit med den till urmakare idag som också konstaterar precis som ni på forumet att detta är en fake.

Får man fråga vad du gav för den...?

Konstigt att Cartier säger att tank franciase är från 70-80 talet och inte görs längre när du ringer och frågar dom.
Jaja, skitsamma. Ursäkta mitt dåliga humör.

Cartier kl10 tror jag finns dock.

Kvällens fix! Saknade tidigare referens på bandstorlek till mitt viklås som kräver måttanpassat. Lite kartong och tejp fick duga för att försöka hitta rätt längder.

Nu till den stora frågan. Vilket typ av band tycker ni att jag skall satsa på? Ödla eller krokodil lockar inte för tillfället. Get, kalv, svart, brunt, mellanbrunt, grönt? Valen är många och jag har svårt att bestämma mig. Det är den tunna varianten med guilloche-tavla. Finns inte mycket inspirationsbilder på just den varianten och jag är inte lika tuff som @evki som rockade knallblått.

881C7F9F-CCAB-4273-AE77-2823B381FC56.jpeg
05FBB6CF-5904-475D-A9FD-0A83323B5DE3.jpeg

Kvällens fix! Saknade tidigare referens på bandstorlek till mitt viklås som kräver måttanpassat. Lite kartong och tejp fick duga för att försöka hitta rätt längder.

Nu till den stora frågan. Vilket typ av band tycker ni att jag skall satsa på? Ödla eller krokodil lockar inte för tillfället. Get, kalv, svart, brunt, mellanbrunt, grönt? Valen är många och jag har svårt att bestämma mig. Det är den tunna varianten med guilloche-tavla. Finns inte mycket inspirationsbilder på just den varianten och jag är inte lika tuff som @evki som rockade knallblått.

Eftersom du inte gillar ödla. Gris.
Gris och guldtank funkar så bra ihop! Nu är den så gott som såld så det räknas nog inte som marknadsföring av egen annons.

915BD5A7-8392-48BB-BBA4-828F3F992A61.jpeg

Riktigt mörkt blått band i get eller kalv är nog det snyggaste som finns. Beror dock på vad du mer har i lådan och om du vill att den skall gå åt något speciellt håll.

Eftersom du inte gillar ödla. Gris.
Tycker det gifter sig bra med den emaljerade urtavlan, men är lite osäker på hur väl det lirar med guilloche-tavlan.

Riktigt mörkt blått band i get eller kalv är nog det snyggaste som finns. Beror dock på vad du mer har i lådan och om du vill att den skall gå åt något speciellt håll.
Mörkblått har jag inte tänkt på, låter som ett bra köp när jag ska komplettera med ytterligare ett band för speciella tillfällen.

Jag tycker ljust läder är snyggt till guld.
Inte samma modell men guld:
6EBB125A-936A-4E4C-B9CA-90F291A0947B.jpeg

2D25ADE8-2F50-4ACD-B2A1-7F7CFF551399.jpeg

Tycker det gifter sig bra med den emaljerade urtavlan, men är lite osäker på hur väl det lirar med guilloche-tavlan.

Mörkblått har jag inte tänkt på, låter som ett bra köp när jag ska komplettera med ytterligare ett band för speciella tillfällen.
Har ett riktigt mörkblått kalvband på min 50-tals LC och tycker det gör klockan väldigt användbar. Ljusa band gör att klockan ser lite mer vintage ut och klär ner den något.

Tack för att du ställde frågan här, alltid kul att hjälpa. :) Lycka till med försäljningen.
Försäljningen gick fint! Hade två intressenter som ville köpa den för 60tkr på dagen men svärfar vann den i slutändan för 50tkr mot att jag får köpa tillbaks den när jag har möjlighet. Den blir nog min igen inom en snar framtid så det lättar på den enorma separationsångesten😁

Om man inte gillar javaödla finns det ju andra ödlor, typ Teju, som har en annan struktur. :)

En LC i guld med vit tavla klär ju i typ alla färger, så finns utrymme att experimentera. Har själv ett mörkgrönt krokoband från Torre Straps på ingång till en annan klocka i "samma kategori". Kan rekommenderas, vettiga priser och skyhög kvalitet. Han har även en drös mycket snygga ödleläder i lager, tillsammans med en rad annat. Ödlebanden är mycket prisvärda, typ en tusenlapp gjorde helt enligt önskemål, krokon är lite dyrare och hamnar runt 2,5. :)

Bifogar en bild på min senaste beställning.

76410fb5-8ab7-43f4-83db-b3b331ae45bc-png.2065177

Om man inte gillar javaödla finns det ju andra ödlor, typ Teju, som har en annan struktur. :)

En LC i guld med vit tavla klär ju i typ alla färger, så finns utrymme att experimentera. Har själv ett mörkgrönt krokoband från Torre Straps på ingång till en annan klocka i "samma kategori". Kan rekommenderas, vettiga priser och skyhög kvalitet. Han har även en drös mycket snygga ödleläder i lager, tillsammans med en rad annat. Ödlebanden är mycket prisvärda, typ en tusenlapp gjorde helt enligt önskemål, krokon är lite dyrare och hamnar runt 2,5. :)

Bifogar en bild på min senaste beställning.

76410fb5-8ab7-43f4-83db-b3b331ae45bc-png.2065177
Tack för utförligt svar! Jag kontaktade Torre Straps förra veckan efter att jag såg en rekommendation skriven av dig i en annan del av forumet. Han erbjuder, precis som du säger, ett gäng olika typer av band. Tror det lutar åt att beställa hem två olika för att vad som klickar bäst. Nu är klockan skickad till Cartier för service, så lär inte se den på ett tag. Återkommer när klockan är tillbaka och nytt band sitter på.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp